Form feed.
Fra : Fischer

Dato : 01-02-01 14:32

Kan man indsætte et slags form-feed på en HTML side der skal udskrives?

Jeg har nogle HTML-sider til udskrift. Der først et stykke tekst + en figur
af varierende størrelse. Herefter kommer der endnu en blok med tekst som
gerne skulle komme på næste side af udskriften.
Eller kan man alternativt "låse" denne blok, så man er sikker på, at den
ikke "klippes over" ved udskrift.

-Fischer

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 01-02-01 16:09

Fischer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan man indsætte et slags form-feed på en HTML side der skal udskrives?

Jeps! Det kan du med CSS.

Først laver du et stylesheet til Print media - det kan du læse om her:
http://www.html.dk/artikler/00009/

Dernæst kan du lave tvunget sideskift med:

page-break-before: always; eller
page-break-after: always;

Det vil sige at følgende CSS altid vil lade dine <h1>'ere starte på en ny
side:

h1 {page-break-before: always;}

Man kan forhindre sideskift inden i et element med:

page-break-inside: avoid;

Det vil sige at følgende CSS gør at tabeller ikke bliver delt på flere sider:

table {page-break-inside: avoid;}

Jeg håber det her hjalp dig lidt på vej. Du skal være opmærksom på at Netscape
4 ikke understøtter CSS Print-egenskaber - 6'eren gør naturligvis.

Mvh
Jonas

Fra : Fischer

Dato : 02-02-01 08:46

> Jeps! Det kan du med CSS.

Tak for de gode svar.
Det er selvfølgelig ærgerligt at det ikke virker med NN4, men hva'. Jeg har
allerede noget på siden der ikke virker med IE4, så .......

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-02-01 16:52

Fischer <express@get2net.dk> skrev:

> Kan man indsætte et slags form-feed på en HTML side der skal udskrives?

Ja, du har i css mulighed for

page-break-before
og
page-break-after.