Omsorgsdage
Fra : mus

Dato : 10-04-02 23:41

1)Kan man få omsorgsdage udbetalt hvis man har et hjemmeboende barn som ikke
er ens biologiske barn. Altså feks. kan en stedfar få omsorgsdage udbetalt?

2) Hvis man har weekendarbejde således at man kommer op på en ugentlig
arbejdstid på 37 timer i snit, kan man så få feriefridage?

Håber nogen kan hjælpe med disse spm. evt med henvisning til lov herom.

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-02 06:38

> 1)Kan man få omsorgsdage udbetalt hvis man har et hjemmeboende barn som
ikke
> er ens biologiske barn. Altså feks. kan en stedfar få omsorgsdage
udbetalt?

Jeg kender ikke nogen overenskomster hvor man kan få dem udbetalt.
Men hvis det du mener er om man i den nævnte situation kan afholde dem, så
er du nødt til at fortælle I er ansat under.
Også måske alligevel ikke, For såvidt jeg husker har man afslaffet
omsogsdagene i det privat (eller solgt dem for nogle feriefridage).
Hvis du er kommunalt ansat så gælder følgende: Retten til omsorgsdage
omfatter biologiske forældre, adoptivforældre, personer der har
forældremyndigheden. Barnet skal have ophold hos den ansatte. Både moderen
og faderen har ret til omsorgsfravær.
Men der kan være undtagelser i den enkelte overenskomst under KTO.

> 2) Hvis man har weekendarbejde således at man kommer op på en ugentlig
> arbejdstid på 37 timer i snit, kan man så få feriefridage?

Igen, havd er du ansat som?

> Håber nogen kan hjælpe med disse spm. evt med henvisning til lov herom.
Der er ingen lov, kun overenskomster, så din fagforening ved en masse om
emnet.

Frank

Fra : Henning

Dato : 11-04-02 13:06

On Thu, 11 Apr 2002 07:38:23 +0200, "Frank" <NO WAY - EAT MY SHORTS!>
wrote:

>ikke
>udbetalt?
>>
>Jeg kender ikke nogen overenskomster hvor man kan få dem udbetalt.

Omsorgsdagene er efterhånden afskaffet til fordel for ferie-fridage.
Dem kan du få udbetalt, hvis de ikke er afholdt inden 1. maj.
(Omsorgsdage var kun for børnefamilier, ferie-fridage er for alle.)

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-02 20:42

> Omsorgsdagene er efterhånden afskaffet til fordel for ferie-fridage.
> Dem kan du få udbetalt, hvis de ikke er afholdt inden 1. maj.
> (Omsorgsdage var kun for børnefamilier, ferie-fridage er for alle.)

I det private ja. I det kommunale eksisterer de skam endnu.

Frank