|
| Jødedom Fra : Anja |
Dato : 11-04-02 10:09 |
|
Hej NG
Jeg er ved at skrive eksamensopgave i livsopl. og så var det spørgsmålet om,
hvornår Jødedommen opstod meldte sig.
Håber der er nogle der vil bruge lidt tid, til at besvare mit spørgsmål.
Venlig hilsen
En stresset lærerstuderende
------------------------------------------------------------------------
Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/
------------------------------------------------------------------------
| |
Hedningen (11-04-2002)
| Kommentar Fra : Hedningen |
Dato : 11-04-02 10:22 |
|
"Anja" <SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> wrote in message
news:3cb5529b$1$11939$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG
> Jeg er ved at skrive eksamensopgave i livsopl. og så var det spørgsmålet
om,
> hvornår Jødedommen opstod meldte sig.
> Håber der er nogle der vil bruge lidt tid, til at besvare mit spørgsmål.
Nogenlunde samtidig med Abraham tror jeg. Ca 1820 f.kr. Man kan også sige
den først opstod, da den blev formuleret i Mosebøgerne. Eller da tankerne
til Mosebøgerne meldte sig. Er man lidt mere deterministisk og religiøst
indstillet er jødedommens opståen sammenfaldende med Jahves vilje om samme.
Er livsopl. = livsoplevelse? Eller livsoplysning?
--
Ha' en go' dag
Hedningen
| |
Anders Peter Johnsen (11-04-2002)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 11-04-02 14:02 |
|
"Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
news:a93kka$lom$1@tux.netsite.dk...
>
> "Anja" <SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> wrote in message
> news:3cb5529b$1$11939$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej NG
> > Jeg er ved at skrive eksamensopgave i livsopl. og så var det spørgsmålet
> om,
> > hvornår Jødedommen opstod meldte sig.
> > Håber der er nogle der vil bruge lidt tid, til at besvare mit spørgsmål.
>
> Nogenlunde samtidig med Abraham tror jeg. Ca 1820 f.kr. Man kan også sige
> den først opstod, da den blev formuleret i Mosebøgerne. Eller da tankerne
> til Mosebøgerne meldte sig. Er man lidt mere deterministisk og religiøst
> indstillet er jødedommens opståen sammenfaldende med Jahves vilje om
samme.
Det er da trods alt en hedning, der ved, hvad han (eller hun?) snakker om!
Anyway, så skulle Mosebøgerne vist rent historisk kunne dateres tilbage til
eksilet i Babylon (ca. 600 f.Kr.), hvor man mener, de blev nedskrevet på
baggrund af mundtlig overlevering...
Så rammerne er at Jødedommen er opstået et sted mellem Mose levetid (man
forundres som historiker over manglende beretninger fra Ægypterne vedrørende
Exodus!), der angiveligt skulle ligge i 1200-tallet f.kr. og så 600 f.kr.
hvor Pentateuken blev skrevet...
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Peter B. Juul (11-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 11-04-02 16:20 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:
> Så rammerne er at Jødedommen er opstået et sted mellem Mose levetid (man
> forundres som historiker over manglende beretninger fra Ægypterne vedrørende
> Exodus!),
Det er skam let nok at bortforklare. Det kræver kun en enkelt revisionist.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in
I speak only 0}._.{0 rec.arts.sf.tv.babylon5.moderated
for myself. O/ \O
| |
Andreas Falck (11-04-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 11-04-02 16:27 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m38z7u2rfm.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:
>
> > Så rammerne er at Jødedommen er opstået et sted mellem
> > Mose levetid (man forundres som historiker over manglende
> > beretninger fra Ægypterne vedrørende Exodus!),
>
> Det er skam let nok at bortforklare. Det kræver kun en enkelt
> revisionist.
Eller at en seriøs og saglig forsker leder de rigtig steder og i de
rigtige tidsperioder i
Egyptens historie.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
Peter B. Juul (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 12-04-02 02:28 |
|
"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:
> > Det er skam let nok at bortforklare. Det kræver kun en enkelt
> > revisionist.
>
> Eller at en seriøs og saglig forsker leder de rigtig steder og i de
> rigtige tidsperioder i
> Egyptens historie.
Det forekommer mig, at jeg blev misforstået: Jeg mente en enkelt
revisionist i ægypten i tiden efter udvandringen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our
I speak only 0}._.{0 world they usually don't talk at all."
for myself. O/ \O -Lewis
| |
Andreas Falck (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 12-04-02 07:57 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3y9ft4ses.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
[ ... ]
> Det forekommer mig, at jeg blev misforstået: Jeg mente en enkelt
> revisionist i ægypten i tiden efter udvandringen.
Det forekommer mig med andre ord, at det du skriver, skal forstås
således, at det slet ikke er utænkeligt, at en revisionist har
bortrevideret visse dele fra den Egyptiske historie, for på den måde
at udradere erindringen om et så svidende nederlag for det egyptiske
regenthus?
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
Peter B. Juul (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 12-04-02 08:36 |
|
"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:
> Det forekommer mig med andre ord, at det du skriver, skal forstås
> således, at det slet ikke er utænkeligt, at en revisionist har
> bortrevideret visse dele fra den Egyptiske historie, for på den måde
> at udradere erindringen om et så svidende nederlag for det egyptiske
> regenthus?
Nemlig.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Yes," said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) "I see now," said Winnie-the-Pooh.
I speak only 0}._.{0 "I have been Foolish and Deluded," said he,
for myself. O/ \O "and I am a Bear of no Brain at All."
| |
Andreas Falck (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 12-04-02 09:23 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3pu154bek.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:
> > Det forekommer mig med andre ord, at det du skriver,
> > skal forstås således, at det slet ikke er utænkeligt, at en
> > revisionist har bortrevideret visse dele fra den Egyptiske
> > historie, for på den måde at udradere erindringen om et
> > så svidende nederlag for det egyptiske regenthus?
>
> Nemlig.
Er du af den overbevisning at noget sådant med al sandsynlighed har
fundet sted?
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
Peter B. Juul (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 12-04-02 10:01 |
|
"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:
> Er du af den overbevisning at noget sådant med al sandsynlighed har
> fundet sted?
JEg er af den overbevisning, at ud over nogle få indledende kapitler i
starten, som jeg betragter som ren mytologi uden historisk værdi
(bemærk: jeg respekterer andres ret til at mene noget andet. Men jeg
vil altså ikke lyve om, hvad jeg tror.), så er den del af Bibelen der
udgiver sig for historieskrivning, langt hen ad vejen
korrekt. Specielt når vi når til jødernes slægtshistorie er jeg
overbevist om, at afvigelserne er ubetydelige.
Hvornår materialet er nedskrevet i den nuværende form er mig
ligegyldigt. Jeg synes at formen antyder, at det vi i dag kender som
mosebøgerne er sammenskrivninger af flere forskellige kilder,
nedskrevet over en lang periode.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp
I speak only 0}._.{0 We are going to kill you
for myself. O/ \O We are going to kill you
By giving you lots of water to drink"
| |
Andreas Falck (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 12-04-02 10:17 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3g02147gm.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:
> > Er du af den overbevisning at noget sådant med al
> > sandsynlighed har fundet sted?
>
> JEg er af den overbevisning, at ud over nogle få indledende
> kapitler i starten, som jeg betragter som ren mytologi uden
> historisk værdi
Og jeg ved fra dine tidligere indlæg at du slet ikke afkriver disse
kapitlers store værdi (når vi altså lige ser bort fra det rent
historiske)!
> (bemærk: jeg respekterer andres ret til at mene noget andet.
> Men jeg vil altså ikke lyve om, hvad jeg tror.),
Din ærlighed og oprigtighed skal jeg da absolut også være den sidste
til at drage i tvivl, - hvilket jeg da vist nok også har givet udtryk
for tidligere!
> så er den del af Bibelen der udgiver sig for historieskrivning,
> langt hen ad vejen korrekt. Specielt når vi når til jødernes
> slægtshistorie er jeg overbevist om, at afvigelserne er
> ubetydelige.
Jamen her kan vi da vist nok heller ikke være særligt uenig.
> Hvornår materialet er nedskrevet i den nuværende form er mig
> ligegyldigt. Jeg synes at formen antyder, at det vi i dag kender som
> mosebøgerne er sammenskrivninger af flere forskellige kilder,
> nedskrevet over en lang periode.
I generelle vendinger er her vist heller ikke grobund for den helt
store uenighed!
Peter hvad er der galt? Der er jo snart ved at være mange ting vi kan
være enige om! )
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
Anders Peter Johnsen (11-04-2002)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 11-04-02 16:50 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m38z7u2rfm.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:
>
> > Så rammerne er at Jødedommen er opstået et sted mellem Mose levetid (man
> > forundres som historiker over manglende beretninger fra Ægypterne
vedrørende
> > Exodus!),
>
> Det er skam let nok at bortforklare. Det kræver kun en enkelt revisionist.
Dengang eller idag?
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Hedningen (13-04-2002)
| Kommentar Fra : Hedningen |
Dato : 13-04-02 01:26 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
news:3cb58964$0$78752$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:a93kka$lom$1@tux.netsite.dk...
>
> Så rammerne er at Jødedommen er opstået et sted mellem Mose levetid (man
> forundres som historiker over manglende beretninger fra Ægypterne
vedrørende
> Exodus!), der angiveligt skulle ligge i 1200-tallet f.kr. og så 600 f.kr.
> hvor Pentateuken blev skrevet...
Hvordan havnede jøderne i Ægypten i sin tid?
--
Ha' en go' dag
Hedningen
| |
Niels (13-04-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 13-04-02 09:07 |
|
"Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
news:a97tue$8et$1@tux.netsite.dk...
>
> Hvordan havnede jøderne i Ægypten i sin tid?
De blev inviteret af Farao..
Niels
| |
Hedningen (13-04-2002)
| Kommentar Fra : Hedningen |
Dato : 13-04-02 15:50 |
|
"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message
news:eWRt8.25$JH6.803@news.get2net.dk...
> "Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:a97tue$8et$1@tux.netsite.dk...
> >
>
> > Hvordan havnede jøderne i Ægypten i sin tid?
>
> De blev inviteret af Farao..
Og så drog de allesammen afsted fra det land, Jahve havde "givet" dem? Lyder
lidt besynderligt. Også fordi de jo blev slaver, ikk'?. Lyder som lidt af en
vandrehistorie. )
--
Ha' en go' dag
Hedningen
| |
Peter B. Juul (13-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 13-04-02 17:59 |
|
"Hedningen" <Hedningen@msn.com> writes:
> Og så drog de allesammen afsted fra det land, Jahve havde "givet"
> dem?
Havde givet dem hvornår? Det med landet, Jahve havde givet dem kommer
jo først _efter_ Ægypten-perioden.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg har læst avis hver dag i et år, 365 dage. Og jeg
The RockBear. ((^)) har læst den af pligt, jeg er jo nærmest lige så meget
I speak only 0}._.{0 inde i verdens gang som de fleste journalister. Dét er
for myself. O/ \O ikke særlig sundt!" - Jakob Martin Strid
| |
Hedningen (13-04-2002)
| Kommentar Fra : Hedningen |
Dato : 13-04-02 19:42 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
news:m38z7r1qnj.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Hedningen" <Hedningen@msn.com> writes:
>
> > Og så drog de allesammen afsted fra det land, Jahve havde "givet"
> > dem?
>
> Havde givet dem hvornår? Det med landet, Jahve havde givet dem kommer
> jo først _efter_ Ægypten-perioden.
Det forstår jeg ikke. Var jøderne i Ægypten før Abraham tog til Kana'an?
1.Mos.12:6-7.
Citat af samme:
Abram drog gennem landet og kom til Sikems helligsted, til Orakel-egen.
Dengang boede kana'anæerne i landet. v7 Herren viste sig for Abram og
sagde: »Jeg vil give dine efterkommere dette land.«
Citat slut.
Det er noget mærkeligt noget med de jøder og Ægypten. Historien fortsætter
med at overraske mig.
--
Ha' en go' dag
Hedningen
| |
Niels (13-04-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 13-04-02 19:04 |
|
"Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
news:a99gif$iop$1@tux.netsite.dk...
>
> Og så drog de allesammen afsted fra det land, Jahve havde "givet" dem?
Lyder
> lidt besynderligt. Også fordi de jo blev slaver, ikk'?. Lyder som lidt af
en
> vandrehistorie. )
Hvorfor spørger du når du ikke vil have svar?
Niels
| |
Hedningen (14-04-2002)
| Kommentar Fra : Hedningen |
Dato : 14-04-02 01:15 |
|
"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message
news:Bq0u8.128$JH6.4924@news.get2net.dk...
> "Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:a99gif$iop$1@tux.netsite.dk...
> >
> > Og så drog de allesammen afsted fra det land, Jahve havde "givet" dem?
> Lyder
> > lidt besynderligt. Også fordi de jo blev slaver, ikk'?. Lyder som lidt
af
> en
> > vandrehistorie. )
>
> Hvorfor spørger du når du ikke vil have svar?
Jeg vil meget gerne have svar. For Søren da. I dette tilfælde rejste svaret
altså nogen spørsmål. Det er vel meget almindeligt?
Du må have fundet min kommentar til svaret provokerende, siden du
antager, jeg ikke vil have svar. Du antager vel, at jeg blot ønsker at
provokere.
Skulle dette være tilfældet, vil jeg knytte følgende kommentarer.
1. Jeg er mig bevidst om den relativt civiliserede tone, der føres i denne
gruppe.
2. Den tone tiltaler mig, og jeg ønsker ikke at bryde den gode vane.
3. Min til tider retoriske stil har kun til formål at fungere som
afveksling. Her gik det altså galt (forstår jeg)
4. Det samme gælder den lille uskyldige vits.
5. Jeg beklager, hvis jeg har skubbet gode svar væk med min stil.
6. Det ærgrer jeg mig over.
Men jo, jeg ønsker svar. Emnet interesserer mig, da jeg slet ikke forstår,
hvorfor alle jøderne forlod det lovede land for at drage til Ægypten. Et
eller andet sted har jeg en formodning om, at der er forvanskning med i
billedet. En formodning jeg deler med flere her i gruppen. Blot går
formodningerne om forvanskning på forskellige ting. Emnet er dog interessant
for flere, og jeg skal endnu engang beklage, hvis jeg (hvad jeg sikkert har)
har obstrueret en potentiel meget spændende tråd.
Til mit forsvar kan vel siges, jeg er miljøskadet fra andre
nyhedsgrupper. Jeg skal i det følgende anstrenge mig for at rette op på
dette.
mvh. Hedningen.
PS. Man kan godt være for følsom.
| |
Niels (14-04-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 14-04-02 10:54 |
|
"Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
news:a9ahmm$f08$1@tux.netsite.dk...
>
> > Hvorfor spørger du når du ikke vil have svar?
>
> Jeg vil meget gerne have svar. For Søren da. I dette tilfælde rejste
svaret
> altså nogen spørsmål. Det er vel meget almindeligt?
Ikke altid..
> Du må have fundet min kommentar til svaret provokerende, siden du
> antager, jeg ikke vil have svar. Du antager vel, at jeg blot ønsker at
> provokere.
Jeg lader mig næsten altid provokere af 2 ting..
1 folks navn
2. folks vilje til IKKE at lytte.
Der er et navn der går igen i gruppen "Nothing is true ..." fra den kant
forventer jeg intet sandt.
Du har valgt navnet "hedningen" hvilket fortæller mig, at du enten ved nok
om Gud til at have valgt Ham fra eller at du bruger navnet som provokation.
Enten det er det ene eller det andet, udløser det pr. automatik en hvis form
for kortfattethed hos mig.
> Men jo, jeg ønsker svar. Emnet interesserer mig, da jeg slet ikke forstår,
> hvorfor alle jøderne forlod det lovede land for at drage til Ægypten. Et
> eller andet sted har jeg en formodning om, at der er forvanskning med i
> billedet. En formodning jeg deler med flere her i gruppen. Blot går
> formodningerne om forvanskning på forskellige ting. Emnet er dog
interessant
> for flere, og jeg skal endnu engang beklage, hvis jeg (hvad jeg sikkert
har)
> har obstrueret en potentiel meget spændende tråd.
> Til mit forsvar kan vel siges, jeg er miljøskadet fra andre
> nyhedsgrupper. Jeg skal i det følgende anstrenge mig for at rette op på
> dette.
Velkommen i klubben.. af andre grupper jeg vælger er det mest rent faglige
grupper.. der er ikke så megen fnidder..
Optakten til udvandringen TIL Ægypten er her kortfattet fortalt.. historien
kan læses i 1 Mosebog fra kapitel 25 til 50
Abraham bliver udvalgt af Gud.. og efter mange år får han sønnen Isak som
udvælgelsen fortsætter hos.. Isak får tvillingerne Esau og Jakob og Jakob er
en gavtyv, men har vundet Guds gunst og har Guds mange velsignelser med i
sin bagage.. Han (Jakob) får 11 sønner hvoraf Josef er den yngste..
Josef er en drømmer og Jakobs favorit, med andre ord, han er en forkælet
møjunge.. hans ti brødre vil slå ham ihjel, men ombestemmer sig og sælger
ham til nogle normader der sælger ham videre til en Ægypter.
De drømme Josef har er drømme fra Gud, og han ved det..
Efter en omskiftelig tilværelse som slave af Ægyptens næst-mægtigste mand,
bliver Josef Faraos drømmetyder nr. 1. da Farao drømmer om en stor
hungersnød og Josef tyder den korrekt, bliver Josef sat til at være Ægyptens
næst-mægtigste mand. og som sådan skal han administrere alle ægyptens
varelagre af mad under hungersnøden som omfatter hele mellemøsten.
Hans brødre kommer også til ægypten for at købe mad.. og da Josef stadig
elsker sine brødre laver han nogle numre med dem for at få dem til ægypten
sammen med deres far..
Ægyptens Farao giver dem det bedste område i Ægypten fordi han godt kan lide
Josef og stoler på ham.
De 12 stamme i Israel er opkaldt efter Josefs 10 brødre og Josefs egne 2
sønner, 12 i alt.
Det var optakten og udvandringen til Ægypten.. og en sammensætning af
halvdelen af 1 mosebog.
Men sådanne ting går i glemmebogen fra den ene Farao til den næste.. og da
Israel havde fået den bedste jord.. og blev rigtig mange på få
generationer.. gjorde en Farao dem alle til slaver.
Resten, opholdet, befrielsen og udvandringen FRA Ægypten kan læses i 2
Mosebog.
Niels
| |
Hedningen (18-04-2002)
| Kommentar Fra : Hedningen |
Dato : 18-04-02 01:18 |
|
"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message
news:fjcu8.42$Bc.5016@news.get2net.dk...
> "Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:a9ahmm$f08$1@tux.netsite.dk...
> Jeg lader mig næsten altid provokere af 2 ting..
> 1 folks navn
> 2. folks vilje til IKKE at lytte.
1.I dette tilfælde er det forståeligt.
2.Jo, det er heller ikke godt.
> Der er et navn der går igen i gruppen "Nothing is true ..." fra den kant
> forventer jeg intet sandt.
> Du har valgt navnet "hedningen" hvilket fortæller mig, at du enten ved nok
> om Gud til at have valgt Ham fra eller at du bruger navnet som
provokation.
>
> Enten det er det ene eller det andet, udløser det pr. automatik en hvis
form
> for kortfattethed hos mig.
Det er så ikke ment som en provokation. Valget blev i sin taget fordi, jeg
røg ind i masse diskussioner, hvor jeg igen og igen blev bedt om at forsvare
kristendommen. Og selv om der er meget godt i kristendommen (her helt
specifikt evangelierne), så er jeg altså ikke kristen (eller noget andet) og
vil ikke stå til ansvar for kristne gerninger gennem tiden. Såmænd blot
derfor.
Men det er korrekt, at jeg har valgt Ham fra. Det er klart
diskvalificerende set ud fra et kristent "livssynspunkt" (her det evige
liv); men vel ikke for en debat om kristent livssyn som sådan? Ja, det er
selvfølgelig, dem der orker at tale med mig (eller rettere ikke orker), der
bestemmer det.
> Velkommen i klubben.. af andre grupper jeg vælger er det mest rent faglige
> grupper.. der er ikke så megen fnidder..
Tak. Jeg har så valgt at tage fnidderet i fniddergrupperne, da jeg mener,
det er fnidderet, der styrer verdenen. Ikke kærligheden, sandheden eller
retfærdigheden; men fnidderet. Og det oprører mig, og jeg kaster mig med
større eller mindre held mod det.
> Optakten til udvandringen TIL Ægypten er her kortfattet fortalt..
historien
> kan læses i 1 Mosebog fra kapitel 25 til 50
Snip: Historien om udvandringen. Og tak for den.
> Resten, opholdet, befrielsen og udvandringen FRA Ægypten kan læses i 2
> Mosebog.
Tak for indførelsen i den foreliggende historie. Jeg må indrømme, jeg ikke i
sin tid gjorde det store ud af Det Gamle Testamente. Det tiltalte mig
aldeles ikke, og det endte med at føre mig bort fra Ham. Jeg elskede Ham.
Men jeg havde sprunget alle de "onde" passager over, og da praktisk kristent
liv bragte mig i aktiv kontakt med disse i min menighed (den jeg var medlem
af) "Power Praise Center", flygtede jeg. Og enhver kan jo regne ud, at det
ikke var rart. Det var modbydeligt; men er man ikke længere ærlig overfor
sin menighed, kan man ikke blive der. (Jeg har nogen problemer med at kalde
det min menighed - jeg var jo blot menigt medlem, og jeg føler ordet kan
misforståes derhen at det var _min_) Nå men, jeg tror jeg har trampet det
klart nok.
Tilbage til emnet. Jøderne valgte altså helt af egen drift at forlade
det lovede land. Det finder jeg overraskende. Jeg er bare endnu ikke helt
klar over hvad, jeg skal udlede af det. Derfor har mit svar været så længe
undervejs. Jeg tænker stadig over det.
mvh. Hedningen
| |
Niels (18-04-2002)
| Kommentar Fra : Niels |
Dato : 18-04-02 06:35 |
|
"Hedningen" <Hedningen@msn.com> skrev i en meddelelse
news:a9l2v5$cm9$1@tux.netsite.dk...
>
> Det er så ikke ment som en provokation. Valget blev i sin taget fordi, jeg
> røg ind i masse diskussioner, hvor jeg igen og igen blev bedt om at
forsvare
> kristendommen. Og selv om der er meget godt i kristendommen (her helt
> specifikt evangelierne), så er jeg altså ikke kristen (eller noget andet)
og
> vil ikke stå til ansvar for kristne gerninger gennem tiden. Såmænd blot
> derfor.
Lyder rimeligt.
> Men det er korrekt, at jeg har valgt Ham fra. Det er klart
> diskvalificerende set ud fra et kristent "livssynspunkt" (her det evige
> liv); men vel ikke for en debat om kristent livssyn som sådan? Ja, det er
> selvfølgelig, dem der orker at tale med mig (eller rettere ikke orker),
der
> bestemmer det.
Der er intet diskvalificerende ved at have et standpunkt..
> Tak. Jeg har så valgt at tage fnidderet i fniddergrupperne, da jeg mener,
> det er fnidderet, der styrer verdenen. Ikke kærligheden, sandheden eller
> retfærdigheden; men fnidderet. Og det oprører mig, og jeg kaster mig med
> større eller mindre held mod det.
Jeg hader politik og magtkampe, både globalt, nationalt og lokalt.
> Tak for indførelsen i den foreliggende historie. Jeg må indrømme, jeg ikke
i
> sin tid gjorde det store ud af Det Gamle Testamente. Det tiltalte mig
> aldeles ikke, og det endte med at føre mig bort fra Ham. Jeg elskede Ham.
> Men jeg havde sprunget alle de "onde" passager over, og da praktisk
kristent
> liv bragte mig i aktiv kontakt med disse i min menighed (den jeg var
medlem
> af) "Power Praise Center", flygtede jeg. Og enhver kan jo regne ud, at det
> ikke var rart. Det var modbydeligt; men er man ikke længere ærlig overfor
> sin menighed, kan man ikke blive der. (Jeg har nogen problemer med at
kalde
> det min menighed - jeg var jo blot menigt medlem, og jeg føler ordet kan
> misforståes derhen at det var _min_) Nå men, jeg tror jeg har trampet det
> klart nok.
Det lyder som om du løb ind i lokalpolitik i din menighed.. men fat mod, jeg
flygtede fra min menighed (Og Gud) da jeg var 15 og vendte frivilligt
tilbage da jeg var 30.. Det er 18 år siden.
> Tilbage til emnet. Jøderne valgte altså helt af egen drift at forlade
> det lovede land. Det finder jeg overraskende. Jeg er bare endnu ikke helt
> klar over hvad, jeg skal udlede af det. Derfor har mit svar været så længe
> undervejs. Jeg tænker stadig over det.
Jeg ved ikke hvor frivilligt hungersnød er når man får en invitation til at
komme til et rigt land med masser af mad.
Men mon dog ikke Gud havde en plan?
Niels
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (11-04-2002)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 11-04-02 22:13 |
|
"Anja" <SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> mælte sligt:
>Jeg er ved at skrive eksamensopgave i livsopl. og så var det spørgsmålet om,
>hvornår Jødedommen opstod meldte sig.
>Håber der er nogle der vil bruge lidt tid, til at besvare mit spørgsmål.
Hej Anja,
Et lignende spørgsmål blev stillet i dk.videnskab.teologi for ikke så længe
siden, så jeg gengiver lige mit svar derfra:
[citat]
From: Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk>
Newsgroups: dk.videnskab.teologi
Subject: Re: Hvor gammel er den jødiske tro?
Date: Wed, 20 Mar 2002 07:26:34 +0100
[...]
Det er ikke så ligetil et spørgsmål af en lang række årsager. Væsentligt
er det f.eks. afgørende at finde ud af, hvad man mener med "jødedom",
hvordan man skal tolke de historiske kilder osv.
Religionsvidenskabeligt giver det god mening at skelne mellem
israelitisk/gammeltestamentlig og jødisk religion. Den israelitiske
religion er den religion, som folkene i Israel praktiserede i
gammeltestamentlig tid [og førhen, red.] - den religion, man derfor finder
beskrevet *i* det gamle testamente. Denne lever i høj grad op til de
traditionelle forestillinger om frugtbarhedsreligioner [dens fokus er det gode
liv i denne verden, red.] og er vel næppe ekslusivt monoteistisk. Denne -
eller rettere: visse strømninger af denne - religion går senere hen og bliver
til det, man kan kalde den antikke jødedom. Jødedommen er således ikke den
religion, der beskrives *i* GT, men snarere den religion, der kommer *efter*
GT er affattet og som netop har GT som sit helligskrift. Denne jødedom er
eksklusivt monoteistisk, passer snarere med ideerne om en frelsesreligion end
en frugtbarhedsreligion; den udvikler en indgående dogmatik, midrash,
mishnah, talmud osv.
Overgangen fra israelitisk til jødisk religion er selvfølgelig også et
definitionsspørgsmål. Man kan sætte den så tidligt som Josijas reform i
ca. 620 fvt. eller så sent som det tredje århundrede fvt, hvor den
jødiske bibel efterhånden var ved at have taget form.
Spørgsmålet kan da være, hvor lang tid den israelitiske religion går
tilbage. Det synes derimod at være et spørgsmål, der fortaber sig ind i
historiens skygger.
[citat slut]
Du er velkommen til at stille uddybende spørgsmål, hvis der er noget af det
ovenforstående, der er uklart.
Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Der blev grinet en del over Atlanten den aften..."
| |
|
|