LED-pærer
Fra : [5000] Tony

Dato : 10-04-02 09:33

Jeg befinder mig fra næste torsdag og en uge frem I New York City. Der
ligger en forhandler af disse pærer.
Jeg ved ikke hvad de koster, men hvis du er villig til at satse (og kan give
mig de tekniske specifikationer jeg skal bruge) vil jeg gerne tage en med
hjem til dig.

Tony
M600

Fra : Bo S.

Dato : 10-04-02 09:44

"[5000] Tony" <grundig@SLETMIGpost6.tele.dk> wrote in message
> [...]
give
> mig de tekniske specifikationer jeg skal bruge) vil jeg gerne tage en med

Jeg kan tænke mig til, at det er en form for lysdiode, men er de til
forlygten eller baglygten? Giver de bedre/kraftigere lys end en almindelig
pære? Hvad er fordelene? Jeg er bare nysgerrig...

mvh Bo

Fra : [5000] Tony

Dato : 10-04-02 10:17

> Jeg kan tænke mig til, at det er en form for lysdiode, men er de til
> forlygten eller baglygten? Giver de bedre/kraftigere lys end en almindelig
> pære? Hvad er fordelene? Jeg er bare nysgerrig...

Kig her http://www.wixtools.com/html/led_lighting.html

Tony

Fra : Kenneth S

Dato : 10-04-02 10:20

> [...]
> forlygten eller baglygten? Giver de bedre/kraftigere lys end en almindelig
> pære? Hvad er fordelene? Jeg er bare nysgerrig...

Til forlygten tror jeg ikke de kan blive kraftige nok til. Men til baglys,
stoplys og måske blinklys.

Fordelen ved LED-lyskilder er deres durabilitet. I modsætning til pærer, har
de ikke en glødetråd der bliver mekanisk belastet ved at blive varmet op og
kølet ned, og desuden bliver tråden jo rystet/bevæget af det omgivende
miljø. I LED'en er der ingen 'følsomme' komponenter af samme slags, og
følgelig virker de i temmelig mange timer, nok hele din motorcykels levetid.
De bliver godt nok lidt svagere i lyset efter et vist antal tusinde timer,
mener jeg. Og så har de jo højere blærerøvsværdi .

LED'ere er kommet for at blive.

/kenneth

Fra : Bo S.

Dato : 10-04-02 14:52

"Kenneth S"wrote in message
> [...]
> De bliver godt nok lidt svagere i lyset efter et vist antal tusinde timer,
> mener jeg. Og så har de jo højere blærerøvsværdi .

Ahaaaa... Tænkte nok det var noget i den stil.
Mvh Bo

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 17:00

Kenneth S <ksoREMOVE_THIS@krak.dk> skrev i en

> [...]
varmet
> op og kølet ned, og desuden bliver tråden jo rystet/bevæget

Lagde i efteråret mærke til at hvor Strøget (KBH) ved Storkespringvandet
krydser gaden, er stoplysene såvel for kørende som fodgængere lavet af
LED's!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-04-02 18:07

> Lagde i efteråret mærke til at hvor Strøget (KBH) ved Storkespringvandet
> krydser gaden, er stoplysene såvel for kørende som fodgængere lavet af
> LED's!

Jeps, og der er efterhånden en del signaler her i Aalborg, der er lavet med
brug af LED's. Jeg synes de er en klar forbedring af de gamle. De er meget
nemmere at se tydeligt, selvom solen står dumt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-04-02 19:57

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> wrote in message

> [...]
> brug af LED's. Jeg synes de er en klar forbedring af de gamle. De er meget
> nemmere at se tydeligt, selvom solen står dumt.

Også et sted som Stockholm er fyldt med den slags lyskurve.

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-04-02 20:46

> Lagde i efteråret mærke til at hvor Strøget (KBH) ved Storkespringvandet
> krydser gaden, er stoplysene såvel for kørende som fodgængere lavet af
> [...]

En del af de nyere "kæmpe store gule rullende mc og bil ødelæggelses
maskiner" i kbh. har led som baglygter og blinklys, det ser ret godt ud.
Forresten har den nye R1 da vist også diode baglygte?

Jeg ville gerne have nogle til at erstatte blinklygterne på kærestens DT175,
den laver ikke for meget strøm i forvejen.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Kenneth S

Dato : 11-04-02 09:27

> Forresten har den nye R1 da vist også diode baglygte?

Joh, den har og det ser for coolt ud.

Men jeg mener nu også den nye CBR900 kører med LED baglys.

/Kenneth

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-02 16:32

"[5000] Tony" <grundig@SLETMIGpost6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
give
> mig de tekniske specifikationer jeg skal bruge) vil jeg gerne tage en med

Kender du en cirkapris?
Jeg vil nemlig gerne have en, til erstatning af en almindelig 12v 5/21w
baglygtepære (kombineret baglys/bremselys).

Min KTM ryster almindelige pærer i udu på få timer.

Rittig

Fra : [5000] Tony

Dato : 11-04-02 08:19

> [...]
> baglygtepære (kombineret baglys/bremselys).
>
> Min KTM ryster almindelige pærer i udu på få timer.

Kender ikke prisen endnu, men send en mail på 29@c.dk hvis jeg skal kontakte
dig når jeg finder ud af det.

Tony

Fra : [5000] Tony

Dato : 11-04-02 10:05

Hvis det her passer er det vel ca 430. http://netdisty.net/ds/AUT1157/

Tony

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-04-02 23:51

> Hvis det her passer er det vel ca 430. http://netdisty.net/ds/AUT1157/

Av.
Det kan man godtnok købe mange gammeldags pærer for. Takker for hjælpen, men
jeg tror jeg prøver at lave en selv, lysdioder koster ikke så meget.

Rittig

Fra : AW på TRX

Dato : 12-04-02 11:04

> Det kan man godtnok købe mange gammeldags pærer for. Takker for hjælpen,
men
> jeg tror jeg prøver at lave en selv, lysdioder koster ikke så meget.

Det kommer an på hvilke lysdioder der er tale om. Det er rigtigt at en
almindelig LED som man bruger i elektronik ikke koster mere end et par
kroner, men én 5 mm Ultra-High-Bright i hvid koster 70,- kr, mens de koster
35 i High-Bright
De røde 5 mm High-Bright koster 8 kroner.
De almindelige lysdioder lyser langt fra nok til en baglygte.

Der sidder sammenlagt 24 LEDs i pæren. 6 hvide og 18 røde.

18 * 8 = 144
6 * 35 = 210

ialt 354 kroner for lysdioderne.....

Så tror jeg, at jeg hellere, at jeg vil spare besværet med at lave en
selv...

Allan
TRX 850

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-04-02 14:19

"AW på TRX" <awXXX@teamunique.dk> skrev i en meddelelse

> Der sidder sammenlagt 24 LEDs i pæren. 6 hvide og 18 røde.
> 18 * 8 = 144
> 6 * 35 = 210
> ialt 354 kroner for lysdioderne.....

Okay, jeg må have en alligevel, så!

Rittig

Fra : [5000] Tony

Dato : 12-04-02 05:53

> [...]
men
> jeg tror jeg prøver at lave en selv, lysdioder koster ikke så meget.

Wixtools melder om en pris på $25

Tony

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-04-02 14:21

> Wixtools melder om en pris på $25

Jeg vil gerne have en med, til den pris er jeg alligevel ikke for nærig.
Hvor i landet befinder du dig, og hvordan vil du have betalingen?
(Svar gerne pr. mail, hvis det bliver for personligt).

Rittig

Fra : Allan Wisborg

Dato : 11-04-02 01:36

> Jeg ved ikke hvad de koster, men hvis du er villig til at satse (og kan
give
> mig de tekniske specifikationer jeg skal bruge) vil jeg gerne tage en med
> hjem til dig.

https://www.netdisty.net/ds/aut1157m/

Her opgives prisen til 58$ hvilket vel er en 500 kroner.
Det er en dyr en. Jeg har iøvrigt taget kontakt til et dansk firma der
handler med det amerikanske firma der fremstiller dem.
De vil fremsende noget materiale og en prisliste.

Jeg poster når jeg hører nærmere....

Allan
TRX 850
....og kone på SZR660 som ryster baglygte pæren i stykker rimeligt tit...

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-04-02 20:53

> [...]
>
> Allan
> TRX 850
> ...og kone på SZR660 som ryster baglygte pæren i stykker rimeligt tit...

Man kan nu alligevel skifte mange baglygtepærer for 500kr.
Glæder mig til du kan fortælle mere om priser i dk.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Allan Wisborg

Dato : 11-04-02 05:58

> Man kan nu alligevel skifte mange baglygtepærer for 500kr.

Man kan også skide mange grønne grise, når man opdater, at man endnu engang
har kørt uden lys i baglygten en mørk aften
Min egen TRX har to pærer i baglygten (...og den springer aldrig nogen af
dem...) men når der kun er en på en SZR, så begynder vigtigheden af netop
denne pærer virker, at melde sig.
Du er jo selv den sidste der opdager at den er gået.

Allan

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-04-02 21:15

"Allan Wisborg" <awXXX@teamuniuqe.dk> wrote in message

> [...]
> denne pærer virker, at melde sig.
> Du er jo selv den sidste der opdager at den er gået.

Kender godt problemet.
Da jeg kørte min 400Four var der en der fik gjort mig opmærksom på at jeg
var mørklagt ude på en motortrafikvej, det tog mig 45 min. at finde en tank
hvor jeg kunne købe en ny pære

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Martin Poll

Dato : 10-04-02 21:48

Hej

Prøv evt dette link http://www.libertek.com/index.html de har nogle fede
indbygningsLED´s ( hvis man kalder dem det

Med venlig hilsen
Martin Poll
SL1000
www.martinpoll.dk

Fra : [5000] Tony

Dato : 11-04-02 08:40

> https://www.netdisty.net/ds/aut1157m/
>
> Her opgives prisen til 58$ hvilket vel er en 500 kroner.

og her http://netdisty.net/ds/AUT1157/ til $48, og måske er den billigere i
en forretning.

Tony

Fra : [5000] Tony

Dato : 11-04-02 22:07

Fra : AW på TRX

Dato : 12-04-02 07:24

Hvad er det for en model ??
Der er jo flere modeller. Den der er interessant til MC er jo hovedsagligt
den der både har røde dioder, samt hvide der fylder parabolen med lys og
giver lys til nummerpladen.
Link til prisen ???

--

Allan