Stiklinger - 1,2 - 3
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 09-04-02 18:28

Hejsa,

Jeg har gennem tiden hørt om stiklinger, men jeg har aldrig fundet en
fornuftig forklaring på hvordan / hvornår man tager stiklinger af f.eks.
stauder m.v. - og hvordan de skal plejes for at blive til frodige planter.

Er der nogle *ekspterter* i denne gruppe der kan hjælpe med en god
vejledning til en nybegynder?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-02 20:41

> Jeg har gennem tiden hørt om stiklinger, men jeg har aldrig fundet en
> fornuftig forklaring på hvordan / hvornår man tager stiklinger af f.eks.
> stauder m.v. - og hvordan de skal plejes for at blive til frodige planter.

Der laves ikke stiklinger af stauder, de deles blot - meget nemmere.
Stiklinger tages af træer og buske på forskellige tidspunkter afhængig af
hvilke træer/buske der er tale om. Jeg har mest erfaring i stueplanter, så
det med haven må en anden kunne?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 21:24

On Tue, 9 Apr 2002 21:40:59 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Der laves ikke stiklinger af stauder, de deles blot - meget nemmere.

Der er faktisk en del stauder som laves ved stiklinger/kan laves ved
stiklinger. Duehoved f.eks. Asters laver man også ved en form for
stiklinger, man tager de nye skud enkeltvis og sætter dem. Nogle gange
følger der lidt rod med disse skud, men de skal for det meste behandles
som stiklinger og ikke som om de var blevet delt.

>Stiklinger tages af træer og buske på forskellige tidspunkter afhængig af
>hvilke træer/buske der er tale om. Jeg har mest erfaring i stueplanter, så
>det med haven må en anden kunne?

Jeg regner med at lave en artikel til min hjemmeside om emnet i nær
fremtid - jeg orker ikke rigtigt at skrive om det her, nu.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 14-04-02 11:27

Torben Borre Larsen wrote:

> [...]
> stauder m.v. - og hvordan de skal plejes for at blive til frodige planter.
>
> Er der nogle *ekspterter* i denne gruppe der kan hjælpe med en god

Tag en stor gren, inden den springer ud, og grav den helt ned, på nær
nogel få knupper.