Andet multimedie
bentjuul 3670
hvorledes bruges billede som skabelon i Il~
Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 01-02-01 18:07

Jeg har et vektorkort jeg vil bruge i en illustration. Derudover har jeg
et fysisk kort over det samme område hvorpå der er nogle områder jeg
skal have tegnet ind på mit vektorkort. Hvorledes bruger jeg det fysiske
kort som skabelon. Det var min plan at scanne det fysiske kort ind og
ligge det i et lag for sig selv i illustrator så det kan bruges som
skabelon, men hvorledes sørger jeg for at de to kort kommer til at passe
ind over hinanden, her tænker jeg specielt på størrelse ?

MVH

Jakob H K

--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Madsen

Dato : 01-02-01 20:15

"Jakob Højer Kristensen" <n94jhk@xxxnat.ou.dk> skrev:

> [...]
> skabelon, men hvorledes sørger jeg for at de to kort kommer til at passe
> ind over hinanden, her tænker jeg specielt på størrelse ?

Det kommer vel helt af sig selv hvis du ligger kortet på et lag
og tegner ovenpå, eller har jeg misforstået noget?
Du kan jo altid tilpasse dit vektorkort efter scanningen ved at
skalerer det op eller ned. Det sker der jo ikke det store ved
når det netop er i vektorformat, eller?

Hvis man tegner efter noget i Illustrator, så kan jeg anbefale
at ligge det man tegner efter på et separat lag og så stille
laget til at optræde som en Template (dobbelklik på laget
for at stille det til det.) Derved bliver laget låst, men man kan
også nøjes med at låse grafikken med Object => Lock.
Så slipper man for at man måske kommer til at vælge det og
dermed flytte det når man arbejder. Intet er mere irriterende
end hvis man hele tiden får valgt noget som man ikke ønsker
at vælge, så derfor forslaget. :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-02-01 09:13

Madsen <madsens@whomail.dk> wrote:

> Du kan jo altid tilpasse dit vektorkort efter scanningen ved at
> skalerer det op eller ned. Det sker der jo ikke det store ved
> når det netop er i vektorformat, eller?
Ups selvfølgelig, jeg havde egentlig planlagt at det var billedet der
skulle tilpasses men det er selvfølgelig nemmere at tilpasse
vektorkortet

tak for svaret

MVH

Jakob