IBM PC server 330
Fra : Thomas Brokmann

Dato : 10-04-02 22:27

Hejsa,

Jeg har lige fået fat i en gammel sag af en IBM server, og jeg vil da gerne
have den op at køre som en ftp server (muligvis også en DoD server), men er
løbet ind i 2 problemer:

Første problem er at jeg ikke kan få et PCI grafikkort til at virke i
maskinen, den klarer sig fint i post, men dør så lige inden boot af win2k,
jeg har prøvet at flytte rundt i forskellige pci slots, men uden held.
Serveren har indbygget et 1 MB S3 Trio64+ kort, som i sig selv jo normalt er
rigeligt til en ftp server. Nogen som har kendskab til dette problem ?

Andet problem er at de 3 x 18 gigs SCSI diske som sider i maskinen, engang
har kørt som et raid 5 system på den indbygget ServeRAID/Adaptec 7860
controller, men at arrayet er blevet slettet. De 3 diske kan jeg sagtens
formatere og se under win2k, men jeg kan ikke sætte dem op i et nyt array,
hverken igennem den bios som er der eller med hjælp fra den cd IBM's webside
anbefaler man bruger. Hvis man bruger cd'en som start et opsætnings program,
påstår den at der ikke findes nogen fysiske diske på controlleren, men jeg
kan jo som nævnt formatere og se dem i win2k, hvorfor genkender scsi
controlleren dem så ikke ?

Om selve serveren: Det er en IBM PC server 330, model 8640, den har dual P2
@ 266 og 256 mb ram og 3 x 18 gigs diske, ikke noget vildt men en god
maskine til mit behov, bl.a har jeg tænkt mig at forsøge at lære Linux med
den.

Nå jeg håber at der en eller flere kloge personer derude som kan hjælpe mig
med disse to, ret irriterende problemer.

Mvh. Thomas Brokmann

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-04-02 22:44

On Wed, 10 Apr 2002 23:27:10 +0200, "Thomas Brokmann"
<brokmann@city.dk> wrote:

> Serveren har indbygget et 1 MB S3 Trio64+ kort, som i sig selv jo normalt er
> rigeligt til en ftp server.

If it works, why fix it?

> [...]
> og se dem i win2k, hvorfor genkender scsi controlleren dem så ikke ?

Er du sikker på, at drevene faktisk sidder på RAID-controlleren?
Jeg mener at huske, der også er en almindelig 'flad' controller i
en 330'er.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Thomas Brokmann

Dato : 10-04-02 23:25

SNIP

> Er du sikker på, at drevene faktisk sidder på RAID-controlleren?
> Jeg mener at huske, der også er en almindelig 'flad' controller i
> [...]

Jeps du har ret Asbjørn, man skulle blot flytte kablet fra 1 stik til et
andet.

Og p.s jeg kom vist til at sende dig en email, den skulle ha' været sendt
her til som svar, men du kan blot ignorere den nu, da problemet er løst.
Endnu engang tak for hjælpen.

Mvh. Thomas Brokmann