Bjørnekløer
Fra : Poul Christensen

Dato : 10-04-02 21:20

Hej
Er der nogen, som kender et effektivt, ikke-kemisk middel mod bjørnekloen? I
Århus kommune, som er en såkaldt grøn kommune, og hvor vi bor, råder man til
at bruge Round-up - men er det virkelig den eneste måde at komme denne
plante til livs på?
Venlig hilsen
Poul og Annette

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-04-02 20:10

> Er der nogen, som kender et effektivt, ikke-kemisk middel mod bjørnekloen?

Grav planterne op -- helst mens de endnu er små. Der skal en del planter til
før det er helt uoverkommeligt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Stationsforstanderen

Dato : 11-04-02 05:20

Hej

> Er der nogen, som kender et effektivt, ikke-kemisk middel mod bjørnekloen?

Jeg kan kun videre give det råd jeg fik sidste år.

Køb 2 får.

Jeg kan ikke huske racen, men nogle vil hellere vælte og derefter æde 4
meter høåje bjørneklør end det saftige græs de betræder.

Min metode er Round Up da det areal jeg skal over hvert år ikke indbyder
til manuelt arbejde. Du kan jo også tager en le og skære dem over. Komme
vand i røret, det kan de ikke lide. Salt i røret skulle også virke.

Men se flere informationer på følgende side:
http://www.sns.dk/natur/groen/c01.htm

Med venlig hilsen
Asbjørn

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-04-02 20:43

> Men se flere informationer på følgende side:
> http://www.sns.dk/natur/groen/c01.htm

Husk også at læse brugernes kommentar til siden:

http://www.sns.dk/natur/groen/h01.htm

Her er der bl.a. en der skriver:

"Med hensyn til at bekæmpe bjørneklo ved hjælp af Round Up, kan jeg kun
konstatere, dels, at det selvfølgelig er et holdningsspørgsmål om man
ønsker at forurene vores grundvand med glyphosatrester og dels, at det
ikke virker!

Tjek selv! Den tomme grund ved banen, der hvor banen krydser Gl. Køge
Landevej over for Henkelfabrikken er et slående eksempel. Der er flere
gange blevet sprøjtet. De første par uger ligger bjørnekløerne gule og
slatne hen ad jorden. Så begynder de såmænd at skyde igen!"

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-02 21:42

> [...]
> gange blevet sprøjtet. De første par uger ligger bjørnekløerne gule og
> slatne hen ad jorden. Så begynder de såmænd at skyde igen!"

Min svoger siger det virker hvis man hælder det koncentrerede middel ned i
den hule stængel! Fy, man kan ligeså godt bruge en håndfuld salt.
Alternativt: Hak alt ned og forhindr blomstring i 7 år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-04-02 22:45

> Min svoger siger det virker hvis man hælder det koncentrerede middel ned i
> den hule stængel!

Hvilket midlet jo bestemt ikke er godkendt til. Jeg går ud fra, at langt de
fleste -- såvel modstandere som tilhængere af sprøjtegifte -- ikke er
interesserede i at stofferne ophobes i naturen, og at tilhængerne stoler på
producenter og myndigheder når de konkluderer, at f.eks. Roundup ikke udgør
nogen fare for miljøet. Det forudsætter så bare, at stoffet anvendes
korrekt, da dette jo er grundlaget for vurderingerne -- og mon ikke der er
en del der glemmer det i deres iver?

Selv hvis Roundup er ugiftigt, så kan jeg faktisk ikke se fidusen i at bruge
det. Her tænker jeg på, at jeg ikke kan forestille mig, at arbejdsbyrden ved
at passe sin have skulle blive mindre. Medmindre man godt kan lide at se på
visne gule planter, skal planterne jo fjernes alligevel, og uanset om der er
sprøjtet med Roundup eller ej, spirer og skyder der planter frem igen.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-02 07:47

On Wed, 10 Apr 2002 22:42:18 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Min svoger siger det virker hvis man hælder det koncentrerede middel ned i
>den hule stængel! Fy, man kan ligeså godt bruge en håndfuld salt.

Salt? Fy!

>Alternativt: Hak alt ned og forhindr blomstring i 7 år.

Man kan jo også bare finde sin spade frem, tage et par gode handsker på
og grave planten op. Sværere er det altså ikke.

Men hvorfor lige forhindre blomstring i 7 år? Kan frøene spire i op til
7 år?
Hvis man konstant hakker toppen af den vil den slet ikke holde i 7 år...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-04-02 10:05

> Men hvorfor lige forhindre blomstring i 7 år? Kan frøene spire i op til
> 7 år? Hvis man konstant hakker toppen af den vil den slet ikke holde i 7
> år...

Prøv at se den artikel som blev postet tidligere i denne tråd -- den er
faktisk rigtigt god. Her står bl.a., at frøene er spiredygtige i rigtigt
mange år, at planten har en god evne til at eftermodne frø på skærme der er
skåret af, og også er istand til at lave "panikskud" med blomstrende skærme
nærmest ved forhøjde.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-02 21:46

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> 7 år?
> Hvis man konstant hakker toppen af den vil den slet ikke holde i 7 år...

De fleste ukrudtsfrø har en spiringsperiode hvoraf der er en mærkbar
fremspiring i en del år. Den gamle sang om, at 1 års ukrudt er lig 7 års
lugning, er ikke skudt helt ved siden af.

Din angst for salt er helt ubegrundet. Selvfølgelig laver du en gold plet i
et antal uger, afhængig af regnvejr eller ikke, men for grundvandet kan du
læsse mange tons af uden at nogen boringer i nærheden nogensinde vil
registrere det. Der kan være en hel del salt i drikkevand uden at det kan
smages. En stor del af de mange tusinde ton der læsses af på på vejene
søndag nat i tøvejr, siver ned i grundvandet hvert år. Så din håndfuld
bliver nok svær at registrere. Desuden kommer der enorme mængder ind fra
havet i stormvejr.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-02 23:16

On Thu, 11 Apr 2002 22:46:10 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Din angst for salt er helt ubegrundet. Selvfølgelig laver du en gold plet i

Det samme vil jeg så sige om Roundup...

>et antal uger, afhængig af regnvejr eller ikke, men for grundvandet kan du
>læsse mange tons af uden at nogen boringer i nærheden nogensinde vil
>registrere det. Der kan være en hel del salt i drikkevand uden at det kan

Jeg har hørt om salt i drikkevandsboringer, men aldrig om Roundup.

> [...]
>søndag nat i tøvejr, siver ned i grundvandet hvert år. Så din håndfuld
>bliver nok svær at registrere. Desuden kommer der enorme mængder ind fra

Det er også derfor folk har så pokkers stort besvær med at finde noget
som kan gro i Lønstrup.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-04-02 23:43

> Det samme vil jeg så sige om Roundup...

Begge dele er noget svineri! At hælde store mængder salt og ufortyndet
Roundup ud for at komme en skide bjørneklo til livs holder bare ikke. Check
lige historien her om en mand der alene har udryddet _tusinder_ af Bjørnklo.
Se det holder!

> Jeg har hørt om salt i drikkevandsboringer, men aldrig om Roundup.

Så må følgende jo komme som en stor overraskelse for dig:

http://www.noah.dk/gentek/genroe.html#bilag
http://www.geus.dk/publications/grundvandsovervaagning/g-o-2000.htm

Bemærk i øvrigt, at tallene på disse sider er nogle år gamle.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-02 08:24

On Fri, 12 Apr 2002 00:43:08 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>lige historien her om en mand der alene har udryddet _tusinder_ af Bjørnklo.

Jamen det kan jeg da kun være enig i!
Jeg er og vil ikke derud hvor man bare bruger løs, men jeg forstår bare
ikke folk som farer i flint over roundup for derefter at foreslå et
andet kemikalie som, efter hvad jeg ved om tingene, er lige så meget
noget skidt.

Det grænser nærmest til fanatisme...

> [...]
> http://www.geus.dk/publications/grundvandsovervaagning/g-o-2000.htm
>
>Bemærk i øvrigt, at tallene på disse sider er nogle år gamle.

Ikke specielt... som der står på Noahs side: Hvis man leder efter det,
så finder man det.
Og det tror jeg faktisk gælder næsten hvad som helst - man kan måle
ufatteligt små koncentrationer.
Jeg læste ikke siden så godt, men de målinger der var taget på Noahs
side, det var ikke i drikkevandsboringer, var det?

Noget som bekymrer mig meget mere er at man gensplejser foderafgrøder
til at være resistente overfor RoundUp, ikke så meget fordi det gør
stoffet mere brugt, nej, det er fordi de spreder deres resistens til
andre planter. For at komme af med disse resistente planter bliver man
så nødt til at finde noget som man risikerer er betydeligt mere farligt.
Det er skræmmende.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-04-02 09:05

> [...]
> ikke folk som farer i flint over roundup for derefter at foreslå et
> andet kemikalie som, efter hvad jeg ved om tingene, er lige så meget

Tingene er selvfølgelig noget skidt på hver deres måde.

Fornylig så jeg et tilfælde, hvor en eller anden, havde strøet noget
lignende et 1-2 cm tykt lag salt ud på et bette stykke jord -- jeg vil skyde
på at det var 30 cm * 5 m. Jeg mener, hvor lang tid ville det tage, at klare
et sådant stykke med hakkejernet?

Og lige for at få det helt på det rene, så er brug af salt ol. ikke noget
der er alment udbredt og accepteret hos "økologisk-mindede" havefolk:

Salt og eddike som ukrudtsgift?
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/14.html

> Jeg læste ikke siden så godt, men de målinger der var taget på Noahs
> side, det var ikke i drikkevandsboringer, var det?

Her er tekstudsnittet -- linket var til bilaget:

De seneste års omfattende anvendelse af Roundup i landbruget har
resulteret i, at man nu er begyndt at finde glyphosat (aktivstoffet i
Roundup) overalt i det danske vandmiljø herunder i fire grundvandsprøver
(se bilag). Ofte overstiger fundene grænseværdien for drikkevand på 0,1
mikrog/l. De mange fund sætter et spørgsmålstegn ved udsagnet om, at
Roundup er et "sikkert" pesticid. Når man begynder at lede efter det i
vandmiljøet, så finder man det - akkurat som kritikerne hele tiden har
forudset det.

NOAH finder det stærkt bekymrende, at der er udsigt til, at
drikkevandsboringer skal lukkes p.g.a. Roundup. Alene af den grund bør
man ikke satse på resistente afgrøder, når disse blot vil føre til en
eskalering af forbruget af Roundup.

> [...]
> til at være resistente overfor RoundUp, ikke så meget fordi det gør
> stoffet mere brugt, nej, det er fordi de spreder deres resistens til

Jeg synes et eller andet sted, at det er lidt pudsigt, at du på dette punkt
ikke har tillid til kære Monsanto. I følge dem er både gensplejsede afgrøder
_og_ Roundup en gave til menneskeheden.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-02 11:04

On Fri, 12 Apr 2002 10:04:57 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

<klip gode forklaringer og gode argumenter>

>Jeg synes et eller andet sted, at det er lidt pudsigt, at du på dette punkt
>ikke har tillid til kære Monsanto. I følge dem er både gensplejsede afgrøder
>_og_ Roundup en gave til menneskeheden.

Jeg stoler over hovedet ikke på store multinationale firmaer. De
kampagner Monsanto har lavet for Roundup bryder jeg mig ikke om, de
taler også nærmest ned til folk, det er ikke spor sympatisk.

Men hvad jeg har hørt/læst/fundet om midlet Roundup fra diverse kilder,
det stoler jeg på. Når jeg vægter for og imod mener jeg ikke der er
grund til andet, jeg mener, jeg kan jo ikke vide alt om alt. Jeg er
gartner og ved en hulens masse om planter, så må jeg vægte de udsagn jeg
hører fra dem som jeg formoder har forstand på andre ting, i dette
tilfælde Roundup.
Og, uden at ville hænge nogen ud, så vil jeg sige at næsten alle som
råber i kor at roundup er skidt, det er ikke folk som jeg finder
specielt pålidelige. (Det er igen den der med at fraråde noget og så i
samme åndedrag at råde folk til at bruge noget tilfældigt fra
køkkenskabet osv.)

F.eks var der sidste år et indslag i tv hvor nogle elever på den
økologiske jordbrugsskole beklagede sig over at de skulle have
sprøjtecertifikat for at få deres uddannelse. Det er helt fint at de
ikke har tænkt sig at bruge det certifikat, men de vil alligevel lære en
del af sådan et kursus, om ikke andet så ved de lidt om det de er oppe
mod (hvis man kan sige det sådan), hvilket i mine øjne også er en god
ting, for så ender an ikke i det der 'min måde er den rigtige, den
eneste rigtige og kun den'. På samme måde som jeg uden tvivl ville lære
noget af at komme på et kursus i økologisk jordbrug, selv om jeg ikke på
nuværende tidspunkt har tænkt mig at bruge det i større stil.

Håber du forstår hvor jeg vil hen...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 11-04-02 07:30

> Du kan jo også tager en le og skære dem over.

Bare sørg for at pakke dig godt ind - det er ikke sjovt at få saften på
huden...