Virago 535
Fra : Jan Madsen

Dato : 10-04-02 13:54

Hi

I forrige uge kørte min kone vores Virago XV535 tør for bensin.

RES/ON switchen stod på ON, men selv om hun skiftede over på RES var der
ikke en dråbe tilbage.

Da vi tankede den op bagefter var der også plads til ca. 13 liter i
tanken. (Den er opgivet til 13.5 liter hvoraf 2.5 er reserve.)

Tilsyneladende har den drukket det hele selv om reserve burde have været
slået fra.

Kan det være den ventil/Solenoide der styrer reserven der hænger/kan det
være andet?

Er der nogle af jer der har erfaring med dette?

--
Venlig hilsen, Best regards

Jan Madsen

If it works, tear it apart and find out why!

Fra : Sonny Toft

Dato : 10-04-02 14:03

Normalvis skal bensin hannen stå på PRI eller er det kun Suzuki der har 3
stillinge ??.

PRI = Normal kørelse ( bensinen åbnes via vakum )
RES = Reserve tank
ON = Fuld åben også for reserve( bruges kun til at fylde karb. ved særson
start eller efter den har været kørt tør. )(så snart motoren er startet
slåes den over på PRI igen )

Mvh

Sonny - R6

Fra : Jan Madsen

Dato : 10-04-02 14:32

Sonny Toft wrote:

> [...]
> ON = Fuld åben også for reserve( bruges kun til at fylde karb. ved særson
> start eller efter den har været kørt tør. )(så snart motoren er startet

Jeg har kun ON og RES at lege med og manualen siger ON til normalt brug
og RES til reserven. Det er iøvrigt en svitch på styret under
starterknappen og ikke direkte på bensinhanen som jeg har at lege med

Jan

Fra : news101.telia.com

Dato : 10-04-02 14:44

"Sonny Toft" <sot@eci.dk> wrote in message
> [...]
> ON = Fuld åben også for reserve( bruges kun til at fylde karb. ved særson
> start eller efter den har været kørt tør. )(så snart motoren er startet

Så har de ændret siden jeg kørte Yamaha. Dengang (1990 - 1995) var det
således:
ON = Normal kørelse ( benzinen åbnes via vakum )
RES = Reserve tank
PRI = Fuld åben også for reserve uafhængig af vakuum

Erling
Ducati 748 (med advarselslampe for reservetank)

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 16:43

news101.telia.com <efe@maerskdata.dk> skrev i en

> Erling
> Ducati 748 (med advarselslampe for reservetank)

Snotsystem!
Alt for sen varsel og alt for blændende en lampe :-|

--
Armand.
(der lørdag så omtalte lampe to gange på den lånte 750 SS ie, blot for

Fra : Hans Palbøl

Dato : 10-04-02 19:15

> news101.telia.com <efe@maerskdata.dk> skrev i en

> Snotsystem!
> Alt for sen varsel og alt for blændende en lampe :-|

SV'eren har samme koncept, og det er sgu da bare for smart, at man ikke skal
sidde som en abekat og rode efter benzinhanen. Man løber altid tør *lige*
ved start af lyskryds - med efterfølgende startbesvær og dyttende
madkasser...

Hans

Fra : Erling Egelund

Dato : 11-04-02 08:10

> news101.telia.com <efe@maerskdata.dk> skrev i en

> Snotsystem!
> Alt for sen varsel og alt for blændende en lampe :-|

Jeg er heller ikke selv imponeret over systemet, men det er muligvis den
løsning, at spaghetti-fyrerne har kunne overskue.
Lampen lyser alt for kraftigt og er meget generende ved mørkekørsel.

> --
> Armand.
> (der lørdag så omtalte lampe to gange på den lånte 750 SS ie, blot for
> at transportere sig 145 km frem til Malerklemmen og samme 145 tilbage)

Hvorfor gør du dog sådan noget? Med din erfaring burde du vide, at Ducati
ikke er din kop (ris)te

Erling
Ducati 748

Fra : Armand

Dato : 11-04-02 18:01

Erling Egelund <efe@maerskdata.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Hvorfor gør du dog sådan noget? Med din erfaring burde du vide, at
> Ducati ikke er din kop (ris)te

Hæ!
Det ærlige svar er: Fordi Erik Dons selv var ude at køre på sin VFR

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-04-02 14:35

"Sonny Toft" <sot@eci.dk> writes:

> [...]
> ON = Fuld åben også for reserve( bruges kun til at fylde karb. ved særson
> start eller efter den har været kørt tør. )(så snart motoren er startet

SVJV, så står PRI for PRIME, hvilket bruges når man har har lukket for
tanken og tørkørt karburatorerne (efter vinterlagring).

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Jonas Holt

Dato : 10-04-02 15:05

> [...]
> ON = Fuld åben også for reserve( bruges kun til at fylde karb. ved særson
> start eller efter den har været kørt tør. )(så snart motoren er startet

Jeg tror du har fået byttet om på PRI og ON. 'To prime' betyder at snapse.
Det samme udtryk bruges om at tippe tipperen på de 'gode gamle'
(knallert-)karburatorer.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Sonny Toft

Dato : 10-04-02 15:11

> Jeg tror du har fået byttet om på PRI og ON. 'To prime' betyder at snapse.
> Det samme udtryk bruges om at tippe tipperen på de 'gode gamle'
> (knallert-)karburatorer.
Det kan godt tænkes du har ret, det er 3 år siden jeg solgte Suzukien og
købte R6'eren som ikke har besinhane.
(eller rettere der er en, men den sidder under tanken og bruges kun når
tanken skal af )

Sonny - R6

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-02 16:28

"Sonny Toft" <sot@eci.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan godt tænkes du har ret, det er 3 år siden jeg solgte Suzukien og
> købte R6'eren som ikke har besinhane.
> (eller rettere der er en, men den sidder under tanken og bruges kun når
> tanken skal af )

Aaaahhh, det forklarer en del!

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-02 16:27

"Sonny Toft" <sot@eci.dk> skrev i en meddelelse
> Normalvis skal bensin hannen stå på PRI eller er det kun Suzuki der har 3
> stillinge ??.

Vrøvl!
Hvad gør du når du løber tør på din R6? For hvis du normalt kører på PRI, så
er der da ikke noget tilbage i reserve?

> [...]
> ON = Fuld åben også for reserve( bruges kun til at fylde karb. ved særson
> start eller efter den har været kørt tør. )(så snart motoren er startet

Helt forkert!

ON = Normal kørsel, bensinhanen åbnes via vacuum fra karburator.
RES = Reservetank, åbnes også via vacuum.
PRI = Prime, dvs. ligesom en gammeldags RES der IKKE styres af vacuum, men
konsekvent er åben. Okay, her må jeg indrømme at jeg kommer lidt i tvivl -
jeg er ikke sikker på at PRI tager af reservetanken, det kan godt være den
kun svarer til en mekanisk ON?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 18:14

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
sikker
> på at PRI tager af reservetanken, det kan godt være den kun svarer til

Hvordan skulle man så nogensinde kunne tømme tanken, ved given behov???

--
Armand

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-04-02 23:48

> sikker
> en
>
> Hvordan skulle man så nogensinde kunne tømme tanken, ved given behov???

Nåh, ja.

Rittig

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-04-02 14:16

Jan Madsen <Jan@NOSPAMattlemadsen.dk> writes:

> Tilsyneladende har den drukket det hele selv om reserve burde have været
> slået fra.
>
> Kan det være den ventil/Solenoide der styrer reserven der hænger/kan det
> være andet?

Det afhænger af hvordan reservetanken er "lavet" - på min gamle XT600Z
var "drak" hovedtanken fra et rør som stod et par cm op i selve
tanken, mens reservetanken havde en si i bunden af tanken.

YMMV.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-02 16:30

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i en meddelelse

> Det afhænger af hvordan reservetanken er "lavet" - på min gamle XT600Z
> var "drak" hovedtanken fra et rør som stod et par cm op i selve
> tanken, mens reservetanken havde en si i bunden af tanken.

Tjah, det kan du nok ikke overføre til en XV535, for på den er bensinhanen
lidt speciel, da tanken ligger lavere end karburatoren - så der er
bensinpumpe på, og jeg mener også at hanen er en vacuum hane.

Rittig

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-04-02 19:42

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> [...]
> lidt speciel, da tanken ligger lavere end karburatoren - så der er
> bensinpumpe på, og jeg mener også at hanen er en vacuum hane.

Jammen det goer den ogsaa paa XT600Z'en. Tanken er U-formet og
har/havde to aftapningsstudser, een i hver side...

--Kai

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-04-02 23:49

> Jammen det goer den ogsaa paa XT600Z'en. Tanken er U-formet og
> har/havde to aftapningsstudser, een i hver side...

Joh, men der er da ikke bensinpumpe, er der?
(Det er godtnok for længe siden jeg har kørt på sådan en).

Rittig

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 12-04-02 07:26

> [...]

> bensinhanen

> Joh, men der er da ikke bensinpumpe, er der?
> (Det er godtnok for længe siden jeg har kørt på sådan en).

Jeps, en vacuumpumpe. £@$%$#@%¤! rakkerpak, er hvad det er. Pumpen gik
i stykker, og så kunne den ikke suge de sidste par liter i sig :-/

Inden jeg fik taget mig sammen til at reparere det, blev cykelen
stjålet fra en aflåst (privat) parkeringskælder. Den blev fundet et
par måneder senere næsten totalt skrællet og ommalet fra blå til
orange (gys). Tyvene havde dog ikke været fikse nok til at nappe den
WP dæmper jeg havde monteret. Så meget for intelligens og viden om
MC'ere. Enden på den cykel blev at den blev solgt til en kammerat der
ville lave "skovcykel" ud af den.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Erik Munk

Dato : 10-04-02 19:03

Hej
Min kone har en Virago XV 500 (nej ikke en 535) og med den har jeg haft en
masse
vrøvl i starten med benzin tilførslen.
Når en Virago står stille i lang tid, f.eks. hos en forhandler, fordamper
benzinen og de MEGET
små huller i vacum-reguleringen til benzinhane og pumpe slammer til. Det
samme sker nede
i selve karburatorerne.
På det værksted som jeg brugte (men ikke gør mere) kunne de ikke finde
årsagen, den fandt jeg
selv, men da havde jeg betalt en f.... masse penge til deres eksperimenter,
SURT

Da jeg så endelig selv tog mig sammen og fik en værkstedsmanual hjem fra
Canada og splittede
karburatorer og benzin-hane/pumpe var det nemt at se årsagen -->> masser af
snavs i hullerne.
Så de må have været ret blinde på værkstedet.

Efter en gang karburator-rens (kan købes hos MC-forhandlere) og en gang
trykluft, samling og
montering har Viragoen virket perfekt.

Med denne lange historie vil jeg såmænd bare fortælle at det måske "bare" er
snavs der er årsagen til
at din reserveindstilling ikke virker.

mvh Erik
XV 500 + CBR600R

Fra : Jan Madsen

Dato : 11-04-02 06:27

Erik Munk wrote:

> [...]
> Canada og splittede
> karburatorer og benzin-hane/pumpe var det nemt at se årsagen -->> masser af

Hvor skulle du have manualen hjem fra Canada?? Kan den ikke skaffes
tættere på?

> Så de må have været ret blinde på værkstedet.
>
> Efter en gang karburator-rens (kan købes hos MC-forhandlere) og en gang
> trykluft, samling og
> montering har Viragoen virket perfekt.

Jeg er ikke sikker på at jeg vil begynde at skille karburatorerne ad, da
jeg ikke er det store mekaniske geni. Men det kunne da være jeg skulle
grave mig ind til tanken og se om der er snavs i ventilen eller vacum
reguleringen.

Tak for tippet.

Fra : Erik Munk

Dato : 11-04-02 20:25

> Hvor skulle du have manualen hjem fra Canada?? Kan den ikke skaffes
> tættere på?

Når man nu alligevel skal have den sendt er det sådanset lige meget hvorfra.
Når jeg fik den fra Canada var det fordi min Virago er importeret fra
Calgary.
En XV 500 har ikke været solgt til det europæiske marked i stor stil, men
langt mere til det amerikanske og canadiske.
XV 500 er fed fordi den ligner en langt større maskine.
Endvidere ligger der der en fantastisk bike-shop, der har alverdens manualer
som
man ellers ikke kan finde andre steder.

> [...]
> jeg ikke er det store mekaniske geni. Men det kunne da være jeg skulle
> grave mig ind til tanken og se om der er snavs i ventilen eller vacum

Med en manual i hånden er det såmænd ikke så svært.

Fra : Jan Madsen

Dato : 12-04-02 07:09

Erik Munk wrote:

> Med en manual i hånden er det såmænd ikke så svært.

Jeg skal til at have skaffet mig en manual til Viragoen. Er sån en
Haynes manual god nok eller kan du anbefale andre/bedre?

Fra : Erik Munk

Dato : 14-04-02 20:03

> Jeg skal til at have skaffet mig en manual til Viragoen. Er sån en
> Haynes manual god nok eller kan du anbefale andre/bedre?

Joe en Haynes eller Clymer kan da bruges, men sådan en findes ikke til den
model Virago som jeg har.
Den jeg fandt var en rigtig værkstedsmanual (Factory Service Manual) altså
den
mekanikerne bruger på værkstederne i US og Canada.
Jeg fandt den på www.repairmanual.com og det tog lidt under en uge før jeg
havde den.

mvh Erik