Hvilken mobil skal man vælge.
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-04-02 10:46

Hejsa
Min mor står for at skulle til at have ny mobiltelefon, og jeg ville derfor
lige høre om I havde nogle anbefalinger udfra hendes behov. Hun har indtil
nu haft en Ericsson (jeg kan ikke huske hvad den hedder, men bilder mig selv
ind at det er noget i stil med 81, en af de rigtig gamle (3-4 år)).

Generelt skal det være en telefon som skal være til at finde ud af. Dvs ikke
alt for kompliceret. Hun er jo trods alt en lidt ældre dame, men hun kan dog
sagtens finde ud af lidt komplicerede ting hvis bare hun bliver sat ind i
dem (af mig fx.)

Hun bruger telefonen i mange timer om dagen i sin bil. (Hun er kørerlærer og
har derfor duet som stiller alle telefonopkald videre så hun kan svare dem i
bilen). Der skal være mulighed for at den kan være håndfri. Det vil sige der
skal være gode muligheder for at hun dels kan bruge mobilen over
højtaler/mikrofon når hun er alene i bilen, og også mulighed for at hun kan
bruge den privat når der sidder en elev ved siden af (dvs tage den "op" og
snakke normalt i den).

Den skal også være forholdsvis robust. Den skal ud og ind af bilen mange
gange om dagen og skal transporteres meget rundt.

Jeg havde lidt overvejet om hun skulle have en mobil med inbygget computer.
Fx. en Nokia 9210, så hun har mulighed for at have en digital version af en
lekstionsplan for eleverne. Eller fx at hun havde mulighed for at lave lidt
regnskab på den. Eller evt notere adresser ned fra nye elever. Alternativet
er at hun får en bærbar computer, men det ligger lidt længere ude i
fremtiden hvis det kun bliver en bærbar. Men spørgsmålet er om man kan
arbejde på sådan en 9210'er mens den fungerer som telefon. Kan man fx taste
mens man snakker i den? Og hvordan har sådan en det med at være håndfri?

Ellers er der ikke rigtig de store krav. Jeg tror ikke at en WAP-funktion
vil være aktuel for hende, men hvis endelig hun beslutter sig for at få det
kan den så bruges med et duet-abonnement? Min mor har fortalt at hun har
hørt at der var problemer med det. Er der nogen som ved noget om det?

Men gode forslag modtages gerne. Jeg ville umiddelbart selv foreslå at hun
"bare" fik en Nokia 3310, men er der andre telefoner som ville være bedre?
Gode eller dårlige erfaringer modtages hellere end gerne.

Jeg håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Vibeke

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-04-02 10:56

Lige en sidste ting som er vigtig er forbindelsen. Den skal være god til at
opfange "signaler". Det har været et problem med den nuværende. Den falder
forholdsvis tit ud.

Mvh
Vibeke

Fra : Lars Andersen

Dato : 10-04-02 11:16

En 3310 re forholdsvis simpel pga den smarte opbygning og den kan jo
købes for ca 600kr, som er ret billigt.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 10-04-02 18:53

> En 3310 re forholdsvis simpel pga den smarte opbygning og den kan jo
> købes for ca 600kr, som er ret billigt.

249,- hos Wannasave....
Det er nok ikke nu jeg skal foreslå en Ericsson A2618s som min, når nu i
snakker Nokia og dyrere telefoner?? But anyway - den er holdbar, nem at
bruge, håndfrit sæt kan fås hos Thansen, og god til at opfange signal,
såh.....

--
Michael
http://www.vitsms.tk - GRATIS, daglige vittigheder på din mobil....

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 11-04-02 10:00

"Michael Kjærsgård" <webmaster@post10.zzn.com> skrev i en meddelelse

> 249,- hos Wannasave....

Det er vel begge dele ved samtidig oprettelse af et eller andet abonnement?
Nu har min mor jo det abonnement hun ønsker i forvejen, så hun bliver nødt
til at give fuld pris for telefonen.

Vibeke

Fra : Søren Larsen

Dato : 10-04-02 12:04

Det er jo her som så mange andre steder er holdningsspørgsmål.

Jeg ville nok vælge en relativ billig telefon og så en PDA (Palm el. lign.)
ved siden af. Umiddelbart skal det så "bare" være en 3210 el. 3310, men jeg
ved helt hvor gode de håndfrie sæt er til dem.Ellers kan hund gå op i en
6210 hvor de håndfrie sæt er ret gode. Jeg har selv en Siemens S45 som jeg
er meget glad for, men den er jo ikke så billig igen (den er god til at
fange signal). Den kan fungere som håndfri ved at den kan lægges fra sig og
så bare tale håndfri uden ekstra udstyr.
Som PDA kan en mindre sagtens gøre det til en timeplan. Det lyder som om at
hun skal gå efter en der kan synkroniseres med Outlook, men det afhænger jo
helt efter hendes behov. De kan i dag fås ret avancerede modeller der
fungere som en lille computer, men en mindre Palm el. Siemens skulle kunne
gøre arbejdet.
Igen personligt kunne jeg forestille mig at en Siemens S45 mobil og en IC35
PDA ville være en fornuftigt valg.

Håber det hjalp mere end det forvirrede.....

Mvh.
Søren Larsen

-------
Blåt, rødt og hvidt lys monteres i Nokia telefoner.
Unlock af Siemens, Ericsson og Nokia i Aalborg og klarer det mens du venter.
Displays sælges til de fleste Nokia-modeller.
-------

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 10-04-02 16:30

> Jeg havde lidt overvejet om hun skulle have en mobil med inbygget
computer.
Har du overvejet en Siemens SX45?
Den er med Farve-Touchskærm og startbar som i Windows...
Ved ikke om der er kommet bil-installations kit til den...
Men jeg ved at der er headset til den... (dem man sætter i enden af den...)
Ved ikke om man kan, men der er højttaler indbygget (man kan høre MP3 på den
:) )så umiddelbart ville jeg gætte på at man kan bruge den til håndfri
kombineret med en holder ligesom S45

--
Mvh.
Hans-Jacob

Medlem af TNKD

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 11-04-02 10:04

> computer.
> Har du overvejet en Siemens SX45?

Den har ikke rigtig været overvejet idet hun skal have et tastatur at skrive
på hvis hun endelig skal skrive noget. Derfor vil en notebook nok ikke lige
være sagen for hende. Desuden er MP3-funktionen også en unødvendig feature
for hende.
Men ellers tak for ideen :) Det er jo lidt en jungel derude.

Mvh
Vibeke

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 11-04-02 13:29

> Den har ikke rigtig været overvejet idet hun skal have et tastatur at
skrive
> på hvis hun endelig skal skrive noget.
Det er både grafisk tastatur i man trykker på med den medfølgende pen eller
fingeren (okay lidt svært med store fingre...)

> være sagen for hende. Desuden er MP3-funktionen også en unødvendig feature
> for hende.
Jeg sagde ikke at hun skulle bruge MP3funktionen jeg mente med det at hun
sikkert kunne bruge den højttaler man OGSÅ bruger til MP3 til håndfri
samtaler...

> Men ellers tak for ideen :) Det er jo lidt en jungel derude.
Jeps kan kun give dig ret :)

--
Mvh.
Hans-Jacob