Muldvarp eller mosegris?
Fra : Per Værum Mikkelsen

Dato : 11-04-02 07:24

Hvordan ser man forskel på, hvorvidt det er en mosegris elller en muldvarp
der er i haven?
Og hvordan får jeg bugt med h.h.v. den ene og den anden slags?

m.v.h. Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-02 07:48

On Thu, 11 Apr 2002 08:24:19 +0200, "Per Værum Mikkelsen"
<prikke@mail.dk> wrote:

>Hvordan ser man forskel på, hvorvidt det er en mosegris elller en muldvarp
>der er i haven?

Er det muldvarp så har du massevis af skud (muldvarpe-), er det
mosegrise, så er der masser af huller.

>Og hvordan får jeg bugt med h.h.v. den ene og den anden slags?

Fang dem med en saks til formålet. Det kræver lidt øvelse.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-04-02 10:10

> Fang dem med en saks til formålet. Det kræver lidt øvelse.

Du skal dog ikke regne med at slippe helt af med dyrene. Vores nabo fanger
muldvarpe på det samme areal år efter år efter år... Ja, du kan selv regne
ud hvor det er vil hen. Så snart du fjerne én muldvarp, flytter der (højst
sandsynlig) snart en ny ind i dens gangsystem. Muldvarpe er eneboere, så du
risikerer ikke at opformere bestanden ved ikke at bekæmpe den. Fjerne i
stedet muldvarpe skudene med en skovl, og glæd dig over, at du kan give de
fuldstændig harmløse dyr ophold på din grund. Det er i hvertfald én måde at
gribe den sag an på.

Derudover er mosegrise vegetarer -- i modsætning til muldvarpe, der
udelukkende lever af orm, insekter og den slags.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-02 21:32

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Er det muldvarp så har du massevis af skud (muldvarpe-), er det
> mosegrise, så er der masser af huller.

Er jeg fejl på den, at mosegrise også kan lave skud, omend sjældent?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-02 21:41

On Thu, 11 Apr 2002 22:32:17 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Er jeg fejl på den, at mosegrise også kan lave skud, omend sjældent?

Nej, du er ikke fejl på den. De kan godt lave skud, men som du selv
siger er det sjældent - og hvis de endelig gør så er skuddene ikke ret
store.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-04-02 20:11

Per Værum Mikkelsen <prikke@mail.dk> skrev i en
> Hvordan ser man forskel på, hvorvidt det er en mosegris elller en muldvarp
> der er i haven?

Det kan du se på skuddene. Mosegrisens skud er mere
løse end muldvarpens og man kan ofte finde et hukl
i skuddet.
Mosegrise spiser planterødder, så det er ret let at konstatere
om det er dem man har.

> Og hvordan får jeg bugt med h.h.v. den ene og den anden slags?

Du kan læse lidt om det på side:

http://hjem.get2net.dk/oer.hansen/faq.htm

Per A. Hansen