Skat af udbytte - investeringsforening?
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-04-02 03:04

Jeg har fået udbytte fra to investeringsforeninger i 2001. Af min
årsopgørelse fremgår det, at der _er_ betalt udbytte skat på 28 pct.
af hele beløbet, hvorfor alt burde være på det rene.

Men beløbet optræder også som kapitalindkomst og lægges til min
samlede personlige indkomst ved skatteopgørelsen. Som jeg opfatter
det, skal jeg altså betale skat af det endnu en gang. Er det korrekt,
eller prøver skattefar at tørre mig?

Lars

Fra : Poul Christensen

Dato : 10-04-02 20:43

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse news:a277bu8p7htjs5ojlo1j4054fu7e8rt80b@4ax.com...
> [...]
> samlede personlige indkomst ved skatteopgørelsen. Som jeg opfatter
> det, skal jeg altså betale skat af det endnu en gang. Er det korrekt,

Det kommer an på typen af investeringsforening om det er aktie- eller kapiatalindkomst. Prøv at se på årsopgørelserne fra foreningerne.

Den indeholdte udbytteskat bliver nok modregnet i din slutskat ligesom A-skat.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-04-02 22:53

On Wed, 10 Apr 2002 21:42:45 +0200, "Poul Christensen" <poulc@ofir.dk>
wrote:

>Det kommer an på typen af investeringsforening om det er aktie- eller kapiatalindkomst. Prøv at se på årsopgørelserne fra foreningerne.
>
>Den indeholdte udbytteskat bliver nok modregnet i din slutskat ligesom A-skat.

Cirka tre pct. af udbyttet er aktieindkomst, mens resten er opført som
kapitalindkomst.

Hvis jeg forstår det ret, så betyder det, at skattesatsen for udbytte,
der er kapitalindkomst, ikke er 28 pct. men i stedet hvad jeg nu måtte
betale i almindelig indkomstskat?

Lars