Jødedom vs kristendom Hvad er forskellen?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 09-04-02 19:49

Altså udover at jøder ikke spiser svinekød og er omskårede.

Tror de ikke på Jesus og Jomfru Maria? Og hvis de gør så tillægger de dem
ikke betydning eller hvad?

Er deres bibel det gamle testamente? Og hvis det er tilfældet deler vi jo
ihvertfald halvdelen af biblen?
Hvad er Talmud?

Mvh Thomas

Fra : Willy Brochs

Dato : 09-04-02 23:17

Svinekjøtt eller ikke er helt uvesentlig i forhold til Bibelen. Det som
skiller jøder og kristne er først og fremst troen på Jesus Kristus. Jødene
fornekter Jesus Kristus, mens kristendommen tror på ham. Vel er det slik at
jødenes Bibel er det gamle testamentet, men dypest sett tror de heller ikke
på GT. M4ed det mener jeg at jødene ikke har forstått hva gamle testamentet
handler om. Det handler i all hovedsak om den Messias denne delen av Bibelen
profeterer om skal komme som en forløser for menneskene. Når så jødene ikke
tror Jesus, har de følgelig også forkastet kjernen i det gamle testamentet,
selv om de nok tar denne delen av Bibelen ganske bokstavelig. Men nettopp at
de tar den for bokstavelig er også grunnen til at de ikke forstår den, for
Guds ord er Ånd og ikke bokstaver.

Når vi så ser hvordan jødene går frem i midt_østen, så er hele deres
handlemåte i strid med hva Bibelen lærer. Men det har nu alltid vært slik,
at jødefølket til alle tider her blitt irettesatt av Gud fordi de ikke
følger den vei Gud krever av dem. Derfor er også det gamle testamentet fullt
av eksempler på hvordan Gud stadig har måttet straffe dette gjenstridige
folket. Gud har gitt dem advarsel på advarsel, og straff på straff, for
deres vantro mot Gud. Når vi kjenner til historien og Guds handlemåte med
Israel opp igjennom alle tider, og vet at de har forkastet Jesus som Gud
taler5 igjennom, så blir det vanskelig å forstå hvordan store deler av
kristenheten - i tillegg til Israel selv - hevder at Israel fremdeles er
Guds utvalgte folk. For det er de ikke i dag.

Nu er det ikke Gud som har forkastet Israel, men Israel som har forkastet
Gud. Men poenget er at de ikke lenger er Guds utvalgte folk. De var det
engang, men er det ikke lenger. Ikke fordi Gud har forkstet dem, med det er
de som har forkastet Gud. For å være Guds utvalgte folk må en nødvendigvis
også forholde seg trofast mot Gud.

Hilsen

Willy Brochs

Hilsen

Willy Brochs.

Fra : Corax

Dato : 10-04-02 11:32

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Altså udover at jøder ikke spiser svinekød og er omskårede.

Jøderne er teoretisk set forpligtede til at overholde moseloven.

> Tror de ikke på Jesus og Jomfru Maria? Og hvis de gør så tillægger de dem
> ikke betydning eller hvad?

Det er forståeligt nok kun kristne der tillægger Jesus og Maria værdi.
Kristne tro jo f.eks. heller ikke på Allah eller Buddhas oplysning. Kristne
påstår at Jesus var forudsagt af det gamle testamente, men dette er en
religiøs påstand, og bestemt ikke historisk fakta. De kristne har kraftigt
omfortolket det gamle testamente, for at få det til at passe med deres
ideer, og her ved gør de sådan set mere vold på det gamle testamente, end
man f.eks. kan hævde at Jehovas Vidner gør på det nye testamente. Vi er
nærmere ude i en omtolkning a la det Rael-religionen gør ved kristendommen.
Læs f.eks. Hans J. Lundager Jensens bog "Gammeltestamentlig religion"
og/eller Per Bildes "En religion bliver til", for at se eksempler på,
hvordan de kristne har omtolket det gamle testamente.

> Er deres bibel det gamle testamente? Og hvis det er tilfældet deler vi jo
> ihvertfald halvdelen af biblen?

Ja, men folk tolker jo de to bøger meget forskelligt.

> Hvad er Talmud?

Det er en samling af kommentarer og udlægninger af Toraen, dvs. de fem
mosebøger, fra det de kristne kalder det gamle testamente.

mvh

- Corax

Fra : Thomas Hjort

Dato : 10-04-02 16:15

Tak til Willy og Corax for svarende.

Mvh Thomas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-04-02 20:48

"Corax" <ccc44406@nonspam.vip.cybercity.dk> mælte sligt:
>"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev:

Lige et par kommentarer til jer begge, lidt blandet ind i hinanden.

>Jøderne er teoretisk set forpligtede til at overholde moseloven.

Ligesom kristne "teoretisk set" er forpligtede til altid at vende den anden
kind til og at bortgive deres ejendom, hvis folk beder dem om den.

>Det er forståeligt nok kun kristne der tillægger Jesus og Maria værdi.
>Kristne tro jo f.eks. heller ikke på Allah eller Buddhas oplysning.

Men muslimerne tillægger nu også Jesus og Maria en del værdi, omend det ikke
var det, Thomas spurgte om - selvfølgelig.

>Kristne påstår at Jesus var forudsagt af det gamle testamente, men dette er en
>religiøs påstand, og bestemt ikke historisk fakta.

Det er en fortolkningsmæssig påstand, i hvert fald, og nok en rimelig tvivlsom
én. Vil du mene, at det lader sig gøre at opdele alle påstande i "religiøse"
eller "ikke-religiøse" påstande?

>De kristne har kraftigt omfortolket det gamle testamente, for at få det til at
>passe med deres ideer,

Ja, ganske som folk altid har tolket på helligskrifter (og i det hele taget
budskaber) for bedre at indpasse dem i den verden, de lever i, og til de
overbevisninger, de har.

>Læs f.eks. Hans J. Lundager Jensens bog "Gammeltestamentlig religion"
>og/eller Per Bildes "En religion bliver til", for at se eksempler på,
>hvordan de kristne har omtolket det gamle testamente.

Ud over disse aldeles glimrende bøger, er der også en del at hente i den
debat, som Faklen rejste om sagligheden i den danske bibeloversættelse af 1992
og som mundede ud i hele to forskellige oversættelser af af visse dele af GT.
Artiklerne fra Faklen kan findes på deres hjemmeside,
<URL:http://www.faklen.dk>.

>Det er en samling af kommentarer og udlægninger af Toraen, dvs. de fem
>mosebøger, fra det de kristne kalder det gamle testamente.

Dertil kan nævnes, at de to store talmud-samlinger blev færdigredigeret ca.
500 år evt. og er meget centrale i jødedommen, hvor de i visse tilfælde regnes
på niveau med bibelen.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»Jeg tror ikke, Stephen behøver at frygte dommedag. Man skal lede
utroligt længe efter en mere renskuret og pussenusset glatsnuskebasse.«

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-04-02 01:33

On Tue, 9 Apr 2002 20:48:33 +0200, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote:

>Tror de ikke på Jesus og Jomfru Maria? Og hvis de gør så tillægger de
>dem ikke betydning eller hvad?

Tror på og tror på - jøderne betvivler nok ikke deres menneskelige
ekistens, men de tror ikke på at Jesus var andet og mere end en rabbi,
eventuelt en profet. De tror nok heller ikke at Jomfru Maria var andet
og mere end en mor til Jesus. Men det kan man da også finde mange
kristne som heller ikke tror - ikke mindst i denne gruppe

>Er deres bibel det gamle testamente? Og hvis det er tilfældet deler
>vi jo ihvertfald halvdelen af biblen?

Omend man skal holde sig for øje at kristne og jøder både oversætter
og læser GT helt forskelligt (i princippet oversætter jøderne vel ikke
hebraisk, men deres nutidige betydningsindhold af hebraisk svarer
måske ikke længere til GT's forfatteres).

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
11 apr AD 2002
Skt. Stanislaus af Krakow