Rettigheder til skrevne artikler
Fra : MT

Dato : 11-04-02 10:11

Hej.

Jeg sidder i den situation at jeg i de sidste to år har skrevet artikler for
et internetsite, det første år på freelancebasis, og det næste som
fastansat.

Det site jeg skrev for er imellemtiden blevet solgt videre til en anden
part, og jeg har fundet anden ansættelse. Nu er jeg begyndt at se mine
artikler dukke op på forsiden af det førnævnte site igen, og det er jeg ikke
specielt glad for, da jeg ikke mener jeg kan stå inde for det site og dets
indhold længere (og samtidigt arbejder et konkurrerende sted).

Nu vil jeg gerne vide om jeg kan forlange indholdet fjernet, eller i værste
tilfælde fakturere det nye firma for de mange artikler, da det ikke var dem,
jeg solgte dem til oprindeligt. Min nuværende arbejdsplads mener at jeg kan
få dem fjernet hvis jeg vil, da ophavsretten i sidste ende er min.

Jeg forstår godt at der kan være omstændigheder i eventuelle kontrakter jeg
har skrevet under på, men i tiden som freelance, var jeg ikke under
kontrakt, men omstændighederne i min fastansættelseskontrakt kender jeg ikke
endnu.

Hvad kan jeg forlange, og er der noget jeg kan referere til?

På forhånd tak.

MT

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-04-02 13:41

"MT" <Metallictesticle@nopamthankyoumamhotmail.com> wrote in message
> [...]
kan
> få dem fjernet hvis jeg vil, da ophavsretten i sidste ende er min.

De nye indehavere af sitet vil formodentlig hævde, at de har overtaget den
brugsret til dine tekster, som de foregående ejere havde (de fact eller
efter aftale). Den argumentation vil de kunne komme langt med.

Men uanset om de har brugsret, kan de ikke overtage den fulde ophavsret, og
den giver dig faktisk ret til at gøre indsigelser, hvis materiale du har
produceret anvendes på en måde, der er krænkende for dig (?).

Den præcise formulering er:

§ 3. Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med,
hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres
tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på
en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære
eller kunstneriske anseelse eller egenart.

Stk. 3. Sin ret efter denne paragraf kan ophavsmanden ikke frafalde,
medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.

Fremgangsmåden i at få denne ret håndhævet er en civil retssag, som du
anlægger mod den krænkende part. Du må nok have advokatbistand for at komme
så langt...

/Per