Det her er fandme mærkeligt -
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-04-02 14:35

Jeg har netop pillet en harddisk ud af en G4, som pludselig gik ned og
det er der en klar årsag til - der sidder en chip på harddisken og den
har simpelthen kortsluttet med det stykke aluminium, som harddisken er
monteret på. Der er et tydeligt brændemærke i aluminiumet og chippen er
smeltet ovenpå.

Umiddelbart må harddisken og monteringsaluminiumet sidde for tæt på
hinanden, så jeg sætter lige et par spændskiver imellem, når jeg nu
sætter den nye harddisk i.

Har vi ikke lige haft en tråd om dette ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-04-02 14:43

> [...]
>
> Umiddelbart må harddisken og monteringsaluminiumet sidde for tæt på
> hinanden, så jeg sætter lige et par spændskiver imellem, når jeg nu

Det bliver ikke nødvendigt da den nye disk har et beskyttelseslåg, men
det er da for ringe at Quantum leverer sådan nogle diske til Apple ! Gad
vide hvormange G4 ejere som har måttet skifte hd på den bekostning ?????

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-02 17:21

Hej Jesper

Der må da være garanti på sådan noget. Det vil jeg da umiddelbart
karakterisere som en konstruktionsfejl på harddisken, og mig bekendt, så
giver quantum 3 års garanti på alle deres diske, - uanset bulk*) eller
retail modeller. Og svjv. så gælder garantien fra den dato, maskinen er købt
hos forhandler. Så du bør kontake den forhandler, hvor maskinen er købt. Og
véd du ikke det, så kan du få det oplyst hos Apple ved at opgive
serienummeret, så kan de se, hvilken forhandler, der har fået den pågældende
maskine.

Jeg er så heldig, at det ikke vil kunne ske i nogen af mine maskiner, da
hardiskene sidder monteret på en plastskinne, hvor selve monteringshullerne
er forhøjet ca. 1,5mm, så der altid er luft mellem disk og skinne.

*) bulk = diske, der monteres i et færdigt sæt/system.

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Det bliver ikke nødvendigt da den nye disk har et beskyttelseslåg, men
> det er da for ringe at Quantum leverer sådan nogle diske til Apple ! Gad
> vide hvormange G4 ejere som har måttet skifte hd på den bekostning ?????

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-04-02 15:31

in article 1fadprr.142uxphflobwiN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 09/04/02 15:34:

> [...]
>
> Umiddelbart må harddisken og monteringsaluminiumet sidde for tæt på
> hinanden, så jeg sætter lige et par spændskiver imellem, når jeg nu

Jeg tvivler på at det er tilfældet. Jeg er ret sikker på at der er andre
årsager til at disken er brændt af.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-04-02 16:02

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fadprr.142uxphflobwiN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber

> Jeg tvivler på at det er tilfældet. Jeg er ret sikker på at der er andre
> årsager til at disken er brændt af.

Kan du så forklare hvorfor der er et smeltemærke i chippen og lige
overfor et sort brændmærke i aluminiumet ? Hvis man holder harddisken op
til monteringsbeslaget er der højest een millimeter imellem de 2 ting.

Jeg holder på at chippen bliver så varm at den smelter og så er der frit
mellem det metallag (+), som ligger lige under plastikken i chippen samt
aluminiumet (-).

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-04-02 16:56

in article 1fadtt9.1cbbu5e1h5k3z6N%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 09/04/02 17:01:
> [...]
>
> Jeg holder på at chippen bliver så varm at den smelter og så er der frit
> mellem det metallag (+), som ligger lige under plastikken i chippen samt

Fordi hvis den er brændt vil varmen kunne lave sod/brændemærker i slæden da
afstanden, som du selv nævner, er omkring 1mm. Slæden er konstrueret til
harddiske, så det er nærmest utænkeligt at den skulle bære ansvaret og endnu
mere utænkeligt at det skulle være et generelt problem.

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-02 00:19

In article <B8D8DBB8.10FE8%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> [...]
> harddiske, så det er nærmest utænkeligt at den skulle bære ansvaret og endnu
> mere utænkeligt at det skulle være et generelt problem.

Jeg har en bekendt, som netop har fået brændt en chip på en Quantum
disk. Den har siddet i hans B/W G3'er i to år nu og jeg er ved at
undersøge, om der stadig er garanti. Desværre stemmer Quantum/Maxtors
ide'er om, hvilke S/N og P/N numre der står på diskene ikke helt overens
med hans disk, så det besværliggør tjekket.

Martin Edlich skrev også noget om, at han har set brændte chips på
Quantum disks, så mon der er noget om snakken?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-02 00:49

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> [...]
> ide'er om, hvilke S/N og P/N numre der står på diskene ikke helt overens
> med hans disk, så det besværliggør tjekket.

Såvidt jeg da er orienteret, så anerkendes Quantums originale serienumre fuldt ud
af Maxtor efter sammenlægningen af de to firmaer. Man skal blot opgive det
typenr. og serienr., der står på selve disken.

> Martin Edlich skrev også noget om, at han har set brændte chips på
> Quantum disks, så mon der er noget om snakken?

Hvilken type/model drejer det sig om? - Fireball ST3xxxx serien eller en af de
andre modeller?

Jeg tror, det var i 1998/99, der kom en serie af Quantum Fireball diske i
handelen - både ATA og SCSI-2, hvor der var en generel fejl, der brændte disken
af, og det var netop styrechippen, der sad for tæt på et ledende materiale, så de
på det nærmeste skabte fuld kontakt, når materialerne blev varmet op ved diskens
rotation. Og såvidt jeg husker var det kun i ST3xxxx - altså de 5-cifrede serier,
problemet var.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-02 01:26

In article <3CB37DEA.CF9FA33E@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> af Maxtor efter sammenlægningen af de to firmaer. Man skal blot opgive det
> typenr. og serienr., der står på selve disken.

Nu har jeg ikke disken hos mig selv, men ud fra hans udsagn så passer de
mange tal der står på disken ikke helt med de, som man kan indtaste på
deres website.

> Hvilken type/model drejer det sig om? - Fireball ST3xxxx serien eller en af
> de
> andre modeller?

Det er en Quantum Fireball CX (3,5 series)

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-04-02 12:33

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> deres website.

> Det er en Quantum Fireball CX (3,5 series)

Her er info på den Quantum disk jeg har pillet ud af en 350 mhz PCI
graphics G4:

Quantum Fireball CX 3.5 series F/W A3F0B20 10 GB, hvis man holder disken
foran sig med stikkende mod en selv, så er det den chip, der sidder i
nederste venstre hjørne. På denne disk er det en Philips chip. Den er
brændt lige til højre for midten.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-04-02 15:49

> [...]
> foran sig med stikkende mod en selv, så er det den chip, der sidder i
> nederste venstre hjørne. På denne disk er det en Philips chip. Den er

Min historie er den samme (se. evt. tråden iMac 400MHz slotloading) men
disken hedder: F/W AO3A96E og er på 13 GB, chippen sidder i samme
position og er også en Phillips - brændt af (!)
Surt show (især fordi jeg skal have pillet data ud af den .... brugeren
havde ikke nogen ordentlig back-up (!)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-04-02 16:23

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> position og er også en Phillips - brændt af (!)
> Surt show (især fordi jeg skal have pillet data ud af den .... brugeren

Pricipielt burde det vel egentlig ikke være noget problem at få data ud
af den. Man kan vel bare åbne disken og sætte hd over i et chassi, som
ikke har været brændt af ??!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-04-02 20:30

> Pricipielt burde det vel egentlig ikke være noget problem at få data ud
> af den. Man kan vel bare åbne disken og sætte hd over i et chassi, som
> ikke har været brændt af ??!

Jeg er ikke klar over, hvad du mener med chassis, men hvis du ser den
anden tråd (iMac 400MHz) kan du se, at løsningen bliver at skifte
printkortet og derefter hente data ud (får sikkert adgang til et sådant
i løbet af weekenden)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-04-02 23:53

> [...]

> anden tråd (iMac 400MHz) kan du se, at løsningen bliver at skifte
> printkortet og derefter hente data ud (får sikkert adgang til et sådant

Det fik jeg så desværre ikke, for der sad en helt anden HD i den
pågældende og identiske (?) maskine (havde jo regnet at kunne få
printpladen fra Quatummen og så montere den på den defekte ... ( ... så
jeg står stadig som en ældre historisk person ved det Røde Hav (eller er
det mon det Døde Hav i mit tilfælde?):)

Så jeg mangler endnu en forklaring (Jesper, er du der?) på hvad et
chassis er, og om det er noget der kan hjælpe?
Jeg er ved at være træt at problemerne - har brugt mange timer og har
kørt mere end 300 km i dag for at finde en fysisk løsning (et printkort
til Quantum Fireball 3,5 series).

Det er noget gylle, er det (no offense Jesper)

Undskyld til alle for at jeg søger løsningen i to tråde, men man må jo
spille på alle tangenterne, ik'?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-04-02 23:58

In article <1fajy14.l76pjq113jh3cN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Så jeg mangler endnu en forklaring (Jesper, er du der?) på hvad et
> chassis er, og om det er noget der kan hjælpe?

Chassiset er bare den kasse skiverne er monteret i, dvs den kasse dit
print sidder fast på.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-04-02 18:42

In article <1fafetx.jtng0g1bk0pvkN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]
> foran sig med stikkende mod en selv, så er det den chip, der sidder i
> nederste venstre hjørne. På denne disk er det en Philips chip. Den er

Nu har jeg desværre ikke disken hos mig selv, men jeg kan huske at
chippen lis'som var smeltet fra midten af og ud i en linje. Man kunne se
noget sølvglinsende i revnen.

Det er i det mindste samme serie, så mon ikke der er noget galt. Kan du
finde garantioplysninger om denne disk på Quantum/Maxtors hjemmeside?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom Manczak

Dato : 13-04-02 01:53

> Det er i det mindste samme serie, så mon ikke der er noget galt. Kan
du
> finde garantioplysninger om denne disk på Quantum/Maxtors hjemmeside?

Prøv at ringe til dem, de befinder sig vist nok stadig i irland. Jeg har
måttet returnere drev til både quantum og maxtor (begge i irland), uden
problemer.

Gælder der iøvrigt andre regler når diskene er "branded", som mange af
apples HD'er. Er det så ikke apple der tager sig af produkternes
garanti?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-02 14:15

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Nu har jeg ikke disken hos mig selv, men ud fra hans udsagn så passer de
> mange tal der står på disken ikke helt med de, som man kan indtaste på
> deres website.

Det tyeder mest af alt på, at det er 'bulk' modeller, der er leveret direkte til
Apple til isætning i de færdige maskiner, som Apple sender på markedet, og jeg
har fået det bekræftet af OfficeLine for nogle minutter siden.

> Det er en Quantum Fireball CX (3,5 series)

Da det så er 'bulk' modeller, og ikke en disk, der er købt seperat, er der kun
den normale 1 års garanti på disken, hvis ikke der samtidig står, at Quantum
selv yder ekstra garanti på diskene. OfficeLine bekræftede også, at Maxtor fuldt
ud honorerer Quantums løbende garantier.

Det, i kan gøre, er at kontakte Apple og få af-/bekræftet ud fra maskinens
serienummer, om der er ekstra garanti eller ej. Iflg. OfficeLine vil der ikke
være en udv. garanti på 'bulk' diske. Det samme kan I også gøre ved at skrive
direkte til Maxtor med opgivelse af det originale model, str. og type (IDE eller
SCSI), typenr., serienr. og det nummer, der står på stregkoden, og derigennem få
at vide, om disken er omfattet af den udvidede garanti. I skal også huske at
opgive den Apple Model og serienummer, hvori disken har siddet.

Klaus Kjærgaard fra OfficeLine mente ikke, I vil få noget ud af det, men han
mente dog, I skulle prøve alligevel, for - som han sagde, så er det da et forsøg
værd.

Det er sådan set, hvad jeg har kunnet finde ud af, håber det kan bruges.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-04-02 18:47

In article <3CB43AB4.ECE8E837@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> jeg
> har fået det bekræftet af OfficeLine for nogle minutter siden.

Den disk jeg kender til, er købt som ekstradisk et stykke tid efter
selve computeren.

> [...]
> fuldt
> ud honorerer Quantums løbende garantier.

Jeg kan stadig ikke få de tal på disken, som jeg har fået oplyst, til at
passe ind i garantiioplysningssiden hos Maxtor. Jeg bliver vist nødt til
at ringe til dem.

> [...]
> forsøg
> værd.
>
> Det er sådan set, hvad jeg har kunnet finde ud af, håber det kan bruges.

For de andre er det nok nyttigt at vide, men jeg skal nok gå af andre
kanaler. Ellers tak for oplysningen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-02 19:40

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> til
>
> Den disk jeg kender til, er købt som ekstradisk et stykke tid efter
> selve computeren.

Hvis den er det, så vil Maxtor også honorere alle Quantums garantiforpligtelser.
Svjh. er der normalt 3 års garanti på Quantum diskene.

> kun
>
> Jeg kan stadig ikke få de tal på disken, som jeg har fået oplyst, til at
> passe ind i garantiioplysningssiden hos Maxtor. Jeg bliver vist nødt til
> at ringe til dem.

Det tror jeg, du skal. Der er noget, der kan tyde på, at Maxtor har ændret ved
alle seriernes model og typenumre.

> For de andre er det nok nyttigt at vide, men jeg skal nok gå af andre
> kanaler. Ellers tak for oplysningen.

Ihvertfald hel og lykke med det. Det er altid særdeles surt at miste data, man
ikke har backup på...(-

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-04-02 20:19

In article <3CB5D882.5A5E6AA4@mail1.stofanet.dk>,

> Ihvertfald hel og lykke med det. Det er altid særdeles surt at miste data,
> man
> ikke har backup på...(-

Det var vist ikke så slemt. Ejeren havde installeret OS X på disken, men
havde endnu ikke taget det rigtigt i brug.

--
Mvh.
René Frej Nielsen