Behandling af chatol
Fra : Aino

Dato : 09-04-02 07:35

Hejsa

Når jeg tidligere har spurgt i denne gruppe har jeg altid fået gode og
brugbare svar, så derfor går mit næste projekt også ud over jer

Jeg har 'arvet' et chatol med en masse dejlige skuffer og siddeplads og
spejl; det vil passe perfekt i soveværelset. Desværre er det i
teaktræsfinér, hvilket jeg har et barndomstraume overfor. Jeg har derfor
overvejet, hvad jeg kunne gøre ved det.

1) Vi har en flot skænk i hvidpigmenteret fyr. Ville det være muligt at
hvidpigmentere chatollet? Hvordan? Der er jo en del forskel på
ubehandlet fyretræ og helt glat teaktræ, der vist også er ret
olieholdig.

2) Vi har flere ting i soveværelset i kirsebærfinér. Kunne jeg bejdse
chatollet i kirsebær? Der er vist noget med, at man kun kan bejdse
mørkere, ikke lysere?

3) Andre forslag, helst så træårerne stadig kan ses? Jeg aner ikke hvor
tykt finérlaget er, så der skal nok ikke slibes alt for meget.

Alternativet for chatollet er genbrugspladsen, så det er ikke nogen
katastrofe, hvis projektet mislykkes. Men det kunne da være sjovt,
hvis...

--
Mvh Aino

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-04-02 11:32

Hej Aino
Det vil ikke være nemt og du får det aldrig til at ligne fyrretræ.
Måske skulle du hellere overveje at male hele dit møbel hvidt, eller i
almuefarver?

Den pæneste måde er så årene ikke kan ses. Prøv evt. på et gammelt stykke
teak finer, så du kan se hvordan resultatet bliver, inden du laver dit
møbel.

Eventuelt kan du så bagefter "patinere" det så det ser gammelt ud, det kan
blive meget flot.
Samtidig er det ikke sværere end du selv kan udføre arbejdet.

Skulle jeg f.eks. lave dette møbel så det lignede hvidpigmenteret fyr, måtte
jeg først male/spartle møblet almindeligt, derefter ådre det som fyr og til
sidst lasere det for at opnå virkningen.
Denne proces ville koste i omegnen at 20-30.000.00 måske endnu mere....

Malermester John Vedsegaard

Fra : Aino

Dato : 09-04-02 14:24

John Vedsegaard wrote:

Hej John, tak for dit svar

> [...]
> sidst lasere det for at opnå virkningen.
> Denne proces ville koste i omegnen at 20-30.000.00 måske endnu mere....

OK, jeg er overbevist, jeg dropper hvidpigmenteringen. Jeg har heller
aldrig hørt om hvidpigmenteret teaktræ.

> Måske skulle du hellere overveje at male hele dit møbel hvidt, eller i
> almuefarver? Den pæneste måde er så årene ikke kan ses.

Hvad er almuefarver? Det ærgrer mig nu lidt, at skulle skjule træårerne.

> Eventuelt kan du så bagefter "patinere" det så det ser gammelt ud, det kan
> blive meget flot.
> Samtidig er det ikke sværere end du selv kan udføre arbejdet.

Det lyder straks bedre. Kan du evt. beskrive metoden til at "patinere"?
(Yep, jeg er totalt amatør, men fuld af gå-på-lyst)

--
Mvh Aino

Fra : Ida Nielsen

Dato : 10-04-02 17:29

Du kan altså også godt bejdse det, det kræver blot at du får ALT overflade
behandling af først.
Men ellers kan det faktisk blive rigtigt flot hvis du sliber lakken
forsigtigt af og der efter giver det rigelige mængder af TEAK olie - olien
giver dybde og glød, og kommer til at minde lidt om lys maghoni
Venlig hilsen
ida nielsen
farvehandler

Fra : Aino

Dato : 11-04-02 07:47

Ida Nielsen wrote:

Hej Ida

> Du kan altså også godt bejdse det, det kræver blot at du får ALT overflade
> behandling af først.
> Men ellers kan det faktisk blive rigtigt flot hvis du sliber lakken

Kan jeg godt slibe, selvom det er finér? Jeg er lidt bange for, at jeg
sliber det helt af. Men OK, hvis jeg sliber forsigtigt.

> forsigtigt af og der efter giver det rigelige mængder af TEAK olie - olien
> giver dybde og glød, og kommer til at minde lidt om lys maghoni

Hmmmm, jeg ville jo gerne af med teak-looket. Kan jeg ikke få det til at
ligne kirsebær?

--
Mvh Aino

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 11-04-02 23:36

Aino skrev:

> Kan jeg godt slibe, selvom det er finér?

Ja, det kan du - men...

> Jeg er lidt bange for, at jeg sliber det helt af.

Der er god grund til at være bange for at slibe igennem. Den finér
der er limet på dit chatol, er ret tynd. Tykkelsen ligger nok på
ca. 0,7 m.m. og på visse steder er den måske ikke mere end 0,3 m.m.!

> Men OK, hvis jeg sliber forsigtigt.

Har du en god pudsemaskine? En sikker hånd? Noget vovemod? Så er det
ok - og alligevel skal der ikke meget til, før du er igennem finéren.

Jeg har selv prøvet flere gange, hvor det er gået galt. Der har måske
været en ujævnhed på den finérede plade, p.g.a. tidens tand. Og uden
man ved af det, kan man se pladen bag finéren.

> Hmmmm, jeg ville jo gerne af med teak-looket. Kan jeg ikke få det til at
> ligne kirsebær?

Det var sørme ikke så lidt at forlange

Hvis det nu gik godt med at pudse, så vil jeg anbefale dig at bruge
spritbejdse. Grunden er, at spritbejdse er bedre end vandbejdse, til
at binde på overfladen, hvor der måske er lidt lim- eller lakrester.

Hvis teakfinéren skal ligne kirsebær, så skal der ihvertfald nogle
bejdseforsøg til, inden du giver chatollet. Og der skal højest
sandsynligt mixes med farverne, for at ramme noget der ligner kirsebær.

Nu håber jeg ikke, du er alt for forskrækket. Jeg synes bare det ville
være ærgeligt for dig, hvis noget gik galt.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Aino

Dato : 12-04-02 08:11

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> været en ujævnhed på den finérede plade, p.g.a. tidens tand. Og uden
> man ved af det, kan man se pladen bag finéren.

Jeg aner ikke, om jeg er god til at slibe forsigtigt, for jeg har ikke
prøvet det før Men chatollet er da lidt slidt, så der er sikkert
masser af ujævnheder.

> Det var sørme ikke så lidt at forlange

Jeg har det bare ret skidt med teak, som mit barndomshjem var fuldt af.
Og de plastic chatoller(?) man kan købe i IKEA trækker heller ikke.

> Hvis det nu gik godt med at pudse, så vil jeg anbefale dig at bruge
> spritbejdse. Grunden er, at spritbejdse er bedre end vandbejdse, til
> at binde på overfladen, hvor der måske er lidt lim- eller lakrester.

Det vil jeg skrive bag øret. Så behøver slibningen jo heller ikke være
helt så grundig, og dermed risikabel.

> Hvis teakfinéren skal ligne kirsebær, så skal der ihvertfald nogle
> bejdseforsøg til, inden du giver chatollet. Og der skal højest
> sandsynligt mixes med farverne, for at ramme noget der ligner kirsebær.

De kirsebærsfinér ting vi har i forvejen, er nu heller ikke ens i
farven, så det gør ikke så meget, at det ikke bliver perfekt. Jeg må se
om jeg kan finde noget teaktræ, jeg kan lave mine bejdseforsøg på.

> Nu håber jeg ikke, du er alt for forskrækket. Jeg synes bare det ville
> være ærgeligt for dig, hvis noget gik galt.

Jeg er absolut amatør, men kunne bare godt tænke mig at prøve. Jeg har
lovet min kæreste vetoret på resultatet, men han nægter på den anden
side også at godtage den, som den er.

Jeg kan bedre lide bejdseideen end at male den med en heldækkende
maling, der fjerner årerne.

--
Mvh Aino

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-04-02 10:42

Aino skrev:

> Jeg har det bare ret skidt med teak, som mit barndomshjem var fuldt af.

Var det så ikke bare disse masseproduktionsteaktræsmøbler, som stod
alle steder? De var bare jævnt brune og kedelige. Hvis du har set
møbler, eller andre ting, i Burma- eller Bankokteak, så kan du ikke
undgå andet end at synes det er utroligt flot. Men smag og behag er
det jo.

> Og de plastic chatoller(?) man kan købe i IKEA trækker heller ikke.

Hvis du nævner ordet plastik over for en rigtig træmand, så ryster
han. Skynder du dig med at fortsætte, at det skam kun gælder plastik
til gulvspande, røreskåle m.v., så falder han til ro igen Du kan
sikkert gætte, at plastik ikke fylder meget hos mig.

> De kirsebærsfinér ting vi har i forvejen, er nu heller ikke ens i
> farven,

Nu er det vel ikke bejdset bøg? Mine øjne har set "kirsebærsmøbler"
hvor træet var i bejdset bøg. Møblerne så nu ganske fine ud - sådan
for retfærdighedens skyld.

> Jeg er absolut amatør, men kunne bare godt tænke mig at prøve.

Så *skal* du da prøve. Gør-det-selv-folk skal udvikle sig. Ikke?

> Jeg kan bedre lide bejdseideen...

Husk lige! Der skal også lakeres efter bejdsen. Det fik jeg ikke
nævnt tidligere.

Ellers god arbejdslyst.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Aino

Dato : 15-04-02 10:40

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Var det så ikke bare disse masseproduktionsteaktræsmøbler, som stod
> alle steder? De var bare jævnt brune og kedelige.

Helt sikkert!

> Nu er det vel ikke bejdset bøg? Mine øjne har set "kirsebærsmøbler"
> hvor træet var i bejdset bøg.

Jo sikkert. Typiske ting som spejl, sengelampe, natbord osv, hvor man
kan få dem i f.eks. bøg, kirsebær eller mahogni (der helt sikkert ikke
er mahogni).

> Så *skal* du da prøve. Gør-det-selv-folk skal udvikle sig. Ikke?
> Ellers god arbejdslyst.

Tak!

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-05-02 05:26

Hej Aino

Patinering er nemt.
1: Du skal bare stryge de malede flader med en tynd, brun farve.
Derefter (inden det er tørt) aftørre med en klud så ser det gammelt ud.
2: Man kan også bruge en lak tilsat brun (en "snavset" brun). Det hedder en
laserende farve.
Personligt syntes jeg metode 1. er pænest. Lav nogle forsøg på et stykke træ
først.
Beklager svaret kommer så sent, men mit internet har været ude af funktion.

John