Kan man selv lave et citrontræ?
Fra : Pgr

Dato : 09-04-02 08:48

Hej!

Jeg har for nogle år siden sået nogle citronkerner, og det er der
efterhånden kommet en ret stor plante ud af. Kan jeg få den til at give
frugt engang? Der er ingen stamme, blot en plante med mange blade. Er der
mon nogen, der har nogle forslag til, hvordan jeg får planten "lavet om" til
et træ? Eller forslag iøvrigt?

Mvh.
Karina

Fra : Søren

Dato : 10-04-02 08:06

Hej Karina,

Ja, lad træet opleve vinter det giver flere skud og blomstring. Jeg
lader mine citrustræer have en periode på mindst én måned hvor de er
placeret ved 5-10 grader (de må endelige ikke få frost). Når jeg tager
dem ind i stuen igen går de helt amok. Om det kan på et træ der er
lavet udra en kerne til at give frugt ved jeg ikke, men jeg har selv
lavet et grapetræ udfra en kerne - jeg gjorde det for 2 år siden og
træet har en stamme på tykkelse med en lille finger - stammen ligner
stammen på de øvrige citrustræer jeg har.

- de bedste hilsner, Søren

NB: ovenstående gælder også for oliventræer .... og sikkert mange
andre af de træer vi tager ind i stuen.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 11-04-02 20:06

Hej Karina,

Jeg tror ikke, du skal regne med der kommer frugter på dit citron-træ, i
bedste fald vil der kommer blomster, men ingen frugter - for at at
citron-træ skal kunne bære frugter skal man tage en stikling fra et
allerede frugt-bærende træ og plante den i jord, så er der gode
muligheder for at få citroner i stuen :).

Jeg har selv for omkring 15 år siden plantet en citron-kerne, og der er
der også kommet et fint træ ud af, men der har aldrig været blomster på,
men træet er pænt uden.

En ting skal du passe meget på med citron-træer, er spindemider, som der
er meget modtagelige for, specielt hvis de overvintre i en opvarmet
stue, da luften der kan blive rimelig tør. I de sidste par år, har mine
citron-træer stået ude i en kold baggang, og det har der ingen problemer
været ved.

Citrontræer kan iøvrigt med fordel flyttes ud på terassen om sommeren
(ikke udestue, der bliver der for varmt), men sørg for at dække træet af
med et skyggenet de første 14 dage til måned, så træet ikke får
sol-forbrændinger, som de taber bladene af.

God fornøjelse med citronerne..

/Henrik

Fra : Pgr

Dato : 12-04-02 07:58

Tak for svarene!

Jeg vil nok investere i et "rigtigt" citrontræ, og så ellers glæde mig over,
at jeg har fået et par citronkerner til at blive til en ret pæn plante

Mvh.
Karina

Fra : Jette

Dato : 12-04-02 08:33

.............og så ellers glæde mig over,
> at jeg har fået et par citronkerner til at blive til en ret pæn plante

Hej. Hvordag gør man det? Når man har pillet kernerne ud af f.eks citroner,
hvad gør man så ? Skal de tørres, eller bare i jord ?
Jette

Fra : Pgr

Dato : 12-04-02 11:49

> Hej. Hvordag gør man det? Når man har pillet kernerne ud af f.eks
citroner,
> hvad gør man så ? Skal de tørres, eller bare i jord ?
> Jette

Hej Jette

Jeg lagde blot nogle citronkerner i pottemuld og vupti, fik jeg en plante!
(spøg til side, det tager selvfølgelig noget tid, før man ser resultatet,
men det kan lade sig gøre)

mvh.
Karina