Andet multimedie
bentjuul 3670
Scanning af rastede billeder
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-04-02 09:34

Hej:

Jeg købte for nogen tid siden en relativ billig scanner i håb om
at jeg så nemmere kunne finde ud af 'hvordan man gør'. Den
hedder HP PrecisionScan LTX, og mine venner kalder den en
tupperwarekasse pga. dens plasticlåg. Jeg bruger scanneren
sammen med det simple Microsoft Photo Editor-program.

Mit problem med dyret er at jeg ikke kan finde ud af 'hvordan man
gør' med hensyn til billeder fra bøger og blade. Altså billeder som er
rastede. Uanset hvilken pixel- og/eller dpi-indstilling mv. jeg bruger,
så blir resultatet et billede med grimme grå persienner a la
interferensstreger på en tv-skærm.

Jeg håber en af jer kan forklare mig løsningen - gerne på et
ikketeknisk sprog... På forhånd tak.

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(Mails til mig er minus men)

Fra : emj

Dato : 10-04-02 09:46

Jørgen Grandt skrev i <a90tdm$g4b$1@sunsite.dk>:

>Jeg håber en af jer kan forklare mig løsningen - gerne på et
>ikketeknisk sprog... På forhånd tak.

prøv at opdater driveren til din scanner.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-04-02 11:08

> [...]
> rastede. Uanset hvilken pixel- og/eller dpi-indstilling mv. jeg bruger,
> så blir resultatet et billede med grimme grå persienner a la

Hvis ikke dit scannerprogram har en "descrrening" feature som foreslået, kan
du vælge at scanne i maskimal opløsning og derefter skalere billedet ned i
fx Photoshop. Det bliver ikke optimalt, men kan give et OK resultat
(afhængig af, hvad du skal bruge billedet til, naturligvis).

mvh
Kim Jensen

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 14:09

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> jeg bruger, så blir resultatet et billede med grimme grå
> persienner a la interferensstreger på en tv-skærm.

Det er fordi du skanner rasterpunkter. Alt trykt materiale er lavet
til raster og det er ikke egnet til at skanne. Du kan bruge descreen-
funktionen i din scannersoftware hvis den findes, eller du kan bruge
det filter der hedder Despecle i Photoshop. En anden metode som også
kan give et nogenlunde resultat i visse tilfælde er at dreje det du
vil skanne en smule inde i skanneren og så prøve til igen. Måske er
du heldig at få det drejet så der ikke opstår moire som det hedder.

Madsen.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-04-02 15:31

Madsen med flere forklarede:

(klip)

Tak for tilbagemeldinger. Det viste sig at softwaren faktisk har den
omtalte descreenfunktion (som jeg ikke anede hvad var), og selvom
resultatet ikke er perfekt forbedrer brugen af den ganske rigtigt billed-
kvaliteten en hel del.

Fra : Eliasen

Dato : 12-04-02 07:14

> [...]
> omtalte descreenfunktion (som jeg ikke anede hvad var), og selvom
> resultatet ikke er perfekt forbedrer brugen af den ganske rigtigt billed-

I den forbindelse skal du være opmærksom på, at der er forskel på antallet
af descreenings-linier. Avistryk, ugeblade, magasiner etc. har forskellige
liniers raster som du skal kompensere for i descreening. Prøv dig frem,
eller mål dig til det, hvis du kan komme i nærheden af en rastermåler. Lån
evt. en af din lokale bogtrykker - eller kom forbi her i den århusianske
midtby (hvor du vist også er bosiddende, hvis jeg husker ret).

--
Eliasen