Formering af roser?
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 09-04-02 18:32

Hejsa,
Nogen har fortalt mig, at jeg kan formere mine egne roser. De siger, at
jeg skal klippe en gren af med 4 grønne blade. De 2 blade skal under
jorden og de sidste 2 over jorden. Det skal gøres i september måned og så
skal der en potte over indtil forået kommer - så er der en begyndende
dejlig rose.

Kan det passe? Kan roser slå rødder på denne måde? Jeg har altid troet, at
roser var podede planter, - og altså derfor en købeting? (hvis man ikke
selv kan/vil pode).

Glæder mig til at høre fra jer her i gruppen.

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 19:34

On Tue, 09 Apr 2002 19:31:37 +0200, "Torben Borre Larsen"
<torben@dui.dk> wrote:

> [...]
>jorden og de sidste 2 over jorden. Det skal gøres i september måned og så
>skal der en potte over indtil forået kommer - så er der en begyndende

Jeg ville nu gøre det i slutningen af juni... Så får man bedre rod på
dem inden vinteren.

>Kan det passe? Kan roser slå rødder på denne måde? Jeg har altid troet, at
>roser var podede planter, - og altså derfor en købeting? (hvis man ikke
>selv kan/vil pode).

Man kan godt. Det er dog ikke alle roser hvor resultatet bliver lige
godt.
Nogle roser er faktisk formeret på den måde når du køber dem... det er
dog mest småblomstrede buketroser som købes midt på sommeren.

Jeg har gjort det med Fairy-roser (The Fairy og Pink The Fairy). De
trives fint ude i baghaven endnu, 8 år efter. Men man kan godt se
forskel i væksten på den og så den gruppe ved siden af som er podet...
det gør dog ikke noget i dette tilfælde.

Du kan jo altid forsøge dig frem, det kan højst koste dig lidt tid og
skuffelser - til gengæld kan du også ende med at stå med nogle flotte og
billige roser.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 10-04-02 12:18

mads@gartneriet.dk writes:
>Jeg har gjort det med Fairy-roser (The Fairy og Pink The Fairy). De
>trives fint ude i baghaven endnu, 8 år efter.

Tak for dit interessante svar - jeg vil kaste mig over "rosenproduktion"
til sommer!

Men lige et par spørgsmål mere:
Skal rosengrenene med potte over stå i skygge eller sol? Og skal de vandes
ind imellem?

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-02 13:59

On Wed, 10 Apr 2002 13:18:17 +0200, "Torben Borre Larsen"
<torben@dui.dk> wrote:

>Men lige et par spørgsmål mere:
>Skal rosengrenene med potte over stå i skygge eller sol? Og skal de vandes
>ind imellem?

Jeg stikker dem i potter efter den metode du også kom med, men så altså
i juni-juli måned. Dækker potterne med hvid plast til der er rod på
stiklingerne og overvintrer dem helst i drivhus. Så længe de er i potter
skal de vandes. Den omvendte potte i dit eksempel må være til at
beskytte dem om vinteren, der ville jeg nok hellere bruge grangrene.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jette-Kirsten Havn L~

Dato : 14-04-02 17:29

SNIP
> [...]
> skal de vandes. Den omvendte potte i dit eksempel må være til at
> beskytte dem om vinteren, der ville jeg nok hellere bruge grangrene.
snip

Kan man ikke tage dem ind om vinteren, og lade dem stå med "tag over" og så
vande dem lidt. Eller skal de stå ude i drivhuset. Hvad med en plads i
bryggerset ???

Jette-Kirsten Larsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-02 17:57

On Sun, 14 Apr 2002 18:28:51 +0200, "Jette-Kirsten Havn Larsen"
<jette_larsen@post.cybercity.dk> wrote:

>Kan man ikke tage dem ind om vinteren, og lade dem stå med "tag over" og så
>vande dem lidt. Eller skal de stå ude i drivhuset. Hvad med en plads i
>bryggerset ???

Jeg villle ikke tage dem længere ind end drivhuset, det har noget at
gøre med hvor varmt der bliver. De må ikke stå for varmt, de tager
heller ikke skade af nogle frostgrader. Længerevarende hård frost og
især barfrost er noget skidt.

http://www.gartneriet.dk