Streg en model :-)
Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-04-02 16:48

Hej,

I min jagt på en ny model har jeg nu udvalgt en bruttoliste over kandidater.
De er valgt ud fra en idé om, at de gerne må være multianvendelige uden at
blive alt for kedelige. Jeg kører nok mest længere ture i Danmark, primært
på landevej (ofte med baggage til et par dage). Jeg foretrækker kåbe, og
køber ikke en model udelukkende på dens udseende. Robusthed, driftsikkerhed,
adgang til reservedele og værksteder o.lign. er også væsentligt. Desuden er
der nogle økonomiske overvejelser, der mest går på, at modellen skal være
"pengene værd", uden at der egentligt er sat nogen beløbsgrænse (men jeg kan
ikke forestille mig, at jeg vil købe noget der koster meget mere end 200K,
og den må gerne være billigere).

Er der nogle af de udvalgte, der bør streges af listen - F.eks. fordi
modellen er kendt for at være elendig på én eller anden facon, eller fordi
den (uden mit vidende) er for ekstrem i en eller anden retning?

Listen ser således ud (ikke prioriteret):

Aprilia - Futura, Mille, Falco
BMW - R 1150 RT
Ducati - ST4 '01
Honda - Fireblade '01, Fireblade '02, VFR 800 F '02, VFR 800 F '01,
FireStorm
Kawasaki - ZZ-R 1200
Suzuki - TL 1000 R
Triumph - Sprint RS '01, Sprint ST '01, Trophy 900
Yamaha - ThunderAce

Samt nogle testere indenfor to muligvis interessante kategorier (hvor jeg på
forhånd er lidt skeptisk):
600-klassen: CBR 600 F, ZX-6R, TT 600
Store "rejseenduroer": V-Strom

Hvis jeg efter nærmere studier/afprøvning af testerne kan se, at de to
test-kategorier kunne være interessante, vil jeg måske prøve nogle flere af
slagsen.

Obs! Jeg har noteret mig nogle af gruppens kommentarer om olieforbrug og
andre unoder hos visse af modellerne, og dette vil blive undersøgt nøje,
inden jeg evt. køber en af dém (lige nu mangler jeg bare et samlet overblik
over sådanne typiske skavanker på modellerne).

--
Jørgen
CB 750 F (hvorfor kan man - i Danmark - ikke få den moderne udgave af dén?!)

Fra : peterl

Dato : 10-04-02 18:17

Husk at checke forsikringspriserne. Måske de vil gøre en forskel?

Ellers god jagt!

-PeterL

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-04-02 20:07

"peterl" <pvl@ioi.dk> wrote in message
> Husk at checke forsikringspriserne. Måske de vil gøre en forskel?

Du er inde på noget vigtigt! Men jeg har valgt først at finde frem til en
kort liste over de mest interessante modeller, og så finde ud af, hvordan
jeg bærer mig ad med at få én af dem - det virker noget nemmere, end at
forsøge at skaffe forsikringstilbud på dem allesammen først (generelt en
tung proces - alt for tung, efter min mening).

> Ellers god jagt!

Tak, men jeg tager det nu stille og roligt - først, når det ideelle køb er
identificeret, slår jeg til

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Peter J

Dato : 10-04-02 19:33

Jørgen Winther <jwi@condia.dk> skrev i en
> Hej,

Snip

> [...]

> --
> Jørgen
> CB 750 F (hvorfor kan man - i Danmark - ikke få den moderne udgave af

Måtte man evt. foreslå CBR 1000 F (SC21) og CBR 1100 XX (Blackbird) ??
Det skulle være 2 gode modeller indenfor sport-tourings-genren !

MVH
Peter
CBR 1000 F (Blackbird wannabe)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-04-02 20:32

"Peter J" <Peter_Laila@Get2net.dk> wrote in message
> Måtte man evt. foreslå CBR 1000 F (SC21) og CBR 1100 XX (Blackbird) ??
> Det skulle være 2 gode modeller indenfor sport-tourings-genren !

Tak for to gode forslag!

CBR 1000 F kan man desværre ikke få mere (i hvert fald ikke som ny), men
ellers ville den høre hjemme på listen - den har fået mange flotte ord med
på vejen.

Blackbird har jeg i første omgang valgt fra, fordi den virker et nummer for
voldsom - som det svenske Bike skrev: "...målt topfart på næsten 280 ...
Forudsætningerne for den slags højfartsorgier findes egentligt kun få
steder, og egentligt kun et par timer om dagen på den tyske Autobahn, og
dermed er indsatsområdet for Blackbird fastslået". De skrev yderligere:
"Ikke komplet udrustet til 'almindelig' touring".

Den virker da godt nok lækker, men hvis det eneste den du'r til er at køre
hurtigt, så er det nok ikke den rigtige for mig. Men måske tager jeg fejl?
Det er jo heller ikke altid, man kan stole helt og holdent på de, der tester
i bladene... men det er nu engang, hvad jeg har at holde mig til.

> MVH
> Peter
> CBR 1000 F (Blackbird wannabe)

Håber, du får dig én.

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-04-02 01:33

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dermed er indsatsområdet for Blackbird fastslået". De skrev yderligere:
> "Ikke komplet udrustet til 'almindelig' touring".
Hvad er "almindelig touring"? Mille, Falco, Fireblade, TL 1000 R, ThunderAce
fejler da vist også i den kategori. Og hvis Blackbird er for voldsom... De
nævnte modeller, samt ZZ-R 1200 er jo heller ikke ligefrem sløve!

Hvis det skal være en god allrounder, mon så ikke "medfødte" tasker spiller
en rolle. Dvs. ZZ-R 1200, BMW, FJR1300, Futura, ST4 eller ST4s var
kandidater?

Nye maskiner bruger sjældent olie i dag.

> Den virker da godt nok lækker, men hvis det eneste den du'r til er at køre
> hurtigt, så er det nok ikke den rigtige for mig. Men måske tager jeg fejl?

Det tror jeg du gør. Men den har jo ikke originale tasker.

Eftersom du har tid nok, så hold øje med muligheder for prøveture, og vælg
så den der passer dig bedst.

Eller importer selv en ny CB 750 fra udlandet....

Asger
ZX-10 (god allrounder, men uden tasker, og langt fra ny...)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 02:06

> Hvis det skal være en god allrounder, mon så ikke "medfødte" tasker
spiller
> en rolle. Dvs. ZZ-R 1200, BMW, FJR1300, Futura, ST4 eller ST4s var
> kandidater?

Triumph Sprint ST fås også med originale tasker.

Mvh
Steen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-04-02 07:48

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
> Triumph Sprint ST fås også med originale tasker.

Det har jeg bemærket Selv om det dog ser ud til, at lydpotten skal
flyttes, før taskerne kan være der?

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Morten Dahl

Dato : 11-04-02 07:17

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fejler da vist også i den kategori. Og hvis Blackbird er for voldsom... De
> nævnte modeller, samt ZZ-R 1200 er jo heller ikke ligefrem sløve!

Ja og andet sted skrev han "store touring maskiner" og der stod suzuki´s nye
V-Strom, men jeg vil nu også mene at en ZZR1200 er voksen. og stor

-
Morten Dahl

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-04-02 08:03

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> wrote in message
> Ja og andet sted skrev han "store touring maskiner" og der stod suzuki´s
nye
> V-Strom, men jeg vil nu også mene at en ZZR1200 er voksen. og stor

V-Strom er jo med som en tester for en lidt anderledes type, end jeg på
forhånd regner med at være interesseret i - den har i øvrigt en TL 1000 S
motor, en topfart på 225 km/t og et 6. overgear til højfartskørsel, og
dermed lyder den da faktisk lidt af både sport og touring? Men hvad ved
jeg?! Det er jo derfor, jeg er så glad for NG'ens input

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Morten Dahl

Dato : 12-04-02 07:55

> [...]
> dermed lyder den da faktisk lidt af både sport og touring? Men hvad ved
> jeg?! Det er jo derfor, jeg er så glad for NG'ens input

Jeg er bekendt med V-strom, og selvf. skal den være under "store touring
maskiner" men det var også mere at ZZR1200 ikke stod under førnævnte
betegnelse, for den er fandme stor(og garanteret OND sombare fanden)

-
Morten Dahl

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-04-02 07:46

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> fejler da vist også i den kategori. Og hvis Blackbird er for voldsom... De
> nævnte modeller, samt ZZ-R 1200 er jo heller ikke ligefrem sløve!

"Almindelig touring" var sat i anførselstegn af bladet, og jeg ved egentligt
ikke præcis, hvad de mener med det - mit gæt var, at det drejede sig om alt
andet end 280 km/t på autobahn...

Min liste omfatter ikke kun touring-modeller, da jeg ikke er fast overbevist
om, at det skal være en sådan, jeg vælger. Mille og Fireblade er med pga. de
gode spec's og anmeldelser, der generelt betegner dem som velbyggede og
velkørende med et stærkt mellemregister (det er altså ikke topfarten, jeg
har set på her). Falco er med på anbefaling, TL 1000 R og ThunderAce bliver
beskrevet i bl.a. Touring Nyts MC Guiden som touring-egnede eller "ikke så
sportslig, som udseendet antyder".

Hvis nogle af de nævnte især bliver solgt pga. topfart eller egenskaberne på
bane så er det jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at de er uegnede til
mit behov - måske har de også andre dyder?

> Det tror jeg du gør. Men den har jo ikke originale tasker.

Jeg håber da, jeg tager fejl Blackbirden har nok så småt bevæget sig ind
på listen nu . Og dét med de originale tasker er altså ikke noget, jeg
har hæftet mig ved - men jeg vil da givetvis benytte mig af det, hvis den
valgte model har mulighed for sådanne (ellers fungerer Givi da også fint).

> Eller importer selv en ny CB 750 fra udlandet....

Det kunne jo være en idé! Nej, jeg tror nu alligevel, den må anses for at
være forældet - desuden er der jo ikke meget sjov ved bare at få en ny
"Corolla" hver eneste gang

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-04-02 21:16

> [...]
bliver
> beskrevet i bl.a. Touring Nyts MC Guiden som touring-egnede eller "ikke så

Alt er jo relativt. I begyndelsen af 80'erne blev både Katana 650 og XJ 900
betegnet som sports MC'er. Det er der vel næppe nogen der vil kalde dem i
dag...

ThunderAce blev jo sat noget tilbage da R1 kom et par år senere, og er
derefter "relativt" touringagtig.

Asger
ZX-10 (der også engang var sportslig....!)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-04-02 21:20

> Aprilia - Futura, Mille, Falco
> BMW - R 1150 RT
> Ducati - ST4 '01
> Honda - Fireblade '01, Fireblade '02, VFR 800 F '02, VFR 800 F '01,
> FireStorm
> Kawasaki - ZZ-R 1200
> Suzuki - TL 1000 R
> Triumph - Sprint RS '01, Sprint ST '01, Trophy 900
> Yamaha - ThunderAce

Udfra dine kriterier ville jeg fravælge Millen, Firebladerne, Firestorm og
TL1000R. De dur ikke til touring, som jeg hører er en vigtig faktor.

Ducati ST4 skulle være et spændende bekendtskab - lidt anderledes end
mængden. Ducati har vist efterhånden fået rimelige priser på reservedele, og
ST4 får mange roser ved jeg.

ZZ-R1200 er helt ny, så den kender jeg ikke mange meninger om - selv synes
jeg den er grim, og nok lidt i klasse med CBR1100XX, blot billigere (læs,
måske ikke så meget tourer som du vil ha?).

Vifferne og Triumpherne er mindre end resten af det resterende seldskab, og
BMW'en er *rigtig* touring. Den kunne jeg godt finde på at kigge på igen.
Skal der være lidt sport med, så ville jeg vælge Falco (Futura hvis du kan
lide udseendet - det kan jeg ikke).

Tordenesset har du allerede hørt en masse om.

Personligt ville jeg vælge ST4 eller Falco.

> Samt nogle testere indenfor to muligvis interessante kategorier (hvor jeg

> forhånd er lidt skeptisk):
> 600-klassen: CBR 600 F, ZX-6R, TT 600
> Store "rejseenduroer": V-Strom

V-Strom kunne måske godt være et alternativ til liter(+)maskinerne, men hvad
så med Aprilia Caponord? 600'erne tror jeg simpelthen er for små, hvis du
skal bruge den nogenlunde seriøst.

Mvh
Steen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-04-02 21:59

> Udfra dine kriterier ville jeg fravælge Millen, Firebladerne, Firestorm og
> TL1000R. De dur ikke til touring, som jeg hører er en vigtig faktor.

De er nok også med ud fra et ymygt håb om, at man kan få både i pose og i
sæk - altså få noget sport oveni hatten på en ellers bredt anvendeligt
maskine. Men det går måske ikke...

> [...]
> jeg den er grim, og nok lidt i klasse med CBR1100XX, blot billigere (læs,
> måske ikke så meget tourer som du vil ha?).

De to maskiner kender jeg kun fra bladene - Ducati i enhver afskygning er
alle jo glade for (og så tager man den halvdårlige samlekvalitet med i
købet, som ved alt andet fra sydeuropa?), mens jeg vist endnu har til gode
at finde nogen, der taler begejstret om Kawasaki - ud over Touring Nyt!
Jeg synes nu ikke, den ser så grim ud Fronten er måske nok lidt
anderledes end de andre, men på den anden side er de andre jo også
anderledes... Hvis det fungerer godt i praksis, så vender man sig nok til
udseendet. Min bekymring vedr. denne model går måske mere på, om den ikke er
for stor til at være sjov i det daglige (men den vejer jo omtrent det samme
som min nuværende, så mon?). Jeg havde ikke tænkt over den som en pendant
til Blackbird, men du har da nok ret! Den må jeg lige tænke lidt over...

> [...]
> lide udseendet - det kan jeg ikke).
>
> Tordenesset har du allerede hørt en masse om.

Triumpherne er da i 1000-kubik klassen? Vifferne er ganske vist mindre, og
jeg kan for min død heller ikke forstå, hvorfor de alligevel altid bliver
udråbt til perfekte sportstourere! Der må nu alligevel være noget ved dem

BMW'en var min gamle favorit, men hvis det virkeligt er rigtigt, at der er
problemer med indsprøjtning og gearkasse (som jeg nu har hørt fra flere
sider), så falder interessen jo noget. Jeg vil ikke have en model, der er
født med problemer. Desuden er den jo noget stor i det, og måske endda lidt
"færge-agtig"

> Personligt ville jeg vælge ST4 eller Falco.

Det tager jeg som velgennemtænkte anbefalinger.

> [...]
hvad
> så med Aprilia Caponord? 600'erne tror jeg simpelthen er for små, hvis du

V-Strom er udfalgt som tester for klassen, fordi den i Danmark er markant
billigere end de konkurrerende mærker. I f.eks. England koster den omtrent
det samme som CapoNord eller Varadero, og Bike Magazine betegner den som en
seriør konkurrent.

Dine tanker om 600'erne er også min "frygt" - min nuværende 750'er føles
generelt meget passende i størrelse, men dog sådan, at jeg umiddelbart er
tilbøjelig til at se på større modeller snarere end mindre. På den anden
side kan 20 års udvikling jo have rykket mere ved dette end jeg aner!

Tak for den grundige gennemgang!

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 01:59

> De er nok også med ud fra et ymygt håb om, at man kan få både i pose og i
> sæk - altså få noget sport oveni hatten på en ellers bredt anvendeligt
> maskine. Men det går måske ikke...

Tjoo, Falcoen kan eksempelvis sagtens køres meget sportsligt (har en lækker
motor, og et udmærket chassis), og det kan Tordenesset også (men føles noget
tungere og mere sat). Alt afhænger jo af øjnene der ser, så en BMW kan også
køres sportsligt hvis det skulle være - den gnistrer nok bare en del når
tingene går i asfalten De 118 hk i Falco kan laves om til de 128 i Mille
('01) - blot ved at klippe en lille ledning og fjerne en dims i indsugningen
(mener jeg).

> De to maskiner kender jeg kun fra bladene - Ducati i enhver afskygning er
> alle jo glade for (og så tager man den halvdårlige samlekvalitet med i
> købet, som ved alt andet fra sydeuropa?)

Ducatis generelle (samle)kvalitet er blevet klasser bedre end for 5-7 år
siden - jeg har selv været rundt og kigge efter en 748 for nylig, og jeg
blev glædeligt overrasket.

> mens jeg vist endnu har til gode
> at finde nogen, der taler begejstret om Kawasaki - ud over Touring Nyt!

Nah, alle er da vilde med ZX-nR serien? Især ZX-6R får mange roser.

> [...]
> anderledes end de andre, men på den anden side er de andre jo også
> anderledes... Hvis det fungerer godt i praksis, så vender man sig nok til

Helt sikkert - udseendet bør nok heller ikke veje tungest.

> Triumpherne er da i 1000-kubik klassen?

Jamen det er rigtigt - jeg synes blot de virker langt mindre solide af
statur (det behøver jo ikke at være negativt). Jeg har kun siddet på Sprint
modellerne, aldrig kørt dem - alt jeg læser om dem er dog positivt. Jeg er
sikker på at de nok skal køre hver eneste dag du beder dem om det. Skal det
være en af de to, mon så ikke Sprint ST er den man får mest for pengene i?
Det er da i hvert fald også en model man ikke ser hver dag på gaden, og
955-motoren skulle være fantastisk.

> Vifferne er ganske vist mindre, og
> jeg kan for min død heller ikke forstå, hvorfor de alligevel altid bliver
> udråbt til perfekte sportstourere! Der må nu alligevel være noget ved dem

Det har der i hvert fald været. I år er "forbedringerne" vist ikke faldet i
så god jord? Jeg har prøvet en '97'er (mener jeg?), der havde gået noget der
ligner 110 kkm - dét er i hvert fald en solid maskine, men motoren virkede
ikke overbevisende på mig effektmæssigt, og det er i hvert fald mest en
tourer. Nu sammenlignede jeg også med min egen SV650S på det tidspunkt, og
Vifferen *er* lidt tung - det føler man slet ikke i samme grad på Falco og
ST4 (kan du se hvilke jeg bedst kan lide? ).

> [...]
> sider), så falder interessen jo noget. Jeg vil ikke have en model, der er
> født med problemer. Desuden er den jo noget stor i det, og måske endda

Men til gengæld komfortabel! Det virker nu lidt underligt på mig at BMW
pludselig(?) skulle have så mange seriøse problemer. Som jeg ser det så har
*alle* mærker og modeller deres egne mere eller mindre alvorlige sygdomme,
og jeg tror ikke en R1150RT vil være den første der bukker under. Jeg har
selvfølgelig ikke kørt 200 kkm på en, men den er hammerlækker (jeg er selv
lidt vild med den).

> [...]
> det samme som CapoNord eller Varadero, og Bike Magazine betegner den som

Ok. Det *er* jo en Suzuki (vil nogen klage over, men ikke jeg .
Rejseenduroerne er der i hvert fald ikke meget mere sport i end BMW'en, hvis
det skal sættes på spidsen.

> [...]
> tilbøjelig til at se på større modeller snarere end mindre. På den anden
> side kan 20 års udvikling jo have rykket mere ved dette end jeg aner!

Sikkert. Du kan i hvert fald få masser af sport i 600-klassen - også til
billige penge (flere af modellerne er endda på "tilbud"). Hvis det skal
lugte bare lidt af touring, så må det absolut være CBR600F. Det er en fin,
holdbar og velkørende MC, men 600'erne er altså i en helt anden klasse, når
det gælder motorfysik. Det skulle ikke være svært at finde en CBR600 at
prøve.

> Tak for den grundige gennemgang!

Velbekomme da - det er altid spændende at se folks meninger om de
forskellige modeller.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 11-04-02 18:12

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en

> men 600'erne er altså i en helt anden klasse, når det gælder
motorfysik.

Det kunne faktisk være skægt at sammenligne en CBR 600's
effekt/momentkurver i forhold til Jørgens egen 16-ventilede CB 750'er
:-/

Jeg tror egentlig ikke at CBR'eren ligger under for 7½ Bol d'Oren
nogetsteds i omdrejningsregisteret, og i fald: Ikke i forhold til
forhåndenværende kræfter til rådighed ved samme hastighed i højgear
(omdrejnings-spændet er større på CBR'en, hvorfor den trækker flere
omdrejninger ved samme hastighed, hvilket kan trække en svag
RPM-sammenligning op!)!

Ville kigge om Rydberg havde begge på rulnings-listen; men deres side er
død (igen)!

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-04-02 19:38

> Det kunne faktisk være skægt at sammenligne en CBR 600's
> effekt/momentkurver i forhold til Jørgens egen 16-ventilede CB 750'er
> :-/

Det kunne det bestemt!

> [...]
> (omdrejnings-spændet er større på CBR'en, hvorfor den trækker flere
> omdrejninger ved samme hastighed, hvilket kan trække en svag

Nu er jeg måske nok typen, der bedst kan lide masser af træk ved få
omdrejninger, og dét synes jeg egentligt at CB 750'eren klarer godt - til
gengæld synes jeg ikke at have erfaret nogen bemærkelsesværdigt bedre
acceleration ved at køre gearene længere ud. På det punkt gætter jeg på, at
CBR'en fungerer lige modsat.

> Ville kigge om Rydberg havde begge på rulnings-listen; men deres side er
> død (igen)!

Livscyklen i dot.com verdenen går i lyntempo

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Armand

Dato : 11-04-02 23:37

> [...]
> gengæld synes jeg ikke at have erfaret nogen bemærkelsesværdigt bedre
> acceleration ved at køre gearene længere ud. På det punkt gætter jeg

Min pointe var at CBR'eren mindst(!) vil kunne accelerere fra Bol d'Oren
fra en hvilkensomhelst hastighed i topgear
Endvidere vil den i stigende grad accelerere bedre efterhånden som
hastigheden stiger (har bedre aerodynamik, og accelererer jo ret beset
stadig når CB'eren ikke kan mere!)

Nu fandt jeg lige på MOTORRAD-online, at 7½-Bol d'Oren testes i
#15/1980, og CBR'eren i #04/1991 - Så er det blot at få dem gravet frem
i klubbens "bibliotek"

Vender tilbage engang dermed.

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 20:30

> Det kunne faktisk være skægt at sammenligne en CBR 600's
> effekt/momentkurver i forhold til Jørgens egen 16-ventilede CB 750'er
> :-/

Ok - nu mente jeg også i forhold til de omtalte literscykler.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 11-04-02 23:01

> Ok - nu mente jeg også i forhold til de omtalte literscykler.

Og jeg fik den pointe frem: at CBR 600 ikke er særlig bovlam i forhold
til blot halvgamle større modeller

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-04-02 10:54

> Og jeg fik den pointe frem: at CBR 600 ikke er særlig bovlam i forhold
> til blot halvgamle større modeller

Jeps - der ville den sagtens kunne gøre sig gældende

Mvh
Steen

Fra : james

Dato : 10-04-02 22:08

Jeg har bare meget gode erfaringer med de nye Triumph-modeller. ST eller RS er
en smags-sag....hvad med Daytona(?) men jeg ved at Vagn planlægger et åbent hus
den 20. Dvs at du har en mulighed til at snakke med andre ejere personligt, ser
deres maskiner, og meget vigtigt: prøvekøre. Det overrasker mig hvor få
forhandlere tillader prøvekørsel. Det har Triumph som firma-politik. De vil
gerne sammenlignes. I en sport-touring sammenlignende prøve, valgte et tysk
blad Triumph'en over VFR, BMW og....én eller anden japanske cykel, som jeg ikke
husker. Det var et chock for mange, men Triumph er faktisk enormt populær og
respekteret i Tyskland.

Bare prøv så mange som mulig....kør ind til en forhandler af et par af dine
andre muligheder og be' om en prøvekørsel. Bare reaktionerne kan fortælle lidt
om kunde-service bagefter.......

Mht dele; har jeg kune få det jeg skulle have efter styrtet hurtigt og til en
forholdsvis rimelig pris. Kvaliteten på alle dele, gennemtænk design mht
service osv imponerer mig. Jeg kan skille det meste af med umbraco-nøgler på
kort tid. Lidt af en forskel fra mine andre cykler!

God jagt!

Jeg ved ikke om jeg er hjemme den 20. men er jeg det.....kommer jeg til
Lystrup. (vagn jensen mc)

-james

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-04-02 22:25

"james" <airthy@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> den 20. Dvs at du har en mulighed til at snakke med andre ejere
personligt, ser
> deres maskiner, og meget vigtigt: prøvekøre.

Jeg har noteret det i kalenderen - jeg vil prioritere det højt!

Daytona virker da godt nok lækker (den passer endda til mine støvler ,
men den er jo også lige et nummer dyrere end de andre :-\ Men den er ikke
udelukket på forhånd, jeg antager det bare som mere sandsynligt, at jeg vil
forsøge at "lære at kunne lide" en lidt billigere model.

> Det overrasker mig hvor få
> forhandlere tillader prøvekørsel. Det har Triumph som firma-politik. De
vil
> gerne sammenlignes.

Jeg tvivler stærkt på, at jeg kunne finde på at købe en model, jeg ikke
havde prøvet. Min holdning er generelt, at hvis det ikke kan lade sig gøre
at prøve den, så kan jeg ikke vide, at det er den rigtige = det er det så
ikke!

> [...]
ikke
> husker. Det var et chock for mange, men Triumph er faktisk enormt populær

Tyskerne kan generelt godt lide at være lidt onde mod BMW; det er vist sådan
en slags jantelov-ting, man også ser herhjemme i mange sammenhænge. Men at
noget kunne vinde over VFR, overrasker mig alligevel Så bliver jeg
bestemt nødt til at se på Triumph'erne.

> [...]
dine
> andre muligheder og be' om en prøvekørsel. Bare reaktionerne kan fortælle

God idé! Dog vil jeg gerne først forsøge at barbere listen ned til noget
mindre end de indledende 20 modeller - ellers kan jeg jo ikke bestille andet
end at prøve modeller resten af sæsonen...

> [...]
> service osv imponerer mig. Jeg kan skille det meste af med umbraco-nøgler

> kort tid. Lidt af en forskel fra mine andre cykler!

Tak - du har næsten fået mig overbevist om Triumphs fortræffeligheder

> Jeg ved ikke om jeg er hjemme den 20. men er jeg det.....kommer jeg til
> Lystrup. (vagn jensen mc)

Så ses vi nok i givet fald. Foreløbigt tak for den grundige information.

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : anrs

Dato : 11-04-02 20:09

"james" <airthy@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> husker. Det var et chock for mange, men Triumph er faktisk enormt populær

ST' eren er iøvrigt kommenteret adskillige steder
http://www.triumphnet.com/st/index.html under reviews.

RS' eren blev testet tyske MO 4/2000 (sammenligning med Holda VTR 1000F)-
læs ellers http://www.triumphnet.com/rs/index.htm ligeledes under reveiws

Oplysningerne skal opfattes som orientering ikke anbefalinger.

Anrs
Triumph Sprint RS
nu - næsten med rigtige plader

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 18:25

> [...]
fordi
> den (uden mit vidende) er for ekstrem i en eller anden retning?

En farlig ting at lægge ud med:
Lige guf for en megalang mærkefanatisk streng

Mit eneste dydige bud (udover alt tidligere nævnt omkring dine
overvejelser!):

TT 600'eren er på det nærmeste et flop: En udemærket maskine, som lever
fuldt op til klassens konkurrenter; men trods indsprøjtning med et
ekstremt moment/effekt -forløb.
Indsprøjtningen er forsøgt re-mappet indtil flere gange; men uden
synderlig held

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-04-02 23:05

> En farlig ting at lægge ud med:
> Lige guf for en megalang mærkefanatisk streng

Det er måske ikke så dårligt
Mellem al religionen kommer der jo også facts på bordet - og ret beset så er
folks holdninger også at betragte som facts, da de vidner om effekten af at
eje eller måske blot kende den enkelte model. Den effekt er vel i grunden,
hvad jeg er ude efter, når jeg køber en ny model!

Desuden er jeg oprigtigt i vildrede - jeg har ikke selv nogen mc-religion,
og kender blot diverse rygter om diverse mærker og modeller. Nu vil jeg
gerne have et godt og robust overblik, så jeg kan kvalificere min søgning.
Indtil videre har jeg fået masser af nyttig information ud af de to tråde,
jeg har startet om emnet - meget mere, end jeg kunne få ud af nok så mange
bruchurer og tidsskrifter!!!

> Mit eneste dydige bud (udover alt tidligere nævnt omkring dine
> overvejelser!):

Og tak for dém - som altid betragter jeg dine kommentarer som meget
værdifulde!

> [...]
> ekstremt moment/effekt -forløb.
> Indsprøjtningen er forsøgt re-mappet indtil flere gange; men uden

Der bliver ellers sagt meget godt om den. Øv!... Hmm... Gælder der noget
lignende for de større Triumph-modeller?

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-04-02 01:27

> Der bliver ellers sagt meget godt om den. Øv!... Hmm... Gælder der noget
> lignende for de større Triumph-modeller?

Nej, det gælder kun for TT600. Den er til gengæld sat af en Puch Maxi! Meget
mystisk motor der...

TT600 ser godt ud (i mine øjne), har fænomenale bremser, og styrer ok.
Motorlyden er vild (mange omdrejninger), men ikke så uudholdelig som R6
(ligesåmange omdrejninger) når de skal flytte sig. Finishen er middelmådig
som på de andre Triumpher, men fint til at leve med. Jeg har kun oplevet
positive ting fra Triumph forhandlere (især Vagn i Lystrup/Århus).

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 11-04-02 18:04

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

Her til eftermiddag havde jeg for første gang lejlighed til at bladre i
dette års "MC-Revyen", og netop p.g.a. ovenstående "dom" over
TT600'eren checkede jeg nysgerrigt hvad de havde at sige om den: Der
stod faktisk lige hvad jeg også skrev:
Første brug af indsprøjtning i denne klasse, og matcher klassen i alle
henseender; men bliver i alle tests vedholdende bebrejdet for et kæmpe
hul i mellemområdet!
Endvidere kommenterer de også hvad jeg ikke fandt relevant; men immervæk
mener: Den er kedelig og underdesignet både i form og farve :-|

> Hmm... Gælder der noget lignende for de større Triumph-modeller?

En af mine kammerater har en 595-Daytona, og dén har han ikke været
særlig heldig med:
Lidelseshistorien går på: Vedvarende eletrikske problemer, sammenholdt
med værksteders manglende indsigt omkring indsprøjtningsanlægget, samt
den oprindelige importørs ("Kawa'" Carl Andersen) uvilje til at gå ind i
garantisager og udlevere/forsende testapparatur til elektronikken

Med Vagn Jensen, som importør er der derimod kommet væsentlig mere gang
og entusiasme i sagerne; men selvom jeg i starten var imponeret over de
nye Triumph's, ved jeg egentlig ikke om jeg efter 595'erens
lidelseshistorie turde købe mig en Triumph i dag :-/
Sprint'ne er ellers fede modeller!

Efter gennembladringen af MC-Revy'en, har jeg lige endnu et par
kandidater til listen:
Suzuki GSX 1400 - Meeeget billig* og med kæmpe bøf i motoren
Yamaha FZS 1000 Fazer - Ikke så dyr endda* (billigere end Falco'en )

*)
Min forbandede talhukommelse (eller nærmere: mangel på samme) har
allerede slettet de faktiske priser fra biocomputeren over mine skuldre

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-04-02 20:13

> Her til eftermiddag havde jeg for første gang lejlighed til at bladre i
> dette års "MC-Revyen"

Heldige rad! Den er jo ikke til at opdrive i nogen kiosk! Jeg har nu tyet
til at bestille en hos forlaget, og venter så bare spændt på, at den dukker
op.

> [...]
> Første brug af indsprøjtning i denne klasse, og matcher klassen i alle
> henseender; men bliver i alle tests vedholdende bebrejdet for et kæmpe

Hvorved den fungerer dårligt som hverdags-mc. Så dén bliver det nok ikke.

> [...]
> nye Triumph's, ved jeg egentlig ikke om jeg efter 595'erens
> lidelseshistorie turde købe mig en Triumph i dag :-/

Ja, de virker ret lækre Så dem vil jeg se på, og så gælder det bare om
at tage stilling til, om jeg tør stole på kvalitet og service - indtil
videre har begge dele jo fået gode skudsmål fra james.

> [...]
> Suzuki GSX 1400 - Meeeget billig* og med kæmpe bøf i motoren
> Yamaha FZS 1000 Fazer - Ikke så dyr endda* (billigere end Falco'en )

Ak ja, 140.000 for 1400 kubik... Dens retro-koncept er nok ikke lige,
hvad jeg er ude efter, men det er da interessant at se, hvordan man kan
designe en moderne mc med samme vægt som CB 7½'eren med med næsten dobbelt
motorstørrelse! Prisen virker også specielt lav i Danmark i forhold til
england, hvor den er prissat midt mellem Yamaha XJR 1300 og Kawasaki ZRX
1200 R - den burde således koste ca. 161.000 i Danmark, hvis forholdet også
skulle gælde hér!

> *)
> Min forbandede talhukommelse (eller nærmere: mangel på samme) har
> allerede slettet de faktiske priser fra biocomputeren over mine skuldre

Det er da heller ikke nemt at huske priserne, når de svinger vildt fra år
til år - tilsyneladende uden nogen særlig logik (hvorfor bliver f.eks.
Aprilia væsentligt dyrere i år, når de er blevet meget populære på kort tid
og modellerne er mage til sidste års? Og hvorfor er diverse japanske
modeller blevet billigere i år, når nu Yen'en er skyhøj og EU laver
toldmure?). Værdsæt du kun, at du glemmer tallene, så du slipper for at
forvirres over deres mangel på sæmmenhæng

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Armand

Dato : 11-04-02 23:21

> [...]
tyet
> til at bestille en hos forlaget, og venter så bare spændt på, at den

På vej hjem fra arbejde skulle jeg lige forbi Erik (min faste
VFR-provider) med et rep.arbejde til hans R6-racer ; men trods det at
huset var vidt åbent var der ingen hjemme, så jeg satte kaffe over og
parkerede mig ved køkkenbordet for at afvente hans tilsynekomst.
Til lejligheden lå "Revy'en" lige for næsen af mig (han er fast
abonnement deraf!) - Og således hændte det at..............

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-04-02 23:32

> På vej hjem fra arbejde skulle jeg lige forbi Erik (min faste
> VFR-provider)

Lyder, som om du har insiderviden om VFR?

> Til lejligheden lå "Revy'en" lige for næsen af mig (han er fast
> abonnement deraf!) - Og således hændte det at..............

Det skulle jeg måske prøve - tænke, tænke, hvem har mon et abonnement...
hmmm... biblioteket? Nej, det er for nemt

--
Jørgen
- der plejer at købe alle de årbøger, revyer mm. der findes - og nu findes

Fra : Armand

Dato : 12-04-02 16:00

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> Lyder, som om du har insiderviden om VFR?

Kald det hvad du vil!
Jeg hár ytret at de nye VFR's er for dyre :-|

> [...]
> findes der nærmest ingen længere!
> Og næsten ingen tidsskrifter heller, så man må nøjes med diverse

.. . . . Imens der på enhver tankstation er mindst fem forskellige
PC-blade

--
Armand

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 12-04-02 16:47

MC-revy 2002 findes i de fleste Q8 nu. (..men ikke Statoil)

/kenneth

Fra : Bjarne Henriksen

Dato : 12-04-02 09:42

> [...]
> Endvidere kommenterer de også hvad jeg ikke fandt relevant; men immervæk
> mener: Den er kedelig og underdesignet både i form og farve :-|

Øhh, hvis jeg læser denne test rigtigt er ikke ALLE enige:

http://www.motorcyclenews.com/bikes/road_test?sectionID=57630&documentID=5575&bikeSectionID=52475&bikeDocumentID=4516

Må jeg iøvrigt anbefale http://www.brand.iinet.net.au/ der har en lang
liste over tests af forskellige modeller/årgange.
Linket har jeg 'hugget' fra Albertsmc.dk, men det gør det vel ikke
dårligere?

Bjarne

Fra : Skyrider #1

Dato : 11-04-02 07:59

On Wed, 10 Apr 2002 17:48:09 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:
cut

> [...]
>Kawasaki - ZZ-R 1200
>Suzuki - TL 1000 R
>Triumph - Sprint RS '01, Sprint ST '01, Trophy 900

Hvad Med en XJ900 Når vi snakker Turing ?!??!?!?
Mig bekendt En meget God Turing MC
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' Der ikke Vil startet

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-04-02 08:11

"Skyrider #1" <skyrider19@hotmail.com> wrote in message
> Hvad Med en XJ900 Når vi snakker Turing ?!??!?!?
> Mig bekendt En meget God Turing MC

Godt bud! Umiddelbart er den dog ikke helt så moderne, og dens
vægt/kraft-forhold er heller ikke på den sportslige side. Men det samme kan
vel siges om BMW'en, og så er XJ'en da unægteligt noget billigere.
Kardantrækket må da også være ret praktisk i det daglige. Og der kan vel fås
en fuldkåbe til den?

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Erling Egelund

Dato : 11-04-02 09:23

> [...]
> Kawasaki - ZZ-R 1200
> Suzuki - TL 1000 R
> Triumph - Sprint RS '01, Sprint ST '01, Trophy 900
Mangler du ikke BMW R1100S / K1200RS?
Du har mange sports/sporttourer på din liste, men BMW'en er den eneste
rendyrkede touring. Er det pga. prisen?

Jeg har tidligere haft en Ducati ST2. Jeg kan derfor varmt anbefale Ducati
ST4. Den har gode køreegenskaber som er velegnet til såvel touring som
sportskørsel. For mit vedkommende var det min egen køreteknik, der
forhindrede mig i at følge 600ccm sportmaskiner rundt på Ring Knutstorp,
ikke ST2'eren. Og to ture til Sydfrankrig klarede den også uden at kny.
Ducati's samlekvalitet er i mine øjne fuldt på højde med Yamaha, Suzuki,
Kawasaki og Triumph. De eneste, der måske er bedre er BMW og Honda. Disse er
dog som nævnt andetsteds i tråden at sammenligne med færger og Toyota
Corolla henholdsvis

Erling
Ducati 748

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-04-02 19:29

"Erling Egelund" <efe@maerskdata.dk> wrote in message
> Du har mange sports/sporttourer på din liste, men BMW'en er den eneste
> rendyrkede touring. Er det pga. prisen?

Det er nok mest, fordi jeg i grunden ikke er ude efter en ren touring
maskine, men blot på baggrund af en måske alt for praktisk tænkning føler,
at netop dén model er meget gennemtænkt og konceptmæssigt vellykket. Som
alternativ ville Honda ST 1100 kunne gå, men den er efterhånden en noget
gammel konstruktion - dens afløser er for dyr, og det samme er BMW K1200LT
(som jeg nu heller ikke tror, vil være sjov på de små ture i det daglige).

I øvrigt har jeg forsøgt at gøre listen relativt kort, så der er givetvis
udeladt nogle modeller, der fint kan leve op til dem, der slap med. Et par
af dem kommer så med i anden runde, mens resten må vente, til jeg næste gang
skal have en ny

Jeg har endnu ikke prøvet nogen af modellerne på listen, så jeg ved ikke
meget om, hvad jeg ville føle ved at køre på dem - virker R 1150 RT som en
stor, tung, "ligeudkørende" tourer uden evner til at svinge eller
accelerere? Virker Fireblade som en voldsom og svært kontrollérbar
fartraket, der simpelthen ikke kan køre ligeud? Jeg ved det ikke, så jeg har
blot plukket de modeller ud, der på papiret eller pr. rygte havde nogle af
de ønskede egenskaber, og så glæder jeg mig ellers over, at NG'en hjælper
mig videre på vej mod en præcisering af, hvad det egentligt er, jeg vil have

> [...]
> forhindrede mig i at følge 600ccm sportmaskiner rundt på Ring Knutstorp,
> ikke ST2'eren. Og to ture til Sydfrankrig klarede den også uden at kny.

Det lyder som det helt rigtige! Hvad er for øvrigt den store forskel på ST2
og ST4, udover motoren? Eller er det "kun" dén?

> [...]
er
> dog som nævnt andetsteds i tråden at sammenligne med færger og Toyota

Lyder betryggende! I øvrigt: den med Corollaen var nu udelukkende møntet på
mini-Bol d'Oren, og ikke på Honda generelt

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Erling Egelund

Dato : 12-04-02 08:11

> Det lyder som det helt rigtige! Hvad er for øvrigt den store forskel på
ST2
> og ST4, udover motoren? Eller er det "kun" dén?

Såvidt jeg ved, er det kun motoren til forskel. Der er vist nok også en
lille forskel på stellene, for at ST4 kan rumme desmo quattro motoren, men
det er jeg noget usikker på. Stellet er jo afledt fra den gamle superbike
888.

> Lyder betryggende! I øvrigt: den med Corollaen var nu udelukkende møntet

> mini-Bol d'Oren, og ikke på Honda generelt

Det ved jeg vist egentlig godt, men det var en af mine fordomme, der dukkede
op til overfladen der.

Erling
Ducati 748

Fra : Jørgen Winther

Dato : 12-04-02 09:15

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message
> Hej,
>
> I min jagt på en ny model har jeg nu udvalgt en bruttoliste over
kandidater.

Efter de mange værdifulde kommentarer fra NG'en begynder jeg nu at tænke i
mere målrettede baner om den nye model: Det ligner efterhånden et "klassisk"
valg mellem Triumph Sprint ST, Ducati ST2/ST4 og Honda VFR.

Det virker så logisk nu, men for få dage siden var jeg slet ikke så afklaret
på dette punkt!

De øvrige modeller er endnu ikke helt droppet fra min udvælgelsesproces -
hvis de tre ovenstående er "eliten", så er modeller som Aprilia Falco og
Triumph Sprint RS 1. division, altså de lidt mere sport-, lidt mindre
touring-orienterede modeller, mens 2. division udgøres af de større
sportstourere som Blackbird og ZZR 1200.

De meget sportsorienterede modeller er foreløbigt valgt fra, ligesom de rene
tourere. De store rejseenduroer og 600-supersportsklassen er også sat på
hold (ikke valgt fra, men det ser foreløbigt ud til, at der er nok at vælge
mellem i de højere prioriterede serier).

Nu skal de bare prøves af, en serie af gangen, indtil jeg har fundet den
rigtige model. Foreløbigt tak for hjælpen allesammen!

--
Jørgen
CB 750 F