styrketrænng i 3 md. = dag 1
Fra : KO

Dato : 01-02-01 14:31

hvad skal der til? Nu har jeg gået til styrketræning ca. 1-3 gange om ugen i
3 måneder, men har ikke opnået ret meget vægtforøgning! Jeg kan ikke rigtig
lave et skema, da jeg arbejder både dag og nat, på forskellige dage.

Vil et protein-pulver have nogen positiv indflydelse?

Fra : Jesper Schmidt

Dato : 01-02-01 16:03

KO wrote:

> [...]
> lave et skema, da jeg arbejder både dag og nat, på forskellige dage.
>
> Vil et protein-pulver have nogen positiv indflydelse?

Det er der delte meninger om. Jeg mener ja - fordi jeg har opnået vægtforøgelse
på den måde. Andre mener nej - "man kan få alt hvad man skal gennem varieret og
rigeligt kost" (på de rigtige tidspunkter). Det er muligt nogen kan få "alt hvad
man skal have" gennem varieret kost, men jeg kan ikke. Og så gider jeg iøvrigt
heller ikke spise hverken æg, kød, fisk eller kylling til morgenmad for at opnå
en positiv nitrogenbalance fra morgenstunden. Det gider jeg iøvrigt heller ikke
lige inden jeg går i seng og også sjældent til frokost.
Jeg vil anbefale proteintilskud til personer, der har svært ved at tage på i
vægt. Man skal dog huske, at kroppen ikke kan optage vanvittig meget protein.
Hvis man kommer over 1,5 g om dagen pr. kilo kropsvægt, så vil det være spild.
Nogle vil mene, at man kan optage optil 2,5 g - andre vil hævde, man kun har
behov for 0,8 g protein dagligt pr. kilo kropsvægt...
Husk iøvrigt på, at ikke al protein er ens :) - det er en jungle!
En anden måde at øge muskelstyrke, muskelvolumen og kropsvægt er kreatin, der
åbenbart nu, ifølge franske forskere, er kræftfremkaldende.
J.

Fra : White

Dato : 01-02-01 17:58

"KO" <kim.olsen@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lave et skema, da jeg arbejder både dag og nat, på forskellige dage.
>
> Vil et protein-pulver have nogen positiv indflydelse?

Protein Pulver er meget vigtig, specielt hvis du træner hårdt.
Kreatin er også et rigtig godt tilskud.
Søg for at få en multivitamin tablet dagligt. Da der næsten ikke er nogen
multivitan tab. der er nok i.
C-vitamin bør du have mellem 2-4 gram dagligt af. Det hjælper til ved
indlagring af protein i musklerne.
Det skulle også være et af de bedste naturlige stoffer til at holde
Cortison nede. ( et strees hormon i din krop som for hindrer din muskler i
at bygge sig ordentlig
op igen.)
Jeg kan anbefale dig at læse en bog der hedder Evig ung af Jean Carper,
hvis du vil sætte dig ind i hvad din krop har brug for af vitaminer.

Her er en god måde at træne på hvis du vil have større og stærkere
muskler.

Træn hver anden dag. ( på den måde får dine muskler den hvile de skal
have, det er den største fejl de fleste begår, overtræning.)

Træn så tungt at du kun lige og lige kan løfte den 5-6 gange selv i 5 sæt
i 3 øvelser per muskel gruppe . ( Bryst - Ryg - Ben )

Biceps - Triceps - Skulder : 6-8 gentagelser, dvs knap så tungt, men der
imod total koncentreret.
( Biceps - Triceps ) sørg for at albuerne er helt i ro og kun armene
bevæger sig. I Biceps øvelserne sørg for at flexe, når dine underarme møder
bicepsen.
( de fleste har alt for mange kilo på, svinger armene og bruger hoften,
stor fejl. ).

Hold 5 min. pause mellem hvert sæt ( ja jeg skrev 5 min undtagens i
Biceps - Triceps - Skulder, der er 2-3 min nok.

Kør koncentreret og lad være med at snyde i øvelserne ved at svinge eller
køre for hurtigt.

Træn Basis øvelser : Bænkpres - Roning - squat - Dips - Fransk press -
Biceps med lige stang........

1 dag : Bryst - Triceps.

2 dag : Fri

3 dag : Ryg - Biceps

4 dag : fri.

5 dag : Ben - Skulder ( Søg for at dine ben er varme, dvs cykel 5 - 10
min. inden du starter på Squat. 2 opvarmnings sæt og 6 sæt hvor du kører 6 -
10
gentagelser TUNGT, har jeg sagt det
før og helt ned.
6 dag : fri

Tag et glas protein pulver samt creatin når du står op om morgen og efter
tænning ( det skal være inden for en halv time efter endt trænning, der
optager kroppen
optimalt ). De dage hvor du ikke træner tager du også om morgen og en halv
time før du går i seng. )

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh White

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 01-02-01 23:17

"KO" <kim.olsen@email.dk> wrote in message
> hvad skal der til?

Hvorfor vil du øge din vægt? hvis det er dit mål, så drik noget
piskefløde - 3 x 1/4 liter per dag skulle kunne gøre det, hvis du
undlader at motionere alt for meget...

Spøg til side... jeg går ud fra, at du er interesseret i at blive
stærkere/større muskler. Der findes mange myter og anekdoter i
stykretræning/bodybuilderverdenen - det vigtigste råd er, ikke at tro
på alt hvad man hører. Opsøg istedet informationen hos folk, der ved
hvad de snakker om, og tag ikke argumentation som: "det virker fordi
jeg siger det, og jeg er blevet herrestor"

Som det blev skrevet andetsteds, så er der et to ting, der især
betyder noget:

- Løft så tungt som muligt (5 - 6 reps per sæt er rigeligt). Tag evt.
nogle perioder på et par uger, hvor du løfter lidt lettere (6 - 8 reps
per sæt) - det er vist, at at giver øget hypertrophy. Men, løft ikke
tungere end at du kan udføre øvelserne korrekt.

- Undgå overtræning! en tung træning bør efterfølges af mindst to
dages hvile, når der er tale om store muskelgrupper som bryst,
lår/baller og baglår.

Dertil kommer en række ting: Husk mave- og rygtræning. Træn varieret,
dvs. skift mellem forskellige øvelser for de enkelte muskelgrupper.
Træn sammen med nogle - det forebygger skader.

> Vil et protein-pulver have nogen positiv indflydelse?

Formentlig ikke noget videre, hvis du spiser almindelig mad - hvis du
derimod får for lidt mad eller f.eks. er vegetar, så kan det være
nødvendigt.

Hvad der helt sikkert er vigtigt, det er at indtage en
protein-/kulhydratblanding under og umiddelbart efter træning -
undersøgelser på Bispebjerg Hospital har vist stærkt øget hypertrofi
hos (ældre) personer, der indtog en kulhydrat-/proteinblanding
umiddelbart efter træning fremfor indtaget to timer efter træning.

Hvis du endelig vil æde noget, så prøv kreatin først - det virker for
ca. halvdelen af de, der prøver. Men, hvis det virker, så er der også
bonus!

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : KO

Dato : 03-02-01 08:35

Jeg takker meget for svarene. Jeps, jeg vil jeg ikke tage på, bare kunne
løfte lidt mere Fantisk vejer jeg 98 kg. så jeg vil egentligt hellere
smide smp 5 kg.!!

Jeg spidser almindelig mad... men vil da prøve kreatin. Hvor kan man købe
dette "stads" henne?

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 03-02-01 18:38

> [...]
kunne
> løfte lidt mere Fantisk vejer jeg 98 kg. så jeg vil egentligt

Hvis du begynder at atyrketræne seriøst, så skal du nok ikke regne med
at tabe noget videre, men det er vel også ligegyldigt, hvis man bliver
tyndere.

> Jeg spidser almindelig mad... men vil da prøve kreatin. Hvor kan man
købe
> dette "stads" henne?

Kig på priserne i forskellige sportsforretninger og i MATAS - jeg vil
tro, at det er billigst i matas. Lad være med at købe det i USA eller
i Sydeuropa - man ved aldrig hvad de putter i af stads...

Mikkel