Reisebrev fra Dubai
Fra : Gard Karlsen

Dato : 10-04-02 15:28

Hei

Jeg var en tur i Dubai rett før påske. Det var en spennende by og jeg fikk
tid til å besøke Burj Al Arab (7 stjernes hotellet som er vist på diverse TV
program), Wild Wadi, Gull/krydder markedet osv. Vi var også en tur ut i
ørkenen og vi besøkte selvfølgelig flotte strender like utenfor byen. Jeg
har lagt ut et reisebrev på min hjemmeside og bildene fra turen blir lagt ut
så snart jeg får skannet dem Hjemmsiden min finner du på denne linken:
http://donar.netpower.no/~ghk/

Ta kontakt dersom du har spørsmål eller kommentarer.

Mvh
Gard
gard@karlsen.ms

Fra : Bubbles

Dato : 10-04-02 17:16

Bra lagt opp reisebeskrivelse! Ikke værst engelsk heller

Bare noen kommentarer.

Du nevner at Dubai har rykte for å være en by under utvikling. Sist jeg var
der (3 år siden) lignet hele byen mer på en byggetomt - og bar lite preg av
å være arabisk - selv moskeene var sjelden å se. Hva synes du?

Dere tok ikke meet-and-assist på flyplassen. Dette er ganske greit å ha,
egentlig, da folkene tar deg gjennom alt papirarbeidet som må til og man
kommer gjerne foran i køene.

Man kan faktisk få "beef bacon" på mange hoteller. Smaker ikke helt det
samme, men er ikke værst.

Kjentmann kunne dere sikkert fått tak i om dere kontaktet Sjømannskirken i
Dubai. Veldig hyggelige folk der.

Du gjorde rett i å holde avstand fra de kvinnene som hadde tilslørt ansikt.
Dessuten - det var vel nok av indiske menn rundt omkring du kunne spørre?

Du har rett i at de lokale har maaange fordeler fremfor fremmedarbeiderne -
særlig de fra asia.

Nesekyss er kuult! Takk for at du minnet meg på det, jeg hadde glemt det.
Araberne har i det hele tatt en ganske komplisert og formalisert
hilserutine - alt avhengig av hvor godt man kjenner vedkommende og hvor nært
beslektet man er. Gutta som gikk hånd i hånd kan godt ha vært "nære venner"
Dog, har jeg hørt, ikke nødvendigvis.

Slangen ved siden av doen er til å spyle seg med.

Gull-pruting. Første regel er å finne ut hva gullprisen er. Det står i de
fleste lokale avisene (et par er på engelsk). Sjekk alltid vekt ganger
gullpris og se hvor mye mer de tar. Forsøk å få bare vekt ganger gullpris.
18-karat gull er ikke nødvendigvis bedre enn 14-karat, da smykkene er
"bløtere" og tar fortere skade (riper og slikt).

Sport - du må nevne dykking - særlig om man drar til sydkysten av emiratene
er det mye bra dykking og snorkling!

Shopping: Det er mulig å prute litt i de aller fleste butikker. Spør alltid
"is that the last price?" - gjerne 2-3 ganger

Et lite obs når det gjelder filmer på kino - de er gjerne sterkere sensurert
enn her hjemme. Jeg har ikke vært på kino i Dubai, men jeg så en film i
Bahrain som var helt ødelagt pga. sensur. Husker ikke navnet nå - den første
fra England om de mannlige stripperne - slutten var bare VÅS!

Flyplassen - særlig fotoutstyr og elektronikk er billig der.

Meget bra reisebrev! Tusen takk!

Forresten - om dere likte dere i Dubai - forsøk Muscat, Oman neste gang -
masse-mye bedre! Mer arabisk - dere kan snorkle og se masse flott - og et
par supre suq'er!

Marianne

Fra : Gard Karlsen

Dato : 11-04-02 06:53

Hei

Det er bra at noen leser reisebrevene mine

Jo, Dubai er fremdeles en byggeplass det skal være sikkert...for meg som
ikke har vært i et arabisk land før så var Dubai arabisk nok for å si det på
den måten. Men jeg antar at det vil ligne mer og mer på en vestlig by når
skyskrapere og kontorbyggniger spretter opp.

Jeg synes ankomsten på flyplassen var ganske effektiv...vi måtte stå litt i
kø ifm passkontrollen men ikke verre enn andre plasser.

Ja, vi fikk beef bacon en dag men det blir ikke det samme vet du

Jeg fant ut om sjømannskirken litt for sent ellers hadde jeg nok søkt råd
der. Vi var på et shoppingsenter i nærheten av sjømannskirken og det var en
av ekspiditørene her som sa at det var et norsk senter i nærheten og at de
derfor hadde mange norske kunder.

Ja, det er mulig også å prute i butikkene også men ikke på samme måten...men
det var ofte at prisen fort gikk ned dersom vi sa at det var for dyrt

Mvh
Gard