Defekt cirkulationspumpe
Fra : Brian R.

Dato : 09-04-02 14:55

Hejsa,

I vores 1 familie-hus er vores cirkulationspumpe til gulvvarmen stået af
efter 5 års drift, Grundfos UPS25-40. Den står og hyler som "en stukken
gris".

Med andre ord skal jeg have skiftet denne. Jeg har set der er kommet en ny
type UPE, der har elektronisk justering. Denne skulle være mere
"energivenlig" mod en lidt højere pris.

Kan man med lidt alm. snilde selv skifte pumpen. På nettet har jeg set, at
der tilsyneladende hører en fjernbetjening til UPE pumpen, som skal bruges
til start og indstilling.
Følger denne med ved køb af pumpen - og kan man selv klare indstillingen
heraf.

Med andre ord skal vi vælge en alm. UPS 25-40 eller en UPE 25-40 og kan vi
selv forestå udskiftningen.

På forhånd tak,
Brian R.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-04-02 14:07

"Brian R." <no@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> I vores 1 familie-hus er vores cirkulationspumpe til gulvvarmen stået af
> efter 5 års drift, Grundfos UPS25-40. Den står og hyler som "en stukken
> gris".

Min erfaring er at hvis en cirkulationspumpe siger såden er det tit fordi at
der ikke er noget vand i systemet.
Har du tjekket det ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Brian R.

Dato : 09-04-02 15:29

Nej - det har jeg endnu ikke - men det lyder da som om, det skal
kontrolleres før der indkøbes en ny pumpe.

mvh,
Brian

Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 09-04-02 19:39

Efter din beskrivelse af lyden kunne det ganske rigtigt tyde på mangel
på vand. Sådan lyder lejerne nemlig hvis de ikke bliver (vand) smurt.
Selv om der er vand på dit system, kan det også godt bare være fordi
der er en luft-lomme i pumpen. Du kan lufte pumpen ud ved at skrue den
store skrue i midten af pumpen ud. (vær lidt forsigtig, den kan jo
være der er varm vand i dit varmesystem der pludselig vil ud.)
Og skynd dig at checke, lejerne holder ikke så længe til at køre tørt.

mvh. Carsten

On Tue, 9 Apr 2002 15:07:12 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>"Brian R." <no@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

>Min erfaring er at hvis en cirkulationspumpe siger såden er det tit fordi at
> [...]

Please remove "nospam" from the adress.

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 09-04-02 22:00

Nu er der igen fyldt vand på systemet - og pumpen er holdt op med at larme.

Men en ting der undrer mig lidt er at pumpehuset bliver meget varm i drift -
har ikke lagt mærke til om den også gjorde det før. Vandet der cirkulerer er
ca. 30 grader, mens jeg vil skyde pumpehusets overfladevarme til 60-70
grader.
Er det normalt med så høje temperaturer eller har den taget skade af at køre
uden vand???

Mvh,
Brian

Fra : Jensen

Dato : 09-04-02 22:16

"Brian og Charlotte" <brian.charlotte@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grader.
> Er det normalt med så høje temperaturer eller har den taget skade af at

Den kan sagtens have taget skade, men sørg for at du får luftet hele
systemet ud, lettest på det højeste sted i huset

Jensen