Vedr. hvide skjolder på mursten
Fra : Martin kirk

Dato : 10-04-02 22:13

Hej gruppe
Jeg har lavet noget mure arbejde . Opfugning og nyt hul til vindue. Her ½ år
efter er der hvide skjolder på murstenen . Hvad er gået galt og hvordan får
man det pænt igen.????
1000 tak til den der vil svare

Martin Kirk

Fra : Helle

Dato : 11-04-02 08:08

vi har samme problem, og skal bare have taget os sammen til at give muren
noget saltsyre (jeg kender ikke blandingsforholdet). Det er et meget kendt
problem. Spørg evt. en murer om blandingsforholdet

Helle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-02 21:38

Helle <helle.fuglsang@mail.dk> skrev i en
> [...]
> noget saltsyre (jeg kender ikke blandingsforholdet). Det er et meget kendt
> problem. Spørg evt. en murer om blandingsforholdet

Syre i vand det går an, mens vand i syre det kan bli dyre - hilsen Leth.
1del syre i 10 dele vand. Men inden du bruger syre tager du og sutter på
fingeren og smager på udtrækket, hvis det er salt, kan du nøjes med kolde
afvaskninger. Ja af muren, altså.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bachelor

Dato : 04-06-02 00:35

"Helle" <helle.fuglsang@mail.dk> wrote in
news:3cb53636$0$97284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

> vi har samme problem, og skal bare have taget os sammen til at give muren
> noget saltsyre (jeg kender ikke blandingsforholdet). Det er et meget kendt
> problem.

Der er ikke noget der standser processen og syremetoden kan ikke
anbefales.
En stiv kost hvis det bliver for meget.

Fra : PAR

Dato : 11-04-02 13:49

Hej Martin!
Lige udført murværk vandes og afsyres med saltsyre i forholdet 1:10 og
skylles efter med vand.

Ældre murværk, hvor der med tiden opstår hvide skjolder er salt fra leret i
murstenene, som bliver afgivet på overfladen, når vandet efterhånden
fordamper.

Når muren bliver tør, vil vejrliget fjerne de hvide skjolder efter 5-10 år.

Du kan fremme processen ved at afkoste facaden med en stiv kost og knofedt
og masser af koldt vand i mange omgange.

Hvis muren fortsat tilføres fugt fra regnvand (?) eller kondens(?) vil
saltet fortsat blive afsat på muren, så der til sidst kan danne sig så meget
salt, at det kan fejes af med hånden.

God arbejdslyst! - (og pas på knoerne)

PAR

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 12-04-02 16:58

Martin kirk <M.kirk@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb4aabe$0$11954$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
år
> efter er der hvide skjolder på murstenen . Hvad er gået galt og hvordan

Hej Martin.
Er det kalk der sidder på stenene ? eller er det salpeterudslag ?
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Martin kirk

Dato : 12-04-02 19:48

..

> Hej Martin.
> Er det kalk der sidder på stenene ? eller er det salpeterudslag ?
> Mvh. Kurt Nielsen
>
> Hej Kurt
Hvordan finder jeg ud af det ? ser det ens ud om det er Kalk eller
salpeterudslag ?
jeg har prøvet at smage på udtrækket og det smager salt

Martin Kirk

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-04-02 21:58

"Martin kirk" <M.kirk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Martin Kirk
> Børst salpeteren af med en tør stiv børste undlad saltsyre og vand som får
saltet til at trække ind i stenen igen, gentag igen senere det er en lang
proces.
Stig Rasmussen