Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AFSTEMNINGSRESULTAT: Opdeling af dk.fritid~
Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 09-04-02 18:03

Hermed annonceres afstemningsperiodens resultat for nedenstående
gruppe.

Der har været afholdt afstemning om hvorvidt dk.fritid.foto skal
opdeles således at der oprettes en digital og en analog undergruppe.

Afstemningen gav følgende resultat:

1. Skal dk.fritid.foto opdeles?

Læser Skriver Læser ikke Ialt
- -----------------------------------------------------
Ja : 15 24 1 40
Nej : 14 21 1 36
Ved ikke : 0 2 2 4
- -----------------------------------------------------
29 47 4 80

2. Ønsker du dk.fritid.foto.digital oprettet?

Læser Skriver Læser ikke Ialt
- -----------------------------------------------------
Ja : 15 23 3 41
Nej : 13 22 0 35
Ved ikke : 1 2 1 4
- -----------------------------------------------------
29 47 4 80

3. Ønsker du dk.fritid.foto.analog oprettet?

Læser Skriver Læser ikke Ialt
- -----------------------------------------------------
Ja : 13 20 0 33
Nej : 15 23 2 40
Ved ikke : 1 4 2 7
- -----------------------------------------------------
29 47 4 80

4. Er du bruger af dk.fritid.foto?

Læser : 29
Skriver : 47
Nej : 4
- ------------------
Stemmer ialt : 80

Ugyldige stemmer: 3

Styregruppen konkluderer ud fra afstemningens resultat, at de to
foreslåede grupper ikke oprettes, og dermed fortsætter
dk.fritid.foto som hidtil.

Denne annoncering er underskrevet med min egen personlige PGP nøgle,
som kan findes på alle nøgle-servere i verden (fx. www.pgp.dk).

Alt, der er officielt fra styregruppen, underskrives med det
pågældende medlems personlige nøgle, eller gruppens fælles nøgle. Alt
der ikke er PGP underskrevet, kan betragtes som personlige holdninger.

Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen
http://www.isa.dknet.dk/~sej/

Fra : Finn Krogh Jørgensen

Dato : 10-04-02 05:52

Styregruppen har hermed afvist at adskille de digitale og analoge fotografer
på usenet.
Som jeg tidligere har skrevet, medfører det en automatisk fødsel af en
digital fotogruppe - den hedder: dk.fritid.foto.

Jeg forudser at den sidste analoge repræsentation hurtigt vil nærme sig nul
i dk.fritid.foto.
Alle de analoge fotografer der for 1-3 år siden brugte gruppen er
efterhånden forsvundet, og jeg tror næppe at de alle har droppet
fotograferingen.

Der vil stadig være enkelte aktive i gruppen med lidt kendskab til analog
fotografering, men disse er nok allerede "frelste" og vil derfor hellere
forsøge at "sælge" digital fotografi i stedet.
Jeg ser derfor ikke meget håb for de usenet brugere der vil have seriøse råd
om analog fotografering.

Dette sker på et tidspunkt hvor den omgivende fotografiske verden i høj grad
stadig er analog (filmbaseret), og de mest anerkendte foto-amatører i
særdeleshed.
Ja, fremtiden er digital. Men nutiden er analog - i al fald for de
fotografer som stadig sætter fotografisk kvalitet frem for massevis af
billige snapshots.

Men endnu engang har styregruppen fokuseret på begrebet "trafik". Man dækker
sig godt nok ind under en afstemning som er målrettet mod nørder (som mig
selv) der let kan finde vej til dk.admin.
Det er stadig en letkøbt undskyldning at sætte lighedstegn mellem trafik og
kvalitet.
Det er oplagt at citere Niels Hausgaard: "Var vi kloge bare fordi vi var
mange i flok, tænk så kloge vi kunne blive hvis vi bare var nok".

Selv om min skuffelse er stor, så var resultatet vel til at forudse.

Debatten har været præget af en enkelt person (Niels Riis Ebbesen) som efter
et pludseligt meningsskifte har været passioneret modstander af de nye
grupper.
Niels har tydeligvis både evner og tid til at kaste sig ud i et massivt
forsvar af sine holdninger, og de fleste trækker følehornene til sig når han
på sin sædvanlige facon, på kanten af et acceptabelt sprogbrug, tromler al
modstand ned.
Det er tydeligt at "Kong Ebbe" har ønsket at få renset ud i "sin" digitale f
otogruppe (dk.fritid.foto).

Jeg finder det desuden yderst kritisabelt at et af styregruppens medlemmer
(Lotte M <info(at)lotte-m.dk>) midt i debatten skriver en bastant udtalelse
som: "Akkurat derfor er det tosset at adskille digitale og traditionelle
fotografer".
Det kan være tilfældigt, at debatten kort efter denne melding døde
fuldstændig, men det kan virke lidt meningsløst at fortsætte, når en person
fra styregruppen så uforbeholdent vælger side.

Personligt har jeg et fint analogt netværk udenfor og har ikke behov for
usenet til dette. Gruppen har da også længe været ret uinteressant for en
analog fotograf.
Men det er synd at man ikke ønsker at trække på den viden og de erfaringer
som mange analoge fotografer har opnået gennem mange, mange år.
Men det ligger vel i postmodernismen, at man fornægter alle former for
autoriteter og selv vil definere virkeligheden med de midler man selv har
til rådighed.

Hermed er diskussionen slut for mit vedkommende.
Ovenstående er at betragte som en enkeltstående udtalelse - jeg vil ikke
bruge mere af min dyrebare fritid på denne diskussion.
EOD herfra.

Mange analoge hilsner:
Finn Krogh Jørgensen.

Analog fotografering vil leve stærkt og vil være fotografisk førende i mange
år endnu. Blot ikke på dk usenet.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 10-04-02 10:24

"Finn Krogh Jørgensen" <lastuse@fototal.dk> wrote in message

> [...]
råd
> om analog fotografering.

> Analog fotografering vil leve stærkt og vil være fotografisk førende i

Du er selv inde på det, jeg vil også blot sige: verden er trods alt større
end dk, og fx i grupperne med engelsk og tysk sprogbrug er der uhyggelig
stor aktivitet ang. decideret analog fotografering. Et hint til dem der
måtte vælge at opgive dk-hierakiet og den dystre digitale fremtid der kun er
plads til her ..

// Steffen

Fra : Soeren Elsted Hjelho~

Dato : 10-04-02 10:57

"Finn Krogh Jørgensen" wrote:"Finn Krogh Jørgensen" wrote:

> [...]
> Alle de analoge fotografer der for 1-3 år siden brugte gruppen er
> efterhånden forsvundet, og jeg tror næppe at de alle har droppet

Er det så ikke op til de analoge fotografer, incl mig selv, at se at komme
igang, og vise at analogt fotografi bestemt ikke er dødt. Eller skal vi bare
alle sammen lægge os ned og klynke over at der bliver flere digitale indlæg. Det

er jo da ikke de digitale fotografer der skal skrive indlæg om analog
fotografering.

mvh.
Søren Hjelholt

Fra : Jan Jespersen

Dato : 10-04-02 12:10

"Soeren Elsted Hjelholt" <sohj00ac@student.cbs.dk> wrote in message
> [...]
indlæg. Det
> er jo da ikke de digitale fotografer der skal skrive indlæg om analog

Jeg vil give dig ret Søren. Men efterhånden som trådene i dk.fritid.foto
bliver mere og mere overtaget af spørgsmål om det ene digitale kamera er
bedre end det andet, og om folk har problemer med USB porten osv, forsvinder
de analoge fotografer fra denne gruppe. Og det er da ret kedeligt at stille
et analogt spørgsmål, når der ikke er folk til at svare.

Det er heller ikke alle som følger med i gruppen dagligt. Prøv at komme
tilbage efter 3 ugers ferie og begynd så at lede efter de tråde som
omhandler analog foto. Det hele drukner i pixelsnak (og forøvrigt også i
mærkelig snak om man nu har brugt rigtig HTML kode på sin hjemmeside så folk
kan se det på en mac). En opdeling ville da gøre det noget nemmere at finde
de ting man har lyst til at beskæftige sig med, og samtidigt sikre at der er
folk til at svare på ens spørgsmål.

Var det forøvrigt ikke Niels Ebbesen som engang sammenlignede analog/digital
med en skrivemaskine/computer? Gad vide om jeg får nogle svar, hvis jeg
stiller et spørgsmål om farvebånd til min skrivemaskine på
dk.edb.hardware.....

Men som en anden sagde. Der er masser af gode alternativer til
dk.fritid.foto rundt omkring på WWW.

Mvh
Jan

Fra : Lotte M

Dato : 10-04-02 14:43

"Finn Krogh Jørgensen" <lastuse@fototal.dk> skrev :

> [...]
> som: "Akkurat derfor er det tosset at adskille digitale og traditionelle

Jeg og andre styregruppemedlemmer deltager i debatten som privatpersoner
og kan/må, som alle andre, give vores holdning til kende i dk.admin. Det er
først når et forslag sendes til styregruppen, at vi fungerer som styregruppe-
medlemmer.

Når vi arbejder i styregruppen, er vores opgave at analysere de holdninger,
der er kommet til udtryk i debatten og herudfra at træffe en afgørelse. Når
et styregruppemedlem har en personlig interesse i et forslag, så vil det være
de andre styregruppemedlemmer bekendt og vedkommendes udtalelser
vil blive anskuet derefter.

> Det kan være tilfældigt, at debatten kort efter denne melding døde

Det /er/ tilfældigt.

> fuldstændig, men det kan virke lidt meningsløst at fortsætte, når en person
> fra styregruppen så uforbeholdent vælger side.

Jeg har ikke valgt "side", men jeg er bruger af gruppen og har en holdning
- akkurat som du. Jeg svært ved at anskue fotografi som enten digitalt eller
analogt, jeg oplever grænserne som flydende, hvorfor jeg tror det ville
være blevet noget rod, at opsplitte digital og analog fotodebat.

Jeg synes ikke debat om mit arbejde i styregruppen hører hjemme her i
dk.fritid.foto, derfor fut til dk.admin.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 13-04-02 15:16

Finn Krogh Jørgensen <lastuse@fototal.dk> wrote:

> Styregruppen har hermed afvist at adskille de digitale og analoge fotografer
> på usenet <snip>

Et særdeles velformuleret og godt indlæg, tak for det.

Der er en ting der undrer mig vedr. afstemningsresultatet.

1. Skal dk.fritid.foto opdeles? - Flertal for.

2. Ønsker du dk.fritid.foto.digital oprettet? - Flertal for.

Altså flertal for en opdeling.

3. Ønsker du dk.fritid.foto.analog oprettet? - Flertal imod.
Men det spørgsmål kan lige så vel tolkes som "Ønsker du at analog skal
oprettet med analog i navnet" eller "Ønsker du at dk.fritid.foto bliver
stedet for analog fotografering". Jeg var i hvert fald i tvivl om hvad
man mente med spørgsmålet. Egentlig ville jeg pr. refleks have sagt Nej
så dk.fritid.foto fortsatte som den analoge afdeling, men da det kunne
misfortolkes pga af spørgsmålsformuleringerne valgte jeg at sige Ja.
Andre kan have stemt som jeg umiddelbart ville have gjort - men altså
stadig ønskede en opdeling.

Det kunne have været interessant med "kommentarer til dommen". Hvorfor
valgte man ikke at opdele når der var et flertal for? Var flertallet for
lille (hvor stort skal det være?). Var der for få deltagere i
afstemningen (hvor mange er nok?) osv.

For en god ordens skyld skal jeg sige, at jeg intet har imod digital
fotografering, men jeg er for tiden mest interesseret i analog. Når jeg
på et tidspunkt kaster mig over digitalfoto vil jeg med største glæde gå
med i en digital NG.

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-04-02 22:57

Jørgen Angel wrote:

> Der er en ting der undrer mig vedr. afstemningsresultatet.

Hvis du forventer at få svar på dine spørgsmål, så ville det ha' været
en fordel, hvis du havde respekteret FUT'tet og postet dit indlæg i
news:dk.admin, hvor snakken op opdelingen er on-topic, i denne gruppe
snakker vi om fotografi.

FUT: news:dk.admin