XNews diskussion flyttet fra test..
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 06:59

Fik lige lyst til at flytte en diskussion som har udartet sig ovre i
tele.test. Den handler om XNews og manglende overholdelse at
standard. Får lige at citere noget:

> Allan Olesen wrote:
> Xnews er af en eller anden grund vellidt, men den er ikke god
> til at overholde standarder. Se bare alle de Xnews-indlæg med
> forkert angivelse af anvendt tegnsæt.

- Synes der dukker noget snavs op nu... Jeg har i min header skrevet
dette ind:

-----------
-----------

- Fordi jeg blev tilrådet det, og fordi XNews som default åbenbart
ikke overholder standarden, og som i princippet ikke gør den meget
bedre rent news-moralsk end O.E.

- Er det stadig ikke godt nok? Overholder jeg stadig ikke reglerne,
eller skal jeg gå tilbage til O.E. i protest .

- Blandt andet blev jeg drillet af Henrik K. fordi jeg vistnok ikke
kunne se et Euro tegn i hans signatur?!

- Som jeg skrev derovre:

- Det er en lille smule sjovt at jeg er blevet jaget rundt fra
dengang hvor jeg var glad O.E. bruger. Har skiftet newsreadere hver
gang news-verdenen sagde mine ting ikke var gode nok, og hver gang
man skifter til 'state of the art' newsreaderen så bliver man slagtet
fordi man ikke overholder standarder... Me confused..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-02 10:10

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> skrev:

> [...]

Er der mange af dem?
Og hvor store problemer skaber de manglende tegnsætheadere
sammenlignet med OE's skavanker?

> - Fordi jeg blev tilrådet det, og fordi XNews som default
> åbenbart ikke overholder standarden, og som i princippet ikke
> gør den meget bedre rent news-moralsk end O.E.

Det er en skam at Xnews skal rettes for at overholde standarderne -
omend det vist er noget lettere at tilpasse Xnews end OE. Mht.
moral mener jeg at OE's fejl/fejlmuligheder er noget mere
graverende end Xnews'. Det er i øvrigt mit indtryk at en stor del
af Xnewsbrugerne gerne vil gøre noget for at overholde
standarderne. Men man burde måske bede Luu Tran om at indarbejde de
tre headere i den faste konfiguration.

> - Er det stadig ikke godt nok? Overholder jeg stadig ikke
> reglerne, eller skal jeg gå tilbage til O.E. i protest .

Så vidt jeg kan bedømme er det fint nu. Min content-type-header har
gåseøjne omkring charset-angivelsen (charset="iso-8859-1") - men
det er muligvis også forkert.

Hvis du skal gå tilbage til OE skal det da ikke være i protest -
men fordi du mener at OE er et bedre program. Jeg kunne ikke drømme
om at skifte tilbage - men der er jo frit valg.

> - Blandt andet blev jeg drillet af Henrik K. fordi jeg vistnok
> ikke kunne se et Euro tegn i hans signatur?!

Der er vist også noget med ham og Xnews - gad vide hvad det program
har gjort ham

> [...]
> hver gang man skifter til 'state of the art' newsreaderen så
> bliver man slagtet fordi man ikke overholder standarder... Me

Hvis du føler at du er blevet "jaget rundt" og "slagtet" på grund
af dit newsprogram har du været uheldig. Der skulle gerne være
plads til alle på usenet - og hverken OE eller Xnews har større
skavanker end at de kan rettes ved venlig vejledning.

Som ny bruger må man forvente at begå fejl, og bruge tid på at
rette dem. Men der mig bekendt bred enighed om at vejledninger
altid bør være venlige og konstruktive (se evt.
http://www.usenet.dk/netikette/vejledhvordan.html). Det lyder som
om du er stødt ind i nogle mindre heldige af slagsen.

PS: Der findes ikke nogen "state of the art newsreader". Der findes
gode og mindre gode programmer, og der findes folk der vil påstå at
deres program er verdens bedste. Som et af de få områder på
internet er usenet stadig så standardiseret at man problemfrit kan
benytte en lang række forskellige programmer. Brug det der passer
dig bedst (men sørg for at det efterlever standarderne så godt som
muligt).

Her kunne være FUT til netiketten, men det blev ikke i denne
omgang.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 12:08

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Er der mange af dem?
> Og hvor store problemer skaber de manglende tegnsætheadere
> sammenlignet med OE's skavanker?

- Jeg aner det faktisk ikke?

> Så vidt jeg kan bedømme er det fint nu. Min content-type-header
> har gåseøjne omkring charset-angivelsen (charset="iso-8859-1") -
> men det er muligvis også forkert.

- Og det er egentlig utroligt at man skal så langt ned i readerne for
ikke at folk skal kome efter en.

> Hvis du skal gå tilbage til OE skal det da ikke være i protest -
> men fordi du mener at OE er et bedre program. Jeg kunne ikke
> drømme om at skifte tilbage - men der er jo frit valg.

- Jeg har i princippet aldrig syntes at O.E. var specielt dårligt,
sådan rent brugerflade mæssigt. Tværtimod. Men folk hyler jo op om at
man ikke overholder god skik og brug, og hvad ved jeg, så jeg har
egentlig bare bare respekteret at følge reglerne, og skiftet til det
jeg har fået anbefalet. Og hver gang har jeg straks fundet ud af at
det ikke er det fedeste. Hmmm... Kan det så ikke være lige meget.
SKal man virkelig bruge så meget af sit liv på noget så tosset?

> Der er vist også noget med ham og Xnews - gad vide hvad det
> program har gjort ham

- Tjaee.. Kedsomhed formoder jeg

> [...]
> være plads til alle på usenet - og hverken OE eller Xnews har
> større skavanker end at de kan rettes ved venlig vejledning.

- Jeg har selv været på usenettet i 6-7 år efterhånden, og har
efterhånden fattet spillereglerne Men det er ligesom om at der er
et game i gang som man bare aldrig kan komme til bunds i. der vil
ALTID være noget i vejen med ens newsreader. Altid.

> (se evt. http://www.usenet.dk/netikette/vejledhvordan.html). Det
> lyder som om du er stødt ind i nogle mindre heldige af slagsen.

- Jeg kender godt siderne. Har henvist til dem i årevis.

> Her kunne være FUT til netiketten, men det blev ikke i denne
> omgang.

- Nej og det var sådan set heller ikke meningen at jeg ville starte
en diskussion om netikette. Men mere en teknisk diskussion om at
tilpasse sin newsreader så ingen kunne komme efter mig mere

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-02 12:47

> - Og det er egentlig utroligt at man skal så langt ned i
> readerne for ikke at folk skal kome efter en.

Jeg har ikke oplevet en eneste kommentar til mine selvindsatte
headere. Hvis begge skrivemåder (med og uden gåseøjne) fungerer,
kan jeg ikke forestille mig at der er nogen der vil brokke sig.
Hvis kun den ene af dem virker vil det derimod være naturligt at
give besked om det.

> - Jeg har i princippet aldrig syntes at O.E. var specielt
> dårligt, sådan rent brugerflade mæssigt. Tværtimod. Men folk
> hyler jo op om at man ikke overholder god skik og brug,

Bare fordi du benytter OE? Det lyder meget voldsomt - kan du evt.
henvise til nogle af indlæggene?

I de grupper jeg færdes i (pt. en 15-20 danske) oplever jeg ikke
nogen chikane af OE-brugere - så længe de retter de ting der kan
rettes (Sv: -> Re:, tegnsæt) og overholder netiketten som alle
andre (først og fremmest vedr. citater).

> hvad ved jeg, så jeg har egentlig bare bare respekteret at
> følge reglerne, og skiftet til det jeg har fået anbefalet.

Der er mig bekendt ingen regler om at man ikke må benytte OE.

> hver gang har jeg straks fundet ud af at det ikke er det
> fedeste. Hmmm... Kan det så ikke være lige meget. SKal man
> virkelig bruge så meget af sit liv på noget så tosset?

Det bør ikke være så svært. Find et program du kan lide, brug lidt
tid i test-grupper samt denne (evt. OE-gruppen) til at få
finjusteret opsætningen, og hold så fast i det. Hvis du føler dig
uberettiget generet kan du benytte dit kill-filter.

> [...]
> der er et game i gang som man bare aldrig kan komme til bunds
> i. der vil ALTID være noget i vejen med ens newsreader. Altid.

Jeg kan kun sige at sådan er det ikke for alle. Jeg skiftede fra OE
fordi jeg opdagede en masse ekstra muligheder med Xnews - men jeg
oplevede ingen hetz eller noget lignende mens jeg benyttede OE.

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-04-02 13:33

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> writes:

> Så vidt jeg kan bedømme er det fint nu. Min content-type-header har
> gåseøjne omkring charset-angivelsen (charset="iso-8859-1") - men
> det er muligvis også forkert.

Gåseøjnene er ikke nødvendige, men de er heller ikke forkerte.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 11-04-02 14:03

Jens Gyldenkærne Clausen, du skrev:

[Charset]

> Men man burde måske bede Luu Tran om at indarbejde de
> tre headere i den faste konfiguration.

Ingen angivelse er det samme som 7 bit, og da det er det de bruger
der hvor Luu Tran kommer fra, så tvivler jeg på du får ham til det.

> Der er vist også noget med ham og Xnews - gad vide hvad det program
> har gjort ham

Ingenting, jeg hygger mig bare med at påpege fejl i guds gave til
usenet.

--
Henrik
¤ Euro

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-02 14:17

Henrik K Hansen <lr7zdtx3pidvbrl001@sneakemail.com> skrev:

> Ingen angivelse er det samme som 7 bit, og da det er det de
> bruger der hvor Luu Tran kommer fra, så tvivler jeg på du får
> ham til det.

Er det ikke muligt at angive 7 bit eksplicit?

> Ingenting, jeg hygger mig bare med at påpege fejl i guds gave
> til usenet.

Hvad er guds gave til usenet? (rettelse: hvem påstår at Xnews
skulle være guds gave til usenet? - og hvorfor skulle du tro på
sådan en påstand?)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-04-02 16:01

Henrik K Hansen <lr7zdtx3pidvbrl001@sneakemail.com> skrev:

> Ingen angivelse er det samme som 7 bit, og da det er det de bruger
> der hvor Luu Tran kommer fra, så tvivler jeg på du får ham til det.

Luu Tran har lavet masser af ændriger som han ikke selv har haft brug
for også i forbindelse med 8-bit tegnsæt.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 11-04-02 20:29

Dino, du skrev:

> Euro ;0)

If Header From contains HKH then do replace all ¤ with Euro in body.

Svindler

--
Henrik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-02 10:23

On Thu, 11 Apr 2002 21:29:04 +0200, Henrik K Hansen
<lr7zdtx3pidvbrl001@sneakemail.com> wrote:

>If Header From contains HKH then do replace all ¤ with Euro in body.

Her skal du have : efter "From" flere server forstår ikke headeren
uden kolon'et AFAIR

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Madsen

Dato : 12-04-02 02:53

Chr. Bohr-Halling skrev:

> Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk>'s posting:

> Bibliotek, katalog?

Mappe?

Madsen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-04-02 08:51

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev....

> Mappe?

Man skal nok ha' været der. Min første DOS var 3.1(altså før der var
understøttelse af harddiske over 10Mb). Dengang var en mappe noget
man havde under armen, et katalog fik man fra Daells Vareskur og
Biblioteket lukkede typisk kl. 16.

Når først man har fået en betegnelse ind under huden, kan det være
svært at ændre.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-04-02 15:14

> Man ikke bare kan - det skal man, hvis meningen er 1024 bytes. Det
> er faktisk nyt for mig - men se hvad de skriver i Dansk Sprognævns
> IT-ordliste:
>
> [Fra <http://www.dsn.dk/it-dansk/>]

Det er yderst uheldigt at DSN opfordrer til en sprogbrug, som er i strid
med SI-systemet. Stort 'K' står for Kelvin og lille 'k' for kilo =
1000.

Hvis man vil udtrykke 1024, er det korrekte præfiks 'Ki', se

<http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html>

XFUT: dk.kultur.sprog

Fra : Madsen

Dato : 14-04-02 11:45

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
> Biblioteket lukkede typisk kl. 16.
>
> Når først man har fået en betegnelse ind under huden, kan det være

Du har ret, men selvom jeg har "været der" da det også hed DOS, så har
jeg sidenhen slugt betegnelsen 'mappe' råt. :)

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 11-04-02 14:36

Jens Gyldenkærne Clausen, du skrev:

> Er det ikke muligt at angive 7 bit eksplicit?

Den eneste jeg kender der gør det er OE, men det er jo overflødig
headerinformation.

> (rettelse: hvem påstår at Xnews
> skulle være guds gave til usenet?

Ingen, det er mit indtryk af nye xnews brugere, at de først så lyset
da de skiftede over til xnews.

--
Henrik

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 15:47

Jeg citerer lige Henrik K Hansen:

> Ingen, det er mit indtryk af nye xnews brugere, at de først så
> lyset da de skiftede over til xnews.

Er det ikke en lidt ensporet opfattelse? Det irriterer da lidt at du
måske opfatter mig som en sådan (derfor du begyndte at påpege fejl da
jeg testede andetsteds?).

Jeg startede med Agent. Nogle sagde at den ikke kunne nogle sager som
XNews kunne. Så prøver jeg XNews. Nu har jeg det ligesom dengang jeg
var glad og bekymringsfri OE bruger, hvor jeg pludselig er den gode
gamle Palle der ikke overholder reglerne.

Jeg har iøvrigt lige kigget på GNUS. At få mig til at starte med det
ville svare lidt til at foreslå mig at programmere min egen
newsreader Jeg tror alle disse diskussioner er på et lidt for
avanceret plan til mig, og jeg tror sgu bare jeg fra nu af ignorer
problematikken. Så længe jeg quoter rigtigt og ikke bruger en
signatur er der jo ingen der lider overlast

Fra : Stefan Holm

Dato : 11-04-02 16:13

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> writes:

> Jeg har iøvrigt lige kigget på GNUS. At få mig til at starte med det
> ville svare lidt til at foreslå mig at programmere min egen
> newsreader

Så slemt er det altså ikke, men den kræver noget tilvænning, ja. Til
gengæld får man en suveræn newsreader ud af det (jeg har tidligere
brugt OE, Agent og (en _meget_ kort periode) Xnews.
Det er selvfølgelig en fordel at være vant til emacs, men det er jo
også i andre situationer rart at kende til emacs.

--
"Stop eating our young! And it's pronounced GUACAMOLE!"

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-04-02 16:51

Hej Palle Hans Jensen, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]
> dengang jeg var glad og bekymringsfri OE bruger, hvor jeg
> pludselig er den gode gamle Palle der ikke overholder reglerne.

Ignorer dem. Gode råd tager man naturligvis taknemmeligt imod, men
ligegyldigt brok (hvis det stort set er ligegyldigt, naturligvis) og
"min nyhedslæser er større end din nyhedslæser" (omend typen
selvfølgelig altid skriver "newsreader" - de "replyer" også tit,
ligesom de henviser til "subject'et" og andre sære sprogblandinger) er
der ingen mening i at bruge tiden på.

Den bedste nyhedslæser er den, man finder mest bekvem til ens formål,
forudsat den ikke generer andre for meget ("for meget" er naturligvis
et skøn) i relation til standarderne.

Mht. Xnews er dens største problem som påpeget af flere dens tegnsæt
og kodning/afkodning af samme i headeren, når man bruger andet end
engelske tegn.

> Så længe jeg quoter rigtigt og ikke bruger en signatur er der jo
> ingen der lider overlast

Signaturen er da ikke et problem i hverken Xnews eller Agent (de to du
anvender).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 17:16

Jeg citerer lige Rudi Stegen:

> [...]
> "replyer" også tit, ligesom de henviser til "subject'et" og
> andre sære sprogblandinger) er der ingen mening i at bruge tiden

- Det giver jeg dig ret i. Det er muligt jeg også har misforstået.
Det eneste jeg vil være sikker på er at jeg ikke træder nogle over
tæerne når jeg sender en post afsted. Mange folk får det til at lyde
sådan. Jeg mener, det med tegnsættet. Det er vel ligegyldtigt hvis
det kun er mig det går ud over... Og indtil videre har jeg ikke set
nogle underlige tegn. Udover Henriks euro tegn, og det kommer jeg
ikke til at savne foreløbigt. Hvis man VIL have problemer skal man
nok finde dem... Før eller siden.

> Mht. Xnews er dens største problem som påpeget af flere dens
> tegnsæt og kodning/afkodning af samme i headeren, når man bruger
> andet end engelske tegn.

- Når man nu bruger det danske sprogs æ,ø og å, er det vel også
relevant?

> Signaturen er da ikke et problem i hverken Xnews eller Agent (de
> to du anvender).

- Nej Det var også dårligt formuleret. Jeg mente faktisk
generelt: Så længe man ikke gør noget, gør man ikke noget forkert...

- Udover det har jeg droppet signaturen i XNews, fordi den sætter den
ind i tekstområdet allerede når man får reply vinduet frem. Agent
gemmer den indtil man sender den afsted og man ser den aldrig selv.
Jeg kan ikke lide at have signaturen flydende iblandt den tekst jeg
er ved at skrive i... Men det er også en af de få kompromisser jeg
har været nød til at indgå

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-04-02 19:01

Hej Palle Hans Jensen, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det eneste jeg vil være sikker på er at jeg ikke træder nogle
> over tæerne når jeg sender en post afsted.

Det kan da nemt komme til, men det er ikke nyhedslæserens skyld

> Jeg mener, det med tegnsættet. Det er vel ligegyldtigt hvis det
> kun er mig det går ud over... Og indtil videre har jeg ikke set
> nogle underlige tegn.

Stort set ja. Skal man hænge sig i petitesser, bruger den egentlig
slet ikke tegnsættet ISO-8859-1 men windows-1252. Dog ligger de dels
så tæt på hinanden, at det kun yderst sjældent viser forskelle (der
er et par obskure tegn, som er forskellige i de to tegnsæt). Dels
ved jeg ikke, om alle nyhedslæsere kan genkende/gætte "windows-1252"
korrekt, men de kan med "ISO-8859-1", hvorfor jeg har beholdt dette
i headerangivelsen.

Der er et par andre småfejl, men de betyder mig bekendt intet i
praksis for andre nyhedslæsere (forudsat det er noget, du heller ikke
selv ser - i.e. sære koder/tegn).

> Udover Henriks euro tegn, og det kommer jeg ikke til at savne
> foreløbigt. Hvis man VIL have problemer skal man nok finde dem...

Ja

Men mht. Henrik er det jo bare godmodig-humoristisk ment. Han har en
velsignet knastør humor. Hele forklaringen på de stikpiller har
han jo leveret i bl.a.:
Det er cirka samme holdning som min.

> - Når man nu bruger det danske sprogs æ,ø og å, er det vel også
> relevant?

Bare du holder dem fra headeren. Hvis du ser min Organization-linje,
er der et ukodet ø med, hvilket der ikke burde være (det er ikke kun
HKH's humor, der er lidt syg

Desuden kan der være koks i visse afsendes navne, hvis æøå indgår i
disse, *og* det er kodet på en speciel måde (nogle klarer den fint,
andre ikke; jeg har endnu ikke fundet ud af årsagerne [1]).
Men dem kan man jo evt. rette manuelt i responsen, når de en sjælden
gang viser sig.

[1] Fx en bestemt slrn-bruger med ø i både for- og efternavn. Smider
han "fornavn efternavn - Tiscali A/S" ind, afkodes det perfekt.
Skriver han blot "fornavn efternavn" går der koks i efternavnet ...

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Dino

Dato : 11-04-02 19:28

Den 11-4 2002 skrev Rudi Stegen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Bare du holder dem fra headeren. Hvis du ser min Organization-linje,
> er der et ukodet ø med, hvilket der ikke burde være (det er ikke kun
> HKH's humor, der er lidt syg

Kan nogle gange afhjælpes med Korrnews.

Problemet er at Luu ikke har nok kendskap til det med forskellige tegnsæt
og kodning, til at kunne implementere det i Xnews. Derfor afholder han sig
fra det. Men hvis der er nogen der kan/vil hjælpe ham med fungerende
Delphi-kode, vil han meget gerne bruge det.

--
Dino

Spelling inspected prior to transmission.
Any errors occured en route.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-04-02 20:46

Hej Dino, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]
> afholder han sig fra det. Men hvis der er nogen der kan/vil
> hjælpe ham med fungerende Delphi-kode, vil han meget gerne bruge

Ja, han nævnte det som bekendt allerede i changes.txt til ver.
03.07.28

Umiddelbart kunne det virke underligt, at ingen har meldt sig. Men en
del grunde er jo nærliggende, fx:

1. Den er meget lidt udbredt.
2. Engelsktalende brugere er næsten alle komplet ligeglade.
3. Vedkommende bliver hverken rig eller berømt.

Bare de tre indskrænker jo mulighederne.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 11-04-02 23:38

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk>'s posting:

---klip: iso-8859-1/windows-1252---
>så tæt på hinanden, at det kun yderst sjældent viser forskelle (der
>er et par obskure tegn, som er forskellige i de to tegnsæt). Dels

Et par er en del mindre end 24 (mindst).

--
/CBH

Ingenting: http://vwv.t35.com/nothing/

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 11-04-02 23:38

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk>'s posting:

>"min nyhedslæser er større end din nyhedslæser" (omend typen
>selvfølgelig altid skriver "newsreader" - de "replyer" også tit,

"En kort overgang overvejede jeg da også at skifte til den mere
handy Agent. Men stædigt tænkte jeg så på, at MS's fikse ideer
ikke skulle styre mit valg af newsreader" -- Postet af Rudi Stegen i
OE

>ligesom de henviser til "subject'et" og andre sære sprogblandinger) er

Du har måske lyst til at få oversat andre elementer derfra, så som
fx "Message-ID" ---> "Besked-ID"? Vi har vel set, hvad det har
medført.

>Mht. Xnews er dens største problem som påpeget af flere dens tegnsæt
>og kodning/afkodning af samme i headeren, når man bruger andet end
^^^^^^^^

Jahe, hvad er det nu, der er dobbelt så godt som moral.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-04-02 01:14

Hej Chr. Bohr-Halling, du skrev i
> [...]

> handy Agent. Men stædigt tænkte jeg så på, at MS's fikse ideer
> ikke skulle styre mit valg af newsreader" -- Postet af Rudi

Det "newsreader" har helt sikkert været ment som en stikpille

Seriøst: Selvfølgelig er der også herfra sket adskillige smuttere, og
det er heller ikke specielt ordet newsreader, jeg har noget imod. Bare
folk ikke "reply'er" o.l. ...
Der findes termer, som af forskellige grunde er svære at oversætte,
aldrig er blevet det, leveret flere nærmest individuelt firmaafhængige
(forvirrende) oversættelser af eller noget helt fjerde.
Fx bruger jeg mht. DOS gladeligt betegnelsen "dir" eller "directory"
(men undgår at vende sætninger, så sidstnævnte skal bøjes).
I Windows gik de gudskelov over til at kalde det "folder" for samme,
hvorfor man her kan anvende det udmærkede ord folder.

> Du har måske lyst til at få oversat andre elementer derfra, så
> som fx "Message-ID" ---> "Besked-ID"?

Nej da ...

> Vi har vel set, hvad det har medført.

.... netop.

Men man kan skelne (ikke skarpt selvfølgelig) mellem, hvad der er en
grim oversættelse (og ofte endda firmahjemmebrygget), og hvad der
findes udmærkede danske betegnelser for (svare/respondere,
emne/subjekt etc.)

> Jahe, hvad er det nu, der er dobbelt så godt som moral.

Brevhoved lyder som noget invariabelt trykt øverst på et stykke papir,
ikke en teknisk del af et indlæg eller en mail, jf. ovenfor.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 12-04-02 02:26

> [...]

>I Windows gik de gudskelov over til at kalde det "folder" for samme,
>hvorfor man her kan anvende det udmærkede ord folder.

Nejda... det er da på engelsk. På dansk er det 'mappe'; ellers
'folder', der ikke giver en pind bedre mening. Tsktsk, Rudi dog :)

>Nej da ...

Jamen hvad er der så galt med 'subject'? Det er jo det, det hedder i
headeren.

> [...]
>grim oversættelse (og ofte endda firmahjemmebrygget), og hvad der
>findes udmærkede danske betegnelser for (svare/respondere,

Hvad der er oversat til A i mit program er måske oversat til B i
dit. Altså må det være lettest at snakke om det uoversatte C.

Har endda set noget så standard som "Filer" i menulinjen er oversat
til "Arkiv" som er det, de bruger på svensk, så vidt jeg er
underrettet.

Personligt oversætter jeg det kun (med et bud -- ved ikke, hvad det
hedder i XYZ program), hvis jeg har en mistanke om, det gør det mere
klart, hvad jeg skriver (fx gerne i d.v.)

>Brevhoved lyder som noget invariabelt trykt øverst på et stykke papir,

Og hvad er det med "mail"? Det er da en 'e-post'. Og den findes
endda som et af de få IT-ord i ordbogen.
Det gør forresten også kB = kilobyte; bemærk det korrekte lille 'k'.
Hele rækkens symboler (...m(ili), c(enti), d(ici), d(eka), h(ekto)
og til k(ilo)) er med småt. Først M(ega), G(iga) og T(ear) de er med
store.

>ikke en teknisk del af et indlæg eller en mail, jf. ovenfor.

e-mail --> e-post --> post --> typisk brev --> har et brevhoved -->
her står de kedelige tekniske ting om brevet (afsender, adr, tlf..)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-02 10:03

Chr. Bohr-Halling <nospam@direkte.org> skrev:

> [...]

Google Groops bruger faktisk "Besked ID" (som sædvanligt har de
problemer med at forstå reglerne for sammensatte ord på dansk).

Men i usenetsammenhæng benyttet Message-ID også til at lave links -
og præcis det er en væsentlig forskel. Det er fuldstændig analogt
med Sv/Re-problemet [1] - alt hvad der skal læses af et program
skal naturligvis ikke oversættes - heller ikke selvom det også skal
læses af mennesker.

1) Jeg kender godt smøren om at Re betydes Res og ikke Reply - ikke
desto mindre gætter jeg på at temmelig mange - både danskere og
englændere mm. - vil opfatte det som "Re[ply]"

> Jamen hvad er der så galt med 'subject'? Det er jo det, det
> hedder i headeren.

Korrekt - men det er ikke vigtigt at det er en header i dette
tilfælde. Funktionen er at oplyse os om hvad indlægget handler om,
ikke meget andet.

> Hvad der er oversat til A i mit program er måske oversat til B
> i dit. Altså må det være lettest at snakke om det uoversatte
> C.

Forudsat at alle kender C. I en teknisk edb-gruppe er det ofte
tilfældet. Udenfor er det langt fra sikkert.

> Personligt oversætter jeg det kun (med et bud -- ved ikke,
> hvad det hedder i XYZ program), hvis jeg har en mistanke om,
> det gør det mere klart, hvad jeg skriver (fx gerne i d.v.)

Jeg tror jeg har det omvendt - jeg undlader at oversætte hvis jeg
er bange for at blive misforstået.

> Og hvad er det med "mail"?

Det er pr. 2001 også et dansk ord
(http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=mail)

> Det er da en 'e-post'.

De er synonymer.

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-04-02 17:54

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> wrote:

>1) Jeg kender godt smøren om at Re betydes Res og ikke Reply - ikke
>desto mindre gætter jeg på at temmelig mange - både danskere og
>englændere mm. - vil opfatte det som "Re[ply]"

Muligt. Før jeg opdagede den rette sammenhæng, var jeg overbevist
om, at det var en forkortelse af "Regarding: ".

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 13-04-02 16:01

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk>'s posting:

--klip--
>De er synonymer.

Det er 'informant' og 'meddeler' også.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-02 11:06

Chr. Bohr-Halling <nospam@direkte.org> skrev:

[mail vs. e-post]

> Det er 'informant' og 'meddeler' også.

Ja. Jeg troede egentlig at informant var et uoversat engelsk ord,
men det findes i Retskrivningsordbogen 2001
(http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=informant)

FUT: dk.kultur.sprog

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-02 11:05

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-04-02 12:16

Hej Chr. Bohr-Halling, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Nejda... det er da på engelsk. På dansk er det 'mappe'; ellers
> 'folder', der ikke giver en pind bedre mening.

Nej, men man kan med "folder" direkte fordanske det engelske ord
(udtales naturligvis også på dansk). Derudover har man automatisk et
ord set på harddiskniveau og et et andet (mappe) set inde fra fx OE
(og som vitterlig er filer).

> Jamen hvad er der så galt med 'subject'? Det er jo det, det
> hedder i headeren.

Jeg spørger heller ikke, hvem dette her er from, men hvem det er fra.

> Har endda set noget så standard som "Filer" i menulinjen er
> oversat til "Arkiv" som er det, de bruger på svensk, så vidt jeg
> er underrettet.

Hvad med ikke at rode det udmærkede broderfolk ind i det. Fil er et
fuldstændig korrekt dansk ord og betyder præcis det samme som det
engelske file i it-sammenhænge.

> Personligt oversætter jeg det kun (med et bud -- ved ikke, hvad
> det hedder i XYZ program), hvis jeg har en mistanke om, det gør
> det mere klart, hvad jeg skriver (fx gerne i d.v.)

Netop. Jeg svarer den, ovenstående er fra. Jeg reply'er dæleme ikke,
hvem det er from ;->

> Og hvad er det med "mail"? Det er da en 'e-post'.

Ja, og e-mail (ligesom sammensætningerne e-mail-program, mailprogram
og e-post-program). Hvor vil du hen med det?

> [...]

> Hele rækkens symboler (...m(ili), c(enti), d(ici), d(eka),
> h(ekto) og til k(ilo)) er med småt. Først M(ega), G(iga) og

De dækadiske præfikser er som bekendt lavet _mange_, _mange_ år før,
en forvirret mellemtekniker begik sit meningsløse snask.
Fornylig har jeg set noget ret praktisk: At smide et "i" efter det
dekadiske præfiks, så fx ki står for 2^10, Mi for 2^20 etc.

Det var APJ, der skrev det i dk.edb.internet.udbydere, og det var
tilsyneladende standardiseret (du kan selv kigge efter indlægget;
Andreas Plesner Jacobsen i nævnte gruppe omkring 3-10 uger siden -
meget rundt regnet).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-02 12:54

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-04-02 14:32

Hej Jens Gyldenkærne Clausen, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> [Fra <http://www.dsn.dk/it-dansk/>]

Det var dog smukt. Jeg var heller ikke klar over, det var
formaliseret, men har blot anvendt det i den betydning.

Tak for oplysningen og referencen!

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 13-04-02 16:01

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk>'s posting:

>Nej, men man kan med "folder" direkte fordanske det engelske ord

Nej, du kan ikke. Når du siger 'folder' på dansk siger du ikke det
samme, som når du siger det på eng:
"Folder" på eng = sammefoldet tryksag, folder, mappe...
"Folder" på dansk = Sammenfoldet tryksag.

>ord set på harddiskniveau og et et andet (mappe) set inde fra fx OE
>(og som vitterlig er filer).

Personligt synes jeg katalog/mappe er godt til det formål.

>Jeg spørger heller ikke, hvem dette her er from, men hvem det er fra.

Nej, men hvis du spørger om 'emnet' er det ikke entydigt, IMO, hvad
du så konkret mener. Med 'subject' er det klart, at der er tale om
det-der-står-lige-dér-i-headeren...

>Hvad med ikke at rode det udmærkede broderfolk ind i det. Fil er et

Der var tale om en dansk oversættelse, hvori "arkiv" var brugt. Det
var som en ekstrem illustration af forskellen på programmers
oversættelse.

>Jeg reply'er dæleme ikke, hvem det er from ;->

Her er det også mere entydigt modsat 'subject'. Så kan du
selvfølgelig sige: "hvad så med 'newsreader'". Personligt bruger jeg
det, for det var sådan, det hed, da jeg begyndte. Der var ikke noget
dansk ord for det og så hænger det åbenbart ved.

>Ja, og e-mail

Hvorfor bruger du ikke "e-post"?

>1000 bytes. I it-sammenhænge kan det være overordentlig smart at
>skulle bruge noget, der udtrykker 1024 bytes, hvorfor man fx kan
>skrive KB (se nedenfor).

Hvad vil du så kalde megabyte? mB (millibyte)?

Desuden ville jeg mene, det er underforstået mht. 1024, eftersom der
er tale om 2-talsys.

>Fornylig har jeg set noget ret praktisk: At smide et "i" efter det
>dekadiske præfiks, så fx ki står for 2^10, Mi for 2^20 etc.

Det lyder straks meget interessant.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-02 19:32

On Sat, 13 Apr 2002 17:01:04 +0200, Chr. Bohr-Halling
<nospam@direkte.org> wrote:

>Hvorfor bruger du ikke "e-post"?

IMHO så er en mail en mail man sender over nettet, hvor post er et
brev man sender med postvæsnet, i specielle tilfælde med kurer, f.eks.
en taxi.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 11-04-02 23:38

Henrik K Hansen <lr7zdtx3pidvbrl001@sneakemail.com>'s posting:

>Ingen, det er mit indtryk af nye xnews brugere, at de først så lyset
>da de skiftede over til xnews.

Det er jo bare en delmængde af "frafaldne OE-brugere, der føler sig
frelste, med et kompleks, der må opvejes, over at have brugt OE".

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 12-04-02 07:55

Chr. Bohr-Halling, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det er jo bare en delmængde af "frafaldne OE-brugere, der føler sig
> frelste, med et kompleks, der må opvejes, over at have brugt OE".

Jeg ser ingen smiley, og tillader mig derfor at blive fornærmet over
din arrogante generalisering. Hvad ved du egentlig om det? Jeg kan se
du bruger Agent. Den har jeg ligeledes brugt i ganske lang tid, men
guess what: En dag på ens vej møder man mennesker som også synes
Agent er noget lort, og omend Agent er et udemærket værktøj, så er
det ikke prototypen på den perfekte newsreader! Det berretiger jo
ikke mig til at kaste mudder i hovedet på dig...Eller?

Alle der generaliserer er nogle svin!

God weekend... Min er allerede startet..

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-02 10:25

On 12 Apr 2002 06:55:20 GMT, Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> wrote:

>En dag på ens vej møder man mennesker som også synes
>Agent er noget lort, og omend Agent er et udemærket værktøj, så er
>det ikke prototypen på den perfekte newsreader!

IMHO så er Agent også noget lort, den har en lang stribe af mangler,
har bare ikke fundet noget JEG synes er beder.
Og så savner jeg stadig ProNews fra min OS/2 tid,,,

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 13-04-02 16:01

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk>'s posting:

>Jeg ser ingen smiley, og tillader mig derfor at blive fornærmet over
>din arrogante generalisering.

Jeg formulerede HKHs ord if. min opfattelse af dem i en mere
præcist/korrekt ordlyd. Nu skal det ikke lyde som om, jeg lægger
ham (HKH) ord, han ikke mener, i munden, for -- som jeg skriver --
det er _min opfattelse_ af det, jeg læste.

Endnu mere præcist:
- "delmængde af 'frafaldne OE-brugere": HKHs påstand var, at det
spec. var ved "nye xnews brugere" (underforstået tidligere OE'ere),
hvilket vist ikke helt holder, IMO; niveauet er højere oppe. Det har
ikke noget spec. at gøre med xnews, men med tidligere OEere. Sjovt
nok snubler visse andre personer forresten ind under denne nye, mere
rammende (if. mig) mængde.

- 'føler sig frelste': Deres /egen/ opfattelse af at OE pludseligt
er noget lort, nu skiftet er taget.

- 'med et kompleks': I /egen/ selvforståelse, da OE jo er blevet
noget lort, og man har brugt lort.

- 'må opvejes': Bruge alt andet end OE om man så har brug for at
fedte rundt med div. 1000 ting for at få det til at virke og for at
være 'smart' (x-headere, div. selvvalgt mess.ids., hvad-ved-jeg).

>Agent er noget lort, og omend Agent er et udemærket værktøj, så er
>det ikke prototypen på den perfekte newsreader! Det berretiger jo

Jeg har ikke her taget stilling til, om Xnews, OE eller whatever er
godt eller ej. For mig er Agent den newsreader, der er tættest på
perfekt. Godt nok har jeg ikke rigtig haft brug for noget at det,
der er kommet i 1.9 og slet ikke 1.91's leflen for binærejunkiernes
betændte snyltersnabler.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-04-02 12:38

Hej Chr. Bohr-Halling, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det er jo bare en delmængde af "frafaldne OE-brugere, der føler sig
> frelste, med et kompleks, der må opvejes, over at have brugt OE".

Hmm... Psykoanalytikere ville savle over dette skoleeksempel på
overføringsbegrebet

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 13-04-02 16:01

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk>'s posting:

>Hmm... Psykoanalytikere ville savle over dette skoleeksempel på

Ja, jeg kunne sikket tjene til føden ved at underholde div.
psykologistuderende.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 11-04-02 17:37

Morten Bjergstrøm, du skrev:

> Luu Tran har lavet masser af ændriger som han ikke selv har haft brug
> for også i forbindelse med 8-bit tegnsæt.

En ændring der gør at XNews angiver at den altid bruger 8 bit, når
programmøren altid selv skriver i 7 bit, tror du selv på det.

--
Henrik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-04-02 19:08

Henrik K Hansen <lr7zdtx3pidvbrl001@sneakemail.com> skrev:

> En ændring der gør at XNews angiver at den altid bruger 8 bit, når
> programmøren altid selv skriver i 7 bit, tror du selv på det.

Nej, jeg fik citeret lidt vel selektivt.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 11-04-02 18:01

Palle Hans Jensen, du skrev:

> Er det ikke en lidt ensporet opfattelse? Det irriterer da lidt at du
> måske opfatter mig som en sådan (derfor du begyndte at påpege fejl da
> jeg testede andetsteds?).

Du testede i en af de grupper hvor jeg henter alt, og at jeg skrev
no you didn't til din URL, skal du ikke tage personligt, men som at
jeg har for meget tid tilovers.

> Så længe jeg quoter rigtigt og ikke bruger en
> signatur er der jo ingen der lider overlast

Så citer lige det her ¤ rigtigt

--
Henrik

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 19:13

Jeg citerer lige Henrik K Hansen:

> Du testede i en af de grupper hvor jeg henter alt, og at jeg skrev
> no you didn't til din URL, skal du ikke tage personligt, men som at
> jeg har for meget tid tilovers.

- Ja ja... Det er iøvrigt cool du pointerer evt. eller mangler det er
ikke det. Dit argument var bare at du "var efter" dem som pralede af
deres seje reader, og så kunne jeg måske foranlediges til at tro at
jeg forsøgte at prale af min reader. No way du!

> Så citer lige det her ¤ rigtigt

Henrik. Hvor bor du? Muha.. Så skal jeg citere det HELT rigtigt!

Fra : Dino

Dato : 11-04-02 19:29

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 19:49

Henrik K Hansen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Så citer lige det her ¤ rigtigt

Kan man egentlig ikke bare konfigurere XNews til at replace det tegn
til ordet "Euro"?

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-04-02 22:06

Lige for en ordens skyld:
Jeg føler mig totalt misforstået. Jeg har ikke skrevet, at der
var noget i vejen med Palle Hans Jensens headere. De er gode
nok - i hvert fald så længe han vitterligt poster med det
tegnsæt, han angiver i headeren.

>Er der mange af dem?
>Og hvor store problemer skaber de manglende tegnsætheadere
>sammenlignet med OE's skavanker?

Nu brugte jeg jo ordet "vellidt"...

Mere seriøst:
Problemet med tegnsætsangivelsen betragter jeg som et reelt
problem, idet en dansker skal kunne sidde ved en lokalt opsat
computer et hvilket som helst sted på jorden og læse danske
grupper med danske tegn. Men hvordan skal hans kinesisk
opsatte maskine vide, at en given ascii-kode skal vises som
et dansk tegn og ikke det kinesiske tegn med samme ascii-kode,
hvis den ikke ved, hvilket tegnsæt indlægget er postet med?

At du og jeg ikke oplever problemet, fordi vi sidder ved
maskiner, der som default benytter samme tegnsæt, betyder
jo ikke, at problemet ikke er der.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-04-02 00:00

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:

> [...]
> 3. Vedkommende bliver hverken rig eller berømt.
>
> Bare de tre indskrænker jo mulighederne.

Her er nogle flere mulige grunde:

4. Er kildeteksten tilgængelig? Så vidt jeg lige kan se, findes den
ikke på hjemmesiden. Folk kan umuligt hjælpe, hvis de ikke har
kilden.

5. Hvad er licensen? Hvis det ikke er GPL (eller noget tæt på) ville jeg
personligt ikke røre ved det.

6. Brugergruppen. Det hjælper ikke så meget med en masse brugere, hvis
kun få af dem kan programmere. Desuden vil fraværet af kildekoden
nok betyde at nogle af dem der kan, vil foretrække at bruge et
program, hvor de *har* adgang kilden.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-04-02 01:34

Hej Jesper Harder, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

[Grunde til manglende tegnsætprogrammører mht. Xnews]

> Her er nogle flere mulige grunde:
>
> 4. Er kildeteksten tilgængelig? Så vidt jeg lige kan se, findes
> den ikke på hjemmesiden. Folk kan umuligt hjælpe, hvis de ikke
> har kilden.

Det er korrekt, og det er den (mig bekendt da) ikke. Men vedkommende
må (lige så korrekt) nødvendigvis have den, hvilket utvivlsomt også er
underforstået (fra Luu Trans side).

> 5. Hvad er licensen? Hvis det ikke er GPL (eller noget tæt på)
> ville jeg personligt ikke røre ved det.

Det er det ikke, og det er et ret væsentlig punkt, jeg glemte i den
hastige nedkradsning.

> 6. Brugergruppen. Det hjælper ikke så meget med en masse
> brugere

Meget tyder på, at der netop ikke er særlig mange brugere. Der var
iøvrigt (igen) en tråd om det fornylig i news.software.readers
Pointen var, at der er overvældende mange brugere af den i netop dén
gruppe, men ellers er den tilsyneladende ikke spor udbredt.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-04-02 03:21

> [...]

> Det er korrekt, og det er den (mig bekendt da) ikke. Men vedkommende
> må (lige så korrekt) nødvendigvis have den, hvilket utvivlsomt også er

Så undrer det mig overhovedet ikke, at der ikke sker noget. Hvis man
først skal bede om lov til at få kilden, er det meget mere usansynligt
at nogen lige får lyst til at gøre det.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-04-02 12:33

Hej Jesper Harder, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

>>> 4. Er kildeteksten tilgængelig?

[Formentlig kun hvis man antyder, man gerne vil kigge lidt på evt.
tegntabeller]

> Så undrer det mig overhovedet ikke, at der ikke sker noget. Hvis
> man først skal bede om lov til at få kilden, er det meget mere
> usansynligt at nogen lige får lyst til at gøre det.

Det lyder bestemt yderst sandsynligt, at det er den største hæmsko.

Personligt tror jeg, at det skyldes, Luu Tran ikke rigtig ved, hvad
han skal stille op med Xnews. Han skrev en nyhedslæser til sig selv.
Så smed han den ud til fri afbyttelse. Derefter er det blevet en slags
hobby - og formentlig også lidt stolthed (hvad man ikke kan bebrejde
fyren).
Af den ene eller anden grund til han eksplicit ikke rykke ud med,
hvorfor han ikke vil ændre den til shareware. At han heller ikke vil
smide den ud som open source er lidt mindre klart (men han nævner det
selv som et af de mange handicap ved den - sidst i

Jeg har nogle gæt; men da de er lidt tågede, vil jeg undlade at
opremse dem.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-04-02 15:03

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev:

> At han heller ikke
> vil smide den ud som open source er lidt mindre klart

Han har flere gange nævnt, at han ikke er stolt over kildekodens
udseende.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-04-02 16:43

Hej Morten Bjergstrøm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Han har flere gange nævnt, at han ikke er stolt over kildekodens
> udseende.

Ja, jeg har godt set det på et tidspunkt. Det kan selvfølgelig være
medvirkende til hans dispositioner.

En anden derudover kan være: Han skrev en nyhedslæser til sig selv med
de features, brugerflade etc., som han selv savnede hos de
eksisterende. At han så har lagt den ud til fri afbenyttelse og sågar
implementeret en del, han ikke selv har brug for, er en anden sag.
Trods alt har han stadig selv fuldt styr på, hvordan barnet skal
udvikle sig.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-04-02 13:27

> [...]

> -----------
> -----------
>
> - Er det stadig ikke godt nok? Overholder jeg stadig ikke reglerne,

Nej. Dvs. i 90% af tilfældene vil det sikkert tilfældigvis overholde
reglerne, fordi iso-8859-1 formodentligt er det mest almindelige tegnsæt
i de grupper du skriver i.

Men hvis du svarer på et indlæg, som ikke er skrevet med det tegnsæt,
vil det være forkert. Fx bliver iso-8859-15 mere og mere almindeligt
(fordi det i modsætning til iso-8859-1 indeholder euro), brugen af utf-8
er også stigende.

XNews er uegnet, hvis man skriver eller svarer på indlæg, som ikke er på
engelsk.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 13:55

Jesper Harder wrote in news:m3zo0aqv39.fsf@defun.localdomain:

> XNews er uegnet, hvis man skriver eller svarer på indlæg, som
> ikke er på engelsk.

Dybt SUK!

Hvad skal man bruge for at tilfredstille usenettet?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 13:58

Palle Hans Jensen wrote in

> Hvad skal man bruge for at tilfredstille usenettet?

BTW. Jeg kan ikke bruge Linux til noget. Jeg har lidt på fornemmelsen
at du vil sige at den rette reader er en der kun findes til Linux

Fra : Stefan Holm

Dato : 11-04-02 14:22

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> writes:

> Jeg har lidt på fornemmelsen at du vil sige at den rette reader er
> en der kun findes til Linux

Jesper bruger ellers selv Gnus, der findes til alle platforme, der kan
køre emacs. Herunder Windows.

--
"This is my favorite line ever from a non-existent Bertolt Brecht play."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-02 10:32

On 11 Apr 2002 12:57:47 GMT, Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> wrote:

>BTW. Jeg kan ikke bruge Linux til noget. Jeg har lidt på fornemmelsen
>at du vil sige at den rette reader er en der kun findes til Linux

Den rette "newsreader" er telnet, alt andet er lavet for at lette
brugen af usenet,,,

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-02 14:13

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev:

> Nej. Dvs. i 90% af tilfældene vil det sikkert tilfældigvis
> overholde reglerne, fordi iso-8859-1 formodentligt er det mest
> almindelige tegnsæt i de grupper du skriver i.

90% virker lavt sat. Har du nogen statestikker at henvise til?

> [...]
> mere almindeligt (fordi det i modsætning til iso-8859-1
> indeholder euro), brugen af utf-8 er også stigende.

Hvis iso-8859-1 mister sin status som (i praksis) enerådende
tegnsæt i dk.* [1] vil det du beskriver være et problem - hvis ikke
Xnews m.fl. til den tid er opdateret til at kunne håndtere det.

Hvor mange programmer håndterer i dag utf8 og iso-8859-15 korrekt?
- eller omvendt - hvilke programmer (udover Xnews) gør ikke.

Så længe www.usenet.dk m.fl. anbefaler iso-8859-1 - og intet andet
- vil jeg betragte brugen af/understøttelsen af alternative tegnsæt
som et kuriosum.

1) Formentlig er iso-8859-1 standard i langt mere end dk-
hierarkiet. Jeg ved bare ikke noget om det, så derfor begrænsningen
til dk.*

> XNews er uegnet, hvis man skriver eller svarer på indlæg, som
> ikke er på engelsk.

Det er din holdning. Jeg er ikke enig.

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-04-02 15:21

> 90% virker lavt sat. Har du nogen statestikker at henvise til?

Nej. De 90% er ikke ment som et eksakt tal, men blot at andre tegnsæt
end latin-1 også forekommer i dk.*.

> Hvis iso-8859-1 mister sin status som (i praksis) enerådende
> tegnsæt i dk.* [1] vil det du beskriver være et problem - hvis ikke
> Xnews m.fl. til den tid er opdateret til at kunne håndtere det.

Udkastet til den næste standard gør utf-8 til standardtegnsæt i headere
-- det vil i høj grad være et problem for XNews, hvis den ikke kan
håndtere det.

> Hvor mange programmer håndterer i dag utf8 og iso-8859-15 korrekt?

Af dem jeg kender: Netscape, Outlook Express, Gnus. (Jeg mener også
Agent og slrn kan). Det er nærmest en nødvendighed i dag, hvis andre
end us-amerikanere skal kunne bruge programmerne.

Tænk på at de fleste europæere i euro-land, skifter til latin-9
(iso-8859-15) for at kunne skrive euro-tegnet.

> Så længe www.usenet.dk m.fl. anbefaler iso-8859-1 - og intet andet
> - vil jeg betragte brugen af/understøttelsen af alternative tegnsæt
> som et kuriosum.

Hvor ofte man har brug for andet end latin-1 afhænger af gruppen.

I nogle grupper er det indlysende, at man undertiden har brug for andre
tegnsæt. Fx dk.kultur.sprog -- det er da en indlysende fordel at kunne
skrive ord på andre sprog end vesteuropæisk eller bruge lydskrift. I
dk.videnskab og andre tekniske grupper, er det en fordel at kunne skrive
matematiske tegn.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 15:30

A dude from the usenet called Jesper Harder <harder@myrealbox.com>
wrote:

>Af dem jeg kender: Netscape, Outlook Express, Gnus. (Jeg mener også
>Agent og slrn kan). Det er nærmest en nødvendighed i dag, hvis andre
>end us-amerikanere skal kunne bruge programmerne.

Er headerne i dette indlæg jeg skriver her i orden? Jeg poster nu med
Agent 1.8. som er det program jeg hidtil har brugt, indtil der var
nogle XNews brugere der fik mig overbevist om at det var bedre?

--
Palle Hans Jensen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 15:35

Jeg sammenlignede lige i headerne for mit indlæg, postet henholdsvis
med Agent og XNews.

Helt ens? Så dem der har rådgivet mig med begge programmer førhen,
har begge sagt noget som for 90%'s vedkommende er uhensigtsmæssigt.

Kan Agent sættes bedre end XNews på det område?

-------------------
Agent:

Xnews:

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 11-04-02 23:38

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk>'s posting:

>Kan Agent saettes bedre end XNews paa det omraade?

Det kan vel siges kort: Agent ved, hvad den selv har gang i mht.
tegn. Det goer xnews ikke. Hvis du fx kun poster ASCII (selvom sat
til ISO-8859-1) vil Agent selv finde ud af det og poste med korrekt
angivelse = ASCII (jf. mit indlaeg her).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-02 10:19

> Nej. De 90% er ikke ment som et eksakt tal, men blot at andre
> tegnsæt end latin-1 også forekommer i dk.*.

Deri er vi helt enige. Men min pointe er at der forskel på at 9 ud
af 10 indlæg vises korrekt eller 99 ud af 100.

Udviklingen går formentlig i retning mod utf8 og latin9, og det er
på sigt ikke holdbart med et program der ikke kan håndtere disse
standarder. Men det er min påstand at der ikke er et reelt problem
i dag, med mindre man skriver i de grupper hvor de nævnte tegnsæt
angiveligt ofte anvendes.

> Udkastet til den næste standard gør utf-8 til standardtegnsæt
> i headere -- det vil i høj grad være et problem for XNews,
> hvis den ikke kan håndtere det.

Hvad er status på det udkast? (jeg aner det ikke selv) - og hvornår
forventes usenetverdenen at følge trop?

[klip]
> Det er nærmest en nødvendighed i dag, hvis andre end
> us-amerikanere skal kunne bruge programmerne.

Som nævnt et par gange fungerer det altså ganske udmærket med Xnews
i danske nyhedsgrupper pt. Jeg oplever meget sjældent selv
problemer, og jeg har endnu ikke haft klager over mine indlæg pga.
Xnews.

> Hvor ofte man har brug for andet end latin-1 afhænger af
> gruppen.

Netop. Der er mange danske grupper der klarer sig fint med latin-1.

> I nogle grupper er det indlysende, at man undertiden har brug
> for andre tegnsæt. Fx dk.kultur.sprog

Jeg følger også dk.kultur.sprog. Jeg kan ikke komme i tanke om et
indlæg jeg ikke har kunnet afkode der.

> indlysende fordel at kunne skrive ord på andre sprog end
> vesteuropæisk eller bruge lydskrift.

Tjoh - så vidt jeg husker bruger de folk der skriver lydskrift
stadig latin-1, fordi der er for mange der ikke kan læse andet (og
det er ikke kun Xnews-brugerne her). Det ville da bestemt være
praktisk - men så vidt jeg kan se er det bare ikke en gangbar
standard endnu.

> I dk.videnskab og andre tekniske grupper, er det en fordel at
> kunne skrive matematiske tegn.

Utvivlsomt. Hvis jeg skrev/læste der ville jeg nok også overveje et
andet program.

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-04-02 15:41

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> writes:

> Dybt SUK!
>
> Hvad skal man bruge for at tilfredstille usenettet?

Well, hvis du selv kan leve med at nogle indlæg en gang i mellem bliver
vist forkert i XNews er der nok ikke noget helt overvældende problem.

Men du skal nok regne med at problemet bliver større og større, hvis
ikke XNews på et eller andet tidspunkt får en ordentlig understøttelse
af andet end amerikansk.

> BTW. Jeg kan ikke bruge Linux til noget. Jeg har lidt på fornemmelsen
> at du vil sige at den rette reader er en der kun findes til Linux

Den færdige version af Mozilla (1.0) bliver vist klar om et par uger --
den kunne du jo prøve.

Gnus findes også til Windows. Den kan alt, men man skal nok være
indstillet på at læse (noget af) manualen (på 400 sider) for at kunne
finde ud af at bruge den.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 15:55

Jeg citerer lige Jesper Harder:

> Well, hvis du selv kan leve med at nogle indlæg en gang i mellem
> bliver vist forkert i XNews er der nok ikke noget helt
> overvældende problem.

- Jeg har ikke set et eneste indlæg der ikke så rigtigt ud indtil
videre? Så på det punkt er det ikke noget problem.

> Men du skal nok regne med at problemet bliver større og større,
> hvis ikke XNews på et eller andet tidspunkt får en ordentlig
> understøttelse af andet end amerikansk.

- Hvad er det præcist for et tegnsæt Xnews ikke kan tyde som bliver
standarden? Jeg vil gerne tage spørgsmålet frem andetsteds, men må
hellere være i stand til at formulere det korrekt.

> Den færdige version af Mozilla (1.0) bliver vist klar om et par
> uger -- den kunne du jo prøve.

- Tjae.. Hvis man kan få en standalone til Mozilla newsdelen er jeg
da klar. Men det tvivler jeg på. Jeg kan godt lide at jeg kan tage
min newsreader med mig, som jeg kan med XNews og Agent, hvor jeg
simpelthen kan brænde hele mine news direktorier og kopiere dem ind
på en anden maskine.

> Gnus findes også til Windows. Den kan alt, men man skal nok
> være indstillet på at læse (noget af) manualen (på 400 sider)
> for at kunne finde ud af at bruge den.

- Jeg har kigget på deres hjemmeside. Ellers tak

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-04-02 23:25

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> writes:

> Jeg citerer lige Jesper Harder:

> - Hvad er det præcist for et tegnsæt Xnews ikke kan tyde som bliver
> standarden?

Det er utf-8. Jeg skriver lige lidt matematik for at tvinge min klient
til at vælge dét tegnsæt, så du kan se om XNews viser det korrekt.

α₀ ∈ [0, ∞[

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 12-04-02 07:58

Jesper Harder, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det er utf-8. Jeg skriver lige lidt matematik for at...

Som jeg sagde til Rudi: Hvis man VIL have problemer, skal man nok
finde det. Bare man leder længe nok.

Kan din reader oversætte dette:

?? ???????????? ????????? ? ????????????? ?????". ??? ???? ??
?????????? ????????, ?????????? ?? ????????? ????? ? ??????. ???
???????? ????? 700 ??????????, ??????????? ?? ??????? ????????????.

Fra : Stefan Holm

Dato : 12-04-02 14:59

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> writes:

> Kan din reader oversætte dette:

Selvfølgelig. Det er jo bare ISO-8859-1 i følge din header.

> ?? ???????????? ????????? ? ????????????? ?????". ??? ???? ??
> ?????????? ????????, ?????????? ?? ????????? ????? ? ??????. ???
> ???????? ????? 700 ??????????, ??????????? ?? ??????? ????????????.

Men hvorfor du skriver en masse spørgsmålstegn, er ikke godt at vide.

--
"Apocalypse Now is a gay romp. It's the
feel-good movie of whatever year it was."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-02 10:36

On Fri, 12 Apr 2002 00:25:05 +0200, Jesper Harder
<harder@myrealbox.com> wrote:

>Det er utf-8. Jeg skriver lige lidt matematik for at tvinge min klient
>til at vælge dét tegnsæt, så du kan se om XNews viser det korrekt.
>
> ?? ? [0, ?[

Burde en standart opsat Agent 1.91 ikke kunne klare det, når den køre
på en win XP Home DK?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-02 10:44

<harder@myrealbox.com> wrote:

>Det er utf-8. Jeg skriver lige lidt matematik for at tvinge min klient
>til at vælge dét tegnsæt, så du kan se om XNews viser det korrekt.
>
> ?? ? [0, ?[

Jeg har nu været inde i opsætningen, og ændret til at bruge UTF-8, men
det har ikke hjulpet,,,

Fra : Stefan Holm

Dato : 13-04-02 19:38

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> α₀ ∈ [0, ∞[

Bare af ren nysgerrighed (jeg mangler åbenbart en tilstrækkelig font):
Hvad står der egentlig? Jeg kan kun se
\alpha kasse kasse [0,\infty[

--
"I wear the cheese, it does not wear me."

Fra : Stefan Holm

Dato : 13-04-02 19:41

Stefan Holm <stefan@aub.dk> writes:

> Hvad står der egentlig?

Og det svarede du så på længere nede ... så kan jeg lære det.

--
"Well, look at me. I'm all fuzzy."

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-04-02 23:29

> [...]

> Agent 1.8. som er det program jeg hidtil har brugt, indtil der var
> nogle XNews brugere der fik mig overbevist om at det var bedre?

De er i orden. Det er de også normalt, når du poster med XNews --
undtagen når du svarer på et indlæg som *ikke* bruger iso-8859-1. Fx er
dit svar på Henriks indlæg i

ikke i orden.

Fra : Madsen

Dato : 11-04-02 23:52

Jesper Harder skrev:

> Af dem jeg kender: Netscape, Outlook Express, Gnus. (Jeg mener også
> Agent og slrn kan). Det er nærmest en nødvendighed i dag, hvis andre
> end us-amerikanere skal kunne bruge programmerne.

Så undrer jeg mig over hvorfor min udgave af OE ikke ser eurotegnet i
Henriks indlæg her i tråden som et eurotegn.

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 12-04-02 00:01

Madsen, du skrev:

> Så undrer jeg mig over hvorfor min udgave af OE ikke ser eurotegnet i
> Henriks indlæg her i tråden som et eurotegn.

Du har nok flueben 'brug standard tegnsættet til alle indgående
meddelelser'.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 12-04-02 00:24

Henrik K Hansen skrev:

> Du har nok flueben 'brug standard tegnsættet til alle indgående
> meddelelser'.

Ja, det havde jeg, men det gør ingen forskel om jeg slår det fra.
Dit indlæg ser sådan her ud: <http://www.wol.dk/~hijklm/oe/euro.gif>

Xfut: <news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express>

Madsen.

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-04-02 15:04

> Hvad er status på det udkast? (jeg aner det ikke selv)

Jeg ved det heller ikke.

> - og hvornår forventes usenetverdenen at følge trop?

Vi har allerede gruppen dk.test.utf8-æøå. Den helt store fordel ved
ændringen er, at vi kan lave grupper med danske tegn.

> Jeg følger også dk.kultur.sprog. Jeg kan ikke komme i tanke om et
> indlæg jeg ikke har kunnet afkode der.

Byrial sendte et for nyligt, hvor han skrev noget på esperanto (som
bruger accenter, der ikke findes i latin-1):

> [...]
> ikke kun Xnews-brugerne her). Det ville da bestemt være praktisk - men
> så vidt jeg kan se er det bare ikke en gangbar standard endnu.

I dag bruger ca. 80-90% en newsklient, som godt kan forstå utf-8.

Men det er selvfølgelig en afvejning: på den ene side går en hjemmelavet
ASCII-lydskrift ud over dem, som ikke kender den; på den anden side går
utf-8 ud over dem med en ikke-international klient.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-02 11:05

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev:

> Vi har allerede gruppen dk.test.utf8-æøå. Den helt store
> fordel ved ændringen er, at vi kan lave grupper med danske
> tegn.

Det var pudsigt. Jeg så lige efter - den findes ikke på Sunsite,
men på news.tele.dk kan jeg se to utf8-grupper: news:dk.test.utf8-
æøå og news:dk.test.utf8-æøå.

Det er ikke samme gruppe - jeg kan i hvert fald læse og poste
seperat til begge grupper.

> I dag bruger ca. 80-90% en newsklient, som godt kan forstå
> utf-8.

Det tal er væsentligt højere end jeg havde troet (det er ikke fordi
jeg tvivler, jeg er blot overrasket).

En eller anden dag kommer jeg nok til at kigge på Gnus...

Fra : Jesper Harder

Dato : 13-04-02 14:02

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> writes:

> Jeg har nu været inde i opsætningen, og ændret til at bruge UTF-8, men
> det har ikke hjulpet

Det er så fordi du bruger en skrifttype der ikke indeholder de tegn, som
jeg brugte.

Din klient vælger så fornuftigt nok at vise tegnet som et
spørgsmålstegn. Her er hvordan det ser ud, hvis man har tegnene:

<http://purl.org/harder/utf8.png>

Fra : Jesper Harder

Dato : 16-04-02 02:43

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens_gy@hotmail.com> writes:

> Det var pudsigt. Jeg så lige efter - den findes ikke på Sunsite,
> men på news.tele.dk kan jeg se to utf8-grupper: news:dk.test.utf8-
> æøå

Den gruppe er en fejl.

> og news:dk.test.utf8-æøå.

Det er den rigtige: æøå skrevet med utf-8 ser ud som æøå, hvis man
fortolker det som latin-1.

> Det tal er væsentligt højere end jeg havde troet (det er ikke fordi
> jeg tvivler, jeg er blot overrasket).

Outlook Express (som forstår utf-8) alene udgør så vidt jeg husker
70-80% i de danske grupper -- når så de to næstpopulæreste Agent og
Netscape også gør, får man hurtigt en høj procent.

Det største problem er egentlig ikke understøttelsen af utf-8, men om
folk har de nødvendige skrifttyper installeret.

Hvis man bruger Windows 95, har man ofte kun skrifttyper, der indeholder
en delmænge (WGL4)¹ på 652 tegn af samtlige Unicode-tegn
(60.000-70.000). Der er formodentligt mere komplette skrifttyper i
nyere versioner af Windows -- jeg mener fx Microsofts nyeste version af
Arial har omkring 40.000 tegn.

¹ Du kan se, hvad det er for nogen på:
<http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/ucs/wgl4.txt>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-04-02 11:23

> Den gruppe er en fejl.

En fejl hos TDK, eller en fejl i mit program?

Kan du (m.fl) se
(postet i news:dk.test.utf8-æøå)

Og ligger de i samme gruppe som:

(postet i news:dk.test.utf8-æøå)

> Det er den rigtige: æøå skrevet med utf-8 ser ud som æøå,
> hvis man fortolker det som latin-1.

Det tænkte jeg nok.

Jeg prøvede i øvrigt med en frisk installation af Gnus at finde
samme testgruppe. Den kunne godt finde gruppen <news:dk.test.utf8-
æøå>, men når jeg bad om at abbonnere (Subscribe) gav den svaret
"No such group"!

Men o.k. - jeg kan sagtens se at Gnus kan indstilles til alt mellem
himmel og jord - og på et tidspunkt får jeg det forhåbentlig også
lært. Jeg savner noget farvemarkering i oversigtsbillederne, samt
datoer på indlæg og meget mere af det man er blevet vant til - men
til gengæld er det lækkert med visningen af de enkelte indlæg -
hvor tekstfremhævelser _understreg_, *fed* og /kursiv/ bare vises,
og link mm. fremhæves i selve teksten.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Måske kommende Gnus-bruger

Fra : Jesper Harder

Dato : 16-04-02 21:32

> En fejl hos TDK, eller en fejl i mit program?

Det er TDC, som har oprettet den ved en fejl.

> Kan du (m.fl) se
> (postet i news:dk.test.utf8-æøå)

Jeg har ikke den gruppe inde på min lokale newsserver -- så det ved jeg
ikke.

> Og ligger de i samme gruppe som:

> (postet i news:dk.test.utf8-æøå)

Dem kan jeg godt se, og der er kun de to artikler fra dig i gruppen

> Men o.k. - jeg kan sagtens se at Gnus kan indstilles til alt mellem
> himmel og jord - og på et tidspunkt får jeg det forhåbentlig også
> lært. Jeg savner noget farvemarkering i oversigtsbillederne,

Du tænker på farvning baseret på score osv.? Det gør den, men du har
sikkert ikke lavet nogen score-regler.

> samt datoer på indlæg og meget mere af det man er blevet vant til

Der var en gang en, der spurgte om hvordan man kunne få oversigten til
at ligne XNews -- jeg tror vist:

(setq gnus-summary-line-format "%U%R %>%(%-45,45s%)%<%4L %-25,25f %d %i \n")
(setq gnus-summary-same-subject "...")

kom nogenlunde tæt på. Det er beskrevet under "Summary Buffer Lines" i
manualen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-04-02 23:24

> [...]

> (setq gnus-summary-line-format "%U%R %>%(%-45,45s%)%<%4L
> %-25,25f %d %i \n") (setq gnus-summary-same-subject "...")

Det kommer tæt på - men der mangler muligheden for at differentiere
datoangivelsen.

Xnews definerer (mindst) 3 niveauer: samme døgn, samme uge og
resten. Det betyder at man f.eks. kan vise klokkeslæt på dagens
indlæg, ugedag på de næstnyeste og kun dato (uden tid) på ældre
indlæg.

Skal man selv skrive en elisp-funktion for at lave det nummer i
Gnus?

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-04-02 00:35

"Jens Gyldenkærne Clausen" <gyros@email.dk> writes:

> [...]
> resten. Det betyder at man f.eks. kan vise klokkeslæt på dagens
> indlæg, ugedag på de næstnyeste og kun dato (uden tid) på ældre

Erstat %d med %&user-date; så får du samme funktion. Hvis du vil
justere niveauer osv. mere, kan du pille ved
`gnus-user-date-format-alist'.

Hov, jeg må hellere lige tjekke, hvor ny den feature er. Hmm,

2001-10-17 17:00:00 ShengHuo ZHU <zsh@cs.rochester.edu>

   * gnus-sum.el (gnus-summary-line-format-alist): user-date entry.
   * gnus-util.el (gnus-user-date): New function.
   From Frank Schmitt <usenet@Frank-Schmitt.net>.

Så findes den ikke endnu i den version af Gnus, der følger med Emacs.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-04-02 15:59

> - Synes der dukker noget snavs op nu... Jeg har i min header
> skrevet dette ind:

Dette har Allan Olesen udtalt tidligere. Svaret er det samme som det
altid har været nemlig, at Agent i standardopsætningen heller ikke
overholder standarderne.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 11-04-02 23:38

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>'s posting:

>altid har været nemlig, at Agent i standardopsætningen heller ikke
>overholder standarderne.

Nysgerrig: Hvad har Agent opsat forkert som standard?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-04-02 00:15

> Nysgerrig: Hvad har Agent opsat forkert som standard?

Manglende kodning af æ,ø og å i headeren:

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 12-04-02 00:53

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>'s posting:

>Manglende kodning af æ,ø og å i headeren:

Du har altså nyinstalleret en Agent?
Er lige kommet i tanke om, at den vist heller ikke er sat til at
poste i ren ISO-8859-1, men i windows1252 forstået på den måde, at
den tillader windows1252-tegn som værende 8859-1[1]. Det kan du
måske bekræfte er standardindstillingen?

[1] Kan dog sættes til at afvise (vælge andet tegnsæet) ved
afsendelse ved at vælge strict 8859-1.

Eks: Kan jo selv prøve at svare på dette med strict iso-8859-1:
Windows1252: Hunde siger: „Vov”

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-04-02 06:49

Chr. Bohr-Halling <nospam@direkte.org> skrev:

> Du har altså nyinstalleret en Agent?

Ja.

> [...]
> den tillader windows1252-tegn som værende 8859-1[1]. Det kan du
> måske bekræfte er standardindstillingen?

Under languages i general preferences står der:
Code Page: Western Europe (Codepage 1252)
Send Usenet As: Western Windows-compatible (us-ascii, ISO-8859-1)

Så det ser ud til at være ok også jvf. headeren i mit indlæg i dk.test

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 13-04-02 16:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>'s posting:

>Send Usenet As: Western Windows-compatible (us-ascii, ISO-8859-1)

Så er problemet der netop. Den skulle være "Western _strict_", for
ellers poster den bare løs af windows-1252 tegn (hvis brugeren
benytter det) og påstår, der er tale om iso-8859-1 i headeren.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-02 07:56

On 11 Apr 2002 05:58:54 GMT, Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> wrote:

>- Blandt andet blev jeg drillet af Henrik K. fordi jeg vistnok ikke
>kunne se et Euro tegn i hans signatur?!

Det skal du ikke tage dig af, for det kunne jeg også godt i min
Agent,,,