Honda CB 400 F '76 - olielækager
Fra : Troels Lund

Dato : 09-04-02 18:41

hejsa, min foresprørgsel er ret simpel: er der en måde man kan eliminere de
små irriterende olielækager der er ved venstre side af samlingen mellem
cylinder og topstykke på en Honda CB 400F '76 ?

Jeg har fra flere personer hørt at de har det samme problem (jeg går ud fra
det skyldes at trykket er størst der da det ligger lige over oliepumpen. Jeg
har tænkt på muligheden for at indskyde et gennemløbende rør inden i
cylinder/topstykke, så man undgår samlingen, men så var det jeg så at de
såkaldte F2 modeller faktisk har en større studs, som skulle hjælpe en lille
smule. Cyklen kører absolut glimrende, og bruger stort set ikke olie (på
trods af at den lækker).

Alle forslag til udbedring, samt erfaringer modtages med kyshånd.

Mvh
Troels Lund

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 01:59

Troels Lund <pbk2108@pbk.dk> skrev i en
> [...]
> de små irriterende olielækager der er ved venstre side af samlingen
> mellem cylinder og topstykke på en Honda CB 400F '76 ?

ER det ikke blot fordi at den lille M6-bolt yderst, er overspændt??

Med en frisk pakning og hele gevind hele vejen rundt, skulle der ikke
være nogen lækage!

Uanset hvad, så får du ikke klaret problemet uden at adskille
cyl/topstykke, og så får du brug for en frisk pakning alligevel.

Jeg husker ikke præcist, men ifald at der ikke er en O-ring dér, kunne
man på et maskinværksted få udboret hullet til at passe til en ilagt
O-ring istedet :-/

> Jeg har fra flere personer hørt at de har det samme problem (jeg går
ud
> fra det skyldes at trykket er størst der da det ligger lige over
oliepumpen.

Mnjaeh :-/
Der er samme tryk på systemet overalt!
Faktisk sidder der øverst i cylinderens olieboring en lille dyse, som
skal reducere mængden til topstykket, fordi at knastlejerne ikke er
deciderede tryklejer og olien derfor ville forsvinde den vej uden at nå
til krumtappen - Derved er der nærmest ikke tryk på i samlingen imellem
topstykke og cylinder

> Jeg har tænkt på muligheden for at indskyde et gennemløbende rør inden
> i cylinder/topstykke, så man undgår samlingen,

Hvilket ikke kan lade sig gøre!
Der vil jo blive behov for en pakning af dét rør et sted også, og dét
endda i begge ender. Ellers lækker olien ud på ydersiden af pågældende
rør og sveder efterfølgende ud samme sted :-|
Endvidere løber du ind i problemer med placering af omtalte dyse!

Ved given adskillese:
Få checket retheden af pakfladen på såvel cylinder, som topstykke og
husk for guds skyld at få den lille dyse monteret i olieboringen igen!

--
Armand

Fra : Søren

Dato : 10-04-02 07:54

Hej Armand,

Tak for dette svar (sikkert også tak på Troels' vejne) og tak for dit
svar til mit spørgsmål den anden dag om kåbe til en CB400F.

Nogle gange (nej faktisk ofte) tænker jeg: 'hvor får den mand det fra
?' Det er jo helt fantastisk hvad du ved. Hvis der er nogen, der er
konge i denne NG, så er det dig. Armand rules !

Endnu engang tak for efterhånden mange gode svar.

Søren
CB400F

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 17:11

Søren <soren.foged@get2net.dk> skrev i en
> Hej Armand,
>
> Tak for dette svar og tak for dit svar til mit spørgsmål den anden dag
> om kåbe til en CB400F.
> ..........'hvor får den mand det fra ? Det er jo helt fantastisk hvad
> du ved.

:*-) [rødme-smiley]
Ja, ja. Selvfølgelig skaffer man sig ikke ligefrem fjender igennem ros;
men klap nu lige hesten, ikke?!

Lige netop omkring CB400/550:
Jeg har en Benelli SEI, der er direkte plagieret efter 500 Four, så jeg
husker godt hvorledes cylinder/topstykke er samlet på så'en en!
At jeg tillige bl.a har haft fingrene i netop en 400 Four gør jo ikke
erindringen ringere. Faktisk har jeg en Haynes-manual til 400/550 Four
stående lige vedsiden af mig; men var for doven stil at slå efter i den
for at konstantere omkring O-ringen
Men ellers lever jeg højt på at jeg ikke længere er nogen årsunge, og
har rodet med motorcykler siden jeg fik mit kørekort som 18-årig!
Og de sager husker jeg åbenbart bedre end f.eks. personnavne, som i
stigende grad er begyndt at forsvinde på "tavlen"

--
Armand.

Fra : Troels Lund

Dato : 10-04-02 12:21

> [...]
>
> Jeg husker ikke præcist, men ifald at der ikke er en O-ring dér, kunne
> man på et maskinværksted få udboret hullet til at passe til en ilagt

Der er en O-ring, og jo, det hjælper hvis man skifter den, jeg skiftede
toppakning for ca. 10.000 kilometer siden, hvorefter der ikke var noget
problem de næste 3-4000 km, men så kom det igen. Det er jo bare lidt træls
at skulle foretage sådanne indgreb med den frekvens. Jeg vil påstå at der er
tale om en decideret konstruktionsfejl, på højde med den dårlige
knastkædestrammer på samme model, hvilket også kan ses i at F2 modellen
netop fik monteret større studser ved samlingen mellem cylinder/topstykke.
Men hvis man nu kunne lave et lille kunstgreb som rådede bod på den dårlige
konstruktion ville det være super.

> [...]
> rør og sveder efterfølgende ud samme sted :-|
> Endvidere løber du ind i problemer med placering af omtalte dyse!

Ja du har nok desvære ret :), jeg må nok bare bide i det sure æble og
diskret tøre olien af en gang imellem :)

tak for svaret!

ps. hvad var det for noget med en kåbe til en CB400 som Søren omtaler? Kunne
du ikke lige gentage, jeg er først lige begyndt at abonnere på gruppen.

Mvh
Troels Lund

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 17:08

> [...]
> problem de næste 3-4000 km, men så kom det igen. Det er jo bare lidt
> træls at skulle foretage sådanne indgreb med den frekvens.

Det skulle heller ikke være nødvendigt - O-ringe pakker endog dårlige
tilpasninger med bravour!

> Jeg vil påstå at der er tale om en decideret konstruktionsfejl,
> hvilket også kan ses i at F2 modellen netop fik monteret større
studser
> ved samlingen mellem cylinder/topstykke.

Disse stutse, er formodentlig dem der sidder omkring et par af
stagboltene!? De er slet og ret kun(!) til for at styre sagerne sammen
inden sammenspænding
Bolthuller har altid en vis frigang, som vil medføre at topstykket kunne
forskydes indtil flere mm på kryds og tværs. Og da kompressionsrummets
omkreds skal passe nøje til cylinderforingens for ikke at danne kroge
til sod og eftertændende bensinrester, er en sådan styring nødvendig!

Jeg kan ikke forestille mig årsagen til de større stutse, medmindre at
de bolte der omsluttes deraf måske er øget til en dimension som ikke
kunne være i de hidtidige stutse :-/

> Men hvis man nu kunne lave et lille kunstgreb som rådede bod på den
> dårlige konstruktion ville det være super.

Fik du checket retheden af pakfladerne på såvel cylinderblok, som
topstykke, da du senest pakkede om??
Jeg husker de små CB'ere, som motorer der tålte mange tæsk; men godt
kunne blive skæve i topstykket af ikke at blive varmet op førend at man
pryglede dem - Deraf måske også årsagen til at du har oplevet det på
andre :-/

> ps. hvad var det for noget med en kåbe til en CB400 som Søren
> omtaler? Kunne du ikke lige gentage, jeg er først lige begyndt at
> abonnere på gruppen.

Mnjaeh :-/
Det var nu kun almene betragtninger omkring 400'erens fysiske størrelse;
kåbers pris sammenholdt med 400'erens værdi og mulighederne for at finde
noget gammelt kåbeværk!
Prøv selv at finde indlægget ved at hente en god stak af de ældre ned,
og find så alle Sørens indlæg (á: marker hans nærmeste indlæg, og
derefter sortere efter "Fra"!), hvoraf han i ét spørger til
kåbemuligheden.
Sortér derefter efter Emnet, og find mit svar!

Alternativt:
Søg slet og ret på Gooogle - group's, under "CB 400 Four"!

God jagt!

--
Armand.

Fra : Troels Lund

Dato : 10-04-02 20:30

Tak skal du ha. Jeg er interesseret da jeg skal til Prag/Wien/Bratislava på
den her til sommer, jeg havde egentligt overvejet en 1/4 kåbe, men prisen er
jo lidt pebret, og hvis den så samtidig ikke er meget værd så er man jo ikke
kommet meget videre.

Jeg må indrømme at jeg ikke fik undersøgt topstykket af fagfolk da jeg havde
det af, men jeg vil gøre det når jeg engang får taget mig sammen til at
sætte den ordentligt i stand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-04-02 19:20

Troels Lund wrote:
> Alle forslag til udbedring, samt erfaringer modtages med kyshånd.

Du får lige et andet forslag, for jeg kan ikke se alle dine svar! Problemet
er at din newsreader skriver Sv: istedet for Re:. Måske kan du rette det i
din newsreaders opsætning, hvis ikke, så har jeg en patch liggende på
<http://the.subnet.dk/oefix.exe>. Alternativt må du selv rette Sv til Re i
emnelinjen.
--
mvh Jes Vestervang