Word
Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 01-02-01 18:29

Jeg har overtalt min mor til at anskaffe sig en brugt iMac istedet for at
købe en PC.
Udover www og mail skal hun primært bruge den til tekstbehandling.
Det skal være muligt for hende at udveksle dokumenter med Word på Windåse.
Hun skal køre DK OS, hvor jeg er vant til US.
Så kommer spørgsmålene:

1.
Word til Mac.
Hvilken version er den nyeste _danske_ version?
Dvs. Office 98 og 2001 - findes de i dk-versioner?

Hvis ikke...

2.
AppleWorks.
Kan man på en smertefri måde få den til at gemme i Word-format?
Uden MacLink ?

På forhånd tak!

/Richard Nees

Fra : Jesper

Dato : 01-02-01 18:48

Richard Kruse Nees <nospam@absolutelynospam.gov> wrote:

> Jeg har overtalt min mor til at anskaffe sig en brugt iMac istedet for at
> købe en PC.

Godt!

> [...]
> Word til Mac.
> Hvilken version er den nyeste _danske_ version?
> Dvs. Office 98 og 2001 - findes de i dk-versioner?

Janej. De findes i engelsk, tysk, svensk etc., men ikke dansk. Derimod
indeholder pakken dansk stavekontrol, samt synonymordbog.
Den 'nyeste' danske version er vidst 6.0.1, men den er ikke at
foretrække i forhold til 2001 (el. 98) når man skal udveksle smertefrit
med windåser.

> 2.
> AppleWorks.
> Kan man på en smertefri måde få den til at gemme i Word-format?
> Uden MacLink ?

Ikke så vidt jeg kan se... derimod kan word 9 (2001) godt importere AW5
dokumenter.

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 01-02-01 20:39

Jesper wrote:

> Janej. De findes i engelsk, tysk, svensk etc., men ikke dansk. Derimod
> indeholder pakken dansk stavekontrol, samt synonymordbog.

i fortsætningen til ovenstående:
Word (Office) 98/2001 findes i IE-versioner - der medfølger stavekontrol til
117 forskellige sprog - det er jo en fordel hvis man skriver dokumenter på
mange forskellige sprog. Officepakken er IKKE billig!
Jeg er bedøvende ligeglad om der står Edit eller Rediger i menulinjen (jeg
foretrækker dog det første m.h.t. ens terminologi) - det eneste hvad man kunne
ønske sig i IE-versioner var "nationale" hjælpefiler, men dem kan man (endnu
ikke) få - men det ville da være en idé at lægge dem ud på nettet til
download/køb.

Man kan jo få WordPerfect 3.5 GRATIS (men uden international stavekontrol m.m.)
- måske var det noget.

/Ulrich

Fra : Magnus Rohde

Dato : 02-02-01 00:49

d. 01/02/01 20:38 skrev Ulrich Oswald på Ulrich@telia.com i artiklen
3A79BB3B.1124D3B@telia.com:

> [...]
> download/køb.
>
> Man kan jo få WordPerfect 3.5 GRATIS (men uden international stavekontrol

WordPerfect 3.5 er med international stavekontrol, men, undskyld, _men_ det
er meget besværligt at udveksle dokumenter med en PC sammenlignet med Office
2001, eller 98

Magnus
--
Rigtige mænd græder ofte!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-01 02:15

Hej Ulrich

?? - Jeg har da danske stavekontroller/ordbøger til min WP 3.5E, og så sent som i
forgårs kom der en WordPerfect Conversions 2.0 opdatering med masser af nye og
opdaterede konvertere, og jeg mener, der også var Word 98 imellem, - så ja, det
kan være et seriøst alternativ, hvis altså programmet må være på engelsk. Seneste
DK ver. er 3.2.

mvh. Erik Richard

Ulrich Oswald wrote:

> I.....I
> Man kan jo få WordPerfect 3.5 GRATIS (men uden international stavekontrol m.m.)
> - måske var det noget.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 03-02-01 02:28

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Ulrich
>
> ?? - Jeg har da danske stavekontroller/ordbøger til min WP 3.5E,

Så blev jeg klogere igen - download er i gang - jeg troede at de kun virkede på
købeversioner - tak for oplysningen, Erik.

/Ulrich

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-02-01 11:11

Ulrich Oswald <Ulrich@telia.com> wrote:

> det eneste hvad man kunne ønske sig i IE-versioner var "nationale"
> hjælpefiler

Det eneste man kan ønske sig, er manual-filer i pdf-format, til
udskrivning direkte på sin duplex-printer.

On-line filer er totalt uoverskuelige.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-02-01 19:32

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det eneste man kan ønske sig, er manual-filer i pdf-format, til
> udskrivning direkte på sin duplex-printer.

eller at "man" havde fulgt lidt med i udviklingen mod det papirløse
samfund og derfor _ikke_ havde investeret en formue i en duplexenhed
udelukkende med det formål at kunne udskrive ikke-længere-eksisterende
-manualer...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-02-01 10:22

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> samfund og derfor _ikke_ havde investeret en formue i en duplexenhed
> udelukkende med det formål at kunne udskrive ikke-længere-eksisterende

For det første er samfundet ingenlunde blevet mere papirløst - snarere
tværtimod.

For det andet giver on-line dokumentation langt fra det samme som
egentlige manualer. Heller ikke i UNIX, hvor det er bedst fungerende.
MS' online-dokumentation er i hvert fald /below contempt/.

Det er ikke tilfældigt at der er så stor en produktion af tredieparts
bøger om bestemt software. Blot ærgerligt at de sjældent går nok i
dybden med stoffet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-01 01:38

Hej Richard

Richard Kruse Nees wrote:

> [...]
>
> 1. Word til Mac.
> Hvilken version er den nyeste _danske_ version?
> Dvs. Office 98 og 2001 - findes de i dk-versioner?

Nyeste danske MS Office er 4.2.1, der indeholder Word 6.01DK og Excel 5.5DK
samt PowerPoint 4US. Og med converterpakken MSWord 97-98 Converter ,kan den
uden videre læse både Word 98 og 2000/2001 format til både PC og Mac.

MS Office 98 og 2001 findes ikke på dansk.

> 2. AppleWorks.
> Kan man på en smertefri måde få den til at gemme i Word-format?
> Uden MacLink ?

AppleWorks 6 bruger ikke mere XTND systmet og kan heller ikke gemme i Word
95/97 og 98/2000/2001

ClarisWorks 5 med opdatering til AppleWorks Office 5.03 kan gemme i både Word
6 og 7. Den kan åbne de andre Word formater, men en del af formattering og
nogle gange grafik forsvinder ved åbning.

MLP 11.x kan konvertere til og med Word 98. - MLP 12.x kan konvertere alle
Word formater. Formattering bibeholdes, men der kan være problemer med visse
former for grafik.

Jeg bruger selv Word 6 med 97-98 Converter og den åbner fint både Word 97,
98, 2000 og 2001 filer til både Mac og Pc. Også grafik bibeholdes. Det
eneste, jeg har haft problemer med er tabeller med rammer inline i et
tekstdokument, samt dokumenter i liggende A4 format, hvis de indeholder
tabeller og grafik.

Alternativer til Word kan være Nisus Writer 6 og RagTime 5. Begge kan åbne og
gemme tilbage i word op til 98 både til PC og Mac. Og begge arbejder 100%
stadig med XTND System konvertering.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-02-01 12:32

> ClarisWorks 5 med opdatering til AppleWorks Office 5.03 kan gemme i både Word
> 6 og 7. Den kan åbne de andre Word formater, men en del af formattering og
> nogle gange grafik forsvinder ved åbning.

vel og mærke via en inkluderet OEM version af Maclink Plus.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-01 17:12

Hej Morten

Nej da, - via XTND system og 'Åbn' og 'Arkiver som'. - Bruger du MLP OEM eller
fuld version, så er der heller ingen problemer med grafik, - sålænge man holder
sig dtil de kendte formater.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-02-01 17:46

> Nej da, - via XTND system og 'Åbn' og 'Arkiver som'. - Bruger du MLP OEM
> eller fuld version, så er der heller ingen problemer med grafik, - sålænge
> man holder sig dtil de kendte formater.

i 5'eren (i al fald CW) blev en OEM version af maclinkplus + en
maclink->XTND brigde inkluderet. Der er ikke tale om et XTND filter.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-01 02:09

Hej Morten

- Mener du, at den skulle ligge på den originale ClarisWorks 5 CD DK, US/UK/IE?
- Jeg har lige checket. Den er ikke på min orig. CWKS 5 Office CD.

- Du tænker ikke på den MLP 8.6OEM, der var med på Mac OS 8.0 CD'en?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-02-01 10:18

> Hej Morten
>
> - Mener du, at den skulle ligge på den originale ClarisWorks 5 CD DK,
> - US/UK/IE? Jeg har lige checket. Den er ikke på min orig. CWKS 5 Office
> - CD.

Den var inkluderet i de første udgaver samt den "trail", der kunne fås
hos Claris. Årsagen var netop at CW ikke kunne klare word dokumenter -
den store bommert var blot at denne OEM version af maclinkplus kun var i
68k og desuden ikke inkluderese word8 konverter - kun word 6-7.

> - Du tænker ikke på den MLP 8.6OEM, der var med på Mac OS 8.0 CD'en?

Nej.