Resize Frame...
Fra : Thomas

Dato : 11-04-02 13:48

Hejsa... Jeg har 2 små spørgsmål
Hvilket event affyres når man trækker i en frame (window) og ændrer på
størrelsen af det?

Hvilket event affyres når man henholdsvis maximerer og minimerer (ikke
ikonificerer) et frame?

Håber det er til at forstå hvad jeg mener...
Hilsen
Thomas

Fra : Thomas

Dato : 11-04-02 16:37

"Thomas" <thomas@thesub.dk> wrote in message

Eller for at spørge på en anden måde...
Hvis jeg har et Window, som vist her:

Eks.:

import java.awt.*;
import java.awt.event.*;

class UserWin extends Frame{
private label lbl1;

public UserWin(){
setLayout(null);
setSize(200, 200); // setSize(<width>, <height>);
lbl1.setBounds(0, 0, 200, 200);
add(lbl1);
setVisible(true);
}
}

Hvis jeg fx. gør window'et større med musen, så height = 300. Hvordan
får jeg så lbl1 height til at være 300???

Hilsen
Thomas

PS: Koden er ikke testet, kun med for forståelsens skyld...

Fra : Lars Dam

Dato : 11-04-02 17:36

On Thu, 11 Apr 2002 15:36:57 +0000 (UTC), "Thomas" <thomas@thesub.dk>
wrote:

>"Thomas" <thomas@thesub.dk> wrote in message
>
>Eller for at spørge på en anden måde...
>Hvis jeg har et Window, som vist her:
>
>Eks.:

klip

>Hvis jeg fx. gør window'et større med musen, så height = 300. Hvordan
>får jeg så lbl1 height til at være 300???

Du bruger en layout manager til at styre dette for dig:

class UserWin extends Frame{
private label lbl1;

public UserWin(){
setLayout(new BorderLayout());
setSize(200, 200); // setSize(<width>, <height>);
add(BorderLayout.CENTER,lbl1);
setVisible(true);
}
}

Hvis dette ikke er godt nok for dig, så smid en component listener på
din frame, og undersøg de events der kommer der.

>Hilsen
>Thomas

vh. ld

>PS: Koden er ikke testet, kun med for forståelsens skyld...

p.s. heller ikke eksemplet.

Fra : Lars Dam

Dato : 11-04-02 17:34

On Thu, 11 Apr 2002 12:48:27 +0000 (UTC), "Thomas" <thomas@thesub.dk>
wrote:

>Hejsa... Jeg har 2 små spørgsmål
>Hvilket event affyres når man trækker i en frame (window) og ændrer på
>størrelsen af det?
Du får nogle component events, "component sized" (kan ikke huske det
præcise navn).

>Hvilket event affyres når man henholdsvis maximerer og minimerer (ikke
>ikonificerer) et frame?

maksimering og minimering er en platforms afhængig ting, så det
findes der ikke events for (svjh). men du får vist nok en size event.

>Håber det er til at forstå hvad jeg mener...
>Hilsen
>Thomas

vh. ld

Fra : Thomas

Dato : 12-04-02 10:56

"Lars Dam" <larsdamXXspamXXprotectionXX@post2.tele.dk> wrote in message

> Du får nogle component events, "component sized" (kan ikke huske det
> præcise navn).

Jeg har kigget på java.awt.Component, og det gav pote
Hvis jeg trækker i framen, får jeg en ComponentResizedEvent...

> maksimering og minimering er en platforms afhængig ting, så det
> findes der ikke events for (svjh). men du får vist nok en size event.

Jeps Det gør man...

ex. (ikke testet):

class Window extends Frame implements ComponentListener{
private static int FRAME_X = 200;
private static int FRAME_Y = 300;

public Window(){
setSize(FRAME_X, FRAME_Y);
setLayout(null);
addComponentListener(this);

Label lbl1 = new Label("Hej");
add(lbl1);

fitComps();
setVisible(true);
}

public void fitComps(){
lbl1.setBounds(0, 0, FRAME_X, FRAME_Y};
dolayout();
}

public void componentResized(ComponentEvent e){
if (e.getComponent().getName() == "frame0"){
FRAME_X = e.getComponent().getWidth();
FRAME_Y = e.getComponent().getHeight();
}
fitComps();
}
}

Jeg har ikke implementeret eller testet det endnu,
men dette er nogenlunde hvad jeg havde tænkt mig (se Ex).

Stort Smil fra mig, mange tak for hjælpen...
Hilsen
Thomas