Pas på derude, selv langsom kørsel kan gå ~
Fra : Moller

Dato : 09-04-02 08:26

Hej Alle,

Ja, så skete det, midt i man er ved at skulle købe ny MC, samt af ordnet
MZ'ens motor osv... så kommer man ud for et uheld.

Var på vej mod Aagensen i rødovre i går, på min suzuki GT-380L som nu er
blevet sommer klar, til hyggeture. Da jeg så køre over krydset i Glostrup,
lige inden BigBens pizza, er der 3 biler frem en som klodser bremsen
fuldstændigt sindsygt, bilen efter ham klasker hårdt ind i ham, hende som er
mellem de 2 og mig, bremser hårdt, og undgår med milimeter at ramme dem, men
jeg rammer med siden af forhjulet ind i hjørnet af hendes plastic kofanger,
og min Ram Air, tager en ordentlig bid af plastiken.

Nå, men det var så slutningen på min 100% skadefri MC kariere, lille
åndsvagt uheld i første gear :( øv øv.

hmmm.... tvivler på at TopDK kan nøjes med de 10960Kr. i kasko for den
Hornet jeg er ved at købe.... så nu håber jeg bare at Runa vil ha mig, via
Kærsten :)

VH

Lars Molnit

MZ ETZ 251, som skulle ha fikset Motor, men må nu vendte pga. økonimien
omkring forsikring.

Suzuki GT-380, som slap med en lidt sort dæk farve på det ene forgaffelben.

Fra : Carsten

Dato : 09-04-02 08:49

Det er et uheldsramt sted det du her nævner. Problemet er at der er en
sidevej
lige umiddelbart efter krydset. Man er lige kommet op i fart og så opdager
"idioten" foran at her var squ' lige den sidevej han skulle ind på. Brems,
brems
og bang !!

2 mulige løsninger: 1) hold dig til venstre vejbane (der er 2), eller 2)
hold
afstand til aberne i kasserne.

Carsten (stadig 99,9% skadesfri)

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en
meddelelse news:a8u523$2jqp$1@news.cybercity.dk...

Fra : james

Dato : 09-04-02 09:15

> Brems,
> brems
> og bang !!

ELLER: brems, brems ikke, undvige som du lærte på DMC kursus og undgå "Bang!"

> 2 mulige løsninger: 1) hold dig til venstre vejbane (der er 2), eller 2)
> hold
> afstand til aberne i kasserne.

Se 3. løsning under "ELLER:"

-james

Fra : Kim K

Dato : 09-04-02 09:21

Kodeordet er vist bremseafstand.
men hvordan er det egentlig?

altså hvis man kører bag en bil på en motorvej.
Der er 3 punkter på strækningen med lige stor afstand.
jeg er ved bagerste punkt som er C
bil foran er ved punkt B

Hvis så nu der faldt en stor sten ned i skalden på bilen så den stopper i
præcis punktet B.
Er loven/forsikringen så sådan at jeg skal have stoppet inden punkt B, eller
skal jeg inkludere bilens bremselængde?
Bilen ville have haft stoppet ved kraftig almen bremsning i punktet A

ja det er et lidt hypotetisk spørgsmål. mn spørgsmålet kommer netop af
historien. Hvor den 2. bil stoppede før end hvis den havde nået at bremse
ned(da den jo braser ind i foranstående)

med hypotetiske hilsner herfra
Kim K

Fra : [5000] Tony

Dato : 09-04-02 09:51

> Er loven/forsikringen så sådan at jeg skal have stoppet inden punkt B,
eller
> skal jeg inkludere bilens bremselængde?

Jeg mener at rigtig afstand til punkt B betyder at du kan bremse inden B -
du må ikke kalkulere med B's bremse- og reaktionstid.

Tony

Fra : Bendt Grunge

Dato : 09-04-02 10:06

"[5000] Tony" <grundig@SLETMIGpost6.tele.dk> wrote in message
> eller
>
> Jeg mener at rigtig afstand til punkt B betyder at du kan bremse inden B -
> du må ikke kalkulere med B's bremse- og reaktionstid.
>
> Tony

ja det er sådan man skal kunne bremse, egentlig en sjov måde at sætte det op
på, at køretøjet kan standse lige på stedet uden nogen form for standse
længde, men det er de jo blevet enige om de kloge hoveder der engang lavded
den regl.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-04-02 10:53

> [...]
eller
> skal jeg inkludere bilens bremselængde?
> Bilen ville have haft stoppet ved kraftig almen bremsning i punktet A

Du holder sikkert korrekt afstand (mangler hastighed og rigtige afstande)
men vil alligevel få skylden når du ramler ind i bilen. Derfor er man i tæt
trafik i princippet nødt til køre med større afstand til den forankørende
hvis de forankørende ikke holder korrekt afstand.

Jeg mener min kørelærer plejede at sige at man skulle holde 2sekunders
afstand (som tommelfingerregel)

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-02 16:43

"Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener min kørelærer plejede at sige at man skulle holde 2sekunders
> afstand (som tommelfingerregel)

Jeg mener min sagde 3 sekunder, men selv kører jeg nu med 4, for jeg kender
for mange der har fået store regninger (eller forsikringsstigninger) efter
at være kørt ind i en forankørende.

Læs iøvrigt:http: www.geocities.com/aormck/Sikker.html

Rittig

Fra : Pein

Dato : 09-04-02 20:54

"Claus Rittig" wrote ...

>Jeg mener min sagde 3 sekunder, men selv kører jeg nu med 4, for jeg
>kender for mange der har fået store regninger (eller forsikringsstigninger)
>efter at være kørt ind i en forankørende.

I princippet ja, men - 4 sekunder lader sig ikke gøre på motorveje og
hovedveje omkring København det meste af døgnet. Man kan slippe afsted med
det på landeveje, men så snart der er flere vognbaner, vil der konstant være
nogen der trækker ind foran i det hul du efterlader.
Så kan man jo nedsætte farten, nye trafikanter trækker ind foran, og du
sætter farten ned igen. Hvis du endelig når så langt ned i fart, at du kan
overholde de 4 sekunder, er du en rullende chikane, og så bliver det først
rigtigt farligt.

I den periode hvor jeg havde valgt den skøre livsstil at pendle til Kbh.
centrum hver dag, valgte jeg den strategi, at holde den største afstand jeg
kunne der samtidig gjorde at næsten ingen trak ind i hullet foran. Det
svarede vel til mellem 1 og 1,5 sek.
Til gengæld kiggede jeg flere biler frem. Jeg sørgede for ikke at ligge bag
nogle jeg ikke kunne se henover. Og jeg sørgede for at ligge skævt i forhold
til ham foran. Når så køen bremsede hårdt op (det sker jævnligt), bremsede
jeg op på siden af ham foran, bare i tilfælde af at ham bagved sov i timen.
Det gav også mig selv et par meter ekstra.

Vel tilbage i Midtjylland, kan jeg jo konstatere, at de problemer ikke
findes her.

/Pein
TransAlp (god til den slags - dejlig høj)

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 09-04-02 17:33

> Jeg mener min kørelærer plejede at sige at man skulle holde 2sekunders
> afstand (som tommelfingerregel)

Hold jer til tommelfingerreglen fra Tyskland der siger : Halbe Tacho.

Altså halvdelen af farten i meter. Eks. kører du 100 holder du 50 meters
afstand.

MVH Anders AREA51

Fra : iMok

Dato : 09-04-02 19:53

d. 9-4-2002 var der flere der skrev om bremselængde:

> Hold jer til tommelfingerreglen fra Tyskland der siger : Halbe Tacho.
>
> Altså halvdelen af farten i meter. Eks. kører du 100 holder du 50 meters
> afstand.

som cirka er de 2 sekunder... -regn selv efter :)

jeg slutter mig også til dem der mener at 2 sekunder ikke er nok til at
stoppe for en 'stillestående genstand'. OG dem der mener at mc-ister (udover
de allermest rutinerede) hellere burde holde 3 end 2 seks afstand, pga.
mc's/førers bremseegenskaber/-evner.

så er der jo også tid til at lægge et lille hils til reaktionstiden :)

iøvrigt også min opfattelse, at det *som regel* er den der kører op bagi,
der får skylden - han har nemlig *som regel* ikke overholdt sin
sikkerhedsafstand.

-løftet venstre, imko

Fra : Armand

Dato : 09-04-02 17:11

Kim K <5th@ofir.dk> skrev i en
> [...]
> historien. Hvor den 2. bil stoppede før end hvis den havde nået at
> bremse ned(da den jo braser ind i foranstående)

Du lyder lidt for skolet og uerfaren; men det er jo ingen synd!
Til gengæld spænder det lidt ben for din trafik-anskuelse:
Glem alt om tal, beregninger, tabeller og tommelfinger-regler - Hvis du
kører op bagi en forankørende får du slet og ret skylden!!!

Man kan sammenligne med nogles indstilling til øl og kørsel:
Unge friske trafikanter [bare rolig - jeg hár selv været der! ] kan
have en tendens til at gå meget skematisk frem omkring øl-indtagelse og
kørsel! Dette á: "½ ? = to øl i blodet, og man forbrænder en øl på x
minutter, hvorved man godt kan drikke y-antal bajere og alligevel køre
kl. z uden at være for fuld" - Men hvis man bliver stoppet og promillen
alligevel er for høj, er det dén måling der afstedkommer en given dom,
uanset hvor
velmenende man har været i sine beregninger!!

Tilbage til afstandsproblematikken:
Set sådan lidt fra sidelinien, vil du alligevel ikke kunne dokumentere
hvorvidt at du havde holdt en given afstand til den forankørende; men
alligevel kørte op bag vedkommende fordi........
Eneste fakta på stedet er at din forende er bulet og modpartens bagende
ligeså!!!

Jeg har en bekendt, Freddy, der lige akkurat nåede at stoppe sin Bol
d'OR lige inden bageste bil i et kort harmonika-sammenstød; men
efterfølgende blev påkørt bagfra af endnu en "deltager", hvis fart
skubbede Bol d'Oren ind i den foranholdende.
Freddy blev efterfølgende erklæret som del af harmonika'en med
skadesansvar til følge Og kun fordi han var påholdende og
kontaktede hans bagfra kommende modpart i håbet om forståelse (og
erindring?) af begivenhedsforløbet, og herved lykkedes at vække noget i
vedkommende, vidnede vedkommende til fordel for Freddy, som med besvær
fik kørt dette vidneudsagn igennem maskinen til egen fordel!

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 09-04-02 21:09

"Armand" wrote ...

> [...]
> efterfølgende blev påkørt bagfra af endnu en "deltager", hvis fart
> skubbede Bol d'Oren ind i den foranholdende.

Og moralen her er, at erfarne MCister bremser op på siden af ham foran, hvis
køen bremser hårdt op. Bevares, det ser dumt ud, og muligvis kan man komme
en smule på kant med færdselsloven, men det er s*u ligegyldigt.

Jeg bruger det, det virker kanon. Lig ikke lige bagved bilen foran. Lig bag
den venstre eller højre kant, så det er naturligt at trække op på siden af
ham under opbremsning. Og gør det, også selvom du egentlig godt kan nå at
standse bagved.

Jeg har godt nok aldrig været i et harmonikasammenstød, men 2 gange har jeg
"bremset skævt", og ham bagved er med hvinende dæk skredet hen på det sted
hvor jeg ellers skulle have været.

/Pein

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-04-02 21:24

> [...]
> kørsel! Dette á: "½ ? = to øl i blodet, og man forbrænder en øl på x
> minutter, hvorved man godt kan drikke y-antal bajere og alligevel køre

Ja, du har ret. Det er langt bedre slet ikke at drikke, så er man sikker.

> [...]
> efterfølgende blev påkørt bagfra af endnu en "deltager", hvis fart
> skubbede Bol d'Oren ind i den foranholdende.

Er Freddy endnu en af dine fastasifostre?
Men jo, det ville jo have været umuligt for ham at bevise at han havde
overholdt sin sikkerhedsafstand, hvis han ikke kunne få den bagvedkørende
til at vidne.. Hvad vil en erfaren mc'ist have gjort i det tilfælde? Kørt i
venstre side af vejen, så der kunne undviges i tilfælde af uheld?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 01:57

Martin Sørensen <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en

> Er Freddy endnu en af dine fastasifostre?

Nix!

Mine "fantasifostre" plejer at være Kawa-Kaj, Honda-Hans m.fl.
Freddy er god nok; og selvom jeg plejer at være diskret omkring
folk/navne, bragte jeg Freddy's navn ind i sammenhængen fordi
forklaringen blev for uoverskuelig uden mindst én fast part at omtale!

> Men jo, det ville jo have været umuligt for ham at bevise at han havde
> overholdt sin sikkerhedsafstand, hvis han ikke kunne få den
> bagvedkørende til at vidne..

Jup!
Og dét er nok noget der sker for en og anden bilist i
harmonika-sammenstød: I modsætning til Freddy's eksempel, er det jo ikke
til at se bagfra om den påkørte bil havde kontakt fremefter (=> vár en
del af harmonika'en!) inden man påkørte den

> Hvad vil en erfaren mc'ist have gjort i det tilfælde? Kørt i
> venstre side af vejen, så der kunne undviges i tilfælde af uheld?

Jup!
Pein har netop afgivet denne fornuftige forklaring; men selv han kan
risikere at blive fanget på det ene ben og kun lige nå at bremse uden at
undvige ( :-/ ), og så er balladen der jo.
Anyhow, så er det ikke mindst for mc-ister vigtigt at få sig bragt væk
fra risikozonen ved ethvert uheld (og ikke mindst ved harmonika'er på
motorvej!), så mindst det at komme op på siden af den foranværende
hurtigst
muligt, ér et godt råd

--
Armand.
(der engang på Benelli'en var omkring ti biler fremme imellem køerne

Fra : Henrik

Dato : 09-04-02 12:54

Har du overvejet selv at betale for skaden? Jeg tror, især hvor du er i færd
med at skifte mc, vil være værd at overveje.

Mvh.

Henrik
SV 650 S

Fra : flemsus

Dato : 09-04-02 16:37

"Henrik" <henrik@sletdette.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
færd
> med at skifte mc, vil være værd at overveje.

Jeg tilslutter mig Henrik, brug lige lidt tid på at regne ud hvad der bedst
kan svare sig. Husk at indregne bonustab.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : molnit

Dato : 09-04-02 17:29

"flemsus" <flemsus@hotmail.com> wrote in message

> "Henrik" <henrik@sletdette.stofanet.dk> wrote in message
> færd

Efter diskutioner med diverse pmc folk i går, så gik jeg igang med de
store regnestykker i dag.

Først tjekkes mine MC forsikringer... hmmm, rod som altid fra TopDK,
men ikke et eneste sted nævnes der selvrisiko, når der kun er ansvar på
maskinerne.

Så ned til TopDK kontoret, eftersom erfaringer med at ringe til dem
ikke er for god... og efter forklaring, spørg jeg om der vil være muligt at
vælge om man kan betale skaden, og ikke rykke tilbage, eller lade
forsikringen betale. Til dette siger hun ja.

Så er der det med selv risiko'en... da jeg siger der ik er nogen, så
kigger hun på mig som om jeg er åndsvag, men da hun ser jeg kun har ansvar,
siger hun skuffede, at der har jeg ret.

Nå, så skal Nyindkøbet diskuteres... pris i dag, hvis skaden ikke
var sket = 10.900Kr. årligt.... hvis skaden tages med = 14.500Kr. årligt....
nå, så siger hun at jeg kun har kørt skadefrit i 3 år ???? øh, hvordan det,
jeg startede sommmer 98, så det ku da ikke passe... og så ser hun at jeg i
næste mdr. vil rykke en pulje op, og derved blir præmien, incl. skaden ca.
12.500Kr. årligt.

Så nu jeg igen selvrisiko skal betale, og kun skal betale ca. 2 kilo
mere til den nye MC... så må det vel bedst betale sig at rykke det tilbage,
og lade dem betale skaden.

VH
Lars Molnit
P.S. Tjek lige hva jeres koner laver, for min har lige meldt sig ud af
Runa, uden at sige hun var medlem.... Grrrrrr.... så efter en lille opsang,
så er hun ved at melde sig ind igen, så blir præmien med skaden med i
betraktning kun 7500Kr. årligt.

Fra : molnit

Dato : 09-04-02 17:31

> Så nu jeg igen selvrisiko skal betale, og kun skal betale ca. 2 kilo

Der skulle stå ingen selvrisiko.... :)

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-04-02 17:37

On Tue, 9 Apr 2002 18:28:36 +0200, "molnit" <news@molnit.com> wrote:

> Så nu jeg igen selvrisiko skal betale, og kun skal betale ca. 2 kilo
>mere til den nye MC... så må det vel bedst betale sig at rykke det tilbage,
>og lade dem betale skaden.

Muligvis men du overser noget i dit regnestykke,selvom du kun skal
betale 2.000 mere det første år,så skal du stadig betale mere end du
ellers skulle have gjort hvert eneste år lige indtil du når
sluttrinnet - Regn lidt mere på det

-M

Fra : molnit

Dato : 09-04-02 17:45

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> [...]
> betale 2.000 mere det første år,så skal du stadig betale mere end du
> ellers skulle have gjort hvert eneste år lige indtil du når

Groft sagt, kan man sige at prisen faldet halveres årligt.... altså 2000
i år, 1000 næste år osv.... så hvis man tager de først 4-5 stykker
2000+1000+500+250.... så vil jeg sige at hvis skaden er mindre end 4-5 kilo,
så er det marginalt jeg spare.... er den 3-4 kilo, så gider man at bruge
besvær på det, det største problem jég ser i den slags her er at mange
værksteder osv... for lagt mere på regningen, til forsikringen, end der er
skadet.... jeg vil ikke råbe højt om det, eftersom jeg selv har gaflet en
del ekstra pga. lyn nedslag og andet, samt hjulpet nogen gode venner med at
hente ekstra i den slags sammenhæng...

Men nu for vi af se hvordan regningen blir, og hvis konen blir mit
sprængbræt ind i runa, skal det virkelig være billigt, før det kan svare sig
at betale det.

VH
Lars Molnit
GT-380 L årgang 1975 til salg... synet og det hele 10 kilo

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-04-02 17:57

On Tue, 9 Apr 2002 18:44:49 +0200, "molnit" <news@molnit.com> wrote:

> Men nu for vi af se hvordan regningen blir, og hvis konen blir mit
>sprængbræt ind i runa, skal det virkelig være billigt, før det kan svare sig
>at betale det.

Jow - det er jo kun dig der kan svare på om det kan betale sig eller
ej,men ellers er det relativt nemt at lave en fremadskrivning til
sluttrinnet med/uden skaden og så se hvad forskellen er i det antal år
det tager,det plejer faktisk at være et relativt større beløb end
mange tror lige umiddelbart - hvilket selskaberne lever højt på også
fordi beløbet fordeles over X-antal år,så det psykologisk virker mere
overkommeligt end at skulle op med hele udgiften til en rep. med det
samme.

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-02 16:40

> [...]

kofanger,
> og min Ram Air, tager en ordentlig bid af plastiken.

Tjah. Hold afstand.

Rittig