Habanero
Fra : Jakob Bock

Dato : 09-04-02 12:56

Kan det passe/er det normalt, at sorten Habanero vokser langsommere end
andre populære chilisorter? Jeg har i år bl.a. sået serrano, cayenne,
anaheim og så habenero, og habaneroplanterne er _meget_ mindre end de andre.
Faktisk er de så små, at jeg er lidt bange for at de er gået i
vækststandsning.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : M@rk

Dato : 09-04-02 13:09

Tue, 09 Apr 2002 13:56:14 +0200, berigede Jakob Bock
<jakobb@mail.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Kan det passe/er det normalt, at sorten Habanero vokser langsommere end
>andre populære chilisorter?

Jeg har ikke haft den oplevelse ..........

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-04-02 14:09

> Jeg har ikke haft den oplevelse ..........

Øv. Det var ikke lige det jeg havde håbet på at høre. En forklaring kunne
dog være, at habanero-planterne fra starten af har stået alene i deres små
potter. Jeg har en eller anden idé om at en del planter gror hurtigere, når
de står flere sammen. Måske skulle jeg bare prøve at så et nyt hold, selvom
det jo er ved at være lidt sent for den slags.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : M@rk

Dato : 09-04-02 14:23

Tue, 09 Apr 2002 15:09:29 +0200, berigede Jakob Bock
<jakobb@mail.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Øv. Det var ikke lige det jeg havde håbet på at høre.

Beklager

> [...]
>potter. Jeg har en eller anden idé om at en del planter gror hurtigere, når

Ja klart, så kan de jo snakke sammen .............. og holde fest )

>Måske skulle jeg bare prøve at så et nyt hold, selvom
>det jo er ved at være lidt sent for den slags.

Jeg ompotter jævnligt mine og jeg har ingen bekymring vedrørende, om
potten er for stor ............. "for store potter" findes ikke i min
verden ))

Når planterne er kommet op og er blevet små 5-10 cm i højden, så har jeg
som regel valgt, at iblande vandet lidt hobbygødning/tomatgødning ......

/Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-04-02 14:50

> Når planterne er kommet op og er blevet små 5-10 cm i højden, så har jeg
> som regel valgt, at iblande vandet lidt hobbygødning/tomatgødning ......

Jeg tror ikke at gødning er problemet med mine planter. Habanero-planterne
er så små, at der burde være gødning nok til flere uger endnu i den jord de
har til rådighed.

Flydende gødning lavet af tang skulle foresten være rigtig godt at gøde
f.eks. peber og tomater med -- hvis man ikke lige er til "kunstig" flydende
gødning. På den anden side, kan det fint lade sig gøre, at gøde jorden så
meget, at flydende gødning ikke er nødvendig. Det skal dog så være gødning,
der nedbrydes langsomt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 15:45

On Tue, 09 Apr 2002 15:23:09 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jeg ompotter jævnligt mine og jeg har ingen bekymring vedrørende, om
>potten er for stor ............. "for store potter" findes ikke i min
>verden ))

Så laver du ikke planter nok

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 09-04-02 16:32

Tue, 09 Apr 2002 16:45:22 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Så laver du ikke planter nok

_Vi_ er helt enige - problemet er nok snarere, at den bevilgende
myndighed mener, at huset også skal bruges til andet end det der
grønne nams, hvor man i starten ikke kan se andet end jord )

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 17:41

On Tue, 09 Apr 2002 17:32:01 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>_Vi_ er helt enige - problemet er nok snarere, at den bevilgende
>myndighed mener, at huset også skal bruges til andet end det der
>grønne nams, hvor man i starten ikke kan se andet end jord )

Har du overvejet at skifte? (Bevilgende myndighed, that is

Jeg forstår ikke helt hvorfor hun vil have græs over det hele så længe
det er dig der passer haven... selv for haveignoranter må det da være en
fornøjelse at have noget pænt at kigge på uden at skulle bekymre sig
synderligt om pasningen?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 09-04-02 17:56

Tue, 09 Apr 2002 18:40:59 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Har du overvejet at skifte? (Bevilgende myndighed, that is

Nopez - aldrig i livet )

> [...]
>det er dig der passer haven... selv for haveignoranter må det da være en
>fornøjelse at have noget pænt at kigge på uden at skulle bekymre sig

Okay, måske overdriver jeg en smule - og måske har jeg flere projekter
i gang samtidigt end godt er ))

Have noget pænt, at kigge på ............ jo jo, se der ligger
problemet jo - man skal jo en længere periode igennem, hvor det ligner
løgn inden det kan bliver pænt )

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 19:28

On Tue, 09 Apr 2002 18:56:03 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Nopez - aldrig i livet )

Det tænkte jeg nok

>Okay, måske overdriver jeg en smule - og måske har jeg flere projekter
>i gang samtidigt end godt er ))

Kan man have det? )
Det er faktisk utroligt hvad man kan have gang i og lyst til at lave i
sin have - og så samtidig kan man tit finde tid til at trisse parcellen
rundt et par gange med hænderne solidt plantet i lommen mens man tænker
over hvad man skal give sig til - inden man sætter sig ind til sin
computer.

>Have noget pænt, at kigge på ............ jo jo, se der ligger
>problemet jo - man skal jo en længere periode igennem, hvor det ligner
>løgn inden det kan bliver pænt )

Du har det forkerte ukrudt så
Jeg har et billede som er et par år gammelt hvor det bare ser _så_
idyllisk ud, masser af blomster, grønt græs på en lille sti, blomstrende
træer osv...

Blomsterne er bare mest ukrudt, i græsset er det meste mælkebøtter og
træerne er surkirsebær som sjældent bliver værd at æde. (Men flotte er
de når de blomstrer).

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 09-04-02 20:04

Tue, 09 Apr 2002 20:27:56 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Kan man have det? )

Yeps - jeg kan )

> [...]
>rundt et par gange med hænderne solidt plantet i lommen mens man tænker
>over hvad man skal give sig til - inden man sætter sig ind til sin

Præcis - om sommeren (altså, inden vi fik barn), så står jeg op senest
kl. 7 i weekenden (nu da vi har fået barnet, så er jeg sikkert oppe
alligevel , klarer det nødvendige morgenhalløj og smutter så ud i
haven med hunden og en kande kaffe - her kan vi sagtens få et par
timer til at gå med, at lege bold og kigge på planter

>Du har det forkerte ukrudt så

Yeps - skvalderkål og selvsået græs

>Jeg har et billede som er et par år gammelt hvor det bare ser _så_
>idyllisk ud, masser af blomster, grønt græs på en lille sti, blomstrende
>træer osv...

Yeps, her begynder vores problemer - de tidligere ejere kappede alt
over 2 meter ned

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 20:40

On Tue, 09 Apr 2002 21:03:46 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>haven med hunden og en kande kaffe - her kan vi sagtens få et par
>timer til at gå med, at lege bold og kigge på planter

Ja, se der er vi så forskellige... jeg står helst ikke op før kl. 8 og
jeg går helst heller ikke ud i haven før efter 10 - når duggen er væk.
Til gengæld kan jeg sidde derude om aftenen indtil der bliver helt
mørkt. Fuglene har sådan en beroligende og fredelig sang om aftenen.
Om morgenen kvidrer de alle som gale, hvilket da også kan være hyggeligt
nok.... til tider.

>Yeps, her begynder vores problemer - de tidligere ejere kappede alt
>over 2 meter ned

Ahh.. typen som klippede alt med deres hæksaks?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 09-04-02 20:48

Tue, 09 Apr 2002 21:39:41 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ahh.. typen som klippede alt med deres hæksaks?

Yeps - og i den retning er jeg rasmus-modsat, jeg klipper alt med min
Bonsai-saks ..................

Nah, passer ikke, men det lød da meget godt )

/Mark

Fra : Erik Vang Nielsen

Dato : 09-04-02 17:12

Habanero bliver ikke så høje som andre chilier,
de busker mere, og vokser langsommere.
Desuden er de mere varmekrævende.

--
Erik Vang Nielsen
www.urtegartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-04-02 18:20

> Habanero bliver ikke så høje som andre chilier,
> de busker mere, og vokser langsommere.
> Desuden er de mere varmekrævende.

OK. Så er der måske håb forude for dem. De er dog ikke større end et par cm,
og man skal tæt på for at se det der er de første rigtige par blade -- og
det på trods af, at de er over 1 måned gamle.

Venlig hilsen
Jakob