Opbevaring af ost...
Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-02-01 20:52

Jeg ser mange opbevare ost i staniol, men jeg mener at ha' hørt et sted, at
det slet ikke er godt for osten at blive bevaret sådan. Det bedste er vist
at opbevare det i bagepapir, da osten så kan ånde. Nogen der ved lidt mere
om det?

R. Ilsøe

Fra : Emil

Dato : 03-02-01 00:40

On Thu, 1 Feb 2001, R. Ilsøe wrote:

> [...]
>at opbevare det i bagepapir, da osten så kan ånde. Nogen der ved lidt mere

Jo, det afhænger af hvilken ostetype du taler om, og om du vil
prøve at modne (videreudvikle) ostens smag, eller blot bevare den
allerede opnåede modningsstatus i de få dage det tager at
indhallere osten. I sidstnævnte tilfælde er indpakningen helt
uden betydning for ostens åndsevner; men ellers:

Modne bløde skimmeloste (Camembert- og brieoste) har ofte et højt
syre indhold (pH omkring 5,3) hvilket udelukker metalfolie og
madpapir som egnet indpakningsmateriale - brug plastposer
direkte, men p.gr.a. ammoniakudviklingen må emballagen ikke
lukkes tæt.

Faste skimmeloste (Roquefortost, Gorgonzola og Stiltonost) kræver
luft til modningen, og skal opbevares/modnes tørt og køligt.
Madpapir er et egnet indpakningsmateriale.
Alle skimmeloste virker fedtspaltende, hvilket giver den pikante
smag.

Almindelige faste oste opbevares bedst i plastposer, som hindrer
udtørring - det er dog praktisk først at pakke dem i madpapir..
Skal de opbevares i længere tid, smøres/dyppes de først i en
koncentreret saltopløsning. Det hindrer skadelige bakteriers
udvikling og giver osten en mere elastisk konsistens.
Opbevar fast ost ved en temp. på 10-15 grader.
P.gr.a. saltindholder er alufolie m.v. ikke velegnet (men dog
brugbart ved _kortere_ tids opbevaring).
Vær opmærksom på, at en del mindre handlende selv, kritikløst
udskærer og pakker ostestykkerne i blød PVC-folie, uha-uha.

En god ost har få store huller. Er der en masse små huller, *kan*
det være tegn på infektion af luftudviklende bakterier eller
uønsket nedbrydning af enzymer.

Den opmærksomme ostespiser har allerede bemærket at nogle/alle
fabrikanter bruger specialbehandlet metal-/voksfolie til
indpakningen af deres oste. Spørg fabrikanten!

m.v.h. Emil
--
emilsen@image.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 03-02-01 01:04

<snip>
> m.v.h. Emil
> --
> emilsen@image.dk

Sikken' et flot svar. 1000 tak.

R. Ilsøe (hvis oste desværre næsten altid når at mugne!:)

Fra : kautaq

Dato : 03-02-01 00:25

R. Ilsøe wrote:

> R. Ilsøe (hvis oste desværre næsten altid når at mugne!:)

Hej Ilsøe

Okay, her er så nogle mere radikale forslag:

Osten må ikke stå på spisebordet hele søndag formiddag,
den skal i køleren efter brug. Hvis man skal ha' mere
hiver man den ud igen og tager det man skal bruge og
ind i køleren med den.
Og i plastikpose som Emil skriver.

Sørg for at have rene hænder når du rører ved osten.

Sørg for at have madpapir/staniol omkring ved servering.
Sådan at man ikke kan gramse på selve osten.

Husk at kigge på datomærkningen og transportér osten
direkte fra indkøb til køleskab.

Brug en rengjort ostehøvl hvergang den kommer ud af køleskabet.

Hvis du følger disse råd, så garantere jeg at osten kan holde
sig frisk og velsmagende uden mug i mange dage efter sidste
salgsdag.

God fornøjelse

--
Mike

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 06-02-01 11:57

Her er en hel anden metode for alm. gul/fastost, som jeg husker min
bestemoder brugte før køleskabstiden.
Osten blev pakket ind i fugtig hårdt opvredet gaze for derefter at blive
lagt i en høj lerkrukke. Som låg/køling af krukken brugte hun et fugtigt
viskestykke. Det hele blev naturligvis anbragt i viktualierummet.
Viktualeirummets temperatur svarer ikke til køleskabstemperaturen, men osten
smagte fantastisk hver gang den blev fundet frem.
Viktualierummet er en indretning, som man burde genindføre i boligbyggeriet;
tænk på opbevaring af vin, øl (kælderkold), konserves og henkogning.
Af mangel på viktualirum anbragte jeg forsøgsopstillingen i hjemmets
køligste krog. Det virker fint og osten smagte rigtigt godt. Men lugten !!!!
Oste smager jo bedst ved en varmere temperatur.
MVH
Sven Ole Pedersen