Desinficering af drivhus
Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-04-02 13:44

Hej gruppe

I Helge Pedersens bog "Drivhuset" fra 1984 står der at læse om desinficering
af drivhus, at man kan desinficere vha formalin eller ved svovlafbrænding.
(jeg ved godt, at det næppe er politisk korrekt....)

Er der nogen, der har nogle erfaringer at dele ud af? Jeg kunne efterhånden
godt tænke mig at få udryddet mine spindemider een gang for alle, så jeg kan
komme til at dyrke agurker igen.

De bedste hilsner
Lars

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 09-04-02 03:26

<snip>
> [...]
efterhånden
> godt tænke mig at få udryddet mine spindemider een gang for alle, så jeg

Da min bror havde drivhus brugte han WC rens hvert forår, det desinficerede
og fjernede kalk.
Om det virker på spindemider ved jeg ikke.
Jeg har hørt at man kan bekæmpe spindemider "biologisk" ved at købe nogle
rovmider der æder dem, eller måske nogle søde små vagtler?
Bare et par forslag fra en (forhåbentlig snart) kommende drivhus ejer.

Thomas

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-04-02 08:37

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rovmider der æder dem, eller måske nogle søde små vagtler?
> Bare et par forslag fra en (forhåbentlig snart) kommende drivhus ejer.

Hej Thomas
Held og lykke med drivhuset

og tak for dit forslag

Jeg har flere år forsøgt mig med rovmiderne, og jeg må sige med meget
skuffende resultater - specielt taget i betragtning, at de er p....dyre. Men
det kan være, at jeg gør noget forkert - har ellers læst brugsanvisningen.

Vagtler kunne være rigtig hyggeligt, men jeg er lidt bange for, at de ville
ende i maven på alle naboernes løsgående katte - som iøvrigt har en
tilbøjelighed til altid at ville besørge i de mest omhyggeligt anlagte
såbede i køkkenhaven

De bedste hilsner
Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 08:56

On Tue, 9 Apr 2002 09:36:35 +0200, "Lars M. Pedersen" <lars@tyf.dk>
wrote:

> [...]
>det kan være, at jeg gør noget forkert - har ellers læst brugsanvisningen.

Den mest almindelige 'fejl' når man bruger rovmider er at man kommer for
sent i gang, så der allerede er alt alt for mange spindemider. Hvis man
først kan se deres spind så er det tit for sent.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-04-02 09:58

> Den mest almindelige 'fejl' når man bruger rovmider er at man kommer for
> sent i gang, så der allerede er alt alt for mange spindemider. Hvis man
> først kan se deres spind så er det tit for sent.

Vil det sige, at når jeg nu _ved_, at jeg får spindemider, så kan jeg ligeså
godt bestille de rovmider til udsætning samtidig med agurkeplanterne?

Hvad gør man i de professionelle gartnerier? årlig desinficering og så
rovmider i sæsonen eller noget helt tredie?

mvh Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 10:32

On Tue, 9 Apr 2002 10:58:28 +0200, "Lars M. Pedersen" <lars@tyf.dk>
wrote:

>Vil det sige, at når jeg nu _ved_, at jeg får spindemider, så kan jeg ligeså
>godt bestille de rovmider til udsætning samtidig med agurkeplanterne?

Nja.. der er ikke noget ved at sætte rovmiderne ud inden spindemiderne
er der - men vu ved sikkert ca. hvor længe der plejer at gå fra du
planter dine agurker til miderne er der - og normalt kommer rovmiderne
dagen efter de er bestilt.
Men i hvert fald hold meget godt øje med planterne, brug en lup og kig
på bagsiden af bladene - det er der miderne først er at se.

Man kan også sætte en limplade i en ring om stængelen samtidig med du
planter agurkerne. Denne plade skal sidde ned i jorden. Spindemiderne
kravler nemlig op i planten, men de vil nu sidde fast i limpladen.

>Hvad gør man i de professionelle gartnerier? årlig desinficering og så
>rovmider i sæsonen eller noget helt tredie?

De desinficerer i hvert fald husene, men med hvad har jeg ikke nogen ide
om. De bruger også rovmider, nogle steder abonnerer man ligefrem på dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-02 21:31

> [...]
> planter agurkerne. Denne plade skal sidde ned i jorden. Spindemiderne
> kravler nemlig op i planten, men de vil nu sidde fast i limpladen.

Hvad består en sådan lim af, er der nogen virkning på frugttræer?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-02 07:44

On Wed, 10 Apr 2002 22:31:00 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvad består en sådan lim af, er der nogen virkning på frugttræer?

Dem jeg tænker på kan ses her:
http://www.tanaco.dk/page19.html (Dem som hedder 'Gule limplader')

Jeg tvivler på det virker på frugttræer. Der er chancerne for at
spindemiderne har overvintret i/på selve træet nok alt for store. Ideen
med limpladerne er jo netop at fange kræenen på deres vej op i planten.

Helge Petersen har tit og ofte anbefalet metoden både i radioen og
havebladet.

http://www.gartneriet.dk