Isoleret sokkel til drivhus
Fra : Grønne

Dato : 08-04-02 20:39

Jeg er i gang med at bygge et 30m2 drivhus, som en kvartbue op af en
sydvendt væk. Selve rammen er fra en rundbuehal og beklædes med klare
trapezplader.

Hele drivhuset vil jeg gerne ha op på en isoleret sokkel. Sokkel for at der
skal være en pæn afslutning som ligner maskinhuset som det bygges op af og
isoleret fordi jeg har en ide om at det ville være godt for jord
temperaturen.

Og her er det så jeg kommer i tvivl. Jeg kan vel ikke sætte hele soklen op i
fundablokke, da disse vel suger fugt hvis de ikke er pudsede. Hvilket er
lidt svært nede i renden til soklen. Hvad gør man så ?

Jeg har også tænkt på dybden, behøves jeg at gå helt ned til 90cm, der
kommer jo ikke noget vægt af betydning. Ler laget kommer allerede i 40-50
cm, kan jeg så ikke stoppe der eller vil frosten så forskubbe det ?

Jeg håber der er nogen der kan svare og helst inden alt for længe da jeg
gerne skulle i gang med at grave i morgen.

Med venlig hilsen

Anders Grønne

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 08-04-02 21:57

"Grønne" <anders(fjern)@spejderweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal være en pæn afslutning som ligner maskinhuset som det bygges op af og
> isoleret fordi jeg har en ide om at det ville være godt for jord

Jeg har lavet et lignende drivhus op af en sydmur. Jeg bruger det primært
til at overvintre Camelia, Citrus m.m. frostfrit om vinteren. Om vinteren
kommer det meste varme efter min mening nedefra jorden og med mindre du skal
have det opvarmet til sommertemperatur ( tror jeg ikke at du behøver
bekymre dig om varmetab den vej???

mvh

Preben Mikkelsen

Fra : Grønne

Dato : 09-04-02 18:04

> [...]
>

> Jeg håber der er nogen der kan svare og helst inden alt for længe da jeg
> gerne skulle i gang med at grave i morgen.

Det kan da ikke passe at der ikke er nogen der kan komme med et godt råd ?

/Grønne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-02 21:27

> Det kan da ikke passe at der ikke er nogen der kan komme med et godt råd ?
>
> /Grønne

Så, så

Jeg har isoleret med 60 mm flamingo, men helt ærligt tror jeg ikke der er
anden virkning end for de rødder der ellers skulle være i direkte kontakt
med en kold sokkel. For et glasdrivhuss vedkommende leder glas varme 25
gange bedre end luft, så dette areal må helt klart stå for det ret hurtige
temperaturskifte, såsnart solen er væk. Her kan soklen næppe redde ret
meget, men som sagt holde en evt. opvarmet jord varm længere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Helle Skoett

Dato : 11-04-02 21:43

Hej.
Altså, jeg har bygget et drivhus med sokkel af lecasten - se tidligere
tråd - de blev våde, men nu har jeg pudset dem op i håb om at det hjælper.
Hjørnerne er lavet af 110 cm cementrør, jeg har fyldt med cement og et jern
til at fastgøre en rem under huset. Selv hullerne var nemme at lave; jeg
lejede et kæmpebor i Silvan - sådan et med en knallertlignende motor i
enden. Vupti havde jeg fine lange huller ned til frostfri dybde (og i
tilgift dækker forsikringen, hvis du har fastgjort huset ordentligt...) Og
de huller var ret sjove at bore - værd at prøve.
(altså, jeg borede hullerne, støbte rørene ned, gravede ud til
sokkelsiderne, dog ikke helt så dybt...)
Men hvorfor skulle du ikke kunne bruge fundablokke - de suger da ikke
noget - men de isolerer heller ikke.
God fornøjelse...
jordnær hilsen
helle s