tilbagemelding om kristtorn
Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-04-02 13:34

Hej Gruppe

For snart længe siden søgte jeg råd her i gruppen om spiring af
hjemmehøstede frø af kristtorn, og fik det råd (det var vist nok Mads) at
sætte frøkassen ud en vinter; frøene skulle "stratificeres"

Der er nu gået to vintre

og jeg har nu een kristtorn plante af over 100 frø.... Den passer jeg
_meget_ godt på

og så prøver jeg iøvrigt igen. Denne gang uden at sætte frøkassen i
drivhuset overhovedet. Hvis nogen vil "lege" med frøkasser, som skal stå
udendørs meget længe, så vil jeg anbefale tildækning med insektnet, for det
er helt utroligt, hvad der kan komme af ukrudtsfrø i sådan een på to år.

De bedste hilsner
Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-02 15:46

On Mon, 8 Apr 2002 14:34:19 +0200, "Lars M. Pedersen" <lars@tyf.dk>
wrote:

> [...]
>
>Der er nu gået to vintre
>
>og jeg har nu een kristtorn plante af over 100 frø.... Den passer jeg

Forståeligt

> [...]
>er helt utroligt, hvad der kan komme af ukrudtsfrø i sådan een på to år.

Er det almindeligt insektnet, det som også kaldes fiberdug du dækker
med? Kan det holde ukrudtet væk?
Det er nemlig også er problem jeg tit har....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-04-02 08:29

> Er det almindeligt insektnet, det som også kaldes fiberdug du dækker
> med? Kan det holde ukrudtet væk?
> Det er nemlig også er problem jeg tit har....

Fiberdug...lige nøjagtig. Det kan kolde ukrudtet væk fra frøkasser, når der
ikke er ukrudtsfrø i dem i forvejen, men det er der normalt heller ikke, når
man sår i spagnum eller lignende sterilt medium, så fiberdugen forhindrer
blot ukrudtsfrø i at blæse ned i frøkassen.

De bedste hilsner
Lars

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-04-02 20:08

wrote:

>og jeg har nu een kristtorn plante af over 100 frø.... Den passer jeg
>_meget_ godt på

Hmmm... her i Hedehusene er klimaet åbenbart bedre for kristtorn.

Hele haven er 'fyldt' med små planter, og to store.

Måske jeg skulle lave et kristtornekrat i stedet for græsplænen

--
Jens

Born naked, wet and hungry...and it gets worse!??

Fra : Jakob Bock

Dato : 08-04-02 20:33

> Hmmm... her i Hedehusene er klimaet åbenbart bedre for kristtorn.
>
> Hele haven er 'fyldt' med små planter, og to store.

Men også her, er der sikkert mange frø, som ikke er blevet til noget. Jeg
har selv to små selvsåede kristtorn planter i potter. Den ene var spiret
frem mellem fliserne, og når man ser sådan en, kan man jo ikke nænne bare at
smide den væk sammen med det andet ukrudt. Faktisk har jeg langsomt en hel
lille planteskole af forskellige ukrudtstræer, som jeg har fundet under
lugearbejdet.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-04-02 21:41

"Lars M. Pedersen" wrote:

> [...]
> hjemmehøstede frø af kristtorn, og fik det råd (det var vist nok Mads) at
> sætte frøkassen ud en vinter; frøene skulle "stratificeres"

Pillede du stenene ud, eller såede du bæerne?

> Der er nu gået to vintre
>
> og jeg har nu een kristtorn plante af over 100 frø.... Den passer jeg
> _meget_ godt på

Jeg har oplevet at det tog 7år inden de spirede.
Det skyldes at de er beregnet til at gå gemmen en fugl inden de spirer,

> [...]
> er helt utroligt, hvad der kan komme af ukrudtsfrø i sådan een på to år.

Du skal spise frøene og så potte indholdet!

Pip pip!

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-04-02 08:46

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Pillede du stenene ud, eller såede du bæerne?

jeg pillede stenene ud

> Du skal spise frøene og så potte indholdet!

Anvendelse af humane fækalier og urin i avlen kræver tilladelse fra amtet

Lars