LIdt om Krydderurter
Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 09-04-02 10:16

Jeg så lige, at et par stykker havde spørgsmål omkring krydderurter...
Så her kommer lidt generel viden.

Med krydderurter er det letteste at tage på planteskole eller gartner og
købe hele planter istedet for at så dem fra frø. Planten er mere hårdfør
og vil have lettere med at overleve.
Krydderurterne der kan købes i brugsen (o.lign) i de små sorte potter
overlever som regel ikke ret længe, og er ikke lette at få til at
overleve udendørs.

Tænk på, hvordan planten lever i naturen. De italienske urter, som fx.
basilikum, oregano og timian lever naturligt på tøre steder med masser
af sol, mens mynte, der er en klassisk spise i England, vokser hvor der
er ret fugtigt og skyggefyldt.

Tag evt. på biblioteket og lån bøger omkring dyrkning af krydderurter,
der findes en hel stak af dem.
Besøg en klosterhave eller botanisk have, og se hvordan de dyrker
krydderurterne og hvilke betingelser de vokser under.

Held og lykke

Pia

Purløg (Allium Schoenoprasum):
   Plantetype: Hårdfør fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys eller delvis skygge
   Egnet jord: Fed og fugtig, men godt afvandet
   Velegnet i urtepotter og altankasser, både indendørs og udendørs

Dild (Anethum graveolens):
   Plantetype: Hårdfør et-årig
   Optimal placering: Direkte sollys, i læ
   Egnet jord: Let, godt afvandet
   Ikke egnet til altankasse eller urtepotte
   Spirerne er ikke glade for at blive flyttet

Kørvel (Anthriscus cerefolium):
   Plantetype: Hårdfør et-årig
   Optimal placering: Delvis skygge
   Egnet jord: Fed, fugtig
   Perfekt til krukker, store urtepotter og altankasser
   Skal holdes fugtig for at undgå for tidlig frøsætning
   Må ikke udsætter for stærk kulde eller varme
   Selvsående og bør ikke flyttes

Estragon (Artemisia dracunulus):
   Plantetype: Hårdfør fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys eller delvis skygge
   Egnet jord: Almindelig, godt afvandet
   Fransk esdragon (som er den bedste) fås kun fra stiklinger
   Bryder sig ikke om kolde, klamme vintre
   Helst varme, solrige og milde omgivelser året rundt
   Kan med fordel overvintre i potte i drivhus eller udestue

Koriander (Coriandrum sativum):
   Plantetype: Hårdfør et-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Al slags jord, godt afvandet
   Kan dyrkes i store potter og krukker
   Sås om foråret et blivende sted, hvor der er læ

Spidskommen (Cuminum cyminum)
   Plantetype: Hårdfør et-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Al slags jord
   Sol er en betingelse for vellykket afgrøde

Citrongræs (Cymbopogon citratus)
   Plantetype: Sart fler-årg
   Optimal placering: Delvis skygge
   Egnet jord: Fed
   Dyrkes i krukker og kan overvintre frostfrit
   Beskæres næsten ned til jorden og deles om foråret

Fennikel (Foeniculum vulgara)
   Plantetype: Hårdfør fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Al slags jord, men godt afvandet
   Så et blivende sted

Isop (Hyssopus officinalis)
   Plantetype: Hårdfør, stedsegrøn lavbusk, fler-årig
   Optimal placering: Direkte sol
   Egnet jord: Fed, godt afvandet
   Egnet til plantning i beholder
   Er ikke for glad for kolde vintre

Løvstikke (Levisticum officinalis)
   Plantetype: Hårdfør fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys eller delvis skygge
   Egnet jord: Fed, fugtig
   Må ikke tøre ud, vand især unge planter
   Kan med fordel forkultiveres indendøre

Citronmelisse (Melissa officinalis)
   Plantetype: Hårdfør fler-årig
   Optimal placering: Direkte sol eller delvis skygge
   Egnet jord: Fed, fugtig
   Må gerne omplantes hver andet eller tredje år

Mynte (Mentha)
   Plantetype: Hårdfør fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys eller delvis skygge
   Egnet jord: Fed, fugtig
   Har en tendens til at sprede sig
   (brug evt. en spand med bunden skåret af)
   Klarer sig dårligt på varme og tørre placeringer
   Kan dyrkes i store krukker indendørs og udendørs

Basilikum (Orimum basilicum)
   Plantetype: Sart et-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Almindelig, godt afvandet
   Dyrkes indendørs i potte eller udendørs i haven
   Kan ikke tåle frost
   Skal akklimatiseres, da tilbageslag i vejret kan dræbe planten

Merian (Origanum majorana)
   Plantetype: Sart fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Fed
   Kan overvintre udendørs hvis der ikke kommer frost
   Kan dyrkes i potter og flyttes indendør inden nattefrosten

Oregano (Origanum vulgare)
   Plantetype: Hårdfør fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Almindelig, godt afvandet
   Kan sagtens klare vinteren, men visner ned i vinterperioden

Persille (Petroselunum crispum samt varianter)
   Plantetype: To-årig
   Optimal placering: Direkte sollys eller delvis skygge
   Egnet jord: Fed, rig på humus
   Langsom til at spire, men lykkes nemt i varm og fugtig jord
   Kan nemt dyrkes i drivhus, og indendøre i potter ved lyst vindue

Anis (Pimpinella anisum)
   Plantetype: Hårdfør et-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Let, godt afvandet
   Selvsående og derved fler-årig
   Holdes i læ og helst ikke flyttes

Rosmarin (Rosmarinus officinalis)
   Plantetype: Hårdfør fler-årig busk
   Optimal placering: Direkte sollys eller delvis skygge
   Egnet jord: Let, godt afvandet
   Egnet til store krukker og potter
   Bør beskyttes om vinteren
   Tåler beskæring

Salvie (Salvia officinalis)
   Plantetype: Hårdfør lav busk, fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Al slags jord, godt afvandet
   Kan lide skade under hård vinter
   Udtag evt. stiklinger til mistbænk vinteren over

Timian (Thymus)
   Plantetype: Hårdfør stedsegrøn lavbusk, fler-årig
   Optimal placering: Direkte sollys
   Egnet jord: Al slags jord
   Kan lide overlast i hårde vintre
   Passer næsten sig selv, når den har slået an
   Kan bruges som prydgræsplæne
   Kan dyrkes indendøre, men bedst udendøre

Forklaringer:

Hårdfør: Modstår frost uden beskyttelse

Sart: Sårbar overfor frostpåvirkning

Et-årig: Fuldender sin vækstcyklus på et år, fra spire over blomstring
til død

Fler-årig: Urteagtig plante der lever i årevis, de fleste dør hen om
vinteren, men kommer igen om foråret

Læ: Placering som er afskærmet fra vind og vejr. Mure, hegn og andre
planter.

Delvis skygge: Opnås i den spættede skygge fra et træ med let krone som
fx. birk eller ved mur, bebyggelse og andre planter, som en del af dagen
ligger i skygge.

Direkte sollys: Planten trives i tør jord, med klart lys og stærk sol

Fed jord: Jord som er behandlet med gødemidler af mangel på næring

Fugtig jord: Jord som udtørrer langsomt. Som regel indeholder den meget
velomsat organiske materiale. Fugtigheden kan bl.a. være betinget af
beliggenhed og højt grundvand.

Godt afvandet: Jord som aldrig bliver vandfyldt. En fugtig, men godt
afvandet jord udtørrer ikke. Men fugtigheden kan alligevel søge væk, så
der ikke bliver vandfyldt omkring rødderne.

Let jord: Godt afvandet jord, som har rigeligt med sand, men ikke ler
iblandet. Det er let at grave i, men skal hyppigt tilføres næring.

Almindelig jord: Fed overflademuld, inderholder næringsstoffer og
aktivitet af levende organismer.

Fra : H. Olesen

Dato : 11-04-02 16:25

On Tue, 09 Apr 2002 11:16:22 +0200, Pia Klit Larholm <pia@larholm.dk>
wrote:

>Krydderurterne der kan købes i brugsen (o.lign) i de små sorte potter
>overlever som regel ikke ret længe, og er ikke lette at få til at
>overleve udendørs.

Hmmm, det er da ellers gået fint for mig med at købe de små potter og
så enten plante på friland eller i større potter.

Basilikum, den kan jeg bare ikke på til at vokse direkte i jorden, men
i potter er det gået fint. Når jeg flytter hjem fra kolonihaven
omkring 1. oktober, flytter mine potter med basilikum med mig hjem og
bliver placeret i vindueskarmen. Jeg går stadig og høster af dem,
indrømmet, de synger nu på sidste vers, men der produceres stadig nye
blade

Må dog indrømme, at jeg ikke kan få den røde basilikum til at vokse
ordentligt, den går hurtigt ud for mig. Godt at jeg så rent faktisk
også bedre kan lide smagen af den grønne.

Pudsigt, når du nu lige nævner Brugsen. Har 2 år i træk prøvet
basilikum i potter derfra, økologisk, da de ikke havde anden slags og
det er gået galt begge år, planterne har ikke overlevet længe.

Den som jeg bruger nu, og ikke kan huske producentens navn på, fandt
jeg i et andet supermarked. Det er den hvor du får to planter i nogle
sammensvejsere sorte firkantede plastikpotter og så udenom er der
noget gennemsigtigt plastik, med hvid baggrund og rød og blå tekst.
Disse vokser fremragende ompottede i større potter og det er dem jeg
stadig nyder glæde af.

Jeg tror at det er en producent, der kan findes i mange supermarkeder,
ikke noget specielt og prisen var 9,95 kr.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-04-02 16:42

> Basilikum, den kan jeg bare ikke på til at vokse direkte i jorden, men
> i potter er det gået fint.

Basilikum er meget sarte, så de skal stå et lunt sted uden for meget træk.

> Må dog indrømme, at jeg ikke kan få den røde basilikum til at vokse
> ordentligt, den går hurtigt ud for mig. Godt at jeg så rent faktisk
> også bedre kan lide smagen af den grønne.

Der findes nu meget mere end to forskellige sorter af basilikum --
heriblandt mange forskellige grønne og røde. Jeg kan ikke huske præcist hvor
mange sorter vi har sået i år, men det er en hel del, og de smager godt på
hver deres måde.

> Pudsigt, når du nu lige nævner Brugsen. Har 2 år i træk prøvet
> basilikum i potter derfra, økologisk, da de ikke havde anden slags og
> det er gået galt begge år, planterne har ikke overlevet længe.

Planter i supermarkeder har det jo ikke altid lige godt. Jeg får faktisk
helt ondt af dem nogen gange, når de står der udtørrede og halvslatne.

Vi har pt. to potter med (økologisk) basilikum, som vi har fået med vores
grønsagskasse. Begge er fra samme producent, og begge blev pottet om i en
større potte. Den ene har det dog rigtigt skidt, og jeg går ud fra, at det
skyldes dårlige forhold under transporten til forbrugeren.

Venlig hilsen
Jakob