Genladning
Fra : Mogens Dammand

Dato : 09-04-02 21:30

Jeg kunne godt tænke mig at lære at genlade mine afskudte patroner. Hvad
skal der til for at jeg kan/må gøre dette?

Mogens

Fra : Frans Jensen

Dato : 09-04-02 21:57

On Tue, 9 Apr 2002 22:30:27 +0200, "Mogens Dammand"
<m.dammand@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at lære at genlade mine afskudte patroner. Hvad
>skal der til for at jeg kan/må gøre dette?

et kursus (som skal gennemføres for at få en tilladelse)

noget mekanisk grej til selve fremstillingen,
ladetabeller

plus en (politi)tilladelse til indkøb af krudt, kugler og
fænghætter

--
Jeg er født med en bajer i hånden
sådan har jeg tænkt mig at jeg også ville dø ­

Fra : Erik Prestmo

Dato : 10-04-02 13:01

Frans Jensen <nospam@tdcspace.dk> skrev i
> [...]

Må man ha tillatelse for å drive med hjemmeladning i Danmark?

HVORFOR?

?

> plus en (politi)tilladelse til indkøb af krudt, kugler og
> fænghætter

Holder det ikke med et vanlig våpenkort????

> --
> Jeg er født med en bajer i hånden
> sådan har jeg tænkt mig at jeg også ville dø ­
> Jeg drikker øl til jeg opgiver ånden,
> lad døden komme langsomt af sig selv, pø om pø

He he, det høres ut som en Frimand, men så leser man det ovenstående, og
skjønner at det er ikke ALLTID "godt at være Norsk - i Danmark"!

ErikP

Fra : Ole

Dato : 10-04-02 14:48

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<snip>

Samt stedet/rummet hvor du genlader skal opfylde visse krav, lofthøjde,
underlag m.m. men det lære du på genladningskurset.

Mvh Ole

Fra : Erik Prestmo

Dato : 10-04-02 17:16

Ole <baltic@worldonline.dk> skrev i

> [...]
>
> Samt stedet/rummet hvor du genlader skal opfylde visse krav, lofthøjde,
> underlag m.m. men det lære du på genladningskurset.

Collecting my jawbones from the floor:......

Hva i all verden skal DET være godt for?

Lofthøyde??

Underlag????

My ass.... dere har virkelig de politikere der fortjener gutter, 17 mai 1814
var en LYKKEDAG!

ErikP

Fra : Frans Jensen

Dato : 10-04-02 21:16

On Wed, 10 Apr 2002 16:16:09 GMT, "Erik Prestmo"
<hfandrep@online.no> wrote:

<klip krav til genladning>

>Collecting my jawbones from the floor:......
>
>Hva i all verden skal DET være godt for?
>
>Lofthøyde??
>
>Underlag????

sådan er kravene i Danmark altså

bl.a.

citat fra reglerne:
det i parenteserne er mine bemærkninger

I arbejdsrummet er tobaksrygning og brug af åben ild forbudt
under genopladningsprocessen.
Dette tilkendegives ved skiltning udført i overensstemmelse med
arbejdsministeriets bekendtgørelser om sikkerhedsskiltning.

(altså et _godkendt_ rygning forbudt skilt på alle døre til
rummet hvor man laver patroner)

I arbejdsrummet skal der være en fri loftshøjde på mindst 1,5
meter over arbejdsbordet
(det burde ikke give problemer)

loftsbeklædningen skal være klasse 1, jfr. BR. 82 bilag 4
(BR. er brandregulativet, et ubehandlet træloft er ikke lige
sagen, men gipsloft er fint)

Arbejdspladsen skal have en afstand af mindst 2 meter til
gardiner og lignende
(man kan jo bede konen vaske gardiner mens man genlader)

den elektriske installation skal i indtil 1,5 meters højde over
arbejdsbord og i indtil 2 meters afstand fra arbejdsplads udføres
efter stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum

(har ikke lige kunnet finde disse bestemmelser, men det er noget
med gnistsikre kontakter og lignende)

arbejdsrummet skal være forsynet med et velegnet arbejsbord med
en belægning der er uden risiko for statisk elektrisk opladning,
f.eks. en linoleumsbelægning, belægningen skal være uden fuger.

<yderligere findes der regler for hvordan krudt og fænghætter
skal opbevares>
håber ikke Erik Prestmo har fået hjertestop af at læse
ovenstående

PS. husk nu at få riflen indskudt før bukkejagten

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-04-02 13:41

> On Wed, 10 Apr 2002 16:16:09 GMT, "Erik Prestmo"
> <hfandrep@online.no> wrote:

Snippet en masse selvfølgeligheter om det som kalles byggeforskrifter her
oppe

> [...]
> skal opbevares>
> håber ikke Erik Prestmo har fået hjertestop af at læse

OJ oj, jeg tror faktisk Danmark kan effektiviseres voldsomt, om dere har så
mange byråkrater at de har tid til å vrenge ut av seg selvfølgeligheter på
stripe.....

Vi har lov til å tenke litt selv enda vi....

> PS. husk nu at få riflen indskudt før bukkejagten

Vi har fortsatt lov til å tenke selv....

ErikP

Fra : Frans Jensen

Dato : 11-04-02 18:47

On Thu, 11 Apr 2002 12:41:23 GMT, "Erik Prestmo"
<hfandrep@online.no> wrote:

> [...]
>stripe.....
>
>Vi har lov til å tenke litt selv enda vi....

det har vi jo som du ser ikke i Danmark, vi har folk statsansat
til den slags

Fra : Erik Prestmo

Dato : 12-04-02 12:01

> det har vi jo som du ser ikke i Danmark, vi har folk statsansat
> til den slags

Når jeg skal være HELT ærlig, så ser det ut til å gå samme vei i Norge også.

Det kalles EU-tilpassning.....

ErikP

Fra : Frans Jensen

Dato : 12-04-02 20:13

On Fri, 12 Apr 2002 11:00:50 GMT, "Erik Prestmo"
<hfandrep@online.no> wrote:

>Det kalles EU-tilpassning.....
^^^^^^^^^^^^^^^^
fy skamme ikke bruge grimme ord i denne pæne gruppe

Fra : Per Herholdt Anderse~

Dato : 13-04-02 14:32

Jens Perto har skrevet en bog om genladning. Jeg tror han kalder den
"Hjemmeladning", den er faktisk meget oplysende, også om de forskellige
kalibres egenskaber.
For at undgå en debat som ikke har med emnet at gøre vil jeg lige indskyde
at jeg ikke er enig i alt hvad JP og jægerforbundet står for. Dette er ikke
en reklame for JP, men jeg mener faktisk der er brugbare oplysninger i
bogen.
Per