Er det værd at skifte til Saxo?
Fra : Duggi

Dato : 08-04-02 20:40

Foranledet af Tom spørgsmål om hvor små aktiestørrelser det kan betale sig
at handle i, vil jeg høre om der er nogen der har prøvet Saxobank, som
reklamerer med Kurtagefri handel for KFX-Aktier (0% kurtage, ingen gebyrer,
ingen minimumshandel), samt som de skriver:
"Øjeblikkelig handel på online kurser (what-you-see-is-what-you-get)
Mulighed for at investere i både stigende og faldende kurser
De kan handle helt ned til 20% margin. De kan altså handle op til 5 gange
flere aktier
Gratis realtids-kurser fra Københavns Fondsbørs"

Umiddelbart lyder det meget fristende, men hvordan fungere systemet for Saxo
(mao. hvordan vil de tjene penge)? Er det fordi de regner med at folk vil
gearer og således betale en (høj?) rente til dem?

Anyway hvis der er nogle som allerede er hoppet på vognen vil jeg gerne høre
både skidt og kanel om Saxo.

Venlig hilsen

Klaus

Fra : Anders Mork

Dato : 09-04-02 13:33

> [...]
> (mao. hvordan vil de tjene penge)? Er det fordi de regner med at folk vil
> gearer og således betale en (høj?) rente til dem?

Du kan evt. tjekke diskussionen på spekulant.dk, nærmere bestemt tråd 378.

Forretningen ligger dels i at du stadig betaler finansieringsomkostninger.
Dvs. hvis du har en lang position på 100K DKK vil du betale markedsrenten +
et tillæg som vist er på 3% for denne fornøjelse. Hvis du derimod har en
kort position, vil du få udbetalt markedsrenten på det tilvejebragte beløb -
samme tillæg som før. Desuden er der vist noget med minimumsgebyrer, hvilket
gør at det ikke nødvendigvis er en meget bedre ide at handle CFD'er end
almindelige aktier. Sidst, men ikke mindst, skal du jo huske på at det nok
kun er de mest likvide aktier, typisk KFX-aktierne, du kan handle på den
måde.

../Anders