Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af mikroskop, hvor ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-02 22:52

Dette er ikke foto, men optik relateret.

Hvor køber man et rimeligt billigt mikroskop ? I gamle dage
var det noget alle optikere havde, men naturvidenskab ser ud til
at være en døende disciplin.

Og hvad kan man forvente at skulle betale for noget sådant ?
Jeg har på tyske sites set ret varierende priser, fra 29 Euro og
op for Bresser, som ser ud til at være en mellem mærkevare. Men
jeg ved ikke hvordan danske forhandlere sætter priser.

Og hvad gør man for at kunne tage billeder med sit digitale kamera ?
(Canon A20, så der kan købes en objektivadapter).

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-04-02 00:02

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Hvor køber man et rimeligt billigt mikroskop ? I gamle dage
> var det noget alle optikere havde, men naturvidenskab ser ud til
> at være en døende disciplin.

Prøv at kontakte: Studium Skolemateriel - Tolsagervej 2 - Grevinge -
tel. 59 62 85 45, hvis du er lidt heldig, så har de et udmærket
monookulært mikroskop, der kan forstørre op til 1.000 gange, de er
bygget i Kina, og koster formentlig lige omkring 2.000 kr.

Jeg har selv haft et sådant mikroskop, og det rigtig godt til prisen,
det findes i en model med tre objektiver i en karusel, to forskellige
okularer, og objektbord med micrometerskruer.

Man kan også købe en fotoadaptor til det pågældne mikroskop, jeg har
opnået gode resultater med fotografering af igennem det pågældne
mikroskop, jeg ærger mig lidt over at solgte det, det kunne være sjovt
at bruge det sammen med et digicam, jeg fotograferede levende encellede
organismer og alger, og de bevæger sig, så det kostede mange film at
lave nogle få gode billeder.

Hvis Studium Skolemateriel ikke kan hjælpe dig, så kontakt
www.thomasco.dk - de er importøren, de kan ihvertfald oplyse dig hvor du
kan købe det pågældne mikroskop.

Fra : Morten Bagger

Dato : 10-04-02 07:59

> Og hvad gør man for at kunne tage billeder med sit digitale kamera ?
> (Canon A20, så der kan købes en objektivadapter).

Jeg har set udmærkede billeder taget med Intels digitale (Intel Play
QX3) mikroskop som er forholdsvist billigt. Det sættes direkte til
USB-porten på computeren. Jeg ved ikke meget om det - blot at det ikke
nødvendigvis kun er et legetøj og at produktionen af det blev stoppet
for en måneds tid siden. Blandt de ting jeg heller ikke ved om
mikroskopet er hvor det kan købes og hvad det koster. Men lidt søgen
på nettet skulle nok "give pote". Læs evt. på
http://www.intel.com/support/intelplay/qx3/index.htm

/Morten Bagger

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-04-02 10:22

Morten Bagger wrote:

> Jeg har set udmærkede billeder taget med Intels digitale (Intel Play
> QX3) mikroskop som er forholdsvist billigt. .......cut.....

Det ser spændende ud, men der står desværre ikke noget om max.
forstørrelse, men det er jo også lidt for sent, hvis de har stoppet produktionen.

Fra : Morten Bagger

Dato : 10-04-02 12:22

morten.bagger@excite.com (Morten Bagger) wrote in message news:<d53fd3f0.0204092259.46a67cf8@posting.google.com>...

> [...]
> mikroskopet er hvor det kan købes og hvad det koster. Men lidt søgen
> på nettet skulle nok "give pote". Læs evt. på

PS: Det kan bl.a. fås her til omkring kr. 1000,-
http://www.midtdata.dk/
Den optiske forstørrelsesgrad går til x200 og billedopløsningen er
320x240 (interpoleres efterfølgende til 512x384). Jeg tror du kunne få
meget skæg ud af apparatet.

/Morten Bagger

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-04-02 12:28

Morten Bagger wrote:

> Den optiske forstørrelsesgrad går til x200 og billedopløsningen er
> 320x240 (interpoleres efterfølgende til 512x384). Jeg tror du kunne få
> meget skæg ud af apparatet.

200 x forstørrelse rækker ikke langt, man kan ikke en gang se et
tøffeldyr, og opløsningen er jo ikke bedre end et webcam.

Fra : Morten Bagger

Dato : 10-04-02 15:39

> 200 x forstørrelse rækker ikke langt, man kan ikke en gang se et
> tøffeldyr, og opløsningen er jo ikke bedre end et webcam.

OK, Niels

Da du tilsyneladende ved hvad Povl er interesseret i at forstørre, hvor meget det skal forstørres,
hvor god opløsning han har brug for og hvor meget han er interesseret i at investere (det kan jeg i
hvert fald ikke læse af hans indlæg), skal jeg ikke genere gruppen med yderligere indlæg om
digitalmikroskopet. Jeg er ikke i tvivl om at man kan få langt, langt bedre udstyr, både analogt og
digitalt, men ønskede blot at bidrage med et sjovt og (forholdsvis) billigt alternativ. Jeg har
ingen aktier i Intel og er ligeglad med hvor meget de sælger. Mon ikke Povl vælger/evner at træffe
sit valg på egen hånd?

/Morten Bagger

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-04-02 16:45

Morten Bagger wrote:

> Da du tilsyneladende ved hvad Povl er interesseret i at forstørre,
> hvor meget det skal forstørres, ............cut.............

Jeg tilkendegav blot min egen mening om det pågældne instrument, og jeg
gav ikke udtryk for at jeg udtalte mig på Poul's vejne.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 11-04-02 02:37

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> 200 x forstørrelse rækker ikke langt, man kan ikke en gang se et
> tøffeldyr, og opløsningen er jo ikke bedre end et webcam.

Så kan man jo lige så godt gøre et greb i lommen og kaste 100k efter
rigtigt mikroskop, men kun som hobby.

Magnus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-02 18:24

On 10 Apr 2002 04:22:00 -0700,
Morten Bagger <morten.bagger@excite.com> wrote:
> [...]
> Den optiske forstørrelsesgrad går til x200 og billedopløsningen er
> 320x240 (interpoleres efterfølgende til 512x384). Jeg tror du kunne få

Sammenlignet med et rigtigt optisk mikroskop, som Bresser
Biotar KAD, som kommer med kameraholder m.m. til 49 Euro,
altså ca. 375 kr fra Tyskland, så er Intels løsning rigeligt dyr.

Et sådant kan gå til fra 50-1200x forstørrelse.

Jeg ved ikke hvor meget jeg skal bruge, da det er legetøj til
mig selv.

Jeg har også andre steder set samme model til 99 Euro, og andet steds
til omkring 250 DM. Det er derfor jeg leder efter en billig forhandler
i DK. Men hvis de danske priser normalt er 1000 kr og op, så køber jeg
i stedet i Tyskland.