News på Mac
Fra : Andersen

Dato : 10-04-02 12:24

Hej Alle

Jeg har en kolega som bruger Mac..
Hvordan kan hun nemmest komme til at
se nyhedsgrupperne fra news.tele.dk ???

Hun har outlook 2000 til mac, men der er
ikke noget at finde der ...Som der er på
Windows versionen...

Kan man bruge en browser til formålet ?
og i så fald hvilke ard.???

På forhånd tak
Hilsen Thomas

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-04-02 12:29

Andersen <thomas.andersen@pmb.dk> wrote:

> [...]
> se nyhedsgrupperne fra news.tele.dk ???
>
> Hun har outlook 2000 til mac, men der er
> ikke noget at finde der ...Som der er på

MacSOUP er absolut i topklasse. Virker ikke under OS X endnu, men det
kommer.

http://www.snafu.de/~stk

Jeg giver hende gerne et kursus via telefon, så hun kan komme igang. Det
tager under et kvarter. Uden support kan det godt drille lidt.

Hun kan ringe på 26 730 500

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-04-02 22:49

> Jeg giver hende gerne et kursus via telefon, så hun kan komme igang. Det
> tager under et kvarter. Uden support kan det godt drille lidt.
>
> Hun kan ringe på 26 730 500

Thomas, du kan roligt tage imod Jespers flotte tilbud. Han hjalp (også)
mig over nogle begyndervanskeligheder i MacSOUP for længe siden på
forbilledlig vis. Tak, Jesper.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-04-02 23:11

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Thomas, du kan roligt tage imod Jespers flotte tilbud. Han hjalp (også)
> mig over nogle begyndervanskeligheder i MacSOUP for længe siden på
> forbilledlig vis. Tak, Jesper.

Tak. Ja MacSOUP er genialt, men det kan altså godt give en del
problemer, hvis man ikke forklaret det af en rutineret bruger. Men
derefter er det en leg.

Jeg hjalp jo også Nina Storm og hun bruger det da heftigt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-02 00:57

> Tak. Ja MacSOUP er genialt, men det kan altså godt give en del
> problemer, hvis man ikke forklaret det af en rutineret bruger. Men
> derefter er det en leg.

Jeg ved godt, det er for meget for de fleste, men der er faktisk en
glimrende manual med MacSOUP i PDF-format. Den er letskrevet og
indeholder mange gode råd. Jeg læste den selv med stort udbyttet - i
1996.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-04-02 08:42

> [...]
> glimrende manual med MacSOUP i PDF-format. Den er letskrevet og
> indeholder mange gode råd. Jeg læste den selv med stort udbyttet - i

Ja der er en manual med, men jeg synes den mangler lige dét !!

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-02 10:22

> Ja der er en manual med, men jeg synes den mangler lige dét !!

Det forstår jeg ikke. Den er så velskrevet og let at forstå. Den går
stille og roligt frem punkt for punkt, og forklarer, hvorfor tingenene
er, som de er, i MacSOUP. Den er måske ikke overteknisk, men der er da
et nogenlunde nørdet afsnit om scripting.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 12-04-02 23:01

> [...]
> er, som de er, i MacSOUP. Den er måske ikke overteknisk, men der er da
> et nogenlunde nørdet afsnit om scripting.

Hvis man før har brugt news via f.eks outlook (som man faktisk godt kan
bruge uden at læse manualer) er det nu rigtigt at der er nogle
start-ting der ikke er helt "intuitive". F.eks. synes jeg at den
flyvende kuvert helt klart må betyde at trykker du her sender du mail
afsted. Det kunne jeg sikkert have læst i manualen, men _jo_ her var
Jesper rigtig frisk.

Jeg er bare træt ar mine private newsservere, og af at jeg ikke kan få
den gode berlinerserver til at fungere. Måske skyldes det at de har
givet mig samme bruger-id som da jeg brugte outlook-ekspres. Jeg har
skrevet til dem, men ikke fået svar. De har såmænd eller en god
instruktion for suppe-brugere. Men for mig virker det ikke.

Stefan Haller ville prøve at få lavet en OSX version i sin vinterferie.
Det ser ud til at han ikke nåede det

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 10:57

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> skrevet til dem, men ikke fået svar. De har såmænd eller en god
> instruktion for suppe-brugere. Men for mig virker det ikke.

Leafnode koerer helt fint under OS X, og giver dig en super lokal
newsserver med alle de uplinks du gerne vil have.

Jeg manger bare selv at hitte ud af hvordan jeg propper email ind i
den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-04-02 12:48

In article <kkit6tffos.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jeg manger bare selv at hitte ud af hvordan jeg propper email ind i
> den.

hvad mener du med det?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 13:02

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> hvad mener du med det?

Jeg oensker et Usenet interface til de her MEGET voluminoese lister,
da jeg ellers ikke kan overskue dem.

Alternativet kan blive at bruge Mozilla til at laese dem med.

Nu kan jeg faa toemt de 3000 mails der ligger og venter, da Mac'en er
kommet hjem fra Tydskland.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-04-02 14:36

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Jeg oensker et Usenet interface til de her MEGET voluminoese lister,
> da jeg ellers ikke kan overskue dem. Alternativet kan blive at
> bruge Mozilla til at laese dem med.

Eller pine, som rent faktisk godt an hitte udaf at sortere efter
tråde. Skulle du sidder på en Linux-maskine virker Kmail også OK
overbevisende, når er kommer til at sortere og tråde indlæg.

-j

--
Josephine Obel i DRs "Profilen"
tirsdag d. 9.04.02 kl. 21:25

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 15:07

Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> writes:

> Eller pine, som rent faktisk godt an hitte udaf at sortere efter
> tråde. Skulle du sidder på en Linux-maskine virker Kmail også OK
> overbevisende, når er kommer til at sortere og tråde indlæg.

Min erfaring med tidligere versioner af pine, er at den har problemer
med meget store postkasser naar den selv skal haandtere fil I/O. Jeg
kan godt lide pine, men det her tror jeg ikke jeg vil bruge den til.

Kmail er ikke saerlig interessant, da jeg sidder under OS X igen
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-04-02 11:01

In article <kku1qdqcnm.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Kmail er ikke saerlig interessant, da jeg sidder under OS X igen

hvad med noget så enfoldigt som eudora? Den kan tråde men kun i et nivau.

Fra : Storm

Dato : 16-04-02 08:19

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Leafnode koerer helt fint under OS X, og giver dig en super lokal
> newsserver med alle de uplinks du gerne vil have.

Tak, jeg kører nu fortrinsvis OS 9.2.2. lidt endnu. Jeg har efterhånden
en mængde jeg skal ha' sat mig ind i. Jeg kunne godt bruge et
forskningsstipendiat...
I første omgang skriver jeg nu til Berlinerserveren igen. Måske er det
fordi det skal være en POP3 konto, jeg fatter det ikke rigtigt.

> Jeg manger bare selv at hitte ud af hvordan jeg propper email ind i
> den.

Jeg tror på at du finder ud af det

Foreløbelig har jeg været inde og kigge i Edlichs hoved (_rare_ sager),
der fandt jeg da ud af, at gøre mig ikke Google-synlig. Jeg har aldrigt
brudt mig om at alle ens dumme NG-spørgsmål lå så søgbare for alle og
enhver (som ikke abonnerer på news), derfor brugte jeg ikke mit eget
navn i "Afsender", men underskrev mig pænt med mit navn. Men det gav
kompetente medlemmer af denne gruppe kløe - hvorpå jeg selvfølgelig
straks ændrede det, og står ved mine spørgsmål - worldwide. Men
_¤%&#=&¤#"?*@^?#_ om ikke jeg så bliver gjort til et subjekt, selv om
jeg prøver at opføre mig pænt og korrekt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 10:23

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> I første omgang skriver jeg nu til Berlinerserveren igen. Måske er det
> fordi det skal være en POP3 konto, jeg fatter det ikke rigtigt.

Usenet er NNTP, ikke pop3 eller imap. Altid.

> [...]
> _¤%&#=&¤#"?*@^?#_ om ikke jeg så bliver gjort til et subjekt, selv om
> jeg prøver at opføre mig pænt og korrekt.

Der findes som bekendt ikke dumme spoergsmaal, og hvis det at ens
indlaeg ved at blive gemt, kan hjaelpe bare en anden bruger til at faa
svar paa ting, saa er det besvaeret vaerd.

Google er saa stor en vaerditilfoersel til Usenet, at det er synd og
skam ikke at bruge det. Det bliver Usenets historiebog.

Det er saa op til en selv at formulere sig paa en maade saa man kan
staa ved det senere. Jeg har selv igennem alle aarene forsoegt at
skrive efter devisen "Skriv ikke noget du ikke ville staa ved hvis det
stod paa forsiden af Ekstra Bladet dagen efter". Det er i hovedsagen
lykkedes.

Saa, skriv du blot under eget navn.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 16-04-02 11:22

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Usenet er NNTP, ikke pop3 eller imap. Altid.

Mhmmmmm. Tak for det. Mon det kan være fordi mit registrerings-id er det
samme som jeg brugte fra pc'en?

> [...]
>
> Google er saa stor en vaerditilfoersel til Usenet, at det er synd og
> skam ikke at bruge det. Det bliver Usenets historiebog.

Og det lyder jo smukt og godt.

> [...]
> skrive efter devisen "Skriv ikke noget du ikke ville staa ved hvis det
> stod paa forsiden af Ekstra Bladet dagen efter". Det er i hovedsagen

Men jeg vil slet ikke på forsiden af Ekstra Bladet...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 12:21

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Men jeg vil slet ikke på forsiden af Ekstra Bladet...

Hvad vil du saa paa forsiden af?

Muligvis har Dr. Moenster et forslag til mulig skribentvirksomhed jvf
hvad det lykkedes ham at komme paa forsiden af.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 16-04-02 12:49

> Hvad vil du saa paa forsiden af?

LOL
Fantasien ruller.

> Muligvis har Dr. Moenster et forslag til mulig skribentvirksomhed jvf
> hvad det lykkedes ham at komme paa forsiden af.

Jeg troede han var en tegnefilm.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-04-02 10:26

> Ja der er en manual med, men jeg synes den mangler lige dét !!
Det var måske en ide, at skrive en mail til Stefan Haller,
om <lige det>.

/Preben
--
Vi lukker 1. maj 2002 - se vort brugtsalg:
www.lokalsat.dk/brugtsalg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-04-02 13:20

Preben Bødker Nielsen <preben@SLETlokalsat.dk> wrote:

> Det var måske en ide, at skrive en mail til Stefan Haller,
> om <lige det>.
>
> /Preben

God ide - det vil jeg gøre.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-04-02 14:45

> God ide - det vil jeg gøre.

Udøv moderat psykisk press på ham, mht. carboniseringen ved samme
lejligehed. Selv en public beta ville være vidunderligt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-04-02 14:57

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Udøv moderat psykisk press på ham, mht. carboniseringen ved samme
> lejligehed. Selv en public beta ville være vidunderligt.

Måske betalingen for uregistrerede shareware-licenser kunne fremskynde
processen

/Preben

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-04-02 15:00

Preben Bødker Nielsen <preben@SLETlokalsat.dk> wrote:

> Måske betalingen for uregistrerede shareware-licenser kunne fremskynde
> processen

Jeg betaler gerne mine 25$ endnu en gang, hvis blot han snart frigiver
en X version. Jeg ser iøvrigt kun sjældent uregistrerede versioner af
suppen, Stefan har været så smart at han lader uregistrerede versioner
optræde som sådan i "User-Agent" headderen.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 12-04-02 16:43

> [...]

> suppen, Stefan har været så smart at han lader uregistrerede versioner
> optræde som sådan i "User-Agent" headderen.

så Jesper (2900), du må heller lige se at få registrerede din, inden du
presser videre
--
Michael Holm
som også gerne betaler engang til for suppen i OS X

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-04-02 15:15

Preben Bødker Nielsen <preben@SLETlokalsat.dk> wrote:

> Måske betalingen for uregistrerede shareware-licenser kunne fremskynde
> processen

Jeg vil enda meget gerne betale endnu engang for en Mac OS X udagave!
MacSOUP er absolut eneste grund til jeg har classic installeret på min
TiBook. Et ganske betragteligt library!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper

Dato : 12-04-02 19:33

> Jeg vil enda meget gerne betale endnu engang for en Mac OS X udagave!
> MacSOUP er absolut eneste grund til jeg har classic installeret på min
> TiBook. Et ganske betragteligt library!

Jeg bruger heller ikke classic til meget andet en suppen, så Stefan
Haller kunne godt se at fu fingeren ud!
--
Jesper.
"Tanya Roberts doesn't really do much, but looks damn nice doing it"

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-04-02 12:32

"Andersen" <thomas.andersen@pmb.dk> writes:

> Jeg har en kolega som bruger Mac.. Hvordan kan hun nemmest komme
> til at se nyhedsgrupperne fra news.tele.dk ???

Kort svar: Brug MacSoup. Du finder den her:

   http://home.snafu.de/stk/macsoup/

Der findes forskellige newsreaders til mac, hvoraf MacSoup og
MT-Newswatcher nok er de bedste. Outlook Express til Mac er meget lig
Outlook Express til Windows.

-j

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 16-04-02 12:18

ravn@mac.com writes:
> [...]
>skrive efter devisen "Skriv ikke noget du ikke ville staa ved hvis det
>stod paa forsiden af Ekstra Bladet dagen efter". Det er i hovedsagen

Hvornår var du så på forsiden?

MVH
Martin/IT

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 13:18

"Martin Edlich /LO" <med@lo.dk> writes:

> Hvornår var du så på forsiden?

Ved du hvad forskellen er på mit udsagn og en biimplikation?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-04-02 16:16

In article <kkr8lf96ra.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Ved du hvad forskellen er på mit udsagn og en biimplikation?

Tømmermænd?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 17:47

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Tømmermænd?

Har du et oekseskaft til overs?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-04-02 18:04

In article <kkpu0zpp5j.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Har du et oekseskaft til overs?

Er Moses da i nærheden?

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 16-04-02 13:23

ravn@mac.com writes:

>Hvad vil du saa paa forsiden af?

Mit spørgsmål er så: Hvilken side vil du så på?

MVH
Martin/IT