Re: mc Q
Fra : Kim J.

Dato : 09-04-02 06:07

Hejsa,

> Hvor meget renovering skal der til i en motor før man kan sige " den er
god
> som ny " hvis man nogensinde kan sige det. Tænker på en Suzuki 1100
maskine
> fra 88 der har gået 89.000 km. Er der en km grænse, hvor man skal begynde
at
> holde sig væk, også i forhold til andre sliddele.
> Tak.

Ved et sted mellem 80 Kkm. og 100 Kkm. kan man godt forvente at olieforbrug
bliver rigelig stor p.g.a. nedslidte stempelringe, stempler og cylindre.
Hvilket også medfører, at kompressionen ikke er i top.

Er stempler og cylindre ikke slidt meget voldsomt, så kan man redde ca. 40
Kkm. mere ud af den ved at nøjes med at hone cylinderen og skifte
stempelringe. Er den meget slidt, så skal der en opboring og nye stempler +
krydspinde til.
Når man nu har cylinderen afmonteret, så er det en god idé at tjekke
plejlstængernes lejer for slør, er der noget slør, så skal lejerne
selvfølgelig skiftes.

Ventilerne og ventilsæder skal muligvis også have en større omgang, men der
kan man nogenlunde vurdere deres udseende, og ud fra det beslutte, hvor stor
en omgang de skal have. Den nemme måde er at sende topstykket til
cylinderservice, og så lade dem trykprøve om samtlige ventiler slutter tæt.

En større udgift kan være nye knaster, hvis de er voldsomt nedslidte.

Husk at skifte knastkæden! Har maskinen kørt tæt på 100 Kkm. så trænger den
sikkert til at blive skiftet, og knækker en knastkæde er det lig med møj
store udgifter.

Du får ikke en ny motor ved den renovering, men det er meget tæt på. Er
gearkasse, karburatorer (spjældene kan være slidte) ellers i orden, så vil
der være rigtig mange km. i motoren endnu.

Håber du kan bruge min opskrift til noget? Renovationen skal du nok regne
med løber op i ca. 10 Kkr. hvis man selv kan udføre renoveringen. Prøv at få
fat i original værkstedsmanual. I den står der ofte tolerancer, moment mv.
Haynes er udmærket alternativ, men ofte dækker Haynes bøgerne en stribe af
maskiner i samme familie, og har der for ikke den samme information, som den
originale værkstedsmanual.

M.V.H.
Kim Johnsen (Kwak GPX750R Ninja, med 180 KKm. på uret)
MC De Få Rå
Løsning