Cellebredder i FP2K
Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-02-01 12:59

Når jeg arbejder med tabeller i FP2000 og vil tilrette nogle celler i
en kolonne, eksempelvis til en fast størrelse, lad os sige 150 pixels
- synes jeg ikke altid der sker noget når jeg ændrer cellens eller
rækkens størrelse? Hvorfor?
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 01-02-01 18:03

Karsten Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> - synes jeg ikke altid der sker noget når jeg ændrer cellens eller
> rækkens størrelse? Hvorfor?

Måske fordi cellen ikke har noget indhold ? Du kan løse det ved at sætte
et mellemrum i dine celler:

Mvh
Jonas

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-02-01 22:59

On Thu, 01 Feb 2001 17:02:51 GMT, Jonas Astrup - html.dk
<astrup@e-mail.dk> wrote:

>Måske fordi cellen ikke har noget indhold ? Du kan løse det ved at sætte
>et mellemrum i dine celler:

Hmm, det vil jeg lige tjekke.

og <td>&nbsp;</td> er altså koden? Jeg er ikke så stiv i
HTML-koderne...
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 01-02-01 23:21

Karsten Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Jeg er ikke så stiv i HTML-koderne...

For you my friend:
http://www.html.dk/tutorials/html/lektion10.asp

Iøvrigt kan man også indsætte et lille gennemsigtigt billede på 1*1 pixel -
men jeg synes bare det er sådan noget rode-kode at gøre det.

Mvh
Jonas

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-01 10:00

On Thu, 01 Feb 2001 22:21:19 GMT, Jonas Astrup - html.dk
<astrup@e-mail.dk> wrote:

>Iøvrigt kan man også indsætte et lille gennemsigtigt billede på 1*1 pixel -
>men jeg synes bare det er sådan noget rode-kode at gøre det.

Øhh, hvorfor skulle det være smart?
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-02-01 11:21

Fri, 02 Feb 2001 10:00:02 +0100, skrev Karsten Jensen
<k-j@post6.tele.dk>:

>Øhh, hvorfor skulle det være smart?

Hvis du vil være sikker på at cellen har en bestemt størrelse, f.eks.
150*100, så definerer du bare billedstørrelsen til det.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-01 11:29

On Fri, 02 Feb 2001 11:20:56 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Hvis du vil være sikker på at cellen har en bestemt størrelse, f.eks.
>150*100, så definerer du bare billedstørrelsen til det.

Det er tabeller der skal være tekst i, og så er det jo ikke så
hensigtsmæssigt at have billeder i dem.
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-02-01 12:13

Fri, 02 Feb 2001 11:28:54 +0100, skrev Karsten Jensen
<k-j@post6.tele.dk>:

>Det er tabeller der skal være tekst i, og så er det jo ikke så
>hensigtsmæssigt at have billeder i dem.

Ikke umiddelbart, men det kan løses med noget z-index, men det
letteste er at undgå det.

Det bruges også normalt kun, hvis man har en tom celle et eller andet
sted, hvor den ellers vil ødelægge proportionerne.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-01 13:55

On Fri, 02 Feb 2001 12:13:15 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Ikke umiddelbart, men det kan løses med noget z-index, men det
>letteste er at undgå det.

Hvad mener du med "z-index"?

>Det bruges også normalt kun, hvis man har en tom celle et eller andet
>sted, hvor den ellers vil ødelægge proportionerne.

OK - jeg bliver da efterhånden lidt kloger på problemet.
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-02-01 15:16

Fri, 02 Feb 2001 13:55:22 +0100, skrev Karsten Jensen
<k-j@post6.tele.dk>:

>Hvad mener du med "z-index"?

Det betyder, at man kan placerer tekst og billeder i lag, ovenpå
hinanden.

Altså f.eks. tekst oven på et billede.

http://www.html.dk er det omtalt et eller andet sted under CSS.

Hvor nemt, det er at lave i FP ved jeg ikke.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 02-02-01 21:45

Karsten Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Hvad mener du med "z-index"?

Her er lidt info:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion15.asp

Men som Knud ganske rigtigt skriver er det nok ikke lige til at lave med
FrontPage.

Det jeg skrev om billeder (og mellemrum) i tabel-celler skyldes at mange
browsere viser en celle forskelligt alt efter om den er tom eller ej.
Derfor har det i mange år været meget brugt at smide et eller andet fyld
i tomme celler for at være sikker på hvordan browsere viser siden.

Sig endelig til hvis der er noget du lurer på :)

Mvh
Jonas