Skærme
Fijala 3554
Sony E430 eller Samsung 959NF
Fra : Kosmo

Dato : 08-04-02 22:24

Hej

Jeg står og skal anskaffe en 19" skærm til 3000 - 4000 kroner.
Jeg har udset mig to kandidater; den ene er en Sony CPD-E430 og den anden er
en Samsung 959NF.
Sony er kendt for at være et godt mærke, men den har kun en HSF på 30-96
KHz, hvorimod Samsungen har en HSF på 30-110 KHz.
Jeg har også læst i en test at Samsungen hyler når den går i stand-by !? Er
det rigtigt ?
Hvilken af de 2 kan I anbefale ?
Eller kan I anbefale en helt anden ?

Venlig hilsen: Kosmo

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 08-04-02 23:20

"Kosmo" <nospam@adslhome.dk> wrote in message

> Jeg har også læst i en test at Samsungen hyler når den går i stand-by !?
Er
> det rigtigt ?

Det er ikke rigtigt, kan jeg sige af egen erfaring (har haft den i 3 mdr.).
Fed skærm, men det er nok ikke ligefrem en objektiv udtalelse ;)

M.v.h.

Fra : ?

Dato : 09-04-02 23:24

har selv samsung 959nf.
fed skærm til pengene!!!

Fra : wheeeeeeee

Dato : 08-04-02 23:54

> [...]
> KHz, hvorimod Samsungen har en HSF på 30-110 KHz.
> Jeg har også læst i en test at Samsungen hyler når den går i stand-by !?

Hvis Sony'en er en Trinitron har den streger, som du nok skal se i
virkeligheden om du kan leve med. Jeg skulle have rabat for at leve med dem,
men Sony er ikke billige.

Ang. Samsung, så har jeg selv en 950p og en 15". Jeg har også en gammel,
defekt 15"'eren. Defekten er at den hyler efter kort tids brug.

Desværre kan 950'eren også pive lidt, hvis man skruer meget op for
brightness og der er meget hvidt på skærmen. Eller hvis den har stået uden
strøm til i et stykke tid, så piver den lige når man sætter stikket i, men
det forsvinder kort efter.

Jeg ved ikke om Samsung generelt har underdimensionerede eller for billige
strømforsyninger eller lignende. Det er det eneste problem jeg har med dem.
Men det er vel tilfældigt. Og der er omkring 3 års garanti. Så se hvad du
vil og returner Samsungen, hvis du vælger den og den viser sig at være
defekt.

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 11-04-02 16:30

> Hvis Sony'en er en Trinitron har den streger, som du nok skal se i
> virkeligheden om du kan leve med. Jeg skulle have rabat for at leve med
dem,
> men Sony er ikke billige.

Da 959NF også er en aperture grill, har den de samme streger som
trinitron-skærme. På den måde er der altså ikke forskel. Jeg kan ikke
forstå, at disse streger er så stort et problem. Aperture Grill har åbenlyse
kvaliteter, der gør, at stregerne er peditesser.

Søren B.

Fra : Anders Hansen

Dato : 09-04-02 06:04

"Kosmo" <nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også læst i en test at Samsungen hyler når den går i stand-by !?
Er
> det rigtigt ?

Ja, min gør i hvertfald. Det er røvirriterende!

> Hvilken af de 2 kan I anbefale ?

Hvis du er lidt tunghør, kan du sagtens bruge Samsung, ellers vil jeg ikke
anbefale den!

MVH/Anders

Fra : Henrik Nygaard

Dato : 09-04-02 13:48

On Tue, 9 Apr 2002 07:03:41 +0200, "Anders Hansen" <isl45662@image.dk>
wrote:

>"Kosmo" <nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

>Er
>
>Ja, min gør i hvertfald. Det er røvirriterende!

Var det så ikke en ide at få nogen til at kigge på den?
Jeg har samme skærm og min siger ingen lyde.

Mvh. Henrik

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 09-04-02 15:05

> [...]
> KHz, hvorimod Samsungen har en HSF på 30-110 KHz.
> Jeg har også læst i en test at Samsungen hyler når den går i stand-by !?

Hej...

Jeg har lige fået en LG Flatron 915FT +....

Den er kanon... Helt flad, trinitron uden streger, kr. 3850,-

Fra : Søren

Dato : 09-04-02 16:02

"Kosmo" <nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:3cb20a83$0$12082$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> KHz, hvorimod Samsungen har en HSF på 30-110 KHz.
> Jeg har også læst i en test at Samsungen hyler når den går i stand-by !? Er

Den test kunne jeg godt bruge et link til.
Min Samsung 959NF virker iøvrigt perfekt og lydløst.
Derudover at man får mest for pengene ved Samsung 959NF af alle, hvis man er til Trinitron flat screens.

M.v.h Søren

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 18:30

Søren skrev:

> Ja det er ikke en ægte Trinitron-skærm det navn har SONY jo også >
> patent på.

Ja, selvfølgelig har de det.

> Ligesom på Sony's trinitron billedrør har Diamontron billedrøret
> de typiske 2 vandrette streger på skærmen son holder trådene i
> billedrøret på plads. Disse er dog meget små og ved daglig brug
> bemærkes de slet ikke!

Jeg synes netop at en i tråden brillierede med at Diamontron _ikke_
har 2 vandrette streger?

Madsen.

Fra : Søren

Dato : 10-04-02 20:34

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns91ECC65A0F36copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> Ja, selvfølgelig har de det.

> Jeg synes netop at en i tråden brillierede med at Diamontron _ikke_
> har 2 vandrette streger?

Vedkommende har tilsyneladende ikke en Samsung 959NF.

M.v.h Søren

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 16:52

Søren skrev:

> Derudover at man får mest for pengene ved Samsung 959NF af alle,
> hvis man er til Trinitron flat screens.

Mig bekendt er Samsung 959NF ikke en Trinitron-skærm. Det er en
Diamondtron-skærm, hvilket oprindelig er Mitsubishis modificerede
Trinitron-teknologi. Alle Trinitron-skærme har damperwires, altså de
to tynde striber på tværs af skærmen og hvis de ikke har det, så er
det ikke en Trintron-skærm. (Ret mig hvis jeg tager fejl).

Madsen.

Fra : Søren

Dato : 10-04-02 17:58

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns91ECB5BECE04Acopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> det ikke en Trintron-skærm. (Ret mig hvis jeg tager fejl).

Ja det er ikke en ægte Trinitron-skærm det navn har SONY jo også patent på.
Her er indsat en nærmere beskrivelse fra Hardinfo.

Ligesom på Sony's trinitron billedrør har Diamontron billedrøret de typiske 2 vandrette streger på skærmen son holder trådene i
billedrøret på plads. Disse er dog meget små og ved daglig brug bemærkes de slet ikke! Kontasten i billedet er i særklasse, en ting
som trinitron billedrør altid har brillieret med.
Mitsubishis eget Diamontron NF billedrør.
NF står for Natural Flat.
Frontglasset på skærmen er helt fladt.

Mvh Søren

Fra : LrM

Dato : 11-04-02 07:26

> [...]
> KHz, hvorimod Samsungen har en HSF på 30-110 KHz.
> Jeg har også læst i en test at Samsungen hyler når den går i stand-by !?

Jeg har lige købt den sony skærm du nævner :) til små 4000 :( det er en fed
skærm, og de sorte streger er intet problem. Dem vender du dig hurtigt
til.... derimod er jeg ikke så begejstret for klarheden af skærmen :( den er
ikke krystal klar som jeg blev fortalt inden jeg selv valgte Sony.... men
måske er den bare ikke indstillet korrekt? det ser jeg stadig på.....

Hvis du vil bruge de 4000 er Sony et fedt køb - men Samsung er kanon til sin
pris...

vh
Lars

Fra : Kosmo

Dato : 11-04-02 20:56

Hej Lars

Tak for dit svar. Også tak til alle andre som har svaret.
Valget blev en Sony E430 til ca. 3900,-.

Hilsen: Kosmo

Fra : Madsen

Dato : 11-04-02 13:02

LrM skrev:

> ... derimod er jeg ikke så begejstret for klarheden af skærmen :(
> den er ikke krystal klar som jeg blev fortalt inden jeg selv
> valgte Sony.... men måske er den bare ikke indstillet korrekt?

Eller også er dit grafikkort ikke godt nok. Hvis du kører i en
opløsning omkring 1600 x 1200 eller højere, kan det sagtens ske at
være tilfældet.

Madsen.