BMW F 650 GS vs. Aprilia Pegaso 650
Fra : Bjarne og Lise

Dato : 08-04-02 19:32

Hej

Jeg er ude efter nogle meninger og erfaringer om de to nævnte modeller. De
ligner jo hinanden meget, har vist endda i en årrække haft samme rotax
motor. Findes der nogleF 650 GS kørere? jeg har aldrig set en på gaden, men
derimod mange Pegaso.

Er der hos BMW'en tale om en gernerelt bedre kvalitet, eller er Aprilia'en
et bedre køb... osv. jeg kunne godt tænke mig at høre lidt.

På forhånd tak

Bjarne
Aalborg
BMW R75/5

Fra : JSM

Dato : 09-04-02 19:17

Bjarne og Lise wrote:
> [...]
>
> Er der hos BMW'en tale om en gernerelt bedre kvalitet, eller er
> Aprilia'en et bedre køb... osv. jeg kunne godt tænke mig at høre lidt.

Hej Bjarne.

I Alt om Motorcykler nr 1/2001 er der en sammenligningstest af netop disse
modeller.
Er du interesseret i en kopi af denne kan du smide mig en mail. Jeg arbejder
i Aalborg midtby (boulevarden) så kommer du den vej forbi kan du jo stikke
hovedet ind og få den.
mvh
Jesper

Fra : Nels Wolf

Dato : 09-04-02 21:23

"Bjarne og Lise" <dsl41535@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derimod mange Pegaso.
Aprilia'en
> et bedre køb... osv. jeg kunne godt tænke mig at høre lidt.

Hej
Jeg har ingen praktisk erfaring med disse to (udover en kort prøvetur på en
let brugt F650 forrige år), men da jeg overvejede at købe een af disse to
modeller så havde jeg set nærmere på dem begge- både i butik og læst
diverese anmeldelser.
Kvalitet: hvis vi taler om modeller der er produceret for et par år eller
mere siden - ja så må kvaliteten være den samme; BMW'en blev nemlig
produceret af Aprilia! Og brugte samme Rotax motor.
Aprilia har for øvrigt et godt ry mht finish og kvalitet- BMW er faktisk i
nogle tyske blade blevet kritiseret for kvalitetsproblemer (på
boxermodellerne)- så jeg tror ærlig talt det "står lige"
meen-så er der jo lige det med reservedelspriserne; Aprilia er jo berygtet
for extremt høje reservedelspriser (de skal åbenbart score det' de har tabt
ved at sælge maskinerne for billigt..).

Kørestillingen og "indretningen" er forskellig, men her taler vi mere smag
og behag.

Prisforskel? Ja det er et dansk fænomen! Ref Motorrad testkatalog for 2000,
så kostede Aprilia pegaso 12.999 DM og BMWF650GS 13.679 DM i Tyskland
I Danmark er/var prisforskellen vel omkring 25.000 kr ! Dette forklarer nok
hvorfor du ikke ser nogen F650GS på de danske landeveje - hvorfor dog betale
25.000 kr mere for stort set den samme mc- blot med ændret design og andet
logo på tanken?

Anyway; BMW har nu flyttet produktionen til egen fabrik og har lavet en
række ændringer - bl.a et andet topstykke og en ændret indsprøjtning.
Desuden kan du få BMW'en med ABS-bremser mod merpris. Denne model har jeg
ikke prøvet.

PS: jeg opgav tanken om at købe een af de to nævnte modeller- for få HK til
prisen.

Venligst:
Nels Wolf