Trådalger :o((
Fra : Flemming Hansen

Dato : 09-04-02 20:55

Hejsa...

Jeg har fået en del trådalger i mit 180L akvarie.
For at forsøge at komme dem til livs, har jeg sat lystiden ned, hyppige,
store vandskift, nedsat/ingen fodring...Men ingen ting synes at hjælpe.
Jeg er sågar nået så langt ud at jeg har brudt mit princip og smidt noget
"vidundermidel" i vandet der skulle gøre det af med trådalgerne..Det gør det
også LIDT, men det går også hårdt ud over de planter jeg har i akvariet.

Er der nogen der har en idé eller et god råd til hvordan jeg kommer de
forbandede trådalger til livs ?? Og det er der garanteret

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-04-02 08:56

"Flemming Hansen" skrev i en meddelelse:
> Er der nogen der har en idé eller et god råd til hvordan jeg kommer de
> forbandede trådalger til livs ?? Og det er der garanteret

Næh - der er nok ikke nogle, der har et vidundermiddet, da trådalger kan
være ret slemme at få udryddet.....

Jeg giver dig ret i at de der "vidundermidler" som man kan købe ikke hører
hjemme i et alkvarie med fisk og planter.....

Jeg havde nogle trådalger for snart en del år siden - og her var min
løsning:

1: Bedre lys i kortere tid - jeg havde dengang et Grolux + et varmhvidt rør
i i 14 timer i døgnet - der skiftede jeg rørene ud med 2 stk Tritonrør - og
satte lystiden ned til 12 timer.

2: Så satte jeg 4 siamesiske algeædere derned - de kan æde trådalger !

Resten gjorde jeg ikke noget ved - skifter vand meget sjældent - eneste
tilsætningstoffer er bundgødning i lerkugler en gang om året - og og fisk og
planter trives fint !

Og trådalgerne har jeg ikke set i flere år !

/Jan

Fra : Henrik Tang

Dato : 10-04-02 13:01

Hej Flemming!
Jeg har med held sluppet en lille flok pragtbarber ned i baljen
...... og i løbet at ca. 2 uger var alle trådalger væk/spist.
Herefter har pragtbarberne levet, en måske lidt omtumlet tilværelse,
idet de nu bliver flyttet rundt mellem akvarierne, som der nu dukker
alger op.....
MVH Henrik