cykelcomputerindstilling
Fra : Christian Knudsen

Dato : 10-04-02 23:52

Hej NG.

Der sidder sgu så mange kloge hoveder herinde.
Jeg har lige monteret en Sigma BC800 på min GS500E, og nu står jeg og skal
have indstillet hjulomkredsen præcist. Er der nogle af jer der har en smart
tabel, eller liiiiige kan huske hvor stort sådan et dæk er. Nue r det mørkt,
så jeg kan ikke lige gå ud og checke, hvor stort fordækket egentlig er på
sådan en krabat, men det er der måske nogle af jer der ved??? Ellers finder
jeg lige ud af det til imorgen, hvor jeg så lige kan lave en opfølgning.
Jeg har fået at vide, at den skal stå på ca 1820, men jeg synes
fejlvisningen er meget stor....er det den rigtige hjulomkreds jeg har fået
opgivet oder was??

mvmch
christian
GS500E

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 02:11

> [...]
smart
> tabel, eller liiiiige kan huske hvor stort sådan et dæk er.

Glem den teoretiske størrelse af dækket - der er alt for mange variable
under kørslen til at det vil fungere.

Tag ud på landevejen, og find et 10 km langt stykke vej, hvorpå du kan holde
øje med refleksstavene i vejkanten (der står præcis afstand på). Når du har
kørt en 4-6 ture, med efterfølgende BC800-justering, har du efterhånden fået
indstillet cykelcomputeren så præcist som det kan lade sig gøre. Jeg fik min
BC800 til at vise +-10 meter ved 10 kilometer, ved både 60, 80 og 120 km/t
jævnt, samt ved blandet kørsel. Så skulle dén være justeret!

Mvh
Steen

Fra : Buck

Dato : 11-04-02 08:12

Det kan faktisk gøres nogenlunde præcist fra starten...

Tjek dit dæktryk inden du går igang.

Tegn en kridtstreg nederst på siden af dit fordæk (bagdæk hvis sensoren er
monteret bagpå) og tegn en tilsvarende kridstreg på asfalten.
Skub din mc hen af vejen til forhjulet har kørt præcis 1 omgang. Tegn nu en
ny kridstreg på asfalten, og mål afstanden til den første streg.

Skub evt. mcen til hjulet har kørt 2 omgange og divider afstanden med 2 for
mere præcis udregning.

Steen´s forslag om at tjekke indstillingerne ved prøvekørsel var nok ikke
helt af vejen...
--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : "H;P

Dato : 11-04-02 10:38

Hejsa´

"Buck" > skrev i en meddelelse
> [...]
> mere præcis udregning.
>
> Steen´s forslag om at tjekke indstillingerne ved prøvekørsel var nok ikke

Det er nogenlunde den fremgangsmåde jeg selv har brugt. Jeg sad bare med mit
vægt på bunken under udmåling af hjulets radius, også nøjes jeg ikke med 2
omgange på hjulet men alle gode gange 3 !
Men jeg kom til at tænke på, da jeg læste Buck´s indlæg, hvormeget _rejser_
dækkets sig under høj fart ?. Det kan vil max. dreje sig om 3-4 mm eller ?.
Det må da spille ind på målingen hvis man vil have speedoet så nøjagtigt som
muligt ikke ?

Hilsen

H;P
--
[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 11:03

> [...]
?.
> Det må da spille ind på målingen hvis man vil have speedoet så nøjagtigt

Det har STOR betydning, hvorfor jeg først fik en brugbar udlæsning efter
kantpælemetoden. Dette var på en SV650S.

Mvh
Steen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-04-02 21:23

> Det har STOR betydning, hvorfor jeg først fik en brugbar udlæsning efter
> kantpælemetoden. Dette var på en SV650S.

Kan ikke huske linket men en tysker havde målt fejlvisningen ved forskellige
hastigheder. Han havde kalibreret ved 100km/t. Mellem 80 og 120 (tror jeg
det var) var fejlvisnigen under 1%.

/A

Fra : Henrik

Dato : 11-04-02 06:32

hvor har du købt denne 3-cifrede cykelcomputer? pris?

/Henrik

Fra : Christian Knudsen

Dato : 12-04-02 18:23

Hej Henrik

Den hedder som sagt Sigma BC800 og kan købes hos de fleste
mc-forhandlere/værksteder og i cykelforretninger. Jeg har købt min hos
Lydmuren i Stenløse. Prisen varierer så vidt jeg er orienteret fra ca 200 -
230 afhængig af hvor man nu køber.

Held og lykke med den
mvh christian

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 13-04-02 10:35

Løsningnen med de hvide kantpæle kan ikke anbefales - de står ikke særligt
præcist.
Har i flere år arbejdet på Storebælt og der er den næstsidste kilometer på
sjællandssiden ca. 700 meter lang.

Stjæl konens målebånd - op på støtteben (aner ikke om der er et centralt på
en GS500E) og så mål omkredsen - rimeligt enkelt

Jakob
(som har centralt støtteben på BMW´erne, Norton´en, Triumph´en og DKW´en)

Fra : Per

Dato : 11-04-02 12:35

Det lyder meget fint med kantpælaftandsmåling. Hvem siger at de står med
nøjagtig 100 meter imellem hver. Mon ikke de kan svinge mange cm.

Jeg tror mere på modellen, hvor man selv måler ud på hjulet.
Jeg har selv gjort det, at jeg lagde et stykke tape rundt om fordækket, som
har korrekt dæktryk. Efterfølgende har jeg målt længden af tapen.

Det er muligt at dækket giver sig nogle mm, når man kører meget stærkt, jeg
tror dog ikke det kan sammenlignes med den fejlmargen der er i
kantpælsafstanden.

Har iøvrigt selv prøvet at ændre i cykelcomputerens indstilling blot for at
se hvor stor forskellen er, hvis jeg ændrer nogle mm i indstillingen. Den er
altså ikke ret stor. Det drejede sig om er par km. v. 120 km/t, hvis jeg
ændrede hjulomkredsen med 5mm.

SKAL det laves 100% nøjagtigt, bør man vel bruge modellen, hvor man f.eks.
sætter noget voks fast på forskærmen og lader det gå helt ned til dækket.
Derefter kører man en tur med høj hastighed og måler så afstanden fra dækket
til det tilbageblevne voks og foretager så en ´måling af dækkets omkreds med
den "nye" variabel i regnestykket.

Gør man så det, kan man ikke regne med nøjagtigheden, når man kører
langsomt, da dækket jo ikke påvirket så meget at centrifugalkraften.

Det her bliver jo en hel videnskab. Men som jeg kan se det, kan man ikke få
en hel nøjagtig visning, der gælder til alle hastigheder.

..

Mvh. Per!

Fra : origo@earthling.net

Dato : 11-04-02 13:28

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Gør man så det, kan man ikke regne med nøjagtigheden, når man kører
> langsomt, da dækket jo ikke påvirket så meget at centrifugalkraften.
Pluss at du ikke får med feilmarginen for hjulslup. Helt nøyaktig er det
vanskelig å få det. Beste tip: Finn noen med en Aprilia Mille. SPeedometeret
på dem er tilnærmet helt nøyaktig uanset hastighet.

JS

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 15:58

> Pluss at du ikke får med feilmarginen for hjulslup.

Hvor meget hjulspind er der på forhjulet? Det er vist dér de fleste monterer
deres BC800...

> Beste tip: Finn noen med en Aprilia Mille. SPeedometeret
> på dem er tilnærmet helt nøyaktig uanset hastighet.

Tilnærmet....det er det vi gør

Jeg holder nu på at det er bedre at måle efter kantpælene end at måle
dækkets diameter....

Mvh
Steen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 11-04-02 16:04

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
> Hvor meget hjulspind er der på forhjulet? Det er vist dér de fleste
monterer
> deres BC800...
Ifølge en artikkel jeg leste med referat fra en tekniker hos Pirelli, kan
forhjulet rotere for langsomt ved høy hastighet. Som motvirkning hertil
kommer det du selv var inne på, utvidelse av dekket som følge av varme og
hastighet. For å gjøre det hele enda mere besværlig, kan man godt få
feilvisning på speedometeret, selv om km telleren viser presist. Suzuki 1000
har f.eks. et mere optimistisk speedometer enn km teller, og
omdreiningstelleren er heller ikke nøyaktig.

Jeg rotet meget med cykelcomputer på min ZZR1100, og det var alltid en
faktor som medførte at visningen ble feil ved høy hastighet. At Aprilia har
formået å lage et speedometer som er nøyaktig med 1-2km/t margin både ved
lav og høy hastighet, er litt imponerende.

JS

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 20:35

> Ifølge en artikkel jeg leste med referat fra en tekniker hos Pirelli, kan
> forhjulet rotere for langsomt ved høy hastighet.

Ok? Det lyder farligt.

> [...]
> hastighet. For å gjøre det hele enda mere besværlig, kan man godt få
> feilvisning på speedometeret, selv om km telleren viser presist.

Jeps - sådan var det på SV650S. Trikm-tælleren var ultrapræcis, imens
speedometeret havde fejlvisning (ikke meget - passede præcist til 100 km/t,
og derfra støt optimisme til 213/228 km/t).

> At Aprilia har
> formået å lage et speedometer som er nøyaktig med 1-2km/t margin både ved
> lav og høy hastighet, er litt imponerende.

Jeps.

Mvh
Steen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-04-02 21:26

> Jeps.

Men de har også lavet noget juks. Min aprilia viser over 15% for meget ved
100km/t og desuden er det "trægt" så det kan blive "hængende" selvom farten
er sat lidt ned......

/A

Fra : Jonas Holt

Dato : 11-04-02 14:48

> Det lyder meget fint med kantpælaftandsmåling. Hvem siger at de står med
> nøjagtig 100 meter imellem hver. Mon ikke de kan svinge mange cm.

- og derfor måler man typisk over 10 km (100 præster x 100 m) så betyder
nogle centimeter eller en meter eller to ikke så meget

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 27-04-02 23:56

Elles må man jo bare finde en 100m løbe bane, og så køre frem og tilbage på
den

--
Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/

Fra : Buck

Dato : 11-04-02 15:02

> Det her bliver jo en hel videnskab. Men som jeg kan se det, kan man ikke

> en hel nøjagtig visning, der gælder til alle hastigheder.

hmm... nu er sådan en Sigma BC800 ikke så kostbar, så måske man skulle købe
en hel stribe og montere hele vejen over styret, og så indstille dem så de
passer i forskellige hastigheder... ;oD

--
/Buck
CB 550 F1 ´75 - med en enkelt cykelcomputer monteret

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 15:54

> [...]
jeg
> tror dog ikke det kan sammenlignes med den fejlmargen der er i

Lad os tage forhjulet på SV'eren; Det er 120/70 og 17" fælg. Det giver
1884,3 mm diameter (kan du for øvrigt påsætte tape og aflæse længden af det
med tiendedele millimeters præcision?). Nogle millimeters udvidelse skriver
du - det kan være 3 mm. Det giver 9,4 mm ekstra i omkreds - altså 0,5%.

Hvis du siger mange cm på 100 m, så er det garanteret maksimalt 10 cm (de
bruger GPS, og kan højest finde på at flytte kantpælen forbi en lille sten i
jorden.). Det giver 0,1%. Du skal ikke bilde mig ind at kantpælene står en
halv meter forkert.

Dækkene udvider sig pga. varme og hastighed, og det kan måske gå hen og
blive 1-3% i ekstremerne. Over 10 km er der stadig ikke mere end cirka 10
cms fejl på kantpælenes afstand - det er jo ikke sådan at vejarbejderne
måler fra den sidste kantpæl hver gang, men bruger GPS'en hvert sted. Det
betyder at afstanden målt ved kantpælene i værste fald er 1000 gange mere
præcis end omkredsen målt på dækket, og i bedste fald omkring 3000 gange.

Mener du stadig der er mindst fejlvisning på dækket?

Det er klamp blot at måle dækomkredsen...

> [...]
er
> altså ikke ret stor. Det drejede sig om er par km. v. 120 km/t, hvis jeg

Og det er heller ikke meget mindre end fejlvisningen på dit originale
speedometer. Hvorfor så overhovedet indstille cykelcomputeren, hvis det kun
er uret du er ude efter?

> [...]
dækket
> til det tilbageblevne voks og foretager så en ´måling af dækkets omkreds

Så må man håbe at der ikke har siddet noget på dækket på noget som helst
tidspunkt...

> Gør man så det, kan man ikke regne med nøjagtigheden, når man kører
> langsomt, da dækket jo ikke påvirket så meget at centrifugalkraften.

Da jeg kunne holde +-10 meter over 10 km, ved både 60 og 120 km/t, må det så
betyde at dækket ikke udvider sig mere end 1,2% mere ved 120 end ved 60.
Regn selv efter.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 11-04-02 17:20

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en

> Nogle millimeters udvidelse skriver du - det kan være 3 mm. Det giver
> 9,4 mm ekstra i omkreds - altså 0,5%.

- - - Og det modsatte regnestykke for nedslidningen af ca. samme
mønsterdybde i løbet af en sæson !!

--
Armand.

Fra : "H;P

Dato : 11-04-02 20:42

Hejsa´

Nå, er det ikke nu vi skal have de hvide kitteler på ?

H;P

Fra : Christian Knudsen

Dato : 12-04-02 18:47

Nu i allesammen sidder og tager de hvide kitler på, så vil jeg da også lige
påføre mig min. Ud fra min sunde fornuft og viden om kræfter og snurren, vil
jeg nok mene at den med kantpælene er den mest præcise. Ok, så langt så
godt.
Nu bliver der påstået, at de er meget præcise, disse kantpæle. Det er også
ok, og hvis man måler afstanden over 10 km, må det vel også passe, eller gør
det nu det alligevel???
10 km er en temmelig lang distance, så selvom start og slutpæl står præcis
10 km fra hinanden, kan man så være sikker på, at man kører 10 km??? Vi ved
jo allesammen, at når vi kører motorcykel, så kører vi som regel på
ideallinien, og hvis dette gøres hele turen, vil man ikke køre 10 km, så kan
man regne med de 10 km??? Og selvom man vælger at prøve at holde sig i
midten af vejbanen hele tiden, vil man stadig være nødt til at lægge cyklen
ned i hver eneste sving (det er bedst....ellers får man kun målt
baneafgangshastigheden....), og hvis man lægger cyklen ned i hvert eneste
sving, vil man ikke hele tiden køre på det stykke gummi man burde måle, da
man kommer over på siden af dækket, hvorved diameteren, og som følge af den,
omkredsen ikke længere vil være den samme, hvorved man vil opnå en anden
distance.
Den perfekte måde at måle det på, må så vel derfor være at måle det på et 10
km langt ligeud stykke...eller hvad??
Alternativt, når nu folk nævner GPS, må man vel også kunne måle den korrekte
tilbagelagte afstand ved hjælp af sådan en GPS-ting....
Det bedste vil vel nok være, bare at få indstaleret et digitalt speedometer
der måler hastigheden vha ultralyd ligesom det vidst nok er tilfældet på den
nye 911 turbo.

Bare en tanke. Jeg vil nu nok holde mig til metoden med kantpælene, da det
nok er den mest præcise tingene taget i betragtning, og det jeg (vi) skal
bruge den til. Om man kører 120 eller 121 er vel ligemeget - det er stadig
for hurtigt.....(øhhh....hmmm) Men man skal jo også sørge for at følge
trafikken, og de der madkasser kører jo altid for hurtigt (hmm....måske
fordi man også presser lidt af og til - eller er det kun mig???)

mvmch
christian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-04-02 18:51

> [...]
> det nu det alligevel???
> Den perfekte måde at måle det på, må så vel derfor være at måle det på et

Så skal man bare køre ned mod Rømø. Der er det længste (og kedeligste)
stykke lige vej jeg nogensinde har oplevet. Det er nærmest lagt ud med
lineal.

> [...]
speedometer
> der måler hastigheden vha ultralyd ligesom det vidst nok er tilfældet på

Evt. bare låne en og så kalibrerer derefter.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jonas Holt

Dato : 12-04-02 20:17

> Så skal man bare køre ned mod Rømø. Der er det længste (og kedeligste)
> stykke lige vej jeg nogensinde har oplevet. Det er nærmest lagt ud med
> lineal.

Du har vist endnu tilgode at prøve en køretur i Canada. Hvis man var på en
bakketop kunne man se vejen fortsætte _lige_ud til den ramte horisonten...
Heldigvis kørte jeg kun i madkasse.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Bandit600

Dato : 11-04-02 15:43

Den bedste måde at sikre sig på er at køre langs med de hvideafmækningspæle
og måle distancen. Så kan du justere op eller ned hvis den tæller forkert!

--
Venlig hilsen Rune

Fra : Janus

Dato : 11-04-02 18:53

Det er meget nemt

Find en af de der undercover fotobiler, så kører du først med 60 så 80 så
120 og 140 km/t de
måler vidst + - 3 % og så få du endda udskriften tilsendt ; )

mvh Janus