AI [Spoiler]
Fra : Sadat

Dato : 08-04-02 16:07

Fik set/købt filmen på dvd, var ret skuffede. Filmen er flot lavet, men den
sidste ½ time ryger filmen helt ud af konceptet og så hører vi bare om den
lille dukke med den lange næse.

Starten var ellers så lovende... men aliens'ne? Og det med at moderen KUN
kunne leve en dag. Og han til sidst drømte?

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

- What would you do if it was you?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-04-02 16:20

"Sadat" <sadat@mail.dk> writes:

> Fik set/købt filmen på dvd, var ret skuffede. Filmen er flot lavet, men den
> sidste ½ time ryger filmen helt ud af konceptet og så hører vi bare om den
> lille dukke med den lange næse.

Ja. Faktisk var det den del af filmen, der var lykkedes bedst, synes
jeg.

> Starten var ellers så lovende... men aliens'ne?

Umm..

aliens?

OK. Så har du nok misset filmens væsentligste pointe. Så kan jeg godt
forstå dit problem.

De "aliens" du omtaler, er Davids sene, sene
efterkommere. Sandsynligvis robotter bygget af robotter bygget af
robotter, længe efter at de sidste mennesker er forsvundet. Og alle
med den der lille "defekt", som gør dem så umådeligt effektive og
trofaste og er deres (og Davids) store tragedie: Kærlighed - eller
simulation af samme - til mennesker.

> Og det med at moderen KUN
> kunne leve en dag.

Ja, for du ved meget mere om tidsrejser end nogle hyperavancerede
robotter årtusinder ude i fremtiden, ikke?

Det er et stykke kunstnerisk frihed. For at give en pointe vælger
Kubrick/Spielberg at opfinde denne komplikation, for at give David
chancen for kortvarigt at opleve den gengældte kærlighed.

har du set City of Angels? Samme finesse bruges der. (Og sandsynligvis
i Wenders Himlen over Berlin, men den er altså ikke lige at skaffe på
DVD.)

> Og han til sidst drømte?

Drømmen er et symbol på menneskelighed.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Sadat

Dato : 08-04-02 20:59

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Ja. Faktisk var det den del af filmen, der var lykkedes bedst, synes
> jeg.

Smag og behag vel. Synts det var langtrukkende.

> Umm..
>
> aliens?

Ja så robotter, synts bare at de ligner aliens.

> [...]
> med den der lille "defekt", som gør dem så umådeligt effektive og
> trofaste og er deres (og Davids) store tragedie: Kærlighed - eller

Ja, man får jo at vide det er 2000 år ud i fremtiden og at mennesket er
uddødt. David er nu "unique" og et symbol på menneskernes intelligens eller
hvad de sagde til ham.

> Ja, for du ved meget mere om tidsrejser end nogle hyperavancerede
> robotter årtusinder ude i fremtiden, ikke?

Stadig billigt skrevet at hun kun kan leve en dag, som om at der var blevet
løbet tør for idér.

> Det er et stykke kunstnerisk frihed. For at give en pointe vælger
> Kubrick/Spielberg at opfinde denne komplikation, for at give David
> chancen for kortvarigt at opleve den gengældte kærlighed.

Tror nu mere det var for at vise at mennesket godt kunne elske en "ai" og at
David var en "rigtig" dreng. Og så ellers en lidt sukkersød ending.

> har du set City of Angels? Samme finesse bruges der. (Og sandsynligvis
> i Wenders Himlen over Berlin, men den er altså ikke lige at skaffe på
> DVD.)

City of Angels var stadig anderledes, det var ironiens skæbne (kan ikke
hsuke hvad det hedder) at da han endelig tog skridtet, så døde hun.

> Drømmen er et symbol på menneskelighed.

Ja, han var jo "ægte" pågrund af hans "følelser".

--
_________________

Fra : Esben

Dato : 09-04-02 01:23

"Sadat" <sadat@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja så robotter, synts bare at de ligner aliens.

Det ville de osse være hvis man kom fra en anden planet.

--
Esben

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 08-04-02 16:26

> Starten var ellers så lovende... men aliens'ne? Og det med at moderen KUN
> kunne leve en dag. Og han til sidst drømte?

Når du bliver ældre, vil du måske sætte pris på det mesterværk, som filmen
er.

Og hvem ved.......måske forstår du osse filmen, til den tid ?

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-04-02 16:43

"Thomas Mouritsen" <miles@privat.dk> wrote in message

> Når du bliver ældre, vil du måske sætte pris på det mesterværk, som filmen
> er.
>
> Og hvem ved.......måske forstår du osse filmen, til den tid ?

Hej

Flot sagt. Rigtig modent.

hilsen

Peter

Fra : ottesen

Dato : 08-04-02 17:21

> [...]
filmen
> er.
>
> Og hvem ved.......måske forstår du osse filmen, til den tid ?

Hvor gammel skal man være så? Jeg er 22 og synes filmen en lidt
pladdersentimental forestilling der ikke rigtig kommer nogen vegne...
Det med "aliens'ne" havde jeg dog gennemskuet .-)

/ottesen

Fra : Sadat

Dato : 08-04-02 20:53

> Når du bliver ældre, vil du måske sætte pris på det mesterværk, som filmen
> er.
>
> Og hvem ved.......måske forstår du osse filmen, til den tid ?

Thomas, hvordan kan det være at hver gang du simpelt hen har uendelig
krælighed til noget og vi andre så ikke kan lide det. Så er det os som er
problemmet?

Jeg er 17 år og jeg har sgu nok omtrent set lige så mange film som du har,
hvis ikke flere. Det er selvfølgelig bare noget jeg går ud fra da jeg ser
mange film.

Jeg forstår godt filmen, men den halter.. den går fra et
"project-lignende-moralsk-spørgsmål-film" til en "david's-fairy-tale".

--
_________________

Fra : John Hinge

Dato : 09-04-02 12:02

On 08 apr 2002 Thomas Mouritsen was heard to say:

> "Sadat" <sadat@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Når du bliver ældre, vil du måske sætte pris på det mesterværk,
> som filmen er.
>
> Og hvem ved.......måske forstår du osse filmen, til den tid ?

Thomas, det var ikke særligt pænt skrevet !
Jeg betragter mig selv som ok moden (jeg er 32) og jeg synes at AI
er ganske fremragende film, men jeg misforstor faktisk også den del
af slutningen (troede det var eliens) det gjorde flere af mine
venner som jeg havde med ind og se filmen også.
Hvad med bare at være enige om at den del af filmen *kan* misforstås
og så på en venlig måde, ligesom hr. Juul, forklare hvad det er der
er gået galt for ens forståelse.
Jeg fik rettet min misforståelse på en venlig måde her i gruppen,
og selvom jeg stadig mener den del af filmen sku være klippet fra,
så gjorde det dog at jeg forstod slutningen noget bedre :)
Personligt synes jeg stadig filmen sku være faded til sort, medens
David sidder foran statuen og gentager sig selv og gentager sig selv
og gentager.....
Det ville have været en forrygende slutning, men ville nok ha fået
en del filmgængere til at mumle og knurre hele vejen ud af biffen :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-04-02 13:02

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:

> Personligt synes jeg stadig filmen sku være faded til sort, medens
> David sidder foran statuen og gentager sig selv og gentager sig selv
> og gentager.....

Det var også min opfattelse første gang jeg så den.

Anden gang var af en eller anden grund anderledes.

(Nå ja: Det med at det er robotter er selvfølgelig bare _min_
opfattelse af slutningen. Men jeg synes, at den giver mere mening end
at det er aliens, så den holder jeg mig til. Det forklarer jo også,
_hvorfor_ de går så højt op i at de har fundet en robot, der levede,
mens der var mennesker.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-04-02 21:15

> [...]
> at det er aliens, så den holder jeg mig til. Det forklarer jo også,
> _hvorfor_ de går så højt op i at de har fundet en robot, der levede,

Hejsa

jeg mener altså det bliver sagt meget tydeligt at de nedstammer
fra menneske skabte robotter.

Hilsen

Peter