MC salg, privat-privat
Fra : HKL

Dato : 10-04-02 19:53

Hej

Jeg har lige solgt min MC og nu er der problemer med den.

For ca. 3 uger siden aftaler jeg med køber at køber kan komme og se mc'en
men at køber ikke kan komme ud og køre på den, derefter aftales at køber
gerne vil køre en tur på den, turen bliver ikke ret lang da der ikke er
plader på mc'en. Efter denne prøve tur aftales at køber gerne vil prøve at
køre en længere tur, det kan jeg da godt forstå og syner og indregistrerer
derfor mc'en (dette skulle gøres under alle omstændigheder), jeg opfordrer
køber til at checke MIN mc for restgæld, jeg har jo intet at skjule, og
forsikre køber om at jeg ikke sælge mc'en fordi der er noget galt med den
osv.
Køber ønsker at tage mc'en til en mekaniker så han kan gå den igennem, det
mener jeg da er en god idé, da hverken jeg eller køber har nogen form for
mekaniker udd.. Efter denne tur og besøget for mekanikeren, som siger god
for mc'en (og siger at hvis han skulle sælge den ville den koste 50.000,-),
aftales et køb, køber har hele tiden vist at prisen ville være 40.000,-,
hvilket ca. er 5-7.000,- under andre mc'er af samme type til salg fra
private, jeg siger så til køber at hun kan få et afslag på 380,. hvis hun
selv ordner omregistreringen, dette accepteres. Her til er alt godt fint,
MEN.......dagen efter køber har hentet mc'en har den problemer med at
starte, dette har jeg aldrig haft, men den kommer igang og kører fint i 3
dage, så kommer start problemet tilbage, denne gang løses det ikke og køber
tager mc'en til samme mekaniker som en gang har "godkendt" den, han finder
ud af at det evt. er starteren der er gået i stykker og at en ny koster
4-5.000,-.
Det skal lige siges at køber ikke har gjort krav på noget e.lign. jeg vil
bare gerne vide hvordan jeg og køber står i sådan en situation, kan køber
lade handlen gå tilbage eller kræve at jeg betaler en ny starter???

Laaaaang historie, men jeg håber der er en som har gidet læse det hele og
svare

/Henrik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-04-02 20:03

"HKL" <henriklynnerup@tdcadslDOTdk> skrev :

>Laaaaang historie, men jeg håber der er en som har gidet læse det hele og
>svare

det ultrakorte svar må være at det er hendes eget problem, da MC'en jo
er efterset i hoved og anden ende inden købet er foretaget. Intet er
skjult for hende, fejlen var ikke tilstede ved købet, men opstod efter

reklamationretten omhandler fejl, der var tilstede *ved* købet

Det finurlige er jo om den ny købelov, der endnu ikke er implementeret
kan spille ind her, jeg ved det ikke

Jeg formoder det er hændeligt uheld for hende ;-(

prisen på den er jo endda i forhold til hvad den "burde have været
solgt til lavt sat"

(PGC kan sikert istemme ?)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Fra : Peter G C

Dato : 10-04-02 20:03

HKL <henriklynnerup@tdcadslDOTdk> skrev:

[klip]

> Det skal lige siges at køber ikke har gjort krav på noget e.lign. jeg vil
> bare gerne vide hvordan jeg og køber står i sådan en situation, kan køber
> lade handlen gå tilbage eller kræve at jeg betaler en ny starter???

Køber kan helt sikkert ikke lade handlen gå tilbage (= at hæve aftalen).

Du står måske lidt på vippen - det er meget svært at vurdere. Har I aftalt
noget særligt?

Man må lægge til grund, at køber har undersøgt MC'en nøje. At prisen er
noget lavere end markedsprisen, og køber derfor har fået en MC som svarer
til prisen - dvs. en fejl eller to må accepteres som er normalt forekommende
på tilsvarende MC af samme mærke, alder og stand. Der er sammenhæng mellem
MC og salgspris, og derfor er der nok ikke tale om en mangel. Du bør ikke
bekymre dig om det endnu. Nu kan du jo starte med at afvente sitautionen.

> Laaaaang historie, men jeg håber der er en som har gidet læse det hele og
> svare

Helt sikkert

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 10-04-02 23:08

"HKL" <henriklynnerup@tdcadslDOTdk> skrev i en meddelelse
> Hej

<KLIP>
> [...]
> ud af at det evt. er starteren der er gået i stykker og at en ny koster

Køber har ikke meget at hente, lige meget hvordan hun vender og drejer det
så vil en klage til FS ikke give meget, set i lyset af at en fagmand har
vurderet dyret til 50000kr og du solgte til 40000kr, er der så en fejl til
4-5000 kr så er der stadig difference til fagmandens vurdering. (Baseret på
www.fs.dk afgørelser i klagesager og deres egen pamfletter). Indregistrede
hun selv mopeden?
Dog vil jeg ikke lige æde den med 4-5000 kr for en starter til en MC, få et
skøn fra en fagmand!

Hvad er det for en?

> Det skal lige siges at køber ikke har gjort krav på noget e.lign. jeg vil
> bare gerne vide hvordan jeg og køber står i sådan en situation, kan køber
> lade handlen gå tilbage eller kræve at jeg betaler en ny starter???

Du har allerede tabt 40000 kr på dyret og købe vundet 10000 kr, så der er
lidt at give af!

Fra : HKL

Dato : 11-04-02 19:45

> Du har allerede tabt 40000 kr på dyret og købe vundet 10000 kr, så der er
> lidt at give af!

Syntes nu også selv at 4-5000 lød lige i overkanten. Det var heldigvis ikke
nødvendigt med en ny starter den gamle kunne laves.
Det skal lige igen siges at køber på intet tidspunkt har nævnt noget med
penge tilbage elign, det var bare lige for at finde ud af hvordan jeg stod
hvis nu osv.....

Tak for hjælpen
Henrik