Fritz Lang's Metropolis
Fra : ottesen

Dato : 10-04-02 21:21

Hej!

Bensonsworld sælger i øjeblikket Fritz Lang's "Metropolis" til £4.00.
Hvad synes folk om den? Er den værd at se?

/ottesen

Fra : nikolaj borg

Dato : 10-04-02 21:43

"ottesen" <ottesenSPAM-MIG-IKKE@sol.dk> wrote in message
> Bensonsworld sælger i øjeblikket Fritz Lang's "Metropolis" til £4.00.
> Hvad synes folk om den? Er den værd at se?

Det er en klassiker, ingen tvivl om det. Den er virkeligt flot filmet, når
man tager alderen i betragtning, og den er da også værd at se. Til 50,-
kunne jeg godt finde på at købe den, hvis jeg da havde en DVD, men jeg ville
ikke give så meget mere.

/Nikolaj

Fra : Bo Kristensen

Dato : 10-04-02 21:48

> Hej!
>
> Bensonsworld sælger i øjeblikket Fritz Lang's "Metropolis" til £4.00.
> Hvad synes folk om den? Er den værd at se?
>
> /ottesen

Ja! og for £4 må jeg vist også lige placere en ordre.

Filmen er gammel, 1927 mener jeg, og det ses tydeligt, effekterne er, med
nutidens øjne, latterlige, men med datidens - fantastiske! En virkelig
seværdig kult film, hvis man interessere sig for sci-fi. Derudover har den
også en story-line, med spændende forestillinger om sociale
problemstillinger i fremtiden, i modsætning til visse nutidige sci-fi film -
ingen nævnt, ingen glemt

Endelig er filmen vel også et stykke filmhistorie.

for £4 kan det kun være et godt køb - ellers er den blot blæret at have i
DVD-reolen

Bo Kristensen

Fra : Esben

Dato : 11-04-02 05:57

"Bo Kristensen" <goboN-O-S-P-A-M@it.dk> skrev i en meddelelse

> Ja! og for £4 må jeg vist også lige placere en ordre.

Findes der ikke to udgaver af den på dvd? Det syns jeg at have læst engang.
Jeg købte den selv for 80 kr tror jeg det var, og udgaven er ret dårlig
billedmæssigt, og der er heller ikke meget andet end selve filmen på skiven.

--
Esben

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-04-02 07:21

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg købte den selv for 80 kr tror jeg det var, og udgaven er ret dårlig
> billedmæssigt, og der er heller ikke meget andet end selve filmen på

Metropolis er public domain, hvilket betyder, at alle og enhver kan udgive
den. De fleste udgaver ser forfærdelige ud (med Madacys som den absolutte
bundscorer). Den franske DVD er en undtagelse. Den indeholder den længere og
et par år gamle såkaldte "München-restaurering" (uden engelske tekster).

Der går rygter om, at den endnu mere roste 2001-restaurering skulle dukke op
på DVD senere i år.

Se mere på <http://www.filmrestauration.de/Homepage/english/alpha.html>

MVH
Jens

Fra : Mørch

Dato : 11-04-02 12:03

Hejsa......
Jeg købte filmen for et par år tilbage på dvd til 199,- Den må jo nærmest
beskrives som "Mother of all scifi". Ingen tvivl om den har været dyr at
lave. Den er rigtig flot produceret. Men 199,- er den ikke værd (synes jeg).
Men har den nu stadig i samlingen da jeg er ret glad for scifi. Til £4 kan
man kun ligge en ordre ind

Mvh
_Moerch

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-04-02 12:23

"Mørch" <juggernaut@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg).
> Men har den nu stadig i samlingen da jeg er ret glad for scifi. Til £4 kan

Mja, det skal måske lige indskydes, at ifølge den britiske DVD-NG, så solgte
Benson for ikke så længe siden samme skive til sølle £2. Da der er tale om
udgivelsen fra Eureka, er den næppe heller meget mere værd.

Køb den, hvis du aldrig har set filmen. Men vær forberedt på elendig
kvalitet, der ikke gør filmen megen ære.

Jeg har selv to-tre VHS-udgaver af variende længde og udseende liggende, og
dem nøjes jeg med til 2001-restaurationen kommer ud på DVD.

MVH
Jens