Salmonella i komposten ?
Fra : Niels Morell

Dato : 09-04-02 19:59

Hej gruppe.
Jeg har tænkt på at få fat i noget hønsemøg eller måske lidt svinemøg til
mine kompostbunker og -beholdere. Jeg har hørt det skulle være god gødning.
Men hvad nu hvis leverandøren har salmonella? Kan salmonellaen leve videre i
komposten/jorden og pludselig ende i mine grøntsager ?

Forårshilsen
Marie
FJERNDETTEamjulius@yahoo.com

Fra : H. Grønberg

Dato : 09-04-02 21:03

Salmonella bakterien er en jordbakterie som i princippet allerede findes i
jorden, blot i en mængde som ikke er sygdomsfremkaldende.
Hvis din kompostbunke bliver opvarmet til ca 70 grader, hvilket ikke er
udsansynligt i midten af en god kompost vil der sansynligvis ikke findes
salmonella i væsentlig grad. Endvidere vil en evt. salmonella ikke trænge
ind i dine grøntsager, men blot befinde sig på overfladen af afgrøderne,
hvorfor en grundig vask inden de spises vil være nok til, at du og din
familie uden frygt kan spise det lækre hjemmedyrkede.

Husk altid på, at med en god og grundig køkkenhygiejne behøver man ikke at
frygte bakterieindfektioner.

MvH

Henrik Grønberg

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-04-02 21:29

Hej Marie

> [...]
> Men hvad nu hvis leverandøren har salmonella? Kan salmonellaen leve videre i
> komposten/jorden og pludselig ende i mine grøntsager ?

Det bedste du kan gøre er varmkompostere møget. Her opnår man temperaturer
på over 60° C, og det burde da kunne gøre kål på evt. salmonella. Så vidt
jeg ved, dør de fleste sygdomsfremkaldende bakterier, bare "affaldet"
komposteres længe nok (min. 6 måneder).

Hønsemøg er desuden meget rigt på kvælstof, og man bør derfor bruge det med
omtanke. Her tænker jeg især på, at nogle frø nægter at spire, hvis jorden
er for stærkt gødet.

Hvis du er bange for at dit møg er inficeret med salmonella -- hvilket jo er
en reel fare -- så synes jeg du skulle droppe det. Prøv at skaffe hestemøg i
stedet for møg fra en grise- eller kyllingefabrik. Her skulle man da tro, at
sandsynligheden for at der findes sygdomsfremkaldende bakterier og
medicinrester (antibiotika er ikke godt i en kompostbunke) er noget mindre.
For møg er trods alt noget af det bedste man kan gøre for sin have.

Venlig hilsen
Jakob